«Розстріляне відродження» — це умовна назва:
Що призвело до скорочення майже вдвічі кількісного складу КП(б)У в 1938 р. порівняно з 1932 р.?
Що належить до результатів державної політики в СРСР в галузі культури наприкінці 1930-х рр.?
Теорія про «посилення класової боротьби у міру просування до соціалізму» була ідеологічним обґрунтуванням:
Що з названого є наслідками державної політики в галузі культури в УРСР (СРСР) у 1930-х рр.?
Підбиваючи підсумки Шахтинської справи на липневому (1928 р.) пленумі ЦК ВКП(б) Й. Сталін висунув тезу, яка стала визначальною для його подальшої політики. Суть її полягала в такому:
Як називається художній метод, що утвердився в радянському мистецтві в 1930-х рр., який вимагав відтворювати дійсність не такою, яка вона є, а такою, якою вона повинна бути з точки зору інтересів робітничого класу?
Жертвою якої репресивної акції став С. Єфремов?
Що стало наслідком створення в 1934 р. Спілки письменників України?
Конституція Української РСР 1937 р. законодавчо закріплювала:
Яку політику засуджувала постанова ЦК КП(б)У?
«Практика насадження національних шкіл завдавала величезну шкоду справі правильного навчання і виховання, відгороджувала дітей від радянського життя, позбавляла їх можливості долучатись до радянської культури і науки, не давала можливості надалі здобувати освіту в технікумах, вищих навчальних закладах...»
Про яке явище в суспільно-політичному житті республіки 1930-х рр. писав М. Хрущов?
«По Україні наче Мамай пройшов. Не було... ні секретарів обкомів партії в республіці, ні голів облвиконкомів. Навіть секретаря Київського міськкому не було».
Про який судовий процес ідеться в цитованому документі?
«На лаву підсудних сіло 45 осіб: академіки, професори, лікарі, священики, письменники, студенти та викладачі вищої школи, вчителі. Основним обвинувачуваним влада зробила віце-президента ВУАН С. Ефремова. Звинувачувальний вирок зайняв кілька номерів столичної газети “Вісті ВУЦВК”».
У наведеному уривку Р. Конквест, автор книги «Великий терор» вказав: «Терор був настільки загальним і настільки “скорострільним”, що законні органи влади розпалися. В українському ЦК більше не було кворуму; не існувало органу, що призначав уряд. Наркоми, що призначалися нерегулярно, з’являлись у наркоматах на тижні чи навіть на дні і потім щезали. Безпрецедентний удар по політичному керівництву означав повну руйнацію української партії. ...навіть формальна партійна і радянська робота завмерла».
Досягнення в науці, яким прославилися Микола Боголюбов і Микола Крилов:
Політична мета масового терору в СРСР і в Україні зокрема:
Наслідок теоретичних пошуків видатного українського винахідника Юрія Кондратюка:
Сутність Спілки визволення України:
Назва 1929 року після відповідної статті Йосифа Сталіна:
Причина соціальних змін у структурі населення:
Категорії населення, які наприкінці 20-х рр. зазнали масових репресій:
Літературна назва 20-30-х рр. у культурі:
Назви установ, які, згідно з конституцією 1937 р., стали найвищим органом державної влади та найвищим виконавчим і розпорядчим органом державної влади в УРСР:
Укажіть зображеного на світлині діяча культури
Прочитайте уривок і вкажіть рік, коли відбулась описана подія.
«На процесі СВУ підсудними були 45 видатних діячів української національної інтелігенції, в тому числі академіки С. Єфремов, М. Слабченко, колишній голова уряду УНР В. Чехівський, а також А. Ніковський, Й. Гермайзе, Л. Старицька-Черняхівська та інші».
Цілеспрямовані дії з метою знищення повністю або частково окремих груп населення за національним принципом
Причина згортання українізації:
Якого року було ухвалено Конституцію УРСР, згідно з якою найвищим органом влади оголошувалась Верховна Рада, створювався уряд — Раднарком; місцевими органами державної влади ставали ради депутатів трудящих.
Що було характерним для української культури в 30-ті роки?
Які зміни відбулися в соціальній структурі населення радянської України 1929-1938 рр.?
1 Створення нової верстви - колгоспного селянства.
2 Зростання заможного прошарку селян.
3 Істотне поповнення складу робітників жінками.
4 Зростання чисельності службовців.
5 Зменшення чисельності робітників.
Ім'я якого історичного діяча пропущено у свідченні сучасника?
«Зі смертю скінчилася ціла течія національного українського більшовизму, що щиро вірила в ленінізм, в інтернаціоналізм, у рівність усіх націй, в ідеальний Союз PCP. Цю течію залізною п'ятою розчавив могутній російський бюрократичний шовінізм, що саме наступав по всьому фронту в Україні в особі Павла Постишева».
Які явища характерні для розвитку науки та культури в 1929-1938 рр.?
1 Відсутність ідеологічного контролю.
2 Масове закриття театрів та бібліотек.
3 Розвиток культурних зв'язків з країнами Заходу.
4 Розширення мережі наукових установ.
5 Боротьба з «націоналістичними елементами» у ВУАН.
Встановіть відповідність між фрагментами джерел та історичними діячами, що їх стосуються.
1 «...Будучи керівником театру «Березіль», використовував його для націоналістичної пропаганди і зв'язку з іншими націоналістами - грузинськими й білоруськими... Просував у виставах націоналістичні ідеї, проводив роботу, відриваючи театри України від російської драматургії, орієнтуючись на буржуазний Захід».
2 «...Вибирайте: або ж «СВУ» в тому аспекті, який ми вам пропонуємо, й тоді ви та інші пройдуть через відкритий судовий процес, де не буде жодного розстрілу й взагалі вироки будуть досить м'які, або суду не буде, а все це. пройде через постанову колегії ОГПУ, й тоді ми заллємо кров'ю так званих «свідомих українців» усю Україну. Це ми можемо зробити - ви це самі добре розумієте».
3 «...Впроваджуючи старе українське мистецтво, давній живопис і досягнення буржуазних формалістичних шкіл, він направляв молодь цим шляхом формування з них фахівців, відриваючи їх свідомо від шляхів соціалістичного реалізму й тим самим від участі в соціалістичному будівництві... Належав до контрреволюційної організації, яка являла собою формування українських націонал-фашистів у Радянській Україні».
4 «...Колишній голова Центральної Ради. Після розгрому її емігрував за кордон. Один з організаторів й натхненників націоналістичної контрреволюції в боротьбі з Радянською владою. Повернувшись в Радянський Союз продовжував вести активну контрреволюційну роботу». Є ідеологом і керівником ліквідованої у 1931 р. контрреволюційної повстанської організації «Український національний центр».
А Олександр Довженко
Б Михайло Бойчук
В Лесь Курбас
Г Сергій Єфремов
Д Михайло Грушевський
Установіть відповідність між прізвищем діяча культури та його стислою характеристикою.
1 О. Богомолець
2 В. Філатов
3 В. Сосюра
4 Г. Верьовка
А засновник інституту і перший директор інституту очних захворювань і тканинної терапії в Одесі
Б відомий український композитор, хоровий диригент, працював у царині хорової масової пісні, займався обробками народних пісень
В основоположник української школи патофізіології, ендокринології, геронтології; президент Української Академії наук
Г український терапевт, доктор медицини. Розробив учення про функціональну недостатність кровообігу. Керував клінічними відділеннями Інституту експериментальної біології та патології
Д поет-лірик, відомий український письменник; автор роману «Третя рота»; за патріотичну поезію «Любіть Україну» був звинувачений у «буржуазному націоналізмі»
Установіть відповідність.
1 індустріалізація
2 колективізація
3 розкуркулення
4 «розстріляне відродження»
А закон про охорону соціалістичної власності
Б насильницьке об’єднання селян у колгоспи
В прискорений розвиток важкої промисловості
Г репресії проти противників колгоспів
Д творча назва покоління діячів культури 20-30-х рр., що дало шедеври й було знищене
Установіть відповідність.
1 ГУЛаг (ГУТаб)
2 паспортна система
3 соцреалізм
4 «чорна дошка»
А комплекс таборів примусової праці в СРСР
Б зображення дійсності в літературі та мистецтві згідно з комуністичною ідеологією
В інститут прописки, посилення контролю держави над населенням
Г колективне покарання сільського населення в часи Голодомору 1932-1933 рр.
Д радянізація духовного розвитку країни
Установіть послідовність подій.
А «Великий терор»
Б перенесення столиці з Харкова в Київ
В початок насильницької колективізації
Г «Шахтинська справа»
Установіть послідовність подій.
А Голодомор в Україні
Б затвердження нової конституції УРСР
В початок першої п’ятирічки
Г процес СВУ
Встановіть хронологічну послідовність подій.
А Переїзд вищих державних та партійних установ УСРР з Харкова до Києва.
Б Схвалення нової Конституції УРСР на XIV Всеукраїнському з'їзді рад.
В Ухвалення Закону про охорону соціалістичної власності («закон про п'ять колосків»).
Г Ліквідація Української автокефальної православної церкви.
Які з тверджень характеризують суспільно-політичне та релігійне життя радянської України в 30-х рр.?
1 Антирелігійна пропаганда та переслідування церковнослужителів.
2 Самостійність компартійних і радянських органів влади УРСР у розв'язанні проблем економічного та політичного життя..
3 Кадрова стабільність, відсутність помітних змін у керівництві всіх рівнів.
4 Заборона на суміщення партійних та радянських посад.
5 Цілковитий контроль з боку компартійних і радянських органів за всіма сферами життя.
6 Чистки «старої більшовицької гвардії», вищих військових кадрів і всіх інакодумців.
Укажіть наслідки встановлення тоталітарного режиму для соціально-політичного розвитку.
1 активізація соціальних груп
2 байдужість основної маси населення, соціальна пасивність
3 оформлення легальної опозиції
4 подвійна мораль
5 придушення проявів незалежного громадсько-політичного життя
6 розвиток молодіжного та профспілкового руху
7 утворення неформальних організацій
Із якою політикою пов’язаний уривок із джерела? «Майже п’ять місяців, як ми виселені… Невже ви думаєте, що ми куркулі? Ні, ми не куркулі, ми сумлінні працівники, ми не розкуркулені, а розграбовані місцевою владою».
С. Косіор, виступаючи на з’їзді КП(б)У, заявив, що «На Україні класова боротьба більш напружена, ніж в інших містах, і ворог-куркуль, націоналіст — у нас більш досвідчений, лютіший, ніж де б то не було в інших республіках і областях Союзу». Ця теза стала теоретичним підґрунтям для здійснення в республіці:
"Шахтинська справа" відбулася у:
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома