Контрольна робота. Практична риторика

Додано: 15 грудня
Предмет: Українська мова, 10 клас
32 запитання
Запитання 1

Риторика – це:


варіанти відповідей

 наука про правильну вимову та наголошення слів;

відповідь, заперечення, зауваження одного з учасників діалогу іншому;

наука і мистецтво переконувати співрозмовників;

емоційне ствердження або заперечення якогось факту.

Запитання 2

Батьківщиною риторики вважають:

варіанти відповідей

Стародавній Єгипет

Італію

Стародавню Грецію

Китай

Запитання 3

Хто є батьком риторики?

варіанти відповідей

Цицерон

Сократ

Платон

Аристотель

Запитання 4

Хто розробив теорію риторики в Україні?

варіанти відповідей

Петро Могила

Феофан Прокопович

І.Котляревський

Г. Сковорода

Запитання 5

Яка мета риторики?

варіанти відповідей

донести до слухачів через промову певну думку

змусити слухачів перейнятися якимись почуттями під час виступу

переконати слухачів у чомусь за допомогою слова

переконати слухачів у чомусь за допомогою слова, донести до них через промову певну думку, змусити перейнятися якимись почуттями

Запитання 6

Що розвиває в людині риторика?

варіанти відповідей

культуру мислення (глибину, ерудицію, швидкість мислення)

уміння бути співчутливим до біди інших(допомагати, підтримувати)

культуру мови (правильність, виразність, ясність, точність)

культуру поведінки (ввічливість, тактовність, коректність),

культуру спілкування (увага до співрозмовника, уміння слухати та чути)

Запитання 7

Яке питання є риторичним?

варіанти відповідей

На яке неможна отримати відповідь

На яке можна отримати відповідь

Запитання 8

Яке питання є риторичним?

варіанти відповідей

Це питання, яке ставиться не з метою отримання відповіді, а з метою афористичного узагальнення загальновідомої або очевидної думки

Це питання, яке ставиться з метою отримання відповіді, а з метою афористичного узагальнення загальновідомої або очевидної думки

Це питання, яке з метою афористичного узагальнення загальновідомої або очевидної думки

Запитання 9

Що не входить до риторичних фігур?

варіанти відповідей

порівняння

антитеза

звернення

оксиморон

метафора

Запитання 10

Прочитай уривок і поміркуй. Визнач у тексті риторичну фігуру.

 

Повійте, вітри полудневі,

На мій таємничий садок,

Хай пахощі ніжні поллються

З моїх щонайкращих квіток (Д. Загул).

варіанти відповідей

риторичне звернення

епітет

метафора

Запитання 11

Синонімом до словосполучення "ораторське мистецтво" є ...

варіанти відповідей

акторство

 дикторство;

красномовство;

спілкування

 суперечка

Запитання 12

Вимогами до мовлення оратора є ...

варіанти відповідей

точність формулювань

емоційний стан промовця

стислість і небагатослівність

краса мовлення

Запитання 13

Формулу мовленнєвої діяльності можна зобразити так:

варіанти відповідей

  чому - про що - хто - кому - коли - де;

хто - кому - чому - про що - де - коли;

про що - хто - кому - чому - де - коли;

де - коли - про що - хто - кому - чому;

 коли - де - хто - кому - чому - про що.

Запитання 14

До рис хорошого співрозмовника належать ...

варіанти відповідей

враховувати соціальний статус

уміння слухати

виявляти інтерес до того, з ким спілкується

спілкуватися з ними їхньою мовою

  використовувати етикетні формули

Запитання 15

Невербальними засобами виразності мовлення є ...

варіанти відповідей

наочні засоби

панібратство

жести

міміка

Запитання 16

До видів слухання відносять ...

варіанти відповідей

слухання - заради задоволення

візуалізація

удумливе слухання

 критичне слухання

емпатичне слухання

Запитання 17

Яким чином риторика пов'язується із психологією?

варіанти відповідей

  дозволяє ораторові контролювати власний душевний стан і настрій, а також настрій аудиторії

 вводить у світ ірреальності, коли людина прагне душевного пошуку істини

  відкриває закони творення словесного образу засобами мовлення

за допомогою жестів і правильної міміки допомогає зразково виступити перед слухачами

Запитання 18

Цілями слухання є ...

варіанти відповідей

емоційні переживання    

розуміння

аналіз та оцінка змісту інформації

суб'єктивне сприйняття інформації

 запам'ятовування

Запитання 19

Найважливішим у налагодженні контакту з аудиторією є ...

варіанти відповідей

емоційна налаштованість

жести оратора

 поза і міміка оратора

 зоровий контакт з аудиторією

мовні прийоми утримання уваги аудиторії

Запитання 20

Хто такий оратор?

варіанти відповідей

 людина, яка вміє красномовно говорити

 той, хто виголошує промови, а також володіє даром виступати перед аудиторією

це той, хто бажає опанувати науку риторику

це відомі стародавні вчені, які вміли гарно і переконливо говорити і залишили нам у спадок багато тексті різних промов

Запитання 21

Прочитай уважно текст. Укажи мету слухання.

 

— Давайте нарвемо великий букет для Зої Павлівни!

— Ні, краще ось цю квітку подаруємо їй,— вигукнув Валько, знайшовши пурпурову лілею.

Діти оточили лісову красуню.

— І звідки вона тут узялася? — промовила Маринка.— Адже такі квіти лише у квітнику ростуть!

— Напевно, її принесли з міста й посадили! — сказав Ігорьок.

— Ні, діти, ці квіти споконвіку в лісі зростають,— підійшов Михей Хомич.— Вони так і називаються — лілеї лісові. Колись їх у нас було багато, а тепер лише зрідка зустрічаються.

— Куди ж вони поділися?

— На букети пішли, а частина рослин опинилася у місті на клумбах! Лісова лілея не тільки гарна, а й надзвичайно корисна лікарська рослина, та ми вже давно її не збираємо: цю квітку занесено до Червоної книги. Лілею треба оберігати!

— А я хотів зірвати її для Зої Павлівни,— почервонів Валько.

— Зоя Павлівна дуже любить природу, і найкращий дарунок для неї — щоб ви також добре ставилися до рослин і тварин! — сказав Михей Хомич (А. Давидов).

варіанти відповідей

запам"ятовування

довірливі стосунки з співрозмовником

аналіз та оцінка змісту інформації

розуміння

Запитання 22

Укажи вислів, що характеризує оратора чи слухача.

варіанти відповідей

Хiба коли-небудь була дружба помiж скупими? (Г. Сковорода)

Щоб бути собою, треба бути кимось (Станіслав Єжи Лец).

Успіх нічому не вчить. Він тільки переконує розумних людей, що вони не можуть програти (Білл Гейтс).

Промова, яка турбується про істину, повинна бути простою і не мудрованою (Сенека).

Запитання 23

Прочитай уривок із промови відомої людини для випускників університету.

Мій батько міг стати великим коміком, у нього були всі шанси. Але він сам не вірив, що це можливо, і волів зробити «безпечний вибір» – він став бухгалтером. А коли його звільнили (мені було 12 років), нам довелося щосили намагатися відновити колишній рівень життя. Я багато чому навчився у батька. Головний урок полягає в тому, що ми завжди встигнемо зганьбитися в тому, що нам не по душі. Так чому б не спробувати спочатку зробити те, що нам подобається? (Джим Керрі, Університет Махаріші, 2014).

 

 Який прийом використав оратор для привернення уваги аудиторії?

варіанти відповідей

міміка

жестикуляція

приклад із власного життя

активний рух аудиторією

Запитання 24

Прочитай висловлювання видатних людей. Укажи те, що стосується риторики, ораторів, виступу. 

варіанти відповідей

Нема просто слова. Воно або прокляття, або привітання, або краса, або біль, або бруд, або квітка, або брехня, або правда, або світло, або темрява (Р. Гамзатов).

Виховання — це мистецтво, яке вдосконалюється багатьма поколіннями (І. Кант).

Страх небезпеки у десять разів сильніший за саму небезпеку (Д. Дефо).

Марнославство — страшна сила, що діє всередині нас і проти нас же самих (В. Гюго).

Запитання 25

Усі словесні формули є коректними в ході суперечки, ОКРІМ

варіанти відповідей

підсумком нашої розмови стане...

ця думка давно спростована...

це знають усі, крім тебе...

дозволю собі процитувати працю відомого вченого..

Запитання 26

Серед запропонованих цитат великих людей знайди ту що стосується теми суперечки, пошуку істини, уміння вести діалог й відповідати на запитання.

варіанти відповідей

Чи можна любити людство і не любити одну людину? (Я. Отченашек)

Людина - єдина тварина, яка здатна знищити не тільки себе, але і середовище проживання інших істот (Ю. Горєлов).

Розмови винайдені для того, щоб заважати людям думати (А. Крісті).

Якщо ви маєте яблуко і я маю яблуко, то якщо ми обміняємося цими яблуками, то в кожного залишиться по одному яблуку. А якщо ви маєте ідею і я маю ідею, то, обмінявшись цими ідеями, кожен матиме два.

Запитання 27

Знайди серед тверджень таке, що є приводом для суперечки. 

варіанти відповідей

Говерла знаходиться в Карпатах.

Історію творить народ чи вождь

Перед людством стоїть загроза екологічної катастрофи.

Запитання 28

З'ясуй, який прийом ведення полеміки вжито у творі.

 

Кайдаш спахнув полум'ям.

— Тату! Не махайте не мене руками, бо й у мене руки є! — сказав Карпо й собі зблід на виду. Його червоні губи побіліли, неначе полотно.

— Як візьму налигача, то я вас обох так обчухраю, що ви будете мені покорятись.

— Тату! Оступіться, прошу вас, — сказав Карпо, блідий, неначе смерть, — бо й я налигача знайду (І. Нечуй-Левицький).

варіанти відповідей

аргумент до особистості

аргумент до жалості

аргумент до фізичної сили

аргумент до публіки

Запитання 29

 До якої форми красномовства належить наведений текст?

Він був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком і вказав нові світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.

Доля не шкодувала йому страждань, але й не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя.

Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті — невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець усе наново збуджуватимуть його твори.

Отакий був і є для нас, українців, Тарас Шевченко


варіанти відповідей

Парламентської.

Академічної.

Соціально-побутової.

Судової.

Церковно-богословської.

Запитання 30

Кульмінація публічного виступу — це:

варіанти відповідей

частина виступу, спеціально відпрацьована оратором лексично, стилістично тощо;

спосіб закінчення виступу, коли кожна наступна фраза емоційно підсилює попередню;

частина виступу, яка полягає у роз’ясненні, витлумаченні подій та фактів;

розвивання, металізування, поглиблення раніше висловлених оратором думок.

Запитання 31

План лекції — це:

варіанти відповідей

повний письмовий виклад змісту виступу;

слова та звороти, які означають поняття та явища певної галузі знання;

узагальнювальні думки, що мають лаконічну, відточену мовну форму;

послідовність і взаємозв’язок тематичних частин виступу, зафіксований у вигляді переліку ключових понять або суджень.

Запитання 32

Укажи три елементи, що є частинами одного тексту.

 

А. І ми реформуємо наші школи, коледжі та університети у відповідності до потреб нової доби.

Б. Усе це ми можемо. І все це ми неодмінно зробимо.

В. Утім, є ті, хто ставить під сумнів масштаб наших амбіцій, — ті, хто натякають, що наша система не потягне надто багато грандіозних планів. Але у цих людей коротка пам’ять.

Г. Сталін увів поняття «ворог народу». Цей термін відразу звільняв від необхідності будь-яких доказів ідейної неправоти людини або людей, з якими ти ведеш полеміку: він давав можливість кожного, хто в чомусь не згодний зі Сталіним, хто був тільки запідозрений у ворожих намірах, кожного, хто був просто обмовлений, піддати найжорстокішим репресіям, з порушенням будь-яких норм.

Д. Це один з найважливіших моментів у житті нашої країни. Я стою тут, перед вами, сповнений глибокої гордості і радості: гордості за простих, скромних людей цієї країни...


варіанти відповідей

А

Б

В

Г

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест