Контрольна робота "Синтаксичні норми"

Додано: 7 травня 2020
Предмет: Українська мова, 10 клас
Тест виконано: 375 разів
24 запитання
Запитання 1

Редагування НЕ ПОТРЕБУЮТЬ обидва словосполучення в рядку


варіанти відповідей

дорікати подругу, заслуговувати на увагу

зраджувати товариша, завдати збитки

милуватися краєвидом, захворіти на бронхіт

сподіватися кращого, потребувати допомоги

Запитання 2

Редагування НЕ ПОТРЕБУЮТЬ обидва словосполучення в рядку

варіанти відповідей

дякувати брата, пробачати однокласниці


опікуватися дітьми, оволодіти знання 

набувати досвіду, навчатися музики

екзамен з фізики, хворий грипом


Запитання 3

НЕправильно узгоджено підмет з присудком у реченні

варіанти відповідей

Два роки минає з дня відкриття автостради.

Зграя вовків оселилася в гущині лісу.

Згодом до класу підійшло ще троє учнів.

Директор із двома інженерами ввійшов до складу журі.

Запитання 4

Непрямий порядок слів зі стилістичною метою використано в реченні


варіанти відповідей

Осінь щедро засипала дубовим листом посохлі трави і пухнастий мох на пригорках (В. Кучер).

Вже засинає у хати на спині із діточками лелека старий (Д. Іванов). 

Я пізнаю все за допомогою істини (Конфуцій).

Наше життя - це подорож, а дружня бесіда - це візок, що полег­шує мандрівникові дорогу (Г. Сковорода).

Запитання 5

Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього.

(1) Люблю я бродити в лісі, слухати зелений шум дерев, коли зда­ється, що кожне дерево шумить на свій мотив, на свій лад. (2) Сухо ви­співує вгорі сосна, бо крізь віти її з присвистом пролітає вітер. (3) Густо, наче з металевим гудінням, шелестить дуб; ніжно, мрійко ворушить своїм листячком верба, що схилилася над лісовим озером. (4) Я ніколи не пропускаю можливості побувати в лісі, де я всі стежки й усі чудові га­лявинки знаю (За В. Ужченком).


Присудками є всі виділені в тексті дієслова, ОКРІМ


варіанти відповідей

бродити

здається

ворушить

побувати

Запитання 6

Граматично правильно побудовано речення

варіанти відповідей

Народ і до сьогодні цікавиться та досліджує неперевершені ше­деври письменника.

На дослідницьких ділянках та теплицях вирощують ранні овочі.

У гідропарку діти відпочивали не лише біля річки, але й каталися на каруселях.

Співаючи веснянки, дівчата беруться за руки й утворюють коло.

Запитання 7

Вставне слово (словосполучення) дає емоційну оцінку повідомлюваному в реченні

варіанти відповідей

Сумління людське, виявляється, схоже на вулик, його теж можна розтривожити (О. Гончар).

Там така дірка, що, чого доброго, ще замокне й зерно, коли я не залатаю дах (О. Уайльд).

Кімната, за його свідченням, була розмальована кольоровими гли­нами (П. Жур).

 І, дійсно, лист ваш - подих моря, солоність вітру й воля хвиль (Є. Маланюк).

Запитання 8

Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину в реченні

варіанти відповідей

Студенти, які успішно складають іспити, отримують стипендію.

Дівчина милувалася квітами, що стояли у вазі на вікні.

 Я користуюся планшетом, який подарували на день народження.

Оминаючи затор, автомобіль виїхав на дорогу, що пролягала через ліс.

Запитання 9

НЕправильно узгоджено підмет із присудком у реченні


варіанти відповідей

Багато людей вийшло садити дерева.


 

 


 Гурт музикантів виступає на сцені.

Минає шість років з дня нашого знайомства.

Брат із сестрою поїхав на канікули до бабусі.

Запитання 10

Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього.

(1) Колись усе життя гуцулів минало під звуки трембіти: вона спові­щала про вихід овець на полонину, смерть людини чи народження в сім'ї дитини. (2) На полонині трембіта була не просто музичним інструмен­том - раніше вона була чи не єдиним засобом зв'язку вівчаря із селом, тобто таким собі старовинним мобільним телефоном...

(3) Зрізаний стовбур дерева треба залишити на рік загартовуватися, і лише після цього настає найвідповідальніший момент: стовбур по­трібно розчахнути навпіл і вручну витесати серцевину. (4) Довжина трембіти сягає від трьох до восьми метрів, а вага не перевищує якихось півтора кілограма. (5) Туристи, зустрівши на полонині вівчарів, часто просять їх заграти на трембіті (Із посібника).


Присудками (частинами складених присудків) є всі виділені в тексті слова, ОКРІМ

варіанти відповідей

минало

інструментом

розчахнути

заграти

Запитання 11

Граматично правильно побудовано речення

варіанти відповідей

Оператор мобільного зв'язку гарантує високу якість послуг і гнуч­кий тариф.

Проаналізуймо зроблені висновки попередніми дослідниками.

Ремонт телевізорів здійснюють у при заводі відкритому сервіс­ному центрі.

Рада акціонерного товариства регулює і здійснює контроль за ді­яльністю правління.

Запитання 12

Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину в ре­ченні

варіанти відповідей

  Нам потрібна людина, яка знає проблеми всієї галузі.

Дівчина милувалася квітами, що стояли у вазі на вікні.

Лежить рівний степ, який ще не присмалило сонце.

Завезли препарати, що успішно пройшли перевірку.

Запитання 13

У якому рядку записано речення з прямою мовою (розділові знаки пропущені)


варіанти відповідей

У народі говорили, що хліб – всьому голова.

Як хліб на столі, не болить голова так лагідно й тихо сказала бабуся.

Мама попросила сина, щоб допоміг скопати грядку.

Дитина спитала у батька, чому у нього сумні очі.

Запитання 14

Відокремлене означення вжито в реченні (розділові знаки пропущено)(підказку знайдете в посібнику О. Авраменка (див."Ускладнене речення. Відокремлення означень", 4 правило в таблиці, яке пояснює умову відокремлення означення ))

варіанти відповідей

Довгі вечірні тіні перекреслюють порослу споришем вулицю.

Налякане голосами людей продиралося через хащі стадо зубрів.

Дивиться хлопець на зіткані зі срібла вишняки й мало не зітхає.

Люблю ходити по вкритій кришталевою росою ранковій траві.

Запитання 15

(1) Веселка, виграваючи розмаїттям кольорів, завжди викликала радість і захоплення в усіх народів. (2) Її називали дугою, аркою та обожнювали, як сонце, і (З,з)емлю, і трави. (3) Древні (І,і)ндійці вважали райдугу величним луком (Б,б)ога Індри за допомогою якого він пускав стріли, уражаючи злих демонів, що ховалися в чорні хмари. (4) За давнім повір’ям, ця дуга піднімає вгору воду з озер, рік, а потім повертає її у вигляді дощу. (5) У народі кажуть: «Веселка воду бере». (6) Українці вірили: райдуга – це труба, що сягає одним кінцем неба, а інший опускає в криницю, з якої п’є (Б,б)огородиця.

Вставним словосполученням ускладнено речення

варіанти відповідей

перше

друге

четверте

шосте

Запитання 16


НЕПРАВИЛЬНО розставлено розділові знаки при прямій мові в реченні

варіанти відповідей

«Тривалий успіх можливий лише за умови позитивного ставлення до життя», – підбадьорює читачів автор книги. – Усі лідери вміють радіти кожному дню, будь-якій дрібниці».

«Саме щоденні звички роблять вас успішними людьми або невдахами», – стверджує Томас Корлі в книзі «Зміни свої звички – зміни своє життя».

«Хочеш бути успішним – спілкуйся з успішними людьми, – наголошують фахівці та додають: – Краще мати справу із цілеспрямованими оптимістами, аніж із негативно налаштованими заздрісниками».

«А от що вам може бути не до вподоби, – інтригує Томас Корлі, – то це те, що багатії прокидаються за три години до початку свого робочого дня, бо мають устигнути залагодити дві-три особисті справи».

Запитання 17

НЕПРАВИЛЬНО поставлено розділові знаки в реченні

варіанти відповідей

Цвіли соняшники, цвіла молода картопля, добре прополота.

Світ природи сповнений дивовижних барв, чудових звуків, досконалих рухів і форм.

Легенький вітерець, підхоплений силою вогню злітав догори та розходився навколо.

Польова дорога перетинала бруківку, обсаджену осокорами.

Від весняного грому сколихнулися налиті соком берези і верби.

Запитання 18

 Правильно розставлено розділові знаки в реченні

варіанти відповідей

Листя на гіллі, передчасно пожовкло й осипалось встеляючи тротуар.

Каштан зацвів білим цвітом, піднявши до сонця, свої свічки.

Дерево благало дощу, пожадливо ловлячи, життєдайні краплі роси.

Посланець встав і, обережно ступаючи, перейшов через кімнату.

Наблизившись, до церковної садиби молодший парубок відбився від гурту.

Запитання 19

Правильно розставлено розділові знаки в реченні

варіанти відповідей

Хмари завирували, закипіли, і рушили вперед опускаючись усе нижче.

Дарина вийшла з хати, але поминувши будинок, попрямувала в сад.

Сумував каштан, затиснувши у своїх кулачках зеленаві їжачки.

Теплий дощ напоїв спраглу землю, повернувши каштану, молодість.

Хмари завирували, закипіли, і рушили вперед опускаючись усе нижче.

Запитання 20

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Сонце вже пригрівало, висушуючи рештки роси.

Луги, струшуючи росу, розляглися співами солов’їв.

Ледь чутно курликаючи, летіли журавлі.

Мандруючи горами, учнями було зібрано колекцію рослин.

Блискавиці шматували небо, розколюючи хмари.

Запитання 21

Граматичну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

Кинувшись через тютюн у сад, бухнувся з розгону на коліна.

Тікаючи від дідового кашлю, хлопець стрибнув прямо в тютюн.

Хвилі тихо шелестіли, котячись на берег.

Наївшись огіркових пуп’янків, Сашко натрапив на моркву.

Зламавши кригу, річкою залило всю заплаву.

Запитання 22

 Граматично правильне закінчення речення Готуючись до іспитів…


варіанти відповідей

увесь матеріал має бути повторений.

учень повторив увесь вивчений матеріал.

ретельно повторюються винятки з правил.

велику роль відіграють тренувальні вправи.

учитель рекомендує учням робити нотатки.

Запитання 23

Правильно побудовано речення

варіанти відповідей

Визирнувши у вікно, на вулиці йшов сніг


Побачивши матір, у мене забилося серце.

Готуючи вечерю, я слухаю новини по радіо.

Я купив цього собаку ще будучи цуценям.

Зайшовши у парк, від снігу іскряться ялинки.

Запитання 24

Укажіть речення, у якому відокремлене означення не виділяється комами 

(розділові знаки пропущено).

варіанти відповідей

 Осяяний сонцем перед нами розкрився зовсім новий світ.

Стоять налиті сонцем дні.

В небі чистім і прозорім сонце сяє.

А сонце тепле і ласкаве спинило погляд на землі.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест