Омоніми. Синоніми. Омоніми.

Додано: 8 грудня 2020
Предмет: Українська мова, 10 клас
Тест виконано: 391 раз
24 запитання
Запитання 1

Обидва слова, подані в дужках, можливі за змістом у реченні

варіанти відповідей

А Це фахівець найвищого класу — справжній (профі, профан).

Б Наша невеличка група здійснила (екскурс, екскурсію) центром Тернополя.

В Протягом (століть, сторіч) український Степ належав кочовикам.

Г Передвиборча (компанія, кампанія) була в самісінькому розпалі.

Д Цей (абонент, абонемент) дає нам право відвідувати басейн щосереди.

Запитання 2

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) На невеличкій прогалині тут, посеред гори, розкинулася пасіка. (2) Високі дерева, підіймаючи на/зустріч сонцю своє густе гілля, оточують її з усіх боків. (3) У/середині росте трава, з квітками рясно помішана, та стоїть із десяток вуликів. (4) Сонце кидає з/верху хвилі тепла і золоті бджоли бринять у повітрі. (5) Ось щось торкнулося моєї руки: це одна з бджілок неспішно поповзла по/моєму ліктю. (6) А я стою, затамувавши подих і […].

Синонімом до слова «підіймаючи» в другому реченні може бути

варіанти відповідей

А підбираючи

Б підносячи

В підвищуючи

Г підтягаючи

Запитання 3

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Стояла тиха травнева ніч у буянні зела й кипінні садів. (2) Шаленіли в лузі солов’ї, кумкали жаби, кричали горлиці. (3) І носила в ту не/ймовірну весняну молоду ніч із срібної криниці срібним цеберцем срібну воду зозуля і (…) її по землі. (4) Вилила добрий ківш і на Андрія. (5) Від/того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу. (6) На душі було срібно й високо. (7) Дослухався тихої й радісної музики небес, удивлявся в ту не/звідану глибінь. (8) Від/нині знав, що там живе вічна й свята таїна.

Замість пропуску в третьому реченні має бути слово

варіанти відповідей

А роздмухувала

Б розпорошувала

В розхлюпувала

Г розводила

Запитання 4

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Стояла тиха травнева ніч у буянні зела й кипінні садів. (2) Шаленіли в лузі солов’ї, кумкали жаби, кричали горлиці. (3) І носила в ту не/ймовірну весняну молоду ніч із срібної криниці срібним цеберцем срібну воду зозуля і (…) її по землі. (4) Вилила добрий ківш і на Андрія. (5) Від/того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу. (6) На душі було срібно й високо. (7) Дослухався тихої й радісної музики небес, удивлявся в ту не/звідану глибінь. (8) Від/нині знав, що там живе вічна й свята таїна.

Синонімом до слова «добрий» у четвертому реченні є

варіанти відповідей

А повний

Б хороший

В милий

Г смачний

Запитання 5

Синоніми наведено в рядку

варіанти відповідей

А зустрічати гостя – проводжати гостя

Б жвавий хлопчина – прудкий хлопчина


В привозити подарунки – привезені подарунки

Г будівельний кран – водопровідний кран

Запитання 6

Синонімом до слова головний є

варіанти відповідей

А останній

Б чільний

В завзятий

Г другорядний

Запитання 7

Антонімічну пару вжито в прислів'ї

варіанти відповідей

А Малі діти - малий клопіт, а підростуть - буде великий.

Б Діти - як квіти: поливай, то ростимуть.

В У дитини заболить пальчик, а в матері серце.

Г Рідня до півдня, а як сонце зайде - ніхто не знайде!

Запитання 8

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Дуб здавна постає як символ незламної сили, могутності та переможного довголіття. (2) У селі (В,в)ерхня Хортиця, яке нині перетворилося на передмістя Запоріжжя, височить дуб-велетень, вік якого понад вісімсот років. (3) Ще за часів (К,к)иївської Русі з брунатного жолудя проклюнувся паросток і, набираючи сили, згодом перетворився на розлоге дерево. (4) Під ним проходили мешканці (П,п)івденних степів, у його затінку вони відпочивали, ховалися від дощу або палючого сонця. (5) Нині над дубом-велетнем мчать реактивні лайнери, пролітають штучні супутники (З,з)емлі, а він, як і колись, живе, зеленіє, задумливо шумить серед безкраїх рідних обширів.

Синонімом до прикметника «розлоге» в третьому реченні тексту є слово

варіанти відповідей

А похиле

Б коренасте

В гіллясте

Г листяне

Запитання 9

Позначте пару речень, у яких виділені слова є омонімами:

варіанти відповідей

А Слово, чому ти не твердая криця! Слово – срібло, мовчання – золото.

Б Вона зрозуміла душевний стан гостя. У хлопця плечі широкі, стан високий.

В Рідна земля і в жмені мила. Земля – хлібодарка і медоносиця.

Г У хвалька язик діє, а рука не вміє. Держи язик за зубами.

Д Ми молоді, ми юні, і нам належить світ. Брехнею світ обійдеш, а назад не вернеш.

Запитання 10

Позначте речення, у якому виділене слово НЕ МОЖНА замінити варіантом у дужках:

варіанти відповідей

А Архітектор наголосив (підкреслив), що проект слід виконати вчасно.

Б За мить вантажна машина зникла (щезла) з очей.

В Технічний персонал змарнував (згаяв) багато часу на підготовчі роботи.

Г У нашій родині панують теплі, дружні стосунки (взаємини).

Д Щоб здобути (отримати) вищу освіту, потрібно наполегливо працювати.

Запитання 11

Не можна замінити поданим варіантом у дужках виділене слово в реченні

варіанти відповідей

А За високими осокорами почало світліти (світлішати) небо.

Б М’який (незлостивий) докір корисніший за нещиру подяку.


В Ми не хотіли брати участь у цих темних (підозрілих) справах.

Г Молоко дуже корисне (корисливе) для молодого організму.

Д Подекуди (місцями) пройшов сліпий дощик.

Запитання 12

З поданих у дужках синонімів кожен з варіантів можливий у реченні

варіанти відповідей

А (Ретельні, проникливі) дослідження археологів підтверджують слова Геродота.

Б Червоні жоржини (сильніше, потужніше) мерехтять росами.

В Старі дуби (оточували, облягали) галявину.

Г Представники різних поколінь не завжди (здатні, здібні) порозумітися.

Д Ми стояли, зачаровані (дивною, прекрасною) музикою весняних лугів.

Запитання 13

Антоніми вжито в прислів’ї

варіанти відповідей

А Глибше орати – більше сіна мати.

Б Шануй учителя, як родителя.

В Не бажай синові багатства, а бажай розуму.

Г У червні на полі густо, а надворі пусто.

Запитання 14

Позначте речення, що містить омоніми:

варіанти відповідей

А Щире слово й добре діло душу й серце обігріло (Нар. творчість).

Б Господь посилає нам мудрості й сили і хранить Україну нині, прісно й вовік

(В. Крищенко).

В Людина там не буде вільна, де є великі і малі (В. Загороднюк).

Г День у день робота, день у день праця (Панас Мирний).

Д Міг би його поганити – не хочу вуст поганити (М. Лукаш).

Запитання 15

Антонімами є слова

варіанти відповідей

А серйозний - стриманий

Б делікатний - приємний

В деградувати - відроджуватися

Г акліматизований - пристосований

Д асиміляція - уподібнення

Запитання 16

Синонімом до слова збагнути є

варіанти відповідей

А зібгати

Б розбагатіти

В зрозуміти

Г розгубитися

Запитання 17

Прочитайте текст і виконайте завдання


(1) Як/би хто хотів почути голос самого вітру, то мусив би піти йому 

на/зустріч, і зупинитися посеред степу. (2) Тут, безумовно, ніщо не приєднається до його голосу, ніщо не стане на заваді. (3) А хто бажав би ще й перевірити вітер на/силу, то мав би глянути на тополю, яку той нагинає 

до/долу. (4) А ще краще – на віковічного дуба, адже нахиляти коренастого велетня – справді неабияка [...]. (5) Вітер – це ілюзія руху, і тому на місці можемо насолоджуватися швидкістю, летом, окриленням.


На місці пропуску в четвертому реченні має бути слово

варіанти відповідей

А втома

Б потуга

В завада

Г перепона

Запитання 18

Синонімом до слова заяложений є

варіанти відповідей

А закладений

Б закинутий

В забруднений

Г загальноприйнятий

Запитання 19

Омоніми є в реченні

варіанти відповідей

А Той розум не шляхетний, а шляхетський.

Б Князь Костянтин, батько князя Василя, мав талант і талан.

В У пеклі наших доль не знаєш сам: ти бранець чи обранець.

Г Бо хтозна, чи він знайде там свободу, чи ще одну збудує слободу.

Д Бридкого бруду із холодних душ не змиє навіть і холодний душ.

Запитання 20

Антонімами є слова в рядку

варіанти відповідей

А постійний – сталий

Б приємний – милий

В різниця – тотожність

Г провісник – предтеча

Запитання 21

НЕ є синонімами словá в рядку

варіанти відповідей

А карта, масштаб

Б занепад, регрес

В поступ, прогрес

Г тираж, наклад

Запитання 22

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Тисячі дітей, не/збайдужілих до літератури, знають Івана Малковича – доброго дядечка-казкаря. (2) Після закінчення університету, незважаючи на різноманітні пропозиції, юнак, ще не/відомий нікому, починає вчителювати в сільській школі під Києвом. (3) Хто міг уявити тоді, що саме цей хлопець стане […] найкращого в Україні дитячого видавництва і, якщо треба буде, не залишатиме друкарні по дві доби? (4) Створені тут книги «Снігова королева», «Абетка», «Аліса в Дивокраї», «Тореадори з Васюківки», «Вінні-Пух» – справжні не/перевершені ніким витвори поліграфічного мистецтва. (5) В одному з не/давніх рейтингів «50 найкращих сучасних поетів» його прізвище посідає п’яте місце. (6) Вражає й такий рекорд: «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» за двадцять років випустила понад п’ять мільйонів книжок.


Замість пропуску в третьому реченні можуть бути всі слова, ОКРІМ

варіанти відповідей

А засновником

Б фундатором

В конструктором

Г творцем

Запитання 23

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на тріснуту крижинку. (3). А поруч з ним поблискували зорі, вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над (…), уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.

Замість крапок у шостому реченні можна вставити всі слова, ОКРІМ

варіанти відповідей

А виднокругом

Б горицвітом

В видноколом

Г горизонтом

Запитання 24

Усі слова є паронімами

варіанти відповідей

 А боцман – лоцман, адрес – адреса, гірничий – гірка

Б компанія – кампанія, промінь – пломінь, варта – вахта

В виборний – виборчий – вимисел – вигадка, вистава – виставка

Г анотація – нотація, бювет – кювет, гриб – грибний

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест