Наслідком розвитку дисидентського руху в період «застою» стало:
Піднесення опозиційного руху в Україні в другій половині 1970-х рр. було передусім спричинено:
Який із наведених фактів свідчить про наслідки політики русифікації УРСР?
Хто з керівників УРСР найбільшою мірою сприяв процесу русифікації республіки?
Утворення Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод пов’язано з:
Українська Гельсінська група головним завданням своєї діяльності вважала:
Як наприкінці 1960-х — у середині 1980-х рр. називали людей, які не поділяли панівної в СРСР ідеології?
Що було однією з ознак дисидентського руху в Україні у другій половині 1960-х — першій половині 1980-х рр.?
Що стало наслідком підписання СРСР угоди, уривок із якої наведено?
«...Держави-учасниці поважатимуть права людини та основні свободи, включаючи свободу думки, совісті, релігії та переконань, для всіх, незалежно від раси, статі, мови і релігії...»
Укажіть портрет видатного вченого в галузі електрозварювання, металургії та технології металів.
Сутність українського дисидентського руху:
Найвідоміші пісні Володимира Івасюка:
Про кого з громадських діячів ідеться в спогадах сучасника:
«...За своїм покликанням і з ласки Божої — поет. Він поет не тільки непересічний, а рідкісний своїм талантом і культурою. Доля призначила йому в житті ще й роль політв’язня...»?
Прочитайте уривок з шостих статей конституцій СРСР (1977 р.) та УРСР (1978 р.) і вкажіть наслідок цього.
«КПРС є керівною і спрямовуючою силою радянського суспільства, ядром його політичної системи».
Стан української науки в 70-х рр.:
Видатний актор і режисер, виконавець головної ролі у фільмі «Тіні забутих предків».
Причини проблем у дисидентському русі на початку 80-х рр.:
Сутність поняття «Українська Гельсінська група»:
Важливий пункт постанови ЦК КПРС і Ради Міністрів СРСР «Про додаткові заходи щодо удосконалення вивчення російської мови в загальноосвітніх навчальних закладах союзних республік»:
Один з проявів політико-ідеологічної кризи радянської моделі розвитку:
Визначний учений-літературознавець, автор праці «Інтернаціоналізм чи русифікація?».
Прочитайте факти біографії історичного діяча й укажіть його.
«Роки життя — 1937-1999. Громадсько-політичний діяч, учасник національно-визвольного руху. Народився на Черкащині. Закінчив журналістський факультет Київського університету. Публіцист, автор праць «Лихо з розуму», «Правосуддя чи рецидиви терору», редактор «Українського вісника». Був в ув’язненні близько 15 років. У 90-х рр. — народний депутат України, голова Народного руху України. Загинув за нез’ясованих досі обставин».
Праці В’ячеслава Чорновола:
Ставлення партійно-державного керівництва УРСР до нової хвилі русифікації:
Явище, характерне для часів «застою»:
Назва підпільного журналу дисидентів і його редактор:
Діяч, якого називали «табірним генералом»:
Визначний письменник, автор романів Людина і зброя», «Собор», «Твоя зоря».
Організація дисидентів, що існувала в 70-х - 80-х рр.:
Наслідки закріплення переходу до загальної обов’язкової середньої освіти у конституції УРСР (1978 р.):
Громадський діяч, генерал, член УГГ, політв’язень.
Фільм, режисером якого є зображений на фото митець
Малярка, авторка картини «Гороховий звір», зображеної нижче.
Скульптор, автор пам’ятника засновникам Києва (Кий, Щек, Хорив і сестра їх Либідь), який зображений на поданій нижче фотографії.
Що було особливістю суспільно-політичного життя УРСР у 1970-х — середині 1980-х рр.?
Неосталінізм характеризувався
У статті 6 Конституції УРСР 1978 р.
Яка подія сталася 1972 року?
Якого року відбулася подія, описана в наведеному джерелі?
«У відповідь на заклик Групи Сприяння виконанню Гельсінських Угод в СРСР створити національні групи ... у Києві була створена Українська Група Сприяння у складі: Олесь Бердник, Петро Григоренко, Левко Лук'яненко, Оксана Мешко, Микола Руденко (керівник Групи), Ніна Строката й інші...»
Українська Гельсінська група — це
Визначте прізвище, «зайве» у логічному ланцюжку: Є. Станкович — П. Майборода — В. Стус — В. Івасюк.
Які з тверджень характеризують розвиток культури УРСР у другій половині 60-х - першій половині 70-х рр.?
1 Офіційна популяризація надбань історичної школи М. Грушевського.
2 Вихід на екрани художніх фільмів нового напрямку в українській кінематографії - «поетичного кіно».
3 Заохочення владою використання української мови в театральних виставах та кінофільмах.
4 Перетворення теми героїзму народу у війні та розбудови народного господарства на провідну в образотворчому мистецтві.
5 Критика владою творів українських письменників, створених за канонами соціалістичного реалізму.
У якому з тверджень ідеться про Володимира Івасюка?
Яке з тверджень стосуються Миколи Руденка?
Установіть відповідність між іменами діячів культури та фактами їх біографії.
1 О. Гончар
2 О. Довженко
3 С. Параджанов
4 П. Загребельний
А Кінорежисер, автор фільмів «Земля», «Поема про море», кіноповістей «Україна в огні», «Зачарована Десна»
Б Письменник, громадський діяч, автор трилогії «Прапороносці», романів «Тронка», «Собор», «Берег любові»
В Поет, автор збірок «Протуберанці серця», «Корінь і корона», сценаріїв до фільмів «Криниця для спраглих», «Камінний хрест»
Г Кінорежисер, автор фільмів «Українська рапсодія», «Квітка на камені», «Тіні забутих предків», «Колір граната»
Д Письменник, журналіст, автор романів «Первоміст», «Роксолана», «Я, Богдан», сценарію до фільму «Ярослав Мудрий»
Установіть відповідність.
1 Петро Григоренко
2 Володимир Івасюк
3 Валерій Марченко
4 Микола Руденко
А дисидент, генерал, в’язень спецпсихлікарень
Б дисидент, письменник, перший керівник Української Гельсінської групи
В композитор, автор «Червоної рути»
Г письменник, автор романів «Диво», «Роксолана»
Д правозахисник, журналіст, загинув молодим в ув’язненні
Установіть відповідність.
1 Михайло Брайчевський
2 Олесь Гончар
3 Іван Дзюба
4 Мустафа Джемілєв
А визначний письменник, автор багатьох романів
Б вчений-літературознавець, дисидент
В історик, археолог, громадський діяч
Г кінематографіст, актор і режисер
Д лідер кримськотатарського національного руху
Установіть відповідність між кінорежисерами та створеними ними художніми фільмами.
1 Леонід Биков
2 Юрій Іллєнко
3 Іван Миколайчук
4 Сергій Параджанов
А «У бій ідуть лише «старики», «Ати-бати, йшли солдати»
Б «Білий птах з чорною ознакою», «Криниця для спраглих»
В «Вавилон-ХХ», «Така пізня, така тепла осінь»
Г «Камінний хрест», «Захар Беркут», «Подарунок на іменини»
Д «Тіні забутих предків», «Українська рапсодія»
Установіть відповідність між прізвищем ученого та висловлюванням, що йому належить.
1 М. Амосов
2 О. Антонов
3 В. Глушков
4 Б. Патон
А «Вже 10 років пройшло, як ми розробили нову технологію високочастотного електрозварювання живих тканин. Ми маємо відповідні свідоцтва, міжнародні сертифікати, які дозволяють проводити такі хірургічні операції безпосередньо на людині...»
Б «За фахом я математик, і мій науковий потяг до питань теоретичної фізики пояснюється тим, що в цій галузі багато захоплюючих проблем, успішне розв’язання яких залежить від розробки математичних методів...»
В «Найцікавіша частина нашої роботи — це краса в техніці... Конструктор часто може йти від краси до техніки, від рішень естетичних до рішень технічних. Ми добре знаємо, що красивий літак літає добре, а негарний — погано, або й взагалі не літатиме...»
Г «Потрібно примусити себе працювати: фізично і розумово, важко і багато. Для цього необхідні мотиви, надзавдання! Для мене таким "надзавданням" були спочатку хірургія, а згодом — наука і написання книг...»
Д «...Тільки розробка нової архітектури обчислювальних систем дозволить вирішити проблему створення суперЕОМ, продуктивність яких збільшується необмежено при нарощуванні апаратних засобів...»
Установіть відповідність між портретом учасника дисидентського руху та фактами його біографії.
Факти біографи
А поет-шістдесятник; дебютував збіркою «Тиша і грім», згодом у Мюнхені вийшла його друга збірка «Земне тяжіння»; помер у Черкасах на 29 році життя
Б автор збірки «Лихо з розуму», засновник «самвидавничого» часопису «Український вісник»; обіймав посаду голови Народного Руху України
В український журналіст, дисидент, перекладач зі східних та європейських мов; 1973 р. за кілька неопублікованих есе на захист рідної мови отримав вирок — 5 років таборів і 2 роки заслання
Г один із активних учасників акції протесту у вересні 1965 р. у кінотеатрі «Україна» у Києві; 1970 р. за кордоном вийшла його збірка поезій «Зимові дерева»; згодом засуджений за «антирадянську агітацію»; помер в ув’язненні
Д український письменник, громадський діяч, автор поеми «Хрест» про голодомор 1933 р.; засновник Української Гельсінської групи; засуджений 1977 р.
Установіть послідовність подій.
А Заснування Української Гельсінської групи
Б Перша велика хвиля арештів українських дисидентів
В Друга велика хвиля арештів українських дисидентів
Г Видання В. Чорноволом часопису «Український вісник»
Установіть послідовність подій.
А обрання на посаду першого секретаря ЦК КПУ Володимира Щербицького
Б перша велика хвиля арештів дисидентів в Україні
В смерть у концтаборі Василя Стуса
Г утворення Української Гельсінської групи.
Установіть послідовність подій.
А друга хвиля масових арештів дисидентів
Б поява роману у віршах «Маруся Чурай» Ліни Костенко
В реформи в сільському господарстві та промисловості («косигінська реформа»)
Г ухвалення останньої конституції УРСР.
Установіть хронологічну послідовність подій.
А Утворення Української Гельсінської групи (УГГ)
Б перша хвиля арештів дисидентів після презентації фільму «Тіні забутих предків» у кінотеатрі «Україна»
В утворення Української робітничо-селянської спілки (УРСС)
Г усунення з посади першого секретаря ЦК КПУ П. Шелеста
Укажіть прізвища режисерів, із якими асоціюється напрям «українського поетичного кіно».
1 О. Довженко
2 С. Параджанов
3 Т. Яблонська
4 Ю. Іллєнко
5 В. Стус
6 П. Майборода
7 І. Миколайчук
Укажіть характерні риси діяльності дисидентів.
1 випуск «самвидаву», критика недоліків радянської системи
2 відстоювання прав людини
3 недоторканність дисидентів
4 організація масових мітингів і демонстрацій
5 підготовка до насильницького захоплення влади
6 постійні переслідування з боку владних структур
7 регулярні поїздки за кордон
Укажіть ключові положення Конституції УРСР 1978 р.
1 УРСР є організацією диктатури трудящих і експлуатованих мас пролетаріату та найбіднішого селянства
2 державною мовою УРСР є українська мова, УРСР забезпечує функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя
3 уся влада в УРСР належить народу, який здійснює державну владу через Ради народних депутатів, що становлять політичну основу УРСР
4 УРСР складається із семи областей і Молдавської Автономної Радянської Соціалістичної Республіки
5 керівною і спрямовуючою силою радянського суспільства, ядром його політичної системи є Комуністична партія Радянського Союзу
6 найвищим виконавчим і розпорядчим органом державної влади УРСР є Рада Народних Комісарів УРСР
7 основу економічної системи УРСР становить соціалістична власність на засоби виробництва у формі державної і колгоспно-кооперативної власності
Які причини зумовили фактичний розгром дисидентського руху в Україні на початку 1980-х рр.?
1 нечисленність дисидентів, відсутність підтримки їх діяльності з боку населення
2 створення системи ГУЛАГу
3 діяльність дисидентів була дискредитована зв’язками з іноземними розвідувальними службами
4 перехід дисидентів до терористичних методів боротьби
5 їхні ідеї були неактуальними й несвоєчасними
6 оперативність і жорстокість каральних органів
7 відсутність належної організованості, підпільної мережі
Які завдання ставила перед собою Українська громадська група сприяння виконанню Гельсінських угод?
1 домагатися припинення втручання у внутрішні справи соціалістичних країн Східної Європи
2 ознайомити широкі кола української громадськості і світову громадськість з фактами порушення прав людини в Україні
3 домагатися акредитування в Україні представників зарубіжної преси
4 добиватися ліквідації системи ГУЛАГу та реабілітації незаконно засуджених
5 провести в УРСР альтернативні вибори до Верховної Ради
6 домагатися внесення до Конституцій СРСР та УРСР положень про свободу слова, друку, віросповідання, мітингів, зборів
7 домагатися, щоб на міжнародних нарадах із питань безпеки та співробітництва в Європі Україна була представлена окремою делегацією
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома