Підготовка до НМТ

Додано: 16 січня
Предмет: Українська мова, 11 клас
Копія з тесту: Підготовка до НМТ
36 запитань
Запитання 1

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) У рідному краї на/світанні колишуться польовими доріжками навантажені хлібом вози. (2) Удосвіта часом кукурікають півні, вечорами линуть до/гори сині димочки. (3) У моїй батьківщині осінь по/тихеньку ступає в червоних чобітках заквітчана в соняшники й китиці винограду. (4) Вечірні тумани заступають хороводи русалок, і зорі, на диво, сяють близько над землею, що/б можна було говорити до них. (5) У моїй батьківщині сонце ходить босоніж, підперезане бабиним літом, з червоною калиною в русявому волоссі.

У переносному значенні вжито в тексті виділене слово

варіанти відповідей

колишуться вози

кукурікають півні

осінь ступає

зорі сяють

Запитання 2

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) У рідному краї на/світанні колишуться польовими доріжками навантажені хлібом вози. (2) Удосвіта часом кукурікають півні, вечорами линуть до/гори сині димочки. (3) У моїй батьківщині осінь по/тихеньку ступає в червоних чобітках заквітчана в соняшники й китиці винограду. (4) Вечірні тумани заступають хороводи русалок, і зорі, на диво, сяють близько над землею, що/б можна було говорити до них. (5) У моїй батьківщині сонце ходить босоніж, підперезане бабиним літом, з червоною калиною в русявому волоссі.

Окремо в цьому тексті пишеться сполука слів

варіанти відповідей

на/світанні

по/тихеньку

до/гори

що/б

Запитання 3

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) У рідному краї на/світанні колишуться польовими доріжками навантажені хлібом вози. (2) Удосвіта часом кукурікають півні, вечорами линуть до/гори сині димочки. (3) У моїй батьківщині осінь по/тихеньку ступає в червоних чобітках заквітчана в соняшники й китиці винограду. (4) Вечірні тумани заступають хороводи русалок, і зорі, на диво, сяють близько над землею, що/б можна було говорити до них. (5) У моїй батьківщині сонце ходить босоніж, підперезане бабиним літом, з червоною калиною в русявому волоссі.

Прислівник виділено в словосполученні з тексту

варіанти відповідей

польовими доріжкам

часом кукурікають

навантажені хлібом

червоною калиною

Запитання 4

На перший склад падає наголос у слові

варіанти відповідей

вишиваний


граблі

бешкет


заробІток


олень



Запитання 5

Подвоєні букви треба писати на місці обох пропусків у рядку

варіанти відповідей

записати до щоден..ика, лебедин..ий пух

від..зеркалене зображення, кілька стат..ей

пісен..а спадщина, зав..ишки з будинок

чавун..і ґрати, поро..саджувати квіти

суцвіт..я черемхи, раннє надвечір..я

Запитання 6

Апостроф треба писати на місці обох пропусків у рядку

варіанти відповідей

п..ять відсотків, б..юджетний кодекс

розпочинати кар..єру, св..яткові заходи

кишеньковий комп..ютер, розв..язати рівняння

зар..яджати батарею, громадянське об..єднання

опинитися в міжгір..ї, поширити на пів..Європи

Запитання 7

Граматичну помилку допущено в рядку

варіанти відповідей

порада вчителя

посада керівника

нові паспорта

сьоме грудня

давній сусіда

Запитання 8

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

У п’єсах Шекспіра «Гамлеті» та «Королі Лірі» порушено вічні проблеми буття.

Прототипом Нори в «Ляльковому домі» Ібсена є письменниця Лаура Кілер.

Які засоби комічного вжив Микола Гоголь у «Мертвих душах»?

Палац, який змальовує Міцкевич у сонеті «Бахчисарай уночі», належав ханові Гірею.

Почесне місце в бібліотеці Жуля Верна належало творам Даніеля Дефо та Фенімора Купера.

Запитання 9

Правильну відмінкову форму числівника шістсот дев’яносто вісім наведено в рядку

варіанти відповідей

Р. в. шестиста дев’яноста восьми

Д. в. шестисот дев’яноста вісьмом

Зн. в. шістсот дев’яноста вісім

Ор. в. шестистами дев’яноста вісьмома

М. в. (на) шестистах дев’яноста вісьмох

Запитання 10

Виділена буква позначає однаковий звук у кожному слові рядка

варіанти відповідей

межувати, жалюгідний, крутіж

харків’янин, забрьоха, різний

привокзальний, красень, морок

дзеленькати, мороз, зобов’язати

шістсот, майструвати, митець

Запитання 11

Прочитайте уривок.

Сонце мало(1)помалу хилилося до заходу. Воно поволі червонило край(2)небо й робило його ясно(3)червоним. Ген(4)ген до обрію насторожено шумів неозорий ліс, оточений біляво(5)сивою мрякою.

Дефіс треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

варіанти відповідей

1

2

3

4

5

Запитання 12

Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Ще виблискують кришталеві роси...» обрати

варіанти відповідей

і випромінюють веселковий розмай.

милуючи око веселим сяйвом.

але сонце вже осяяло виднокрай.

бо тільки займається на день.

ранок холодить оксамитові трави.

Запитання 13

Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні

варіанти відповідей

«За що ж, хто-небудь попитає, Зозуля Півня вихваляє?».

«Та чим же я вам досадив?» ягнятко, плачучи, питає

Яка ти розкішна, земле, — думала Маланка.

Мати через пліт запитала сина, куди він зібрався.

Жалібно жовте листя березини, здається, шепче, «Літо, де ти, літо?».

Запитання 14

З’ясуйте, який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові складного речення.


Фрагмент речення:

1…минуло п’ять хвилин, як…

2…тішать око півонії, що їх…

3…цікаво слухати про те, як…

4…її пісня лилася, як …


Вид підрядного речення:

А означальне

Б з’ясувальне

В часу

Г порівняльне

Д умови

варіанти відповідей

ВАБД

ДАВГ

ВАГБ

ГАВБ

ВАБГ

Запитання 15

Доберіть приклад до кожного випадку вживання коми.


Випадок уживання коми:

1 між однорідними членами речення

2 при відокремленому члені речення

3 між частинами безсполучникового речення

4 між частинами складносурядного речення


Приклад:

А Не страшна тобі ані посуха, ані дощ.

Б Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.

В Жайворонок висить на невидимій нитці, співаючи весну.

Г Лягло сонце за горою, зірки засіяли.

Д Зоре моя вечірняя, зійди над горою.

варіанти відповідей

БВГА

АВБГ

АВГБ

АГВД

АВГД

Запитання 16

З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

Тільки діждав Чіпка тепла, (1)зараз накупив дерева, (2)найняв майстрів і заложив над (3)самим шляхом цілий (4)невеличкий будинок.


1 зараз

2 найняв

3 самим

4 невеличкий


А прикметник

Б займенник

В дієслово

Г прислівник

Д сполучник

варіанти відповідей

АБВД

ДВБА

ГБВА

ВГБА

ГВБА

Запитання 17

До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.


Вид підрядного речення

1означальне

2з'ясувальне

3обставинне причини

4обставинне місця


Приклади

АСюди, де вуличка забута, приїхав по дитячі сни.

БЛюблю, коли у вікно розкрите шумлять без­журно дерева.

ВЗацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина.

ГЯ єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була.

ДПоет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти.

варіанти відповідей

БГВД

ДАБВ

ГБДА

БГАД

АВДГ

Запитання 18

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Барви київських мозаїк –(1) це одне з тих див,(2) яке захоплювало і,(3) мабуть,(4) ніколи не перестане захоплювати всіх,(5) хто по-справжньому цінує прекрасне,(6) не розгублене у віках мистецтво,(7) але ж тут майстерність не лише в кольорах…

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

тире 1 – між підметом і присудком

коми 2, 5 – на межі підрядних частин складного речення

коми 3, 4 – при вставному слові

кома 6 – при відокремленому означенні

кома 7 – на межі сурядних частин складного речення

Запитання 19

З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.

Відокремлений член речення

1 означення

2 прикладка (різновид означення)

3 додаток

4 обставина

Приклад

А А воно, могутнє світило, усе більше виповнювало собою світ.

Б Від квітів, особливо пальм й аспарагусів, одразу повіяло життям.

В Цвіте липа так буйно й розкішно, що все місто плаває в задумливому мареві.

Г Обабіч шляху лежали незнайомі поля, перекраяні вузькими довгими нивами.

Д Виблискуючи проти молодого місяця мокрим днищем, серединою ріки повільно плив за течією перекинутий човен.

варіанти відповідей

1 - Д, 2 - Б, 3 - Г, 4 -А

1- Г, 2 - А, 3 - Б, 4 - Д

1 - В, 2 - Б, 3 - А, 4 - Д

1 - Д, 2 - А, 3 - В, 4 - Б

Запитання 20

Пунктуаційна помилка є в реченні

варіанти відповідей

У городі, де грають струни п’яні, де вічний шум, де вічна суєта, я згадую слова твої неждані.

Минула тривожна беззоряна ніч, і там, де попелясті сніги єдналися з небом почав відділятися світанок.

Я кажу: не було б Дон Кіхотів - вже давно б посивіла земля.

Сон літньої ночі колись мені снився, коротка та літняя нічка була, і сон був короткий, він хутко змінився і зник, як на сході зоря розцвіла.

Запитання 21

Позначте речення із сурядним і безсполучниковим зв’язком.

варіанти відповідей

Синіє небо, пливуть і пливуть по ньому хмарини, зеленіють на землі гаї та діброви, мріють у тремтячому мареві далекі села, пахне дозрілими хлібами, і тихо-тихо всюди, і тільки пісня тужить та скаржиться.

Там я творю її наново – і тоді здається мені, що ще більше права маю на неї.

На небі зчинилась гуркотнява: кидало колоддям, ламало, трощило, луною розкочувався гук над хмарами по широких небесних просторах.

Ліс був смерековий, видно, планово саджений, бо смереки заступали одна одну, як солдати в рядах, і творили своєрідні тунелі.

Запитання 22

Вкажіть речення із підрядним та безсполучниковим зв’язком.

варіанти відповідей

Легко й радісно зітхнув густий хуторський парк із столітніми дубами, тихо забриніли маленькі шибки в низенькій хаті-землянці, що притулилась самотня до панського парку.

Ранішній солодкий сон; страшенно хочеться спати, і сниться: біліє полями туман, а росою – молоко, холодне і смачне-смачне, перекликаються півні.

Паляник порався в дворі коло воза; його жінка, Одарка, вийшла з хати і простягла руку до старого кострубатого стовбура сухої груші.

Не поет, у кого думки не літають вільно в світі, а заплутались навіки в золотії тонкі сіті.

Запитання 23

Чи потрібна кома після що у поданому реченні (усі розділові знаки пропущені)?

Отут серед цвіту здається що якби людина вчилася мудрості в дерев то не була б ворогом самій собі й природі.


варіанти відповідей

Потрібна, тому що тут є збіг двох сполучників і ми можемо прибрати друге підрядне, від чого речення не буде потребувати переробки.

Не потрібна, тому що тут є збіг двох сполучників, і ми не можемо прибрати друге підрядне.

Потрібна, тому що це складне речення з підрядним зв’язком.

Запитання 24

Прочитайте текст і виконайте завдання


(1) Після не/довгої темної ночі починало світати. (2) Край неба вже горів не/рожевим огнем, а ясно-червоним полум’ям. (3) Промайнула хвилина, друга – і пучок жовтогарячого світла заіскрився, розливаючись по горах і лісах. (4) Повітря було кришталево чисте, 

прозоре. (5) Сонце обливало землю яскравим світлом, гріло, пестило теплом свого проміння. (6) Обізвалася трава не/впевненими голосами тисячі тендітних мешканців: коників, джмелів, комариків. (7) У повітрі бриніла не/перевершена жайворонкова пісня. (8) Прокинулось усе.

У ролі підмета вжито в тексті виділене слово


варіанти відповідей

прозоре

проміння

тисячі

усе

Запитання 25

Поширеним є речення

варіанти відповідей

Хай кожен із вас заспіває.

Гостям весело.

Дідусь буде відпочивати.

Хлопець виявився не ликом шитий.

Край неба жеврів.

Запитання 26

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Гордий птах змахнув крильми і злетів на/зустріч новим пригодам. (2) Він уважно приглядався до всього, що було внизу. (3) Птах мав (…) зір і добре бачив, як люди збивалися з ніг, поралися по городах, згрібаючи на купи сухе картоплиння та спалюючи його разом із зів’ялим листям. (4) Дим від вогнищ тягнуло в долину, але він не стелився пасмами, а зразу ж піднімався до/гори підфарбовуючи все не/баченою досі прозоро-блакитною аквареллю. (5) А небо, навпаки, залишалося високим і чистим, і в тій височині розкошланими клаптями вати плавали не/великі хмарки.

У знахідному відмінку вжито слово

варіанти відповідей

птах

картоплиння

люди

небо

Запитання 27

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Гордий птах змахнув крильми і злетів на/зустріч новим пригодам. (2) Він уважно приглядався до всього, що було внизу. (3) Птах мав (…) зір і добре бачив, як люди збивалися з ніг, поралися по городах, згрібаючи на купи сухе картоплиння та спалюючи його разом із зів’ялим листям. (4) Дим від вогнищ тягнуло в долину, але він не стелився пасмами, а зразу ж піднімався до/гори підфарбовуючи все не/баченою досі прозоро-блакитною аквареллю. (5) А небо, навпаки, залишалося високим і чистим, і в тій височині розкошланими клаптями вати плавали не/великі хмарки.

Треба писати окремо виділене слово

варіанти відповідей

 на/зустріч 

до/гори

не/баченою

не/великі

Запитання 28

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Усе починається з дитинства, з колискової, з голосу материнської душі над колискою. (2) Уже в/перше звучання почутої мелодії на/вічно вплітається для маленької дитини багатоголосся душі та світу. (3) Від/тепер відкривається шлях її радощам, смуткові й веселості, тривогам, і сподіванням. (4) І, на/певно, головному — взаємності з життям, зі світом. (5) Колискова — це не/наче душа, яка ходить навшпиньках.


Складним є речення

варіанти відповідей

перше

друге

третє

п’яте

Запитання 29

Дієприкметниковий зворот ТРЕБА відокремити комами в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Скарби здобуті неправдою не дають користі.

Наука то викопана голкою криниця.

Стоять обдмухані холодними вітрами сади.

Побите дощем поле ще й град поб'є.

Запитання 30

Проаналізуйте текст і виконайте завдання до нього.

(1) У 1924 році на радіо вперше пролунали звуки точного часу: із Гринвіцької обсерваторії, заснованої ще в XVII столітті, їх передала британська компанія BBC. (2) А вже 1925 було запроваджено Всесвітній час, тож людство почало йти в ногу, тобто «в секунду». (3) От тільки для одного подружжя цей сигнал означав початок […]. (4) Виявляється діяла в Лондоні одна парочка, яка продавала час! (5) Сімейство Белвілів щодня їздило до Гринвіча, аби звіряти свій хронометр, а потім ці спритники збували інформацію понад 200 клієнтам, зокрема й годинникарям.

У ролі підмета в тексті вжито виділене слово

варіанти відповідей

час

сигнал

початок

хронометр


Запитання 31

Пунктуаційну помилку допущено у рядку.

варіанти відповідей

Осінні дрібні дощі падали на сумовито принишклу землю, і зелено потемніли води в озерах, коли Михайло і Соломія попрощалися з лісником, і лісничихою.

Коли почалася гроза, гра пирипинилась і діти кинулись бігти додому.

Клекіт млина термосить пітьму, а вона чіпляє тендітні зірки, що зриваються і стрімко линуть десь на заставську соснину.

Зліва співали струмки, що збігали з гір, і кожен з них мав свй голос.

Запитання 32

Укажіть складне речення з різними видами зв’язку, у якому допущено пунктуаційну помилку.

варіанти відповідей

З того вечора я часто приходив до дядька Себастьяна, і коли він мав час, то разом читали якусь книгу, газети чи гомоніли про всяку всячину.

Зліва співали струмки, що збігали з гір, і кожен з них мав свій голос.

З цієї хвилини все те, що він бачив навколо себе, чув і відчував, повнилося для нього новим змістом: йому ніби вставили інші очі, і він ними бачив тепер те, чого раніше не помічав, йому ніби підмінили душу, і він відчував те, про що раніше не здогадувався.

Запитання 33

Позначте речення із сурядним і безсполучниковим зв’язком.

варіанти відповідей

Синіє небо, пливуть і пливуть по ньому хмарини, зеленіють на землі гаї та діброви, мріють у тремтячому мареві далекі села, пахне дозрілими хлібами, і тихо-тихо всюди, і тільки пісня тужить та скаржиться.

Там я творю її наново – і тоді здається мені, що ще більше права маю на неї.

На небі зчинилась гуркотнява: кидало колоддям, ламало, трощило, луною розкочувався гук над хмарами по широких небесних просторах.

Ліс був смерековий, видно, планово саджений, бо смереки заступали одна одну, як солдати в рядах, і творили своєрідні тунелі.

Запитання 34

Пунктуаційна помилка є в реченні

варіанти відповідей

У городі, де грають струни п’яні, де вічний шум, де вічна суєта, я згадую слова твої неждані.

Минула тривожна беззоряна ніч, і там, де попелясті сніги єдналися з небом почав відділятися світанок.

Я кажу: не було б Дон Кіхотів - вже давно б посивіла земля.

Сон літньої ночі колись мені снився, коротка та літняя нічка була, і сон був короткий, він хутко змінився і зник, як на сході зоря розцвіла.

Запитання 35

Доберіть приклад до кожного виду речення

Вид речення

1 означено-особове

2 неозначено-особове

3 узагальнено-особове

4 безособове

Приклад

А Раніше, аніж наказувати, навчись коритися.

Б Мені невесело було й на нашій славній Україні.

В Ясени, ясени, бачу вас за селом край дороги.

Г Дівчині дарують квіти з напіврозквітлими пуп'янками.

Д Озеро в лісі, в озері - ліс

варіанти відповідей

1 - В, 2 - Г, 3 - А, 4 - Б

1 - А, 2 - Г, 3 - В, 4 - Б

1 - Д, 2 - А, 3 - Б, 4 - Г

1 -Б, 2 - А, 3 - Г, 4 - В

Запитання 36

Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип складного речення:

1 складносурядне 

2 складнопідрядне 

3 безсполучникове 

4 складне з різними видами зв’язку


Приклад речення:

А Людський мозок утворюють дві півкулі, кожна з цих половин має свої функції.

Б Ліва півкуля відповідає за логіку й мову (думає), а права пов’язана з інтуїцією та творчою уявою.

В Саме уява є джерелом нескінченного потоку ідей та óбразів, що потім розвиваються.

Г Уява оперує óбразами, і саме цей дар люди не використовують, а ті, які навчилися це робити, сприймають світ творчо.

Д Отже, використайте уяву, цей дар природи, для досягнення успіху, для зміни світу на краще, для позитивного погляду на життя.

варіанти відповідей

1 - Б, 2 - В, 3 - А, 4 - Г

1 - Г, 2 - А, 3 - Б, 4 - В

1 - А, 2 - В, 3 - Д, 4 - Г

1 - Д, 2- Г, 3 - В, 4 - А

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест