Підготовка до ораторського виступу

Додано: 4 листопада 2023
Предмет: Українська мова, 11 клас
13 запитань
Запитання 1

Оберіть визначення, яке стосується поняття «практична риторика»:

варіанти відповідей

Досліджує етапи зародження й особливості розвитку риторики в історії людства: риторику Стародавньої Греції, Стародавнього Риму, становлення слов’янського ораторського мистецтва; виникнення основних видів і жанрів ораторського мистецтва, сучасні риторичні школи 

Вивчає закони риторики концептуальний, закон моделювання аудиторії, стратегічний, тактичний, мовленнєвий, закон безпосереднього спілкування, системно-аналітичний закон.

Розглядає зміст усного публічного виступу, тексту виступу, образ оратора, логічну культурну оратора, його мовленнєву культуру, композицію та стиль виступу, психологію аудиторії, взаємодіє оратора з аудиторією, спілкування з аудиторією як творчий процес, полемічне мистецтво оратора тощо.   

Запитання 2

Полеміка - це:

варіанти відповідей

публічна суперечка, метою якої є з’ясування і зіставлення різних поглядів, пошук, вияв істинної думки, віднаходження правильного розв’язання проблеми;

суперечка, у якій є конфронтація, протистояння сторін, ідей, промов; це боротьба принципово протилежних думок з метою захистити свою точку зору і спростувати думку опонента;  

суперечки, які виникають під час обговорення доповідей, повідомлень, виступів на зборах, засіданнях, конференціях;           

форма мислення, яка розкриває зв'язок між предметом і його ознакою.

Запитання 3

Оберіть хибне твердження.

варіанти відповідей

У висновках промовець підсумовує й узагальнює сказане, повторює головну думку виступу, спонукає чи закликає слухачів до роздумів над порушеною проблемою.

Теза – це головна думка, правдивість якої треба довести.  

Анафора – це троп, який полягає у повторенні на початку рядків, строф чи речень однакових звуків, слів чи синтаксичних конструкцій.  

Під інтонацією слід розуміти ритміко-мелодійну побудову промови, яка передає її зміст і почуття за допомогою висоти тону, сили звуку, темпу мовлення і тембру голосу..

Запитання 4

Практичне спрямування виступу оратора - це:

варіанти відповідей

тема промови;   

мета промови;

моделювання аудиторії ;  

складання плану.

Запитання 5

Який із запропонованих варіантів закінчення виступу є правильним?

варіанти відповідей

На цьому все. До побачення.

До побачення. Хотілося б, щоб ви мене наступного разу краще слухали. Аудиторія у вас неуважна й неорганізована.

На сьогодні все. Вибачте, що мало нового сьогодні вам розповів, просто не було часу краще підготуватися, а людина я страшенно зайнята.

Отже, народна пісня не лише виховує естетичною природою свого слова, вона допомагає відчути організм мови не як статичне явище, а як динамічне, тобто те, що вкладається у зміст поняття «мовна діяльність».

Російський письменник Лев Толстой говорив, що людина схожа на дріб, у чисельнику якої те, що вона собою являє, а у знаменнику – те, що вона про себе дума. Чим більший знаменник, тим менший дріб.

Запитання 6

Етапи підготовки промови включають всі названі варіанти, ОКРІМ:

варіанти відповідей

Вибір теми, що цікавить самого доповідача та модельовану аудиторію;

Збір фактичного матеріалу;

Репетиція промови;

Складання орієнтовного плану промови;

Літературна обробка тексту;

Попередня домовленість з аудиторією про позитивне сприйняття будь-якого матеріалу.

Запитання 7

Добираючи фактичний матеріал, доповідач повинен зробити все, окрім

варіанти відповідей

підібрати максимальну кількість фактів, щоб здаватися розумнішим;

користуватися достовірними джерелами інформації;

коротко аналізувати запропоновані факти;

враховувати в доповіді тільки ті дані, які необхідні для доведення власної позиції

Запитання 8

План промови не може бути:

варіанти відповідей

простим (без підпунктів);

складним (з підпунктами);

цитатним (власні чи позичені ідеї, записані повними реченнями); 

суцільним текстом без розподілу на структурні блоки.

Запитання 9

Репетиція промови допомагає врахувати все, окрім (декілька відповідей):

варіанти відповідей

змістових недоліків доповіді;

проблем оратора з вимовою окремих слів чи звуків;

настрою аудиторії; 

інтонаційної різноманітності мовлення;

наявності контакту з аудиторією.

Запитання 10

Літературна обробка тексту дозволяє зробити все, окрім:

варіанти відповідей

виправлення орфоепічних порушень;

виключення із тексту кальки, тавтології;

збільшення лексичної різноманітності доповіді; 

спрощення складних для сприймання на слух синтаксичних конструкцій.

Запитання 11

Врахування яких мовних прийомів необхідне для досягнення контакту з аудиторією (декілька правильних відповідей):

варіанти відповідей

використання прямих запитань до слухачів, займенників "ми", "ми з вами";

використання гумористичних порівнянь, зауважень; 

використання кальки, жаргону без стилістичної мети; 

інтонаційна різноманітність.

Запитання 12

Міміка та жести оратора допомагають (декілька відповідей):

варіанти відповідей

розім'яти м'язи всього тіла й обличчя зокрема;

побудувати тісний емоційний зв'язок з аудиторією, що покращує сприйняття інформації;

відганяти мух та надмірно активних слухачів; 

отримати чітке уявлення про фаховий, культурний рівень доповідача

Запитання 13

Вкажіть, яку мовну норму порушив доповідач: "На мою думку, ця думка заслуговує принаймні Нобелівської премії"

варіанти відповідей

орфоепічну;

лексичну;

орфографічну;

пунктуаційну.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест