Пряма та непряма мова.

Додано: 21 квітня 2023
Предмет: Українська мова, 11 клас
Тест виконано: 538 разів
16 запитань
Запитання 1

В якому рядку допущено пунктуаційні помилки в оформленні прямої мови

варіанти відповідей

А „Отже, тут кращі хліба, ніж під селом, – подумав сам собі, – тут, мабуть, сильніший дощ пройшов...”

Б Мельник повів сивою од років і борошна головою на розчинені двері: „Ще хтось молоти під’їхав. І ночі не доспав.”

В „А ви спробуйте заспівати колискової,” – зірвалося в мене, та господиня знизала плечима, мовляв: „Не знаю і не вмію...”

Г „Михайле, ти ще не в хаті?! – гримнув з катраги дід. – Гляди: перепаде нам обом за лебедів!”

Ґ „Не чуєш, як літо пішло нашим народом?” – дивується мати.

Запитання 2

Правильно розставлені розділові знаки в реченні

варіанти відповідей

А „Ну, з богом!”, – сказав дядько Тихін.


Б Поет підвівся з крісла й урочисто відповів: „моя перша вчителька.”


В В Україні кажуть:- „Веселка воду п’є.”

Г „От би Ніні це побачити, от би вона зраділа,” – пурхнула в моїй голові думка.


Запитання 3

В якому рядку правильно розставлені розділові знаки

варіанти відповідей

А Недарма кажуть: „нема нічого стомливішого від чекання.”

Б Все росте, все рухається під синім покривом животворящої ночі, немов поспішаючи швидше вирости за ніч, поки все спить, а рано, на сході сонця вийдуть хазяйки з сіней умиватись, глянуть на розквітлі соняшники й маки, яких не торкнула ще перша бджола, і вигукнуть в зачудуванні: „Мати Божа, що сталося в городі за ніч?”


В „Ось стомлена верба, відчувши ранній спів,

Пташками, квітами і сонцем оповита,

Над ніжним гомоном немовчних ручаїв

Тінисті, лагідні схилила віти.”


Г Як гарно в світі, – „говорить сам до себе дід.”


Запитання 4

З прямою мовою є речення в рядку (розділові знаки пропущено)

1. Вітряки продрімали переднівок і не помітили, як від них почало відходити літо.

2. Прокинувшись, вони перелякано, мов діти, замахали руками. Куди ж ви, мамо?! Не покидайте нас. Побули з житечком, побудьте і з соняшниками.

3. За сумом дальніх стернищ, в іконостасах соняшників, на мить зупинилося літо, поправило злинялу хустку, серп загойдався на його плечі, і посміхнулось чи всьому світу, чи тільки вітрякам.

4. Працюйте, діти, не лінуйтесь, сказало і пішло стежиною в гості до осені.

5. Застогнали вітряки, вхопилися руками за приполи вітру та й почали перемелювати свій смуток людям на борошно.

варіанти відповідей

А 1, 2


Б 2, 4


В 1, 3


Г 3, 5


Ґ. 4, 5

Запитання 5

У якому реченні правильно розставлені розділові знаки?

варіанти відповідей

А. А слова Ушинського вималював на титулці червоним олівцем: “Якщо ви вдало виберете працю і вкладете в неї всю свою душу то щастя само знайде вас”.

Б. “Наші діти, — вчив Макаренко. — це майбутні творці історії...”

В.Його непокоїло, коли діти на питання: “Яким ти хочеш вирости?” — відповідали: “Сміливим, хоробрим, дужим”, — але майже ніхто не говорив: “Чесним і добрим”. (І. Цюпа.)


Г. “Розпрягайте, хлопці, коней, — чулося від річки, але чийсь дужий голос від крайньої хати перекривав пісню: А чи не пора дівочки,додому?”



Запитання 6

У якому варіанті правильно замінено пряму мову непрямою? «А як ти розумієш щастя?» — спитала у свою чергу Рая.

варіанти відповідей

 Рая у свою чергу спитала, як ти розумієш щастя.

Рая у свою чергу спитала, що як він розуміє щастя.

Рая у свою чергу спитала, як він розуміє щастя.

Рая у свою чергу спитала про щастя.

Запитання 7

У якому реченні допущено помилки у вживанні розділових знаків при прямій мові

варіанти відповідей

 «Чи бачили таке, — сказав батько і, помовчавши, додав: — Готовий хлібороб, одним словом».

«Яка ти розкішна, земле, думала Маланка. Весело засівати тебе хлібом, прикрашати зелом, заквітчати квітами».

«Ото воно там якраз і було, — сказав мій візник, — отам, де стовп».

Запитання 8

У якому з речень є непряма мова?

варіанти відповідей

Співається само: «Повій, вітре буйнесенький, звідкіль тебе прoшу. Розвій, вітре, мою тугу, що на серці ношу!»

І пугачі, неначе запорожці, «пу-гу! пу-гу!» кричали уночі.

Чи він мені, чи я йому – нерівня.

Нерівня душ – це гірше, ніж майна!

В універсалі гетьмана прописано, що Марусині пісні, «як перло многоцінне, як дивен скарб серед людських марнот»

Запитання 9

У якому варіанті НЕПРАВИЛЬНО замінено речення з прямою мовою на непряму?

«Нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирає мову», – вважає Ліна Костенко.

варіанти відповідей

Ліна Костенко вважає, що нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирає мову.

На думку Ліни Костенко, нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирає мову.

Ліна Костенко вважає: нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирає мову.

Нації, згідно з думкою Ліни Костенко, вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирає мову.

Запитання 10

При заміні прямої мови непрямою:

варіанти відповідей

слова автора стають головним реченням, а пряма мова – залежним;

пряма мова і слова автора стають рівноправними частинами складного речення;

пряма мова стає головним реченням, а слова автора залежним;

слова автора вилучаються.

Запитання 11

У разі заміни прямої мови непрямою речення буде: 

варіанти відповідей

простим

складнопідрядним

складним будь-якого типу

складносурядним

Запитання 12

У якому реченні допущено помилки у вживанні розділових знаків при прямій мові?

варіанти відповідей

«Уже перші поетичні збірки Ліни Костенко – відзначив літературознавець Іван Дзюба, – засвідчили прихід в українську літературу надзвичайно сильної поетичної особистості».

«Ліна Костенко, – робить висновок дослідник творчості авторки Григорій Клочек,  – прямий духовний нащадок Шевченка, Лесі Українки, Франка… Вона наближена до Істини. У неї абсолютний слух до «голосу віків».

«У добу жорстокого ідеологічного насилля над мистецтвом і митцями, – захоплюється позицією Л. Костенко дослідник літератури Володимир Панченко, – її слово звучало як бунт проти покори й компромісності, ерзаців і стандартів».

«Змири гординю, приклони коліна / Торкнись душею їхньої строки, – закликає В. Ковтуненко, – Чурай Маруся, Леся, горда Ліна – / Богині слова і святі жінки».

Запитання 13

У реченні

«Чого зажурився, мій любий козаче?» — питає дівчина вродлива слова автора стоять:

варіанти відповідей

перед прямою мовою

усередині прямої мови

після прямої мови

немає слів автора

Запитання 14

Чи можна речення з прямою мовою

«Це Кармелюк! Де він? Ось він!» — пронеслось у натовпі перебудувати у речення з непрямою мовою?

варіанти відповідей

так

ні

потрібно декілька речень, щоб передати зміст

потрібно створити діалог.

Запитання 15

У якому варіанті неправильно замінено речення з прямою мовою?

«Доброта — це найбільше досягнення людини, прекрасне і святе», — писав Іван Цюпа.

варіанти відповідей

На думку Івана Цюпи, доброта — це найбільше досягнення людини, прекрасне і святе.

Іван Цюпа писав, доброта — це найбільше досягнення людини, прекрасне і святе.

Іван Цюпа писав, що доброта — це найбільше досягнення людини, прекрасне і святе.

Доброта, згідно з думкою Івана Цюпи, — це найбільше досягнення людини, прекрасне і свята.

Запитання 16

У кому рядку правильно передано прямою мовою непряму?

Матуся спитала сина, чи не погодився б він допомогти Юркові виконати його домашнє завдання.

варіанти відповідей

Матуся спитала: "Сину, ти не погодився б допомогти Юркові виконати його домашнє завдання?"

Матуся спитала: " Сину, чи не погодився б ти допомогти Юркові виконати своє домашнє завдання?"

Матуся спитала сина: "Що чи не погодився б ти допомогти Юркові виконати його домашнє завдання?"

Матуся спитала сина: "Ти погодишся допомогти Юркові виконати його домашнє завдання".

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест