Синтаксис простого та складного речення

Додано: 15 травня 2022
Предмет: Українська мова, 11 клас
Тест виконано: 1214 разів
24 запитання
Запитання 1

Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип складного речення:

1 складносурядне 

2 складнопідрядне 

3 безсполучникове 

4 складне з різними видами зв’язку


Приклад речення:

А Людський мозок утворюють дві півкулі, кожна з цих половин має свої функції.

Б Ліва півкуля відповідає за логіку й мову (думає), а права пов’язана з інтуїцією та творчою уявою.

В Саме уява є джерелом нескінченного потоку ідей та óбразів, що потім розвиваються.

Г Уява оперує óбразами, і саме цей дар люди не використовують, а ті, які навчилися це робити, сприймають світ творчо.

Д Отже, використайте уяву, цей дар природи, для досягнення успіху, для зміни світу на краще, для позитивного погляду на життя.

варіанти відповідей

1 - Б, 2 - В, 3 - А, 4 - Г

1 - Г, 2 - А, 3 - Б, 4 - В

1 - А, 2 - В, 3 - Д, 4 - Г

1 - Д, 2- Г, 3 - В, 4 - А

Запитання 2

З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.

Відокремлений член речення

1 означення

2 прикладка (різновид означення)

3 додаток

4 обставина

Приклад

А А воно, могутнє світило, усе більше виповнювало собою світ.

Б Від квітів, особливо пальм й аспарагусів, одразу повіяло життям.

В Цвіте липа так буйно й розкішно, що все місто плаває в задумливому мареві.

Г Обабіч шляху лежали незнайомі поля, перекраяні вузькими довгими нивами.

Д Виблискуючи проти молодого місяця мокрим днищем, серединою ріки повільно плив за течією перекинутий човен.

варіанти відповідей

1 - Д, 2 - Б, 3 - Г, 4 -А

1- Г, 2 - А, 3 - Б, 4 - Д

1 - В, 2 - Б, 3 - А, 4 - Д

1 - Д, 2 - А, 3 - В, 4 - Б

Запитання 3

Доберіть приклад до кожного виду речення

Вид речення

1 означено-особове

2 неозначено-особове

3 узагальнено-особове

4 безособове

Приклад

А Раніше, аніж наказувати, навчись коритися.

Б Мені невесело було й на нашій славній Україні.

В Ясени, ясени, бачу вас за селом край дороги.

Г Дівчині дарують квіти з напіврозквітлими пуп'янками.

Д Озеро в лісі, в озері - ліс

варіанти відповідей

1 - В, 2 - Г, 3 - А, 4 - Б

1 - А, 2 - Г, 3 - В, 4 - Б

1 - Д, 2 - А, 3 - Б, 4 - Г

1 -Б, 2 - А, 3 - Г, 4 - В

Запитання 4

Пунктуаційна помилка є в реченні

варіанти відповідей

Тихо в полі, гай темніє, наступає літній вечір.

Достиглі зорі випадали з небесного життя, не досягнувши земного і, можливо, звичайний осінній листочок був щасливіший за них.

Багряний вечір догорів, і попіл падає на місто, переливається намисто понаддніпряних ліхтарів.

Я помітив цікаву закономірність: життя людське – то плин загалом малоцікавий, розмірений, навіть нудний.

Запитання 5

Пунктуаційна помилка є в реченні

варіанти відповідей

У городі, де грають струни п’яні, де вічний шум, де вічна суєта, я згадую слова твої неждані.

Минула тривожна беззоряна ніч, і там, де попелясті сніги єдналися з небом почав відділятися світанок.

Я кажу: не було б Дон Кіхотів - вже давно б посивіла земля.

Сон літньої ночі колись мені снився, коротка та літняя нічка була, і сон був короткий, він хутко змінився і зник, як на сході зоря розцвіла.

Запитання 6

Вкажіть речення із підрядним та безсполучниковим зв’язком.


варіанти відповідей

Легко й радісно зітхнув густий хуторський парк із столітніми дубами, тихо забриніли маленькі шибки в низенькій хаті-землянці, що притулилась самотня до панського парку.

Ранішній солодкий сон; страшенно хочеться спати, і сниться: біліє полями туман, а росою – молоко, холодне і смачне-смачне, перекликаються півні.

Паляник порався в дворі коло воза; його жінка, Одарка, вийшла з хати і простягла руку до старого кострубатого стовбура сухої груші.

Не поет, у кого думки не літають вільно в світі, а заплутались навіки в золотії тонкі сіті.

Запитання 7

Укажіть речення, що має 4 частини.


варіанти відповідей

Вони проходили мимо дивною сповільненої ходою, і їм здавалося, що вони ступали по дні великої прозорої річки.

Букет півоній, які мати несла в руці, поширював п’янкий запах – власне, в руках її неначе вигойдувався букет п’янких пахощів.

А в цей час наді мною твориться диво: хтось невидимий смичком провів по синьому піднебессі, по білих хмарах, і вони забриніли.

Ніч темніє, і ясніють зорі, море плаче, й темрява шумить.

Запитання 8

Простим є речення


варіанти відповідей

Не доля вирішує – людина творить свою долю.

Було, мабуть, гарно: вночі випав сніг.

Світло хлюпнуло по верхівках дерев, замиготіло, застрибало по кущах.

Ліс іще дрімає, а з синім небом уже щось діється.

Запитання 9

Поширеним є речення

варіанти відповідей

Двоє музик продовжували грати.

Комплімент повинен бути щирим.

А Максим вийшов сухим із води.

Григорію закортіло скупатися.

Холод стає помітнішим і помітнішим.

Запитання 10

Складним є речення



варіанти відповідей

Досвітній вогонь запали, поки ще зоря не заграла.

Сідають на озера уночі натомлені в дорозі дикі гуси.

Вітер загуляв, заблудив у полі та й пита дороги у сестри-тополі.

І від щастя, а може, від горя промінь сонячний серце пропік.

Запитання 11

Поширеним є речення


варіанти відповідей

Ранок був свіжим.

Тиша ніби скло.

Запахло медом.

Став накрапати дощ.

Три тополі обнялися.

Запитання 12

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Усе починається з дитинства, з колискової, з голосу материнської душі над колискою. (2) Уже в/перше звучання почутої мелодії на/вічно вплітається для маленької дитини багатоголосся душі та світу. (3) Від/тепер відкривається шлях її радощам, смуткові й веселості, тривогам, і сподіванням. (4) І, на/певно, головному — взаємності з життям, зі світом. (5) Колискова — це не/наче душа, яка ходить навшпиньках.


Складним є речення

варіанти відповідей

перше

друге

третє

п’яте

Запитання 13

Прочитайте текст і виконайте завдання


(1)  Як/би хто хотів почути голос самого вітру, то мусив би піти йому  на/зустріч, і зупинитися посеред степу. (2) Тут, безумовно, ніщо не приєднається до його голосу, ніщо не стане на заваді. (3) А хто бажав би ще й перевірити вітер  на/силу, то мав би глянути на тополю, яку той нагинає до/долу. (4) А ще краще – на віковічного дуба, адже нахиляти коренастого велетня – справді неабияка [...]. (5) Вітер – це ілюзія руху, і тому на місці можемо насолоджуватися швидкістю, летом, окриленням.

Однорідними додатками ускладнено речення:

варіанти відповідей

друге

третє

четверте

п’яте

Запитання 14

Укажіть складне речення з різними видами зв’язку, у якому допущено пунктуаційну помилку.


варіанти відповідей

З того вечора я часо приходив до дядька Себастьяна, і коли він мав час, ми разом читали якусь книгу, газети чи гомоніли про всяку всячину.

Зліва співали струмки, що збігали з гір і кожен з них мав свій голос.

З цієї хвилини все те, що він бачив навколо себе, чув і відчував, повнилося для нього новим змістом: йому ніби вставили інші очі, і він ними бачив тепер те, чого раніше не помічав, йому ніби підмінили душу, і він відчував те, про що раніше не здогадувався.

Запитання 15

Чи потрібна кома після що у поданому реченні (усі розділові знаки пропущені)?

Отут серед цвіту здається що якби людина вчилася мудрості в дерев то не була б ворогом самій собі й природі.


варіанти відповідей

Потрібна, тому що тут є збіг двох сполучників і ми можемо прибрати друге підрядне, від чого речення не буде потребувати переробки.

Не потрібна, тому що тут є збіг двох сполучників, і ми не можемо прибрати друге підрядне.

Потрібна, тому що це складне речення з підрядним зв’язком.

Запитання 16

Скільки граматичних основ у реченні: Мати вірила земля все знає що говорить чи думає чоловік на самоті вона тихенько розмовляла з нею довіряючи свої радощі болі і просячи щоб вона родила на долю всякого...(М.Стельмах) (розділові знаки пропущено)



варіанти відповідей

чотири

шість

сім

п'ять

Запитання 17

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Навколо аеродрому лежали пшеничні поля, розбавлен..і яскраво-ядучими квітами, над якими тягуче нависали оси. (2) Зранку сонце прогрівало асфальт і сушило траву, що пробивалася крізь бетон..і плити. (3) Біля злітної смуги рвалися на вітрі полотнища прапорів, тяглися дерева, обплетен..і павутиною й запален..і гострим ранковим світлом. (4) Над аеродромом безмежно нависало небо раннього червня, воно розгорталося під вітром, лунко підіймалося, й опадало вниз. (5) Оглушуючи ранок своїм допотопним дуднінням, [...] розвертався над сонним містечком, будячи його з легкого та примарного сну.

Простим є речення

варіанти відповідей

друге

третє

четверте

п’яте

Запитання 18

Спонукальним є речення

варіанти відповідей

Жінки втомились бути непрекрасними.

За правду, браття, єднаймось щиро.

Весна прийшла, та якось несподівано!

Шматок землі, ти звешся Україною.

Дрібнота буть не годна ворогами.

Запитання 19

Граматично правильне речення можна утворити, якщо до фрагмента «Мандруючи Олешківськими пісками, …» додати

варіанти відповідей

нас вражала неповторна краса степової природи.

стан нашого здоров’я значно покращився.

було зроблено багато цікавих фотографій.

легенди й перекази зачаровували таємничістю.

ми ще раз упевнилися в неповторності України.

Запитання 20

Знайдіть речення, яке відповідає схемі: [ ]: [ ], (але ).

Розділові знаки у реченнях пропущено.


варіанти відповідей

Розумію це щастя але знаєш воно не для мене.

Ті хто пливуть за мною будуть чути над нами з радості ангели схлипнуть.

Ходить вересень в селі а літо в осені питає де поділись журавлі.

Лукашева хата починає біліти стінами при одній стіні чорніє якась постать що знеможено прихилилась до одвірка в ній ледве можна впізнати Мавку.

Запитання 21

Знайдіть речення, що відповідає схемі [ ]: [ ] – [ ], i [ ].

Розділові знаки пропущено.


варіанти відповідей

Виявляється коли їм скрута птахи просто горнуться до людини вони зовсім довіряються їй.

Квітці легше ґрунт відволог запалахкотіли цвітом пелюстки і п’є стебло соки землі.

Важко знайти переліт-траву бо вона весь час перелітає з місця на місце, зате того, хто її зірвав щастя вже не залишить.

Запитання 22

Знайдіть схему, яка відповідає реченню.

Розділові знаки пропущено.

Ми нахилили обличчя над урвищем вниз і коли очі наші добігли минаючи хаос поламаних скель та диких рослин до берега моря ми уздріли як воно тріпалось тихо в сітці яскравих бліків.


варіанти відповідей

[ ], і (коли ), (як ).

[ ], і (коли ), [ ], (як ).

[ ], і [коли ], (як ).

Запитання 23

Знайдіть схему, яка відповідає реченню (розділові знаки пропущено):

Дівчина підійшла до матері і ніжно її обійняла а мама відчула що Бог винагородив її по-особливому щоб вона забула про все страшне що було у минулому.


варіанти відповідей

[ ], а [ ], (що ), (щоб ), (що ).

[ ] і [ ], а [ ], (що ), (щоб ), (що ).

[ ] і [ ], а [ ], (що ), (що ).

[ ], а [ ], (що ), (щоб ).

Запитання 24

Тире між підметом і присудком НЕ ПОТРІБНЕ в реченні (розділові знаки пропущено)


варіанти відповідей

У наш час екологія це розгалужена система наук.

Козак як мала дитина.

Природа ось законодавець смаку краси і досконалості.

Вода добрий друг і помічник людини.

Баобаб дуже високе дерево.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест