Синтаксис. Пунктуація

Чуже мовлення

Додано: 8 травня 2023
Предмет: Українська мова
Тест виконано: 21 раз
25 запитань
Запитання 1

Розділові знаки для передачі чужої мови правильно вжито в реченні

варіанти відповідей

«Добрий вечір вам»: заспівав позаду тоненький дівочий голос.

«Життя мені всміхалося, — говорив Франко, — а діти були промінням».

«Коли я сита, то така я добра», ковтнувши жертву, просичала Кобра.

«Ні, — сказав сам собі Василько — щуки я не піймаю, бо вона прудка».

Мама сказала: як же ж мені сумно, хочу побачити рідненьку сестру.

Запитання 2

Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні

варіанти відповідей

«Дозвольте і мені, панове, річ держать!» — тут обізвалася Лисиця.

«Опізнився, небораче, одказав земляк йому, хто кохав життя ледаче, непереливки тому».

До булави треба голови!, казали запорожці.

Літо в осені питає: де ти поділа журавлів.

Ой казали, говорили по всім селі люди — «Та вже з того козаченька нічого не буде!»

Запитання 3

Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні

варіанти відповідей

«А в нашій учительській роботі треба, щоб минули роки й десятиліття, поки стане людиною той, хто несміливо переступив поріг школи і вивів на папері олівцем перші палички та кружечки, написав перше слово», думав учитель.

«Ще б ми стільки прочитали, як ти, — докинула Василина і пояснила подрузі: — Взимку цілі ночі просиджує над книжками».

Коли садили капусту, господарка хапалася за голову — «Дай же, Боже, час добрий! Щоб моя капусточка приймалась і в головки складалась, щоб із кореня була коренистая, а із листу голосистая!»

Один мудрець вдало підмітив: Чим більше пізнаєш людей, тим більше починаєш любити тварин.

Павло Тичина сказав про Сковороду «Великий наш філософ щедру залишив нам спадщину по собі: обсягом широку, змістовністю глибоку і щодо світогляду свого — чисту та моральну».

Запитання 4

Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні

варіанти відповідей

«За що ж, хто-небудь попитає, Зозуля Півня вихваляє?».

«Та чим же я вам досадив?» ягнятко, плачучи, питає.

Жалібно жовте листя березини, здається, шепче, «Літо, де ти, літо?».

Мати через пліт запитала сина, куди він зібрався.

Яка ти розкішна, земле, — думала Маланка.

Запитання 5

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Водій автобуса сказав пасажирам, які щойно зайшли, що оплатіть проїзд.

Можна сподіватися на те, що концерт Патрісії Каас в Україні ще відбудеться.

Оксана довго міркувала, що подарувати сестрі на день народження.

У виступі головним було те, що демократичні цінності слід відстоювати.

Учень, який ретельно підготував доповідь, успішно відповів на всі запитання.

Запитання 6

Пряму мову в реченні Іван сказав: «Як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають мої ідеї» правильно передано непрямою мовою в рядку

варіанти відповідей

Іван сказав, що будь-якій людині важливо знати, що про неї думають інші, як сприймають її ідеї.

Іван сказав, що, йому як і будь-якій людині, важливо знати, що про неї думають інші, як вони сприймають її ідеї.

Іван сказав, що, як і будь-якій людині, для нього важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають його ідеї.

Іван сказав, що, як і будь-якій людині, йому важливо знати, що про нього думають інші, як сприймають його ідеї.

Іван сказав, що, як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як вони сприймають мої ідеї.

Запитання 7

З’ясуйте, який розділовий знак треба ставити на місці пропуску в кожному наведеному реченні.


Перший стовпчик:

1) кома

2) двокрапка

3) лапки

4) тире


Другий стовпчик:

А) «Стій, — гукав на неї Іван, […] звідки ти приїхала?»

Б) «Як дивно все відбувається. Як дивно! […] — думав Микола.

В) «Лиши біду, нехай щезає від тебе! - радив спокійно хлопець [...]— Нема з ким говорити!»

Г) «Сьогодні ж додому, — повторив Сахно і додав […] — Ходімо подарунки дітям купувати».

Д) «Наша артіль бідна, — сказав старий […] — і кидати шаланду в морі не годиться»

варіанти відповідей

1-б,2-в,3-а,4-д

1-г,2-а,3-в,4-б

1-д,2-б,3-в,4-а

1-д,2-г,3-б,4-а

Запитання 8

НЕПРАВИЛЬНО оформлено пряму мову в рядку

варіанти відповідей

Мати Тереза знала силу посмішки, тож усім, хто зневірився, радила: “Отримавши від життя чергового удару, скажіть собі: “Усе могло бути набагато гірше” і посміхніться”.

Український письменник В. Винниченко якось сказав: “Як нудно сіро проходить життя людей неталановитих, так нудно й нецікаво живуть без любові навіть талановиті”.

“Митець не може відвернутися від своєї сучасності, – говорив Альбер Камю і далі пояснював: “Якби він відвернувся від неї, то промовляв би в порожнечу”.

“Слово – найтонше доторкання до серця, – був переконаний В. Сухомлинський, – воно може стати і запашною квіткою, і живою водою і розжареним залізом”.

“Суспільність, – говорив М. Грушевський, – що має віру в себе, мусить мати й відвагу глянути на правду свого минулого, щоб зачерпнути в ній не зневіру, а силу”.

Запитання 9

З’ясуйте, який розділовий знак треба ставити на місці пропусків.


Розділовий знак:

1) кома

2) двокрапка

3) лапки

4) тире


Речення:

А) «Стій, – гукав на неї Іван, […] звідки ти приїхала?»

Б) «Як дивно все відбувається. Як дивно! […] – думав Микола.

В) «Лиши біду, нехай щезає від тебе! – радив спокійно хлопець […] – Нема з ким говорити!»

Г) «Ще б ми стільки прочитали, як ти, – докинула Василина й пояснила подрузі […] – Узимку цілі ночі просиджує над книжками».

Д) «Наша артіль бідна, – сказав старий […] – і кидати шаланду в морі не годиться».

варіанти відповідей

1-а,2-д,3-в,4-б

1-б,2-д,3-а,4-в

1-в,2-д,3-г,4-а

1-д,2-г,3-б,4-а

Запитання 10

Правильно розставлено розділові знаки при прямій мові в реченні

варіанти відповідей

«Може, я міг би вам допомогти?» – довірливо запитав незнайомець.

«М’ята», – прошепотіла Настя. – «Зійшла холодна м’ята».

«Щось воно недобре»: подумав Андрій, удивляючись у пітьму.

Чоловік, піднявши злегка картуза, повагом промовляє – «Люди, схаменіться».

Я цієї пісні раніше не чув, – сказав студентові Василь: – Ви її всю знаєте?

Запитання 11

Речення з прямою мовою записано в рядку (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

А жовте листя осені шепоче щоб швидко-швидко йшла вже геть.

Ні не клич мене весно казала я їй не чаруй і не ваб надаремне.

Хай замріяна весна тобі розкаже як вірно я тебе кохаю.

Хто вам сказав що я слабка що я корюся долі?

Запитання 12

Правильно розставлено розділові знаки при прямій мові в реченні

варіанти відповідей

«Краса і мудрість – писав Еріх – не розкіш, не привілей, а радість, дарована всьому світу».

«Може, у цій лісовій хатинці ховається зараз Мавка» – подумалось мені.

«Стерегти ліс», – сказав Харитон – «треба не рушницею, а любов’ю».

Мені сказав розумний садівник: «Коли пересаджуєш дерево, роби це з любов’ю».

Мирослав Дочинець радить – «Не виставляй напоказ усе, що маєш, – завтра вже нікого не здивуєш».

Запитання 13

НЕПРАВИЛЬНО розставлено розділові знаки при прямій мові в реченні

варіанти відповідей

«Зречення рідної мови призводить до найбільшої кари – духовного каліцтва,– говорив Г. Нудьга і додавав – Дорослі мають пам’ятати цю велику істину й прищеплювати її своїм дітям».

«Кожний українець повинен знати одну-дві чужі мови, – писав Борис Грінченко, – і вчити змалечку того своїх дітей».

«Слово – перше дзеркало духу, – казав Петрарка, – а дух – головний поводир слова».

«Якщо ми не дамо народові можливості вчитися своєю мовою, він стане вчитися чужою – і наша нація зникне», – стверджував Микола Костомаров.

Панас Мирний писав: «Найбільше славиться поміж людьми той народ, у якого його мова розвинута та збагачена творами всякого письменства».

Запитання 14

НЕПРАВИЛЬНО розставлено розділові знаки при прямій мові в реченні

варіанти відповідей

«А от що вам може бути не до вподоби, – інтригує Томас Корлі, – то це те, що багатії прокидаються за три години до початку свого робочого дня, бо мають устигнути залагодити дві-три особисті справи».

«Саме щоденні звички роблять вас успішними людьми або невдахами», – стверджує Томас Корлі в книзі «Зміни свої звички – зміни своє життя».

«Тривалий успіх можливий лише за умови позитивного ставлення до життя», – підбадьорює читачів автор книги. – Усі лідери вміють радіти кожному дню, будь-якій дрібниці».

«Хочеш бути успішним – спілкуйся з успішними людьми, – наголошують фахівці та додають: – Краще мати справу із цілеспрямованими оптимістами, аніж із негативно налаштованими заздрісниками».

Автор зазначає: «Близько 90 % багатіїв читають щодня бодай 30 хвилин. Це зазвичай три типи видань: біографії успішних людей, книги із саморозвитку та історичні розвідки».

Запитання 15

НЕПРАВИЛЬНО розставлено розділові знаки при прямій мові в реченні

варіанти відповідей

«Життя лише доти має вартість, – говорив батько частенько – доки людина може допомагати іншим».

«Поки людина жива, вона ніколи не повинна втрачати надії», – говорив давньоримський філософ Сенека.

«Розумні люди говорять тому, що їм є що сказати, – стверджував мудрець і додавав: – А дурні просто хочуть сказати хоч щось».

«Це ж хто сказав, що одна ластівка не робить весни?» – переможно вигукнув Таран.

Давньогрецький філософ Епікур казав: «Якщо доля особливо прихильна до людини, вона дає їй вірних друзів».

Запитання 16

НЕПРАВИЛЬНО оформлено чужу мову в рядку

варіанти відповідей

«Київська міська рада пропонуватиме обмежити використання в магазинах поліетиленових пакетів», - повідомляє прес-служба відомства.

«Продавці мають запропонувати альтернативу поліетиленовим пакетам, - зазначає розробник, а далі пропонує: - Це можуть бути біологічні полімерні чи паперові пакунки, багаторазові торбинки тощо».

«Частина пакетів потрапляє до світового океану з катастрофічними наслідками для морської флори та фауни»,- додає автор проекту Костянтин Яловий.

«Щороку в масштабах ЄС на смітниках виявляють вісім мільярдів поліетиленових пакетів, - мотивують це рішення чиновники - тобто на одного європейця припадає 200 одноразових пакунків за рік».

У повідомленні зазначено: «Погоджено проект рішення щодо зменшення використання поліетиленових пакетів у магазинах та інших місцях продажу товарів».

Запитання 17

Правильно оформлено пряму мову в реченні

варіанти відповідей

«Багато величного є на Землі, але немає нічого більшого, як людина» – переконував славетний драматург Софокл.

«Бути людиною, – стверджував Антуан де Сент-Екзюпері – це означає відчувати, що ти за все відповідаєш».

«Людина не для того створена, щоб терпіти поразки… – писав Ернест Хемінгуей. Людину можна знищити, але її неможливо перемогти».

«Ми – не безліч стандартних «я», – стверджував Василь Симоненко і додавав: – А безліч всесвітів різних».

Іван Франко писав «Народи тільки тоді зможуть досягнути щастя й свободи, коли всі будуть ученими працівниками».

Запитання 18

Прочитайте діалог.

— Марічко, роздрукуй нарешті пакет потрібних документів, – укотре емоційно нагадав тато.

— На жаль, сьогодні не зможу: треба замінити картридж, а новий привезуть лише завтра, – відповіла донька.

Точно передає зміст діалогу речення

варіанти відповідей

Марічка знову відмовилася роздрукувати пакет документів, хоча тато емоційно вчергове нагадав про це.

Марічка поскаржилася, мовляв, фарба в картриджі швидко закінчується через те, що тато постійно просить щось роздрукувати.

Тато емоційно нагадав Марічці роздрукувати пакет потрібних документів, але донька сказала, що не зможе через використаний картридж.

Тато не вважає використаний картридж вагомою причиною, тому просить Марічку таки роздрукувати пакет документів.

Татові не сподобалося, що через використаний картридж Марічка ніяк не може роздрукувати пакет потрібних документів.

Запитання 19

НЕПРАВИЛЬНО оформлено пряму мову в реченні

варіанти відповідей

«Будь ласка – Бернард Шоу відчинив дверцята шафи з рукописами інших авторів. – Беріть будь-який, він буде не гіршим за Вашу п’єсу».

«Готовий відшкодувати збиток новим афоризмом»,–і драматург простягнув аркуш з написом: «Отже, і в дурня можна чогось навчитися».

«Загубили? – скрикнув відвідувач і продовжив: – Як Ви могли! Я вимагаю відшкодування!»

А ще якось один посередній письменник звинуватив Бернарда Шоу: «У своїй драмі, – зухвало вигукнув ображений, – Ви використали мій афоризм».

Бернард Шоу довго розшукував рукопис молодого драматурга в шухлядах і нарешті сказав: «Даруйте, але я його десь загубив».

Запитання 20

Пряму мову в реченні Іван сказав: «Як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають мої ідеї» правильно передано непрямою в рядку

варіанти відповідей

Іван сказав, що будь-якій людині важливо знати, що про неї думають інші, як сприймають її ідеї.

Іван сказав, що йому, як і будь-якій людині, важливо знати, що про неї думають інші, як вони сприймають її ідеї.

Іван сказав, що, як і будь-якій людині, для нього важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають його ідеї.

Іван сказав, що, як і будь-якій людині, йому важливо знати, що про нього думають інші, як сприймають його ідеї.

Іван сказав, що, як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як вони сприймають мої ідеї.

Запитання 21

Прочитайте діалог.

— Назаре, обов’язково забери сестру з дитсадка, – попросила мати.

— На жаль, не зможу: я пропустив багато репетицій, – відповів син.

Точно передає зміст діалогу речення

варіанти відповідей

Мама не вважає репетиції Назара важливою справою, тому просить його все-таки забрати сестру з дитсадка.

Матері дуже не сподобалося те, що Назар відмовився забрати сестру з дитсадка.

Мати настійливо просила Назара забрати сестру з дитсадка, але він відмовився, бо пропустив багато репетицій.

Назар знову відмовився забирати сестру з дитсадка, хоча мати вчергове просила про це.

Назар поскаржився, мовляв, пропустив багато репетицій, через те що мама постійно доручала йому забирати сестру з дитсадка.

Запитання 22

Пряму мову в реченні Іван сказав: «Як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають мої ідеї» правильно передано непрямою в рядку

варіанти відповідей

Іван сказав, що йому, як і будь-якій людині, важливо знати, що про неї думають інші, як вони сприймають її ідеї.

Іван сказав, що йому, як і будь-якій людині, важливо знати, що про них думають, як сприймають їхні ідеї.

Іван сказав, що, як і будь-якій людині, для нього важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають його ідеї.

Іван сказав, що, як і будь-якій людині, йому важливо знати, що про нього думають інші, як сприймають його ідеї.

Іван сказав, що, як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як вони сприймають мої ідеї.

Запитання 23

НЕПРАВИЛЬНО оформлено чужу мову в рядку

варіанти відповідей

«Київська міська рада пропонуватиме обмежити використання в магазинах поліетиленових пакетів», – повідомляє пресслужба відомства.

«Продавці мають запропонувати альтернативу поліетиленовій продукції,– наголошує розробник проєкту, а далі пояснює: – Це можуть бути полімерні чи паперові екопакети, багаторазові торбинки тощо».

«Частина пакетів потрапляє до світового океану з катастрофічними наслідками для флори та фауни» – додає автор проєкту Костянтин Яловий.

«Щороку в масштабах ЄС на смітники вивозять вісім мільярдів поліетиленових упакувань, – мотивують це рішення чиновники, – тобто на одного європейця припадає 200 таких одноразових пакетів за рік».

Посадовець зазначає: «Погоджено проєкт рішення про зменшення використання поліетиленових пакетів у місцях продажу товарів».

Запитання 24

НЕПРАВИЛЬНО оформлено пряму мову в реченні

варіанти відповідей

«Життя має вартість лише тоді, – говорив батько частенько – коли людина може допомагати іншим».

«Поки людина жива, вона не повинна втрачати надії», – говорив давньоримський філософ Сенека.

«Розумні люди говорять, бо їм є що сказати, – стверджував мудрець і додавав: – Дурні ж просто хочуть сказати хоч щось».

«Це ж хто сказав, що одна ластівка не робить весни!» – переможно вигукнув Таран.

Давньогрецький філософ Епікур казав: «Якщо до людини доля особливо прихильна, вона дає їй вірних друзів».

Запитання 25

НЕПРАВИЛЬНО оформлено пряму мову в реченні

варіанти відповідей

«А я сама вигадую щасливі прикмети: почула музику, зустріла когось у яскравому одязі – трапиться щось хороше!», – ділилася позитивом Уляна.

«Або ти не можеш нічóго змінити – і тоді хвилюватися немає сенсу, або можеш – і тоді перейматися нíчого, – сказав мудрець і пояснив: – Не марнуй сил на сумніви».

«Вихід зі складної ситуації там, де й вхід, – жартує Мирослава. – Чомусь песимісти цього не розуміють».

«Рухатися завжди треба туди, куди хочеш, а не туди, куди начебто йдуть усі», – любив цитувати свого наставника Орест.

Почувши, як Олесь бідкається через складне домашнє завдання, Оксана підбадьорливо сказала: «Не переймайся так, насправді все тут доволі просто».

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест