1. Прочитайте уривок з історичного джерела та виконайте завдання.
«Уранці 19 серпня командуючий сухопутними військами СРСР генерал В. Варенников, прибувши з групою військових до кабінету Голови Верховної Ради УРСР, в ультимативній формі заявив Л. Кравчуку: «Влада перейшла до ДКНС, який врятує країну. Рекомендую Вам зайняти правильну позицію. Змінити свій особистий курс і курс Верховної Ради...» Описана подія відбулася на завершальному етапі періоду
Зображена карикатура акцентує увагу на суперечливих наслідках реалізації
Яке питання було винесено на Всеукраїнський референдум 1 грудня 1991 р.?
1. «Українська РСР самостійно визначає свій економічний статус і закріплює його в законах. Українська РСР має право на свою частку в загальносоюзному багатстві.... Відносини Української РСР з іншими радянськими республіками будуються на основі договорів, укладених на принципах рівноправності, взаємоповаги і невтручання у внутрішні справи............................. ».
Наведені положення документа декларують право України на
1. У який період розгорнувся процес, відображений в уривку з документа: "... Рада Міністрів УРСР зобов’язала виконкоми місцевих Рад народних депутатів Кримської області вжити додаткових заходів для своєчасного надання в установленому порядку кримським татарам, які повертаються, земельних ділянок для будівництва житлових будинків "?
Яка подія дала поштовх процесу міжнародного визнання України як незалежної держави?
6 грудня 1991 р. — це дата
У якому уривку з історичних джерел охарактеризовано окремі аспекти соціально- економічного розвитку України в період «перебудови»?
Важливим кроком до об’єднання національно-демократичних сил наприкінці 1980-х років було
Про яке явище йдеться в уривку з історичного джерела?
«На початку 1990-х років перевищення показників смертності над показниками народжуваності стало характерним для всієї республіки – на кожну 1000 мешканців народжувалося в середньому 8,5 дітей, а помирало 16 осіб. Якщо у 1989 р. в Україні проживало 51,7 млн чол., то у 2003 р. всього 47,7 млн».
Позначте правильні твердження.
Укажіть перелік ключових термінів і понять, які використовуються для характеристики процесу розпаду СРСР в 1985-1991 рр.
1 дисидентство;
2 гласність;
3 раднаргосп;
4 плюралізм;
5 багатопартійність;
6 «самвидав».
Позначте основні особливості процесу «перебудови» в Україні.
1 уповільнений темп розвитку республіки в цілому;
2 порівняно низький рівень політичної активності населення;
3 УРСР перебувала в авангарді «перебудовчих» процесів в СРСР, її досвід нове кремлівське керівництво намагалося поширити на весь Радянський Союз;
4 готовність вищого партійного керівництва УРСР сприймати ідеї «перебудови» і здійснювати їх на практиці;
5 тривале збереження при владі старої брежнєвської еліти;
6 апарат ЦК КПУ і партійні комітети на місцях намагалися оперативно реагувати на швидко змінювану внутріполітичну обстановку, досить ефективно працювали в умовах гласності, багатопартійності і наростаючого національного руху;
7 масштабні конфлікти на національному ґрунті;
8 відсутність відвертого насилля як засобу розв'язання внутрішніх проблем;
9 перетворення Чорнобильської трагедії з екологічного чинника суспільного життя на потужний політичний.
Які події відбулися після проголошення в СРСР курсу на «перебудову»?
1 відкриття XIX Всесоюзної конференції КПРС;
2 формування Народного руху України;
3 створення Клубу творчої молоді (КТМ) в Києві, президентом КТМ було обрано Л. Танюка;
4 скасування Статті 6 Конституції СРСР про керівну роль КПРС;
5 прийняття Продовольчої програми;
6 \ створення Української групи сприяння виконанню Гельсінських угод (Української Гельсінської групи);
7 трагічна загибель В. Чорновола;
8 створення Українського культурологічного клубу;
9 у київському кінотеатрі «Україна» на прем'єрному показі фільму С. Параджанова «Тіні забутих предків» відбувся виступ проти репресій серед творчої інтелігенції.
3 2 до 17 жовтня 1990 р. в Києві тривало голодування 158 студентів з 24 міст України.
Якими були вимоги студентів?
1 відставка першого секретаря ЦК КПУ, голови КДБ УРСР, міністра внутрішніх справ, генерального прокурора УРСР;
2 відставка уряду;
3 надання Декларації про державний суверенітет України конституційної сили;
4 заборона діяльності КПУ на території республіки;
5 оголошення нових виборів до Верховної Ради на багатопартійній основі;
6 зміна офіційної назви держави: назву «УРСР» замінити назвою «Українська Республіка»;
7 заборона відбування військової служби громадянами України за її межами;
8 націоналізація майна КПРС та ВЛКСМ на території республіки;
9 створення Національної гвардії.
17 березня 1991 р. відбувся Всесоюзний референдум; на цей референдум було винесено питання по майбутню долю Радянського -Союзу; український парламент після тривалих дебатів вирішив занести до бюлетенів додаткове питання.
Чи правильно в цьому тексті сформульовані обидва питання референдуму?
1. «Чи вважаєте Ви необхідним збереження Союзу Радянських Соціалістичних Республік як оновленої федерації рівноправних суверенних республік, у якій повною мірою гарантуватимуться права і свободи людей будь-якої національності?»;
2. «Чи згодні Ви з тим, що Україна має бути в складі Союзу радянських суверенних держав на засадах Декларації про державний суверенітет України?».
Позначте подію, яка відбулася в той же рік що і Всеукраїнський референдум на підтвердження Акта проголошення незалежності України:
Установіть хронологічну послідовність подій, які відображено в цитованих документа.
А «...припинити діяльність організацій політичних партій в усіх органах, установах радіо і телебачення, інших державних установах, органах і організаціях...»;
Б «...як стало відомо з інформації переданої союзним телебаченням і радіо, в країні утворено Державний комітет з надзвичайного стану в СРСР...»;
В «... припинити діяльність компартії України до остаточного розслідування обставин, пов'язаних з державним переворотом 19-21 серпня 1991 р...»;
Г «...провести 17 березня 1991 р. одночасно із загальносоюзним референдумом опитування населення Української РСР для виявлення думки громадян щодо змісту майбутнього Союзу...».
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома