Українські землі у складі Російської імперії в другій половині 19 ст (Тема 15 ЗНО)

Додано: 15 березня 2020
Предмет: Історія України, 11 клас
Тест виконано: 326 разів
36 запитань
Запитання 1

Чиї погляди відображено в уривку з документа?«У майбутньому Слов’янському Союзі, у який ми віримо і на який сподіваємося, наша південна Русь повинна становити окрему державну цілість на всьому просторі, де нарід говорить українською мовою зі збереженням єдності (із Росією), заснованої не на згубній, мертвій централізації, але на власній свідомості рівноправності й своєї власної користі… Нехай же ні росіяни, ні поляки не вважають своїми земель, заселених нашим народом».

варіанти відповідей

народників

громадівців

 москвофілів

народовців

Запитання 2

Як називали після реформи 1861 р. особисто вільних селян, які виконували повинності на користь поміщика?

варіанти відповідей

 тимчасовозобов’язані

приписні

посесійні

панщинні

Запитання 3

За «Маніфестом…» від 19 лютого 1861 р. в Російській імперії проголошувалося, що:

варіанти відповідей

скасовувалася панщина селян

ліквідовувалося право власності поміщиків на землю

 поміщикам дозволяється звільняти селян із землею за викуп

 селяни звільнялися від особистої та судової залежності від поміщика

Запитання 4

Що стало одним із результатів селянської реформи 1861 р.?

варіанти відповідей

 поділ селян на державних і приватновласницьких

переведення селян на місячину

встановлення триденної панщини

розвиток системи селянського самоврядування

Запитання 5

1863 р. і 1876 р. в історії України пов’язані з

варіанти відповідей

упровадженням земств та єдиної системи початкової освіти

заснуванням товариства «Просвіта» та Літературного товариства ім. Т. Шевченка

забороною друкування та завезення з-за кордону книг українською мовою

 утворенням перших гуртків хлопоманів і народників

Запитання 6

У якому місті було створено першу українську громаду, що започаткувала громадівський рух?

варіанти відповідей

 Києві

 Полтаві

Харкові

Петербурзі

Запитання 7

Який новий соціальний стан сформувався в ХІХ ст.?

варіанти відповідей

міщанство

дворянство

буржуазія

аристократія

Запитання 8

Програмні положення якої організації наведені в уривку з історичного джерела?«…Ми, свідомі Українці, рішуче й назавжди пориваємо зв’язок з українофілами. Ми, свідомі Українці, оддаємо всі наші сили на творення української культури, на соціально-політичне визволення поневоленого українського народу. Ми вживаємо тільки українську мову. Ми працюємо тільки для українського народу. Ми мусимо агітувати за наші думки, переводячи в життя, між іншим, і тим, що кожен повинен на протязі року вивчити грамоти по вкраїнському не менше двох членів для нашої організації».

варіанти відповідей

Української радикальної партії

 «Братства тарасівців»

 Загальної української безпартійної організації

Кирило-Мефодіївського братства

Запитання 9

Як називалась ділянка землі, яку отримали селяни в результаті реформи 1861 р.?

варіанти відповідей

маєток

помістя

наділ

 відруб

Запитання 10

Яке повстання спонукало до видання міністром внутрішніх справ Росії П. Валуєвим циркуляру, який накладав обмеження на використання української мови?

варіанти відповідей

польське національно-визвольне повстання

повстання декабристів

повстання під проводом У. Кармалюка

«Коліївщина»

Запитання 11

Реформи 1860—1870-х рр. привели до:

варіанти відповідей

притоку іноземного капіталу в промисловість Донбасу і Півдня України

 занепаду традиційних галузей економіки українських земель

 розвитку промислового будівництва на Правобережжі України

фактичної ліквідації поміщицького господарства на Півдні України

Запитання 12

Хто із зазначених діячів українського руху був автором багатотомного словника української мови?

варіанти відповідей

В. Антонович

М. Драгоманов

Б. Грінченко

П. Чубинський

Запитання 13

Про якого історичного діяча йдеться у наведеній характеристиці?«У відповідь на звинувачення у зраді польських інтересів він опублікував на сторінках журналу “Основа” статтю під заголовком “Моя сповідь”, у якій закликав шляхтичів-поляків, які живуть в Україні й хочуть бути чесними перед собою, повернутися до українського народу, якого колись зреклися їхні предки».

варіанти відповідей

М. Костомарова

П. Чубинського

В. Антоновича

 М. Драгоманова

Запитання 14

Поява Емського указу (1876 р.) імператора Олександра ІІ пов’язана з

варіанти відповідей

активізацією діяльності об’єднань української інтелігенції – громад.

участю українців у польському національно-визвольному повстанні

викриттям владою учасників Кирило-Мефодіївського братства

виданням українського альманаху «Русалка Дністровая»

Запитання 15

Представників громадівського руху в Наддніпрянській Україні називали

варіанти відповідей

радикалами.

народовцями.

українофілами.

москвофілами.

Запитання 16

Скасування кріпосного права на українських землях у складі Російської імперії сприяло

варіанти відповідей

появі селянських хуторів і відрубів.

ліквідації поміщицького землеволодіння.

утвердженню натурального господарства на селі.

поглибленню соціального розшарування селянства.

Запитання 17

Оприлюднення під час Кримської війни Маніфесту російського імператора Миколи I про створення рухомого державного ополчення стало приводом до

варіанти відповідей

повстання У. Кармалюка.

початку «Київської козаччини».

повстання Чернігівського полку.

розгортання польського визвольного повстання.

Запитання 18

Що було одним із наслідків селянської реформи 1861 р. для економічного розвитку Наддніпрянської України?

варіанти відповідей

розв’язання проблеми аграрного перенаселення

ліквідація безземелля та малоземелля селянства

поглиблення сільськогосподарської спеціалізації регіонів

скасування землеволодіння поміщиків і секуляризація земель церкви

Запитання 19

Які галузі промисловості були розвиненими в регіоні?

варіанти відповідей

харчова та легка

вугледобувна й металургійна

лісопереробна й металообробна

нафтодобувна й хімічна

Запитання 20

Основний обсяг інвестицій у регіон становили

варіанти відповідей

іноземні капітали.

державні субсидії.

дрібні приватні пожертви.

ресурси українських купців і землевласників.

Запитання 21

Українські недільні школи в Російській імперії було закрито в

варіанти відповідей

1839 р.

1863 р.

1876 р.

1881 р.

Запитання 22

Що об’єднує діячів, зображених на фото?

варіанти відповідей

участь у громадівському русі

започаткування кооперативного руху

створення першого осередку товариства «Просвіта»

організація першої української політичної партії

Запитання 23

У який спосіб царська влада намагалася забезпечити лояльність українського селянства Правобережної України під час польського повстання 1863–1864 рр.?

варіанти відповідей

скасуванням тимчасовозобов’язального стану селян

наданням дозволу селянам на перехід до козацького стану

отриманням селянами права бути обраними до земських установ

стимулюванням переселення селян для освоєння Сибіру та Далекого Сходу

Запитання 24

Діячі, зображені на фото, зазнали переслідувань царською владою внаслідок видання

варіанти відповідей

«Маніфесту…» імператора Олександра II від 19 лютого 1861 р.

Циркуляру міністра внутрішніх справ П. Валуєва від 18 липня 1863 р

Емського указу імператора Олександра II від 18 травня 1876 р

«Маніфесту…» імператора Миколи II від 17 жовтня 1905 р.

Запитання 25

Укажіть положення політичної програми, розробленої для українського національного руху М. Драгомановим.

варіанти відповідей

українці мають створити свою незалежну державу

українці мають об’єднатися в місцеві самоврядні громади

на території України мають проживати лише етнічні українці

Українська держава має бути створена революційним шляхом

Запитання 26

Який діяч так пояснював мотиви свого вчинку:

«Тільки ж в теперішній час мені нема іншого виходу, як закордонне видання українського часопису, - бо троїсте ярмо: порядків царства Російського та Австро-Угорського над нашою країною, котре не дає їй волі політичної, господарської й освітньої, неволить слово й печать українську настільки, що прихильникам волі народу українського... не можна просто й відверто висловлювати в себе вдома свої думки...»?

варіанти відповідей

М. Костомаров

Б. Грінченко

В. Антонович

М. Драгоманов

Запитання 27

На фото зображено

варіанти відповідей

письменника, політичного діяча, одного з організаторів першої української політичної партії.

композитора, етнографа, учасника громадівського руху, засновника української класичної музики

політичного діяча, основоположника й одного з ідеологів українського націоналізму, творця Української народної партії.

публіциста, історика, одного з провідних діячів громадівського руху, видавця першого українського політичного журналу «Громада».

Запитання 28

На фото зображено

варіанти відповідей

політичного діяча, історика, засновника Вільної української друкарні в Женеві,видавця журналу «Громада».

історика, голову Історичного товариства Нестора-літописця, одного з ініціаторів заснування першого в Україні історичного журналу «Киевская старина».

етнографа, громадського діяча, автора вірша «Ще не вмерла України...».

історика, професора Київського університету, автора праць з історії козацької України, члена Кирило-Мефодіївського братства

Запитання 29

Скасування кріпосного права, наділення селян землею та визначення за неї повинностей, надання селянам права викупу садиб і польових наділів, переведення селян у стан тимчасовозобов’язаних – це основні положення

варіанти відповідей

селянської реформи Йосифа II 1780 р.

аграрної реформи Франца-Йосифа 1848 р.

селянської реформи Олександра II 1861 р.

земельної реформи Петра Столипіна 1906 р.

Запитання 30

У якому році царською владою ухвалено документ, уривок з якого процитовано:

«…Зважаючи… на теперішнє тривожне становище суспільства… міністр внутрішніх справ визнав за необхідне… видання книг малоросійською мовою як духовного змісту, так і навчальних, і взагалі призначених для початкового читання народу, припинити…»?

варіанти відповідей

1861 р.

1863 р.

1876 р.

1905 р

Запитання 31

Прочитайте уривок з історичного джерела та виконайте завдання.

«Єдина справа певних друзів народу під цю пору – це допомагати розвиткові народному, не висуваючи чи то політичних, чи то соціальних гасел. …А щоб дійти цієї мети, людям треба насамперед завчасно й старанно вивчити побут, моральні підвалини, умови життя народного, його світогляд і сподівання…».

Цитований документ відображає засади діяльності

варіанти відповідей

Київської громади.

Братства тарасівців.

Головної Руської Ради.

Товариства українських поступовців.

Запитання 32

Укажіть риси, характерні для економічного розвитку Наддніпрянської України в другій половині XIX ст.

варіанти відповідей

витіснення іноземного капіталу з провідних галузей промисловості

домінування селянського господарства в товарному виробництві хліба

завершення промислового перевороту, початок монополізації

дефіцит робочої сили в сільськогосподарському виробництві

бурхливий розвиток вуглевидобувної, гірничорудної та металургійної галузей

будівництво розгалуженої системи залізниць

розквіт чумацького промислу

Запитання 33

Що було основною одиницею адміністративно-територіального поділу українських земель у складі Російської імперії на початку XIX ст.?

варіанти відповідей

намісництво

губернія

коронний край

полк

Запитання 34

Карикатура на Селянську реформу 1861 р. акцентує увагу на її

варіанти відповідей

причині.

результаті.


процесі.

меті.

Запитання 35

Прочитайте уривок з історичного джерела та виконайте завдання.


«Як не кумедним здавалося нам це засідання Громади під головуванням генерал-губернатора, але нікому з нас і в голову не приходила гадка, що ми користуємося чужим недоглядом. Насправді ми одержали тільки те, на що, за здоровим глуздом, ми мали повне право: збиратися й відкрито займатися науковою діяльністю про Україну й для України».


В уривку йдеться про відкриття

варіанти відповідей

товариства «Просвіта».

Південно-Західного відділу Російського географічного товариства.

Собору руських вчених.

Наукового товариства ім. Т. Шевченка.

Запитання 36

На фото зображено

варіанти відповідей

В.Антоновича

М.Драгоманова

П.Чубинського

І.Гаспринського

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест