Досягнення в науці, якими прославилися Микола Боголюбов і Микола Крилов:
Укажіть правильне твердження:
Наслідок теоретичних пошуків видатного українського винахідника Юрія Кондратюка:
Сутність Спілки визволення України:
Укажіть правильне твердження:
Споруди, знищені у 30-х рр.:
Ідеологічний штамп, вживаний в СРСР щодо партійців, які надто багато уваги приділяли місцевим особливостям:
Категорії населення, які наприкінці 20-х рр. зазнали масових репресій:
Укажіть правильне твердження:
Літературна назва 20-30-х рр. у культурі:
Назва установ, які, згідно з конституцією 1937 р., стали найвищим органом державної влади та найвищим виконавчим і розпорядчим органом державної влади УРСР:
прочитайте уривок і вкажіть рік, коли відбулась описана подія:
" На процесі СВУ підсудними були 45 видатних діячів української національної інтелігенції, в тому числі академік С. Єфремов, М. Слабченко, колишній голова уряду УНР В. Чехівський, а також А. Ніковський, Й. Гермайзе, Л. Старицька-Черняхівська та інші."
Причина згортання українізації:
укажіть правильне твердження:
Прочитайте факти біографії історичного діяча та вкажіть його прізвище.
" Роки життя - 1876 -1939. Учений-літературознавець, громадський і політичний діяч. Один з лідерів ТУП (УПСФ). Заступник Голови УЦР, генеральний секретар у міжнаціональних справах у першому українському уряді (1917 р.). Академік (з 1919 р.),віце-президент ВУАН (1923-1928 рр.). У сфабрикованій справі "СВУ" проходив як керівник цієї "контрреволюційної організації". Помер в ув'язненні."
Поет, про якого Євген Маланюк написав: "Від кларнета твого пофарбована дудка зосталась":
Укажіть правильне твердження:
Установіть відповідність:
1 Михайло Бойчук;
2 Олександр Довженко;
3 Лесь Курбас;
4 Казимир Малевич.
А "Березіль" (театр), репресований;
Б живопис, супрематизм, "Чорний квадрат";
В "Земля", кінематограф, література;
Г монументальне мистецтво, репресований;
Д самогубство, література.
Установіть відповідність:
1 індустріалізація;
2 колективізація;
3 розкуркулення;
4 "розстріляне відродження".
А закон про охорону соціалістичної власності;
Б насильницьке об'єднання селян у колгоспи;
В прискорений розвиток важкої промисловості;
Г репресії проти противників колгоспів;
Д творча назва покоління діячів культури 20-30-х рр., що дало шедеври й було знищене.
У становіть відповідність між явищем періоду радянської модернізації та його наслідком:
1 індустріалізація;
2 колективізація;
3 культурна революція;
4 масові репресії.
А ліквідація багатопартійності;
Б ліквідація індивідуального селянського господарства;
В нав'язування суспільству комуністичної ідеології;
Г насадження в суспільстві атмосфери страху;
Д поява нових галузей промисловості.
Установіть послідовність подій:
А "Великий терор";
Б перенесення столиці з Харкова до Києва;
В початок насильницької колективізації;
Г "Шахтинська справа".
Установіть послідовність подій:
А Голодомор в Україні;
Б затвердження нової конституції УРСР;
В початок першої п'ятирічки;
Г процес СВУ.
Укажіть наслідки встановлення тоталітарного режиму для соціально-політичного розвитку:
1 активізація соціальних груп;
2 байдужість основної маси населення, соціальна пасивність;
3 оформлення легальної опозиції;
4 подвійна мораль;
5 придушення проявів незалежного громадсько-політичного життя;
6 розвиток молодіжного та профспілкового руху;
7 утворення неформальних організацій.
Ім'я якого діяча пропущено у фрагменті зі спогадів сучасника?
"У 1935 р. всіх неокласиків посадили, звинувативши в змові, тероризмі, спробі відторгнення України від СРСР і т.д. Люди вони були відомі. звинувачення серйозне, справа йшла під наглядом самого наркома внутрішніх справ України Балицького..."Нам все відомо, - посміхалися слідчі. - Неокласики? У класики захотіли за життя, а яка інстанція вам це дозволила? "Енеїду" перекладали, рабовласницький Рим пропагували, від Мусоліні завдання отримували?..." Найбільш маститим був професор ____________, чудовий латиніст і поет, який переклав українською "Енеїду" Вергілія і безліч віршів Горація".
Ім'я якого історичного діяча пропущено у свідченні сучасника?
" Зі смертю _________ скінчилася ціла течія національного українського більшовизму, що щиро вірила в ленінізм, в інтернаціоналізм, у рівність усіх націй, в ідеальний Союз РСР. Цю течію залізною п'ятою розчавив могутній російський бюрократичний шовінізм, що саме наступав по всьому фронту в Україні в особі Павла Пастишева".
Які явища характерні для розвитку науки та культури в 1929 -1938 рр.?
1 відсутність ідеологічного контролю;
2 масове закриття театрів та бібліотек;
3 розвиток культурних зв'язків із країнами Заходу;
4 розширення мережі наукових установ;
5 боротьба з "націоналістичними елементами" у ВУАН.
Що було характерним для освіти радянської України в 1933 -1938 рр.?
1 дієві заходи задля подолання неписьменності дорослого населення;
2 істотне зменшення кількості середніх шкіл;
3 запровадження єдиної структури загальноосвітньої школи;
4 відсутність університетів, зменшення кількості вищих навчальних закладів;
5 запровадження обов'язкового вивчення російської мови в школах;
6 невтручання дитячих і молодіжних комуністичних організацій у навчально-виховний процес шкіл, їхня автономна діяльність.
Про який "судовий процес" ідеться у спогадах Бориса Антоненка-Давидовича?
"Радіопередача про перший день процесу, яку я слухав через навушники, бо гучномовців ще не було, вразила не тільки мене. Підсудні, починаючи з Єфремова, вважали за слушний обвинувачувальний висновок, котрий закидав їм терор, готування до повстання та всі ті смертні гріхи, за які розплата могла бути тільки ціною життя. Але, коли допит підсудних дійшов до Петра Холодного з Чернігова, той категорчино відкинув його, і засідання суду перервали до вечора, а всіх підсудних одвезли до тюрми... Якась пружина в механізмі добре злагодженого процесу несподівано зіпсувалась, і її треба було конче спішно відремонтувати. На це пішло півдня, і вечірнє засідання почалося знову з допиту Холодного. Цього разу він беззастережно визнав обвинувачення за слушне, й допит решти підсудних пройшов зовсім гладко."
Установіть відповідність між історичними термінами та їхніми визначенням:
1 соціалістичний реалізм;
2 націонал-ухильництво;
3 "розстріляне відродження";
4 репресії.
А літературний напрям 1920-х рр., представники якого прагнули збагатити українську літературу найяскравішими здобутками західноєвропейської літератури;
Б ідеологічний штамп, що вживався і агітаційно-пропагандистській роботі в СРСР і стосувався тих членів компартії, які "переоцінювали, перебільшували значення місцевих особливостей";
В комплекс заходів з арештів, розстрілів і переселення великих мас людей, яких вважали небезпечними для існування панівного державного ладу;
Г термін. що закріпився в радянському мистецтвознавстві на окреслення художнього методу літератури і мистецтва, що являє собою естетичне вираження соціалістично усвідомленої концепції світу й людини, зумовленою епохою боротьби за встановлення й творення соціалістичного суспільства;
Д літературно-мистецьке покоління 1920-х - початку 1930-х рр., яке було знищене більшовицькою владою.
Установіть відповідність між фрагментами джерел та історичними діячами, що їх стосуються:
1 "...Будучи керівником театру "Березіль", використовував його для націоналістичної пропаганди і зв'язку з іншими націоналістами - грузинськими й білоруськими... Просував у виставах націоналістичні ідеї, проводив роботу, відриваючи театри України від російської драматургії, орієнтуючись на буржуазний Захід.";
2 "....Вибирайте: або ж "СВУ" в тому аспекті, який ми вам пропонуємо, й тоді ви та інші пройдуть через відкритий судовий процес, де не буде жодного розстрілу й взагалі вироки будуть досить м'які, або суду не буде, а все це пройде через постанову колегії ОГПУ, й тоді ми заллємо кров'ю так званих свідомих українців усію Україну. Це ми можемо зробити - ви це самі добре розумієте.";
3 "...Впроваджуючи старе українське мистецтво, давній живопис і досягнення буржуазних формалістичних шкіл, він направляв молодь цим шляхом формування з них фахівців, відриваючи їх свідомо від шляхів соціалістичного реалізму й тим самим від участі в соціалістичному будівництві... Належав до контрреволюційної організації, яка являла собою формування українських націонал-фашистів у Радянській Україні.";
4 "...Колишній голова Центральної Ради. Після розгрому її емігрував за кордон. Один з організаторів й натхненників націоналістичної контрреволюції в боротьбі з Радянською владою. Повернувшись в Радянський Союз, продовжував вести активну контрреволюційну роботу. Є ідеологом і керівником ліквідованої у 1931 р. контрреволюційної повстанської організації "Український національний центр"."
А Олександр Довженко;
Б Михайло Бойчук;
В Лесь Курбас;
Г Сергій Єфремов;
Д Михайло Грушевський.
Установіть хронологічну послідовність подій:
А переїзд вищих державних та партійних установ УСРР із Харкова до Києва;
Б схвалення нової Конституції УРСР на ХІV Всеукраїнському з'їзді рад;
В ухвалення постанови про охорону соціалістичної власності ("закон про п'ять колосків");
Г ліквідація Української автокефальної православної церкви.
Які терміни характеризують соціально-економічний та культурний розвиток радянської України в 1929-1938 рр.:
1 директивне планування;
2 госпрозрахункові трести;
3 "розстріляне відродження";
4 стаханівці;
5 непмани;
6 ревкоми.
Що було характерним для культурно-освітнього процесу в УРСР у другій половині 1930-х рр.?:
1 існування різноманітних мистецьких шкіл та напрямів;
2 репресії проти представників української інтелігенції;
3 згортання кампанії українізації середньої та вищої освіти;
4 впровадження експериментального навчання в школі ( скасування класно-урочної системи, оцінок);
5 викладання в школі базової навчальної дисципліни "Історія України";
6 організація єдиних творчих об'єднань (письменників, композиторів, художників).
Які з тверджень характеризують суспільно-політичне та релігійне життя радянської України 1930-х рр.?:
1 антирелігійна пропаганда та переслідування церковнослужителів;
2 самостійність компартійних і радянських органів влади УРСР у розв'язанні проблем економічного та політичного життя;
3 кадрова стабільність, відсутність помітних змін у керівництві всіх рівнів;
4 заборона на суміщення партійних та радянських посад;
5 цілковитий контроль з боку компартійних і радянських органів за всіма сферами життя;
6 чистки "старої більшовицької гвардії". вищих військових кадрів і всіх інакодумців.
Які риси були притаманні розвитку науки в 1930-х рр.?:
1 партійний контроль над наукою;
2 відсутність зв'язку між наукою і виробництвом;
3 тісна співпраця вітчизняних і зарубіжних учених;
4 спонсорування наукових розробок підприємцям;
5 значне розширення мережі наукових установ;
6 репресії проти цілої низки визначних учених;
7 розквіт сфери досліджень гуманітарних наук.
Яке поняття вказує на існування цілеспрямованої репресивної політики компартійного керівництва?:
Поняття "розстріляне відродження" використовують, характеризуючи наслідки репресивної політики комуністичного режиму, спрямованої на фізичне знищення:
Хто з зазначених митців був художником-монументалістом?:
Як називають засіб державного примусу, покарання, у тому числі й за ідейні переконання, нерідко позасудовим шляхом?:
Які соціальні прошарки зникли в радянському суспільстві на кінець 1930-х рр.?
Урочище Биківня відоме тим, що стало місцем:
Під час якого судового процесу було засуджено до різних строків ув'язнення С. Єфремова, М. Слабченка, І. Гермайзе та інших представників української інтелігенції?:
Наслідки гоніння та репресій проти діячів української культури в 1930-х рр. отримали назву:
Найбільшого розмаху сталінських репресій, жертвами яких стали як прості громадяни, так і керівники партії і держави (так званий "великий терор") відноситься до:
Прочитайте витяг із Постанови Оргбюро ЦК КП(б)У та виконайте завдання:
" ЦК пропонує правлінню "Українфільму"...протягом найближчого часу досягти рішучого зламу в бік цілковитого підпорядкування кінематографії розгорнутому висвітленню завдань сучасності...особливу увагу треба звернути на висвітлення завдань індустріалізації та суцільної колективізації й теми боротьби з класовим ворогом,... виховання нових кадрів..."
Згідно з партійними вказівками кінематографісти у своїй творчості повинні були дотримуватися:
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома