Василь Сухомлинський
ЯК ПАВЛИК СПИСАВ У ЗІНИ ЗАДАЧУ
Павлик був стурбований. Дома він сидів над задачею й не міг розв’язати.
Тож до школи Павлик прийшов зарано, щоб у когось її списати. Бо працювати сам не любив.
Ось прийшла Зіна. Вона добре вміла розв’язувати задачі.
Павлик й питає:
— На скільки питань задача?
— На троє, — відповідає Зіна. — А хіба ти не розв’язав?
— Не вийшла... Дай списати...
— Ой, Павлику чого ж ти сам не хочеш працювати? — питає Зіна.
Але таки дала йому свій зошит.
Павлик став списувати. Одна дія, друга, ось уже третя, а в третій дії він помітив у Зіни помилку.
Там, де треба було написати 23, вона написала 32.
У своєму зошиті Павлик написав правильно, а Зіні не сказав, що в неї помилка.
Учителька зібрала зошити, щоб перевірити. Наступного дня їх і принесла.
— У Павлика “п’ять”, — сказала вчителька. — Молодець, Павлику, добре попрацював над задачею. А в тебе, Зіно, — “чотири”. Помилку зробила...
Зіна поблідла. Вона глянула на Павлика. Павлик почервонів і похнюпив голову.
Василь Сухомлинський
НАЙКРАЩА ЛІНІЙКА
Микола й Роман сидять за однією партою. У Миколи за письмові роботи завжди п’ятірки, інколи четвірка. А в Романа — самі трійки.
Ось і сьогодні роздала вчителька зошити з тим диктантом, що вчора писали. У Миколи п’ятірка, а в Романа ніякої оцінки, бо забагато помилок.
Написала вчителька: “Треба краще працювати”.
Засумував Роман.
Після уроку мови пішли діти в майстерню. Там був урок ручної праці. Кожному учневі вчитель дав дощечку й загадав зробити лінійку.
Микола й Роман працювали поруч. У Миколи вийшла лінійка крива, кострубата. А в Романа — рівна, гладенька, гарна.
Учитель сказав:
— У Романа лінійка найкраща. Йому ставлю п’ятірку. А тобі, Миколо, ніякої оцінки не можу поставити. Треба краще працювати.
Засумував Микола.
Закінчився урок. Роман просить учителя:
— Дайте мені ту лінійку, що я зробив.
— Бери, — дозволив учитель.
Роман взяв лінійку, приніс її в клас і поклав на парту, поруч із зошитом, у якому за диктант немає ніякої оцінки.
Дати усно відповідь
— Чому Павлик прийшов до школи стурбований?
— Чому він не розв’язав задачу? Прочитайте!
— З яким проханням звернувся він до Зіни?
— Чому Зіна дала йому зошит, щоб він списав задачу?
— Що він помітив у зошиті?
— Чи сказав Павлик про помилку дівчинці?
— Як ви гадаєте, чому він так вчинив?
— Чи можна його назвати справжнім другом?
— Які риси характеру Павлика виявились у його вчинку?
— Як далі можуть скластися стосунки Зіни і Павлика?
Цей твір є…
2. Микола й Роман були…
3. За письмові роботи найкращі оцінки у….
4. Після уроку мови діти пішли…
5. Найкраща лінійка вийшла у …
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома