Удовин син, мати, сестра, кохана – ключові образи твору
«Лише малого я у вас прошу: дайте мені од двора по три голуби і по три горобці. Бо не хочу я тяжкі данини накласти на вас, як ото муж мій, а сього прошу у вас малого…» – говорить
Звертається до співвітчизників з проханням згадати його «в сім’ї вольній, новій … незлим тихим словом»
В уривку поезії Максима Рильського: Він ходив полями і гаями, Він любив, він жив, горів, творив, Кононівськими пройшов ланами І зустрів він «мужика» між нив, – ідеться про
«Сестру я вашу так любив – / Дитинно, злотоцінно», – зізнається ліричний герой поезії, де є рядок
Зав’язкою у творі «Тигролови» є
Проблеми українізації у 20-х рр. ХХ ст. порушено у творі, де діють
Автобіографічний роман про роботу на кінофабриці в Одесі написав
Головну думку твору «Мартин Боруля» можна увідповіднити з прислів’ям
«Ти не знаєш, як можна любити те, що люди називають артизмом, що живе в нас і заповняє нашу душу... Се щось таке велике, сильне... Заглушити в собі той світ, щоб жити лише для одного чоловіка і для самих дітей? Се неможливо... мені неможливо... тому неможливо, хто носить справдішній артизм у душі!..» – переконана героїня твору
Сашко в дитинстві: мрійництво, фантазерство - любов до природи - бачення краси в буденності - допитливість, спостережливість.
На схемі відображено характеристику персонажа
«Лучче посідію дівкою, як піду замуж за таких женихів, як на мені сватались… Нехай вони будуть розумні, багаті і письменнійші од нашого возного, та коли серце моє не лежить до їх і коли мені вони осоружні!..» – заявляє матері
Ознаки постмодернізму відчутні в рядках
«Яскравий зразок реалістичної соціально-побутової повісті, у якій на матеріалі з повсякденного життя селянства розкрито внутрішні спонукання та імпульси дрібних власників утвердити себе господарями на землі…» – сказано про твір, де
Словами «А що ти усумнивсь на момент / Щодо волі моєї, / То, побачивши сю вітчину, / Сам не вступиш до неї…» звертається
Проаналізуйте твір і виконайте завдання 16–20 до нього.
ПАРНАС
І враз ні стін, ні ґрат, ні стелі.
Хтось невидимий ізбудив
Світ Калинцевих візій-див,
Драчеві клекоти і хмелі,
Рій Вінграновських інвектив,
Чаклунство Ліни,
невеселі Голобородькові пастелі
І Стусів бас-речитатив.
Парнас! І що ті шмони й допит?
Не вірю в будень, побут, клопіт –
В мізерію, дрібнішу тлі.
Вщухає суєтна тривога.
І в небесах я бачу Бога,
І Боже слово на землі.
Іван Світличний
Твір написано у віршовій формі, що й поезію
ПАРНАС
І враз ні стін, ні ґрат, ні стелі.
Хтось невидимий ізбудив
Світ Калинцевих візій-див,
Драчеві клекоти і хмелі,
Рій Вінграновських інвектив,
Чаклунство Ліни,
невеселі Голобородькові пастелі
І Стусів бас-речитатив.
Парнас! І що ті шмони й допит?
Не вірю в будень, побут, клопіт –
В мізерію, дрібнішу тлі.
Вщухає суєтна тривога.
І в небесах я бачу Бога,
І Боже слово на землі.
Іван Світличний
Провідним художнім засобом першої строфи поезії є
ПАРНАС
І враз ні стін, ні ґрат, ні стелі.
Хтось невидимий ізбудив
Світ Калинцевих візій-див,
Драчеві клекоти і хмелі,
Рій Вінграновських інвектив,
Чаклунство Ліни,
невеселі Голобородькові пастелі
І Стусів бас-речитатив.
Парнас! І що ті шмони й допит?
Не вірю в будень, побут, клопіт –
В мізерію, дрібнішу тлі.
Вщухає суєтна тривога.
І в небесах я бачу Бога,
І Боже слово на землі.
Іван Світличний
На обставини, у яких перебуває ліричний герой, указують у поезії слова
ПАРНАС
І враз ні стін, ні ґрат, ні стелі.
Хтось невидимий ізбудив
Світ Калинцевих візій-див,
Драчеві клекоти і хмелі,
Рій Вінграновських інвектив,
Чаклунство Ліни,
невеселі Голобородькові пастелі
І Стусів бас-речитатив.
Парнас! І що ті шмони й допит?
Не вірю в будень, побут, клопіт –
В мізерію, дрібнішу тлі.
Вщухає суєтна тривога.
І в небесах я бачу Бога,
І Боже слово на землі.
Іван Світличний
Митці, згадані у творі, належать до
ПАРНАС
І враз ні стін, ні ґрат, ні стелі.
Хтось невидимий ізбудив
Світ Калинцевих візій-див,
Драчеві клекоти і хмелі,
Рій Вінграновських інвектив,
Чаклунство Ліни,
невеселі Голобородькові пастелі
І Стусів бас-речитатив.
Парнас! І що ті шмони й допит?
Не вірю в будень, побут, клопіт –
В мізерію, дрібнішу тлі.
Вщухає суєтна тривога.
І в небесах я бачу Бога,
І Боже слово на землі.
Іван Світличний
Ідею твору найкраще ілюструє вислів
Увідповідніть твір із художніми образами, що є в ньому.
Твір
1 «О слово рідне! Орле скутий!..»
2 «Любіть Україну!»
3 «Лебеді материнства»
4 «Уривок з поеми»
Художні образи
А краса, вічно жива; мова солов’їна; купина, що горить – не згора
Б запорозька кров; дикий вихор гопака; посли московські
В співочий грім; Дніпра левій рев; судні дощі
Г кривава дорога; зрадника рука; Новий Заповіт
Д синова колиска; приспані тривоги; білява хата
Розпізнайте жіночий образ, опосередкована вказівка на який простежується в уривку.
Уривок
1 Як боляче пальчика серп розітнув… Як болісно серце мелодія крає… Ти дух, що розбуджує душі від сну, Ти мрія, що їх осяває…
2 Чого дивлюся в море, у тумани. Чого, як тінь, блукаю уночі. …Бряжчать мені невільницькі кайдани. А я шукаю сховані ключі.
3 Ой, пішов ти в море, Мусієчку, – голосила вона мовчки, – та й слід твій солона вода змила. … Ой, подми, вітре-трамонтане, оджени в море негоду та оджени й тумани…
4 Вилами розхитували трони, Руйнували все старе дотла, Тільки би Шевченкова Мадонна В сніжне небуття не полягла!..
Жіночий образ
А Катерина
Б Маруся Богуславка
В Ярославна
Г Мавка
Д Галя Вишняківна
Визначте, до якого літературного напряму (течії) належить твір, уривок з якого наведено.
Літературний напрям (течія)
1 реалізм 2 імпресіонізм 3 експресіонізм 4 бароко
Уривок
А «Замкни в достатку бджолу, чи не помре з туги в той час, коли можна їй літати по квітоносних лугах? Що гірше, ніж купатися в достатку і смертельно каратися без природженого діла?..»
Б «Врешті стаю. Мене спиняє біла піна гречок, запашна, легка, наче збита крилами бджіл. Просто під ноги лягла співуча арфа й гуде на всі струни. Стою і слухаю…»
В «Молодиці все сиділи одна проти другої, все шили й понашивали од злості таких безконечників, що потім прийшлось їм довго випорювать та розплутувати. Вони шили, а скоса все поглядали на того капосного віника, що стояв у кутку, під мисником…»
Г «Як уходили назад до хати, то ціла хата заридала. Як би хмара плачу, що нависла над селом, прірвалася, як би горе людське дунайську загату розірвало – такий був плач. Жінки заломили руки і так сплетені держали над старою Іванихою, аби щось ізгори не впало і її на місці не роздавило…»
Д «Первий запорожець був здоровенний козарлюга. Пика широка, засмалена на сонці; сам опасистий; довга, густа чуприна, піднявшись перше вгору, спадала за ухо, як кінська грива…»
Увідповідніть митця з висловлюванням про нього.
Митець
1 Іван Карпенко-Карий
2 Панас Мирний
3 Пантелеймон Куліш
4 Тарас Шевченко
Висловлювання
А «Він був сином мужика – і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком – і став велетнем у царстві людської культури… Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій…»
Б «Це була досить на той час смілива думка – дати українською мовою історичний роман, а надто після «Тараса Бульби» Гоголя, і треба сказати, що автор зі свого завдання вийшов досить добре…»
В Письменник показав «ту прірву, у яку затягує людину філософія вседозволеності, «віднімання свого», винищення світу в ім’я побудови на порожньому місці нового, створеного за умоглядними, утопічними теоріями…»
Г «Він був одним із батьків новочасного українського театру, визначним артистом та при тім великим драматургом, якому рівного не має наша література…»
Д «Він змальовує дорогу древніх євреїв до Ханаану як до їхньої омріяної, Богом обіцяної національної держави і свободи. Це ж очевидна аналогія з українською нацією та її шляхом – шляхом не сорока років, а цілих століть – до своєї свободи й державності…»
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома