ЗНО 2021. МОВА 30 варіант

Додано: 3 червня 2020
Предмет: Українська мова, 11 клас
Тест виконано: 566 разів
33 запитання
Запитання 1

Усі слова розташовані за алфавітом у рядку

варіанти відповідей

почути, почухрати, пощедрувати, пошепки    

зичити, зійти, з’їхати, зйомка

підґрунтя, підготувати, підданий, підеш   

націлити, начинити, нащадок, нашити

Запитання 2

Лексична помилка є в одному зі словосполучень рядка

варіанти відповідей

висвітлювати події, освітлювати приміщення     

приводити дитину, призводити до тяжких наслідків

зв’язаний з умовами життя, пов’язаний рушником   

познайомити з дівчиною, ознайомити з матеріалом

Запитання 3

У дієслівних формах на місці пропуску пишеться одна й та ж сама буква в рядку

варіанти відповідей

нагородити — нагоро..у, мазати — ма..у  

лазити — ла..у, радити — ра..у

сидіти — си..у, возити — во..у    

судити — су..у, відгородити — відгоро..у

Запитання 4

Орфографічна помилка допущена в слові

варіанти відповідей

примчав

рехтує

ніде

невеличкі

Запитання 5

Застарілим є слово

варіанти відповідей

байдак

хутір

баский

пором

Запитання 6

Збірним є числівник

варіанти відповідей

вісімдесят

три

дев’ятеро

десятий

Запитання 7

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) І справді, ще до смерку примчав гонець із сусіднього зимівника. (2) Він сповістив, що кошовий Бородавка рехтує вісімдесят байдаків — іти морем на Туреччину. (3) Товариство відпливе за три дні. (4) Дев’ятеро молодих козаків поскакало з хутора найбистрішими кіньми. (5) А десятим скакав Михайлик. (6) Баскими кіньми домчали до перевозу, поромом перехопилися на той берег. (7) На березі ніде було пропхатися: вся Січ вийшла вантажити байдаки. (8) Козаки тягали невеличкі гармати-фальконети, приладнували їх по чотири, по шість на човен. (За В. Маликом)

У переносному значенні в тексті вжите слово

варіанти відповідей

гонець (1)

зимівник (1)

товариство (3)

Січ (7)

Запитання 8

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) І справді, ще до смерку примчав гонець із сусіднього зимівника. (2) Він сповістив, що кошовий Бородавка рехтує вісімдесят байдаків — іти морем на Туреччину. (3) Товариство відпливе за три дні. (4) Дев’ятеро молодих козаків поскакало з хутора найбистрішими кіньми. (5) А десятим скакав Михайлик. (6) Баскими кіньми домчали до перевозу, поромом перехопилися на той берег. (7) На березі ніде було пропхатися: вся Січ вийшла вантажити байдаки. (8) Козаки тягали невеличкі гармати-фальконети, приладнували їх по чотири, по шість на човен. (За В. Маликом)

У значенні іменника вжито прикметник

варіанти відповідей

сусіднього (1)

кошовий (2)

молодих (4)

баскими (6)

Запитання 9

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) І справді, ще до смерку примчав гонець із сусіднього зимівника. (2) Він сповістив, що кошовий Бородавка рехтує вісімдесят байдаків — іти морем на Туреччину. (3) Товариство відпливе за три дні. (4) Дев’ятеро молодих козаків поскакало з хутора найбистрішими кіньми. (5) А десятим скакав Михайлик. (6) Баскими кіньми домчали до перевозу, поромом перехопилися на той берег. (7) На березі ніде було пропхатися: вся Січ вийшла вантажити байдаки. (8) Козаки тягали невеличкі гармати-фальконети, приладнували їх по чотири, по шість на човен. (За В. Маликом)

Вставне слово є в реченні

варіанти відповідей

1

3

4

6

Запитання 10

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) І справді, ще до смерку примчав гонець із сусіднього зимівника. (2) Він сповістив, що кошовий Бородавка рехтує вісімдесят байдаків — іти морем на Туреччину. (3) Товариство відпливе за три дні. (4) Дев’ятеро молодих козаків поскакало з хутора найбистрішими кіньми. (5) А десятим скакав Михайлик. (6) Баскими кіньми домчали до перевозу, поромом перехопилися на той берег. (7) На березі ніде було пропхатися: вся Січ вийшла вантажити байдаки. (8) Козаки тягали невеличкі гармати-фальконети, приладнували їх по чотири, по шість на човен. (За В. Маликом)

Складним безсполучниковим є речення

варіанти відповідей

1

2

7

8

Запитання 11

Усі іменники в орудному відмінку однини мають закінчення -ею в рядку

варіанти відповідей

огорожа, миша, голова      

гуща, тисяча, їжа

пісня, дорога, каша   

яблуня, вежа, стіна

мережа, тиша, хата

Запитання 12

Прикметник у формі вищого ступеня порівняння вжито в реченні

варіанти відповідей

Цього разу ти написав контрольну значно краще.  

Влітку птахи співають голосніше.

Треба висловлюватись лаконічніше.     

Це завдання набагато складніше за інші.

Спробуй підстрибнути вище.

Запитання 13

Кількісні та порядкові складені числівники вжито у правильних відмінкових формах у рядку

варіанти відповідей

двомастами шістдесятьома, трьохсот сімдесят восьмим

чотирьохсот вісімдесятьох сімох, п’ятсот десятьох

семистами тридцятьома чотирма, шістсот двадцять другим

восьмистам сорока сімом, чотириста сімдесят четвертого

на дев’ятистах вісімдесятьох шістьох, сімисот тридцять дев’ятому

Запитання 14

Рядок дієслів із закінченням -ете

варіанти відповідей

розв’яж.., закінч.., прагн..   

відпочин.., усміхн..сь, знайд..

змокн.., залиш.., принес..   

одягн.., свисн.., віддяч..

перебор.., піднім.., насміл..сь

Запитання 15

Дієслова, які не мають складеної форми майбутнього часу, складають рядок

варіанти відповідей

прислати, співати, наблизитись    

визначити, купувати, ловити

встати, блищати, вихвалятися   

рахувати, здійснити, відновити

поздоровити, обладнати, утворити

Запитання 16

Рядок активних дієприкметників

варіанти відповідей

зчорнілий, зблідлий, вилікуваний 

политий, збіднілий, зігрітий

здичавілий, побагровілий, зарослий

побілілий, уражений, змоклий

прив’ялий, здрібнілий, виграний

Запитання 17

Одиничний дієприслівник не виділяється комами в реченні

варіанти відповідей

А він теж усіх обнімав цілував і не втримавшись на радощах таки заплакав.

А навкруги розвидняючись світліло.

У траві прилігши лось міг сховатися до половини.

Остап стояв вагаючись.

У халабуду зігнувшись зазирнув дозорець.

Запитання 18

Простий дієслівний присудок виражений дієсловом бути в реченні

варіанти відповідей

Вечір був чарівний, зоряний, пісенний.  

Цього разу він був одягнений аж надто пишно.

Біля мосту й справді було стовпотворіння.

Толя був син хазяїна того будинку, де вони жили.

Вечір був м’який, теплий, густо настояний на степових пахощах. 

Запитання 19

Узагальнено-особове речення, яке має ті ж самі граматичні ознаки, що й неозначено-особове речення

варіанти відповідей

Умій сказати, умій і змовчати.    

Козацькому роду нема переводу.

Раз опечешся — другий остережешся.   

Не питай старого, а питай бувалого.

Язиком поле не орють. 

Запитання 20

Правильно розставлено розділові знаки в реченні

варіанти відповідей

І, може, ти, відбігши на хвилинку від повсякденних клопотів нікчемних, розгорнеш книжку і почнеш читати.

Може ж, трапитися так, що Батий зламає собі карк?

Чи скорий хід спирав нам дух у грудях, чи може, вітер розносив по полю від уст відірвані, украдені слова?

Може й, та сосна була нащадком тих реліктових велетів, на яких виводили пташенят страхітливі птеродактилі?

— Невже сюди прийде Батий? Коли ж?

— От сього не знаю. Може, скоро, а може, влітку чи восени. 

Запитання 21

Складне речення зі сполучниковим зв’язком

варіанти відповідей

Тут срібно жебонить синя-синя долинкова вода, я нахиляюсь до неї, п’ю її спів і прислухаюсь до шелесту отави.

На іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека — клекіт захлинувся в урочистій задумі.

Подвір’я аж сяяло чистотою, і острівці квітів цвіли по ньому там і там.

Незабаром капітан із своїм юним радистом уже був на борту, серед практикантів: причал зрушився з місця й поплив од них разом з кремезною постаттю Сухомлина.

Вже одних колядників забрали війни, других — сира земля, треті стали дідами. 

Запитання 22

Поширене означення не відокремлюється на письмі в реченні

варіанти відповідей

Дядько скинув в’язку розмальованих у червоне й зелене кошиків.

Гурт берізок оточений молодими дубками сприймається мало не як ефемерне видиво.

Козацьке військо розташоване чотирикутником стояло готове до бою.

Ось видніє стіжок сіна залишений лісником для диких тварин.

І амфори прикопані в землі тримали довго вина прохолодні. 

Запитання 23

Складнопідрядне речення, в якому засобом зв’язку є сполучник

варіанти відповідей

А я дивлюсь на дерева в саду, на віхті туману, що плутаються між їхніми кронами.

Я слухав цю осінню картину, що мала заворожуючий ряд і поволі ступав схилом яру.

Звідси добре було видно поле і ліс, що вже починав жевріти.

Твоя душа готова вмістити в собі все, що вміщає в собі душа Княжої гори.

Йому думалося, що сьогодні у їхній хаті не світитиметься. 

Запитання 24

Доберіть приклади до правил уживання великої літери

Правило вживання великої літери         

1 усі слова пишуться з великої літери                              

2 з великої літери пишеться перше слово                     

3 з великої літери пишеться друге слово

4 усі слова пишуться з малої літери

Приклади

А (Х,х)арківський (Н,н)аціональний (У,у)ніверситет

Б (О,о)рганізація (О,о)б’єднаних (Н,н)ацій

В (П,п)ланети (С,с)онячної (С,с)истеми

Г (К,к)иївські (В,в)улиці

Д (Н,н)ародний (А,а)ртист (У,у)країни

варіанти відповідей

1Б 2А 3В 4Г

1А 2Б 3В 4Г

1Б 2В 3А 4Г

1Б 2А 3Г 4В

1Б 2А 3В 4Д

Запитання 25

Установіть відповідність між характеристиками дієприкметників і реченнями, в яких вони вжиті

Характеристика дієприкметників         

1 пасивний, у З.в. множини     

2 пасивний, у Н.в. множини    

3 пасивний, у Р.в. множини     

4 активний, у З.в. множини     Приклади

А Навколо Шептала росла, ширилась аж до трав’яних, утаємничених обріїв воля.

Б Кошлаті гриви хлюпали в груди, повивали ноги, хапали за високо зведені копита й тягли в глибінь.

В Злегка стелилися крізь сутінки пригладжені лігвища вітрів.

Г Потім будуть озерця й озерчата, порослі лепехою.

Д Він похапцем відбирав з-поміж сухуватих стернин важкі, одсирілі на дощ колоски. 

варіанти відповідей

1Б 2В 3А 4Д

1В 2Б 3А 4Д

1Б 2А 3В 4Д

1Б 2В 3Д 4А

1Б 2В 3А 4Г

Запитання 26

Установіть відповідність між реченнями та способами вираження в них обставин

Спосіб вираження обставини   

1 обставина виражена прислівником                                 

2 обставина виражена відмінковою формою іменника з

прийменником       

3 обставина виражена дієприслівником

4 обставина виражена інфінітивом

Приклади

А Вгамувавшись, лось лизнув землю.

Б Я прийшов виконати княжу волю.

В Попливла б я на схід сонця.

Г Править хтось малим човенцем, стиха весла підіймає.

Д Вони їхали царством весни.

варіанти відповідей

1Г 2В 3А 4Б

1В 2Г 3А 4Б

1Г 2А 3В 4Б

1Г 2В 3Б 4А

1Г 2В 3А 4Д

Запитання 27

Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками

1 перша частина виражає умову, за якої можлива                               

дія другої частини                        

2 друга частина розкриває причину дії, про яку йдеться в першій частині           

3 друга частина розкриває, пояснює чи уточнює зміст першої частини                                             

4 перша й друга частини повідомляють про події, які відбуваються одночасно


А Сойка підступна птиця: вона мастак нищити дрібне птаство і їхнім же голосом веселити себе.

Б Дедалі більш видніє, степ ширшає, розпросторюється після нічної мли.

В А слово скаже — з пам’яті не викинеш.

Г Бджоли раді цвіту — люди літу.

Д Однокрил вибрався з кущів, присів біля вогнища і дивився на жар: він, як і всі гайворони, любив блискуче.

варіанти відповідей

1В 2Д 3А 4Б 

1Д 2В 3А 4Б 

1В 2А 3Д 4Б 

1В 2Д 3Б 4А 

1В 2Д 3А 4Г 

Запитання 28

Визначте, якою частиною мови є виділені слова у реченні (цифра позначає наступне слово). Хіба б (1) він, (2) смерд, посмів без усього (3) хорошого на щось (4) надіятися?

1            А іменник

2            Б займенник

3            В прикметник

4            Г дієслово

Д прислівник

варіанти відповідей

1Б 2А 3В 4Г

1А 2Б 3В 4Г

1Б 2В 3А 4Г

1Б 2А 3Г 4В

1Б 2А 3В 4Д

Запитання 29

Прочитайте текст (цифри у дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання.

Культура: між щирістю і лицемірством

(1-4) «Життя прожити — не поле перейти». Дійсно, саме так. Тільки — мінне. І небезпека, що очікує на кожному кроці, є цілком реальною. Будь-який вибух загрожує зруйнувати найцінніше для людини — її власне «я». Чи не потреба самозахисту спричинила і виникнення складної системи норм стосунків між людьми, що у повсякденному спілкуванні звично називають «культурою».

(5-6) При всій своїй заплутаності і неоднозначності, засади людської поведінки чітко диференціюються.

(7-8) Одна їхня частина — мотиви, почуття і вчинки, щодо яких людина керується віковічними заповідями релігії.

(9) Друга частина тих рамок, що обмежують поведінку людини,— етикет.

(10-14) Третя частина нашої системи досить помітно переплетена з другою. Це — сила-силенна різних забобонів, умовностей, маленьких побрехеньок і більшої брехні, що й визначають поведінку особистості. Проте без них неможливе нормальне співіснування людей. Справді, якщо люди почнуть зловживати відвертістю й енергійно обстоювати власну точку зору, з безпосередньою щирістю викриваючи недоліки інших, то світ перетвориться в суцільне пекло.

(15-20) Ось і метушиться сучасний індивідуум, щомиті ризикуючи виявитися брутальним чи видатися фальшивим. Звичайно, можна зробити рішучий крок до ледь прихованої чи й відвертої невихованості, зрідка маскуючи її кількома загальновживаними формулами ввічливості. Такий вибір значно легший, тому що правила ввічливості треба хоча б знати для того, щоб ними керуватися. А тут нічого знати не треба, необхідно лише пройнятися надповагою до власної персони та презирством до інших — і сміливо вирушати будь-куди.

(21-28) Модель нашого життя, де кожен реалізовує себе в міру можливостей — транспорт. Хто причаївся, щоб його випадком не зачепили, хто готовий захищатися від усіх. І тут вже не до церемоній. Ніхто не зважатиме, ким є опонент: жінкою чи літньою людиною, інвалідом чи просто втомленим громадянином, переобтяженим вантажем. Вже ніхто не дивується, коли ініціаторами інциденту стають знервована невиплатами пенсій бабуся чи роздратований студент-безбілетник. А часом надповажний, пристойно вдягнений чоловік таке витинає не зовсім зграбній сусідці, що аж дроти над тролейбусом червоніють. Але не сподівайтеся, що хтось вступиться за жінку, присоромить кривдника: «Будьте стриманіші, ви ж мужчина».

(29-31) Чи ж має силу це визначення тепер, коли повальна фемінізація зачепила найважливіше в чоловіках — мужність, яка полягає в надійності, готовності бути по-справжньому сильним. Тут і повинна прийти на допомогу справжня культура поведінки.

(32-38) У чому ж може реалізувати себе чоловік? Більшість відповідей на це питання будуть пов’язані з матеріальним забезпеченням. Однак насправді сутність проблеми значно простіша. Самореалізація (не тільки чоловіка, а й будь-якої людини) найповніше відбувається через можливість зробити щось конкретне для когось конкретного. Сучасна реальність деформувала цю філософсько-психологічну категорію. Фрейдівська теза «все, що робить чоловік, він робить для жінки» тепер перетворилась на «чоловік робить усе, щоб нічого не робити». В кращому випадку — щоб робити щось для себе єдино коханого.

(39-45) Психологія міжлюдських взаємин просякнута індивідуалізмом. Тому й етикет зрештою стає на службу корисливій меті підкорення життєвих вершин. Ввічливе «підтакування» начальству — і підлеглий вже кандидат на підвищення. Кілька компліментів жінці — і чоловік одержує як мінімум симпатію, а як максимум — можливість маніпулювати нею, розвинувши значно глибше почуття. Логіка споживацького підходу до елементарної ввічливості не є новою. Ще з давніх часів поведінка, в якій більше пряника, аніж батога, перебуває на озброєнні багатьох людей, стаючи засобом успішної кар’єри.

(46-49) Проте, зберігаючи і захищаючи власне «я» за допомогою стратегії інтелігентного підлабузництва, чи не втрачає людина це «я» остаточно і без вороття? І якщо, за словами Ларошфуко, «лицемірство — це данина, яку порок платить доброчесності», чи ж варто підвищувати цю данину до абсурду?

Яке значення мають для нормального міжособистісного спілкування загальноприйняті норми й правила поведінки?

варіанти відповідей

спрощують спілкування, роблять його більш приємним і комфортним

дозволяють людині уберегти від руйнування почуття самоповаги

допомагають людині повніше самореалізуватись у житті

прикрашають спілкування, надають йому вишуканості та шляхетності

Запитання 30

Прочитайте текст (цифри у дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання.

Культура: між щирістю і лицемірством

(1-4) «Життя прожити — не поле перейти». Дійсно, саме так. Тільки — мінне. І небезпека, що очікує на кожному кроці, є цілком реальною. Будь-який вибух загрожує зруйнувати найцінніше для людини — її власне «я». Чи не потреба самозахисту спричинила і виникнення складної системи норм стосунків між людьми, що у повсякденному спілкуванні звично називають «культурою».

(5-6) При всій своїй заплутаності і неоднозначності, засади людської поведінки чітко диференціюються.

(7-8) Одна їхня частина — мотиви, почуття і вчинки, щодо яких людина керується віковічними заповідями релігії.

(9) Друга частина тих рамок, що обмежують поведінку людини,— етикет.

(10-14) Третя частина нашої системи досить помітно переплетена з другою. Це — сила-силенна різних забобонів, умовностей, маленьких побрехеньок і більшої брехні, що й визначають поведінку особистості. Проте без них неможливе нормальне співіснування людей. Справді, якщо люди почнуть зловживати відвертістю й енергійно обстоювати власну точку зору, з безпосередньою щирістю викриваючи недоліки інших, то світ перетвориться в суцільне пекло.

(15-20) Ось і метушиться сучасний індивідуум, щомиті ризикуючи виявитися брутальним чи видатися фальшивим. Звичайно, можна зробити рішучий крок до ледь прихованої чи й відвертої невихованості, зрідка маскуючи її кількома загальновживаними формулами ввічливості. Такий вибір значно легший, тому що правила ввічливості треба хоча б знати для того, щоб ними керуватися. А тут нічого знати не треба, необхідно лише пройнятися надповагою до власної персони та презирством до інших — і сміливо вирушати будь-куди.

(21-28) Модель нашого життя, де кожен реалізовує себе в міру можливостей — транспорт. Хто причаївся, щоб його випадком не зачепили, хто готовий захищатися від усіх. І тут вже не до церемоній. Ніхто не зважатиме, ким є опонент: жінкою чи літньою людиною, інвалідом чи просто втомленим громадянином, переобтяженим вантажем. Вже ніхто не дивується, коли ініціаторами інциденту стають знервована невиплатами пенсій бабуся чи роздратований студент-безбілетник. А часом надповажний, пристойно вдягнений чоловік таке витинає не зовсім зграбній сусідці, що аж дроти над тролейбусом червоніють. Але не сподівайтеся, що хтось вступиться за жінку, присоромить кривдника: «Будьте стриманіші, ви ж мужчина».

(29-31) Чи ж має силу це визначення тепер, коли повальна фемінізація зачепила найважливіше в чоловіках — мужність, яка полягає в надійності, готовності бути по-справжньому сильним. Тут і повинна прийти на допомогу справжня культура поведінки.

(32-38) У чому ж може реалізувати себе чоловік? Більшість відповідей на це питання будуть пов’язані з матеріальним забезпеченням. Однак насправді сутність проблеми значно простіша. Самореалізація (не тільки чоловіка, а й будь-якої людини) найповніше відбувається через можливість зробити щось конкретне для когось конкретного. Сучасна реальність деформувала цю філософсько-психологічну категорію. Фрейдівська теза «все, що робить чоловік, він робить для жінки» тепер перетворилась на «чоловік робить усе, щоб нічого не робити». В кращому випадку — щоб робити щось для себе єдино коханого.

(39-45) Психологія міжлюдських взаємин просякнута індивідуалізмом. Тому й етикет зрештою стає на службу корисливій меті підкорення життєвих вершин. Ввічливе «підтакування» начальству — і підлеглий вже кандидат на підвищення. Кілька компліментів жінці — і чоловік одержує як мінімум симпатію, а як максимум — можливість маніпулювати нею, розвинувши значно глибше почуття. Логіка споживацького підходу до елементарної ввічливості не є новою. Ще з давніх часів поведінка, в якій більше пряника, аніж батога, перебуває на озброєнні багатьох людей, стаючи засобом успішної кар’єри.

(46-49) Проте, зберігаючи і захищаючи власне «я» за допомогою стратегії інтелігентного підлабузництва, чи не втрачає людина це «я» остаточно і без вороття? І якщо, за словами Ларошфуко, «лицемірство — це данина, яку порок платить доброчесності», чи ж варто підвищувати цю данину до абсурду?

У реченні «Справді, якщо люди почнуть зловживати відвертістю й енергійно обстоювати власну точку зору, з безпосередньою щирістю викриваючи недоліки інших» автор говорить про те, що

варіанти відповідей

люди, спілкуючись, не повинні обстоювати власну точку зору

щирість та відвертість заважає результативності міжперсонального спілкування

необхідною умовою нормального співіснування людей є розумний компроміс у міжособистісних взаєминах

викривання недоліків інших іде на шкоду успіхові людського спілкування

Запитання 31

Прочитайте текст (цифри у дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання.

Культура: між щирістю і лицемірством

(1-4) «Життя прожити — не поле перейти». Дійсно, саме так. Тільки — мінне. І небезпека, що очікує на кожному кроці, є цілком реальною. Будь-який вибух загрожує зруйнувати найцінніше для людини — її власне «я». Чи не потреба самозахисту спричинила і виникнення складної системи норм стосунків між людьми, що у повсякденному спілкуванні звично називають «культурою».

(5-6) При всій своїй заплутаності і неоднозначності, засади людської поведінки чітко диференціюються.

(7-8) Одна їхня частина — мотиви, почуття і вчинки, щодо яких людина керується віковічними заповідями релігії.

(9) Друга частина тих рамок, що обмежують поведінку людини,— етикет.

(10-14) Третя частина нашої системи досить помітно переплетена з другою. Це — сила-силенна різних забобонів, умовностей, маленьких побрехеньок і більшої брехні, що й визначають поведінку особистості. Проте без них неможливе нормальне співіснування людей. Справді, якщо люди почнуть зловживати відвертістю й енергійно обстоювати власну точку зору, з безпосередньою щирістю викриваючи недоліки інших, то світ перетвориться в суцільне пекло.

(15-20) Ось і метушиться сучасний індивідуум, щомиті ризикуючи виявитися брутальним чи видатися фальшивим. Звичайно, можна зробити рішучий крок до ледь прихованої чи й відвертої невихованості, зрідка маскуючи її кількома загальновживаними формулами ввічливості. Такий вибір значно легший, тому що правила ввічливості треба хоча б знати для того, щоб ними керуватися. А тут нічого знати не треба, необхідно лише пройнятися надповагою до власної персони та презирством до інших — і сміливо вирушати будь-куди.

(21-28) Модель нашого життя, де кожен реалізовує себе в міру можливостей — транспорт. Хто причаївся, щоб його випадком не зачепили, хто готовий захищатися від усіх. І тут вже не до церемоній. Ніхто не зважатиме, ким є опонент: жінкою чи літньою людиною, інвалідом чи просто втомленим громадянином, переобтяженим вантажем. Вже ніхто не дивується, коли ініціаторами інциденту стають знервована невиплатами пенсій бабуся чи роздратований студент-безбілетник. А часом надповажний, пристойно вдягнений чоловік таке витинає не зовсім зграбній сусідці, що аж дроти над тролейбусом червоніють. Але не сподівайтеся, що хтось вступиться за жінку, присоромить кривдника: «Будьте стриманіші, ви ж мужчина».

(29-31) Чи ж має силу це визначення тепер, коли повальна фемінізація зачепила найважливіше в чоловіках — мужність, яка полягає в надійності, готовності бути по-справжньому сильним. Тут і повинна прийти на допомогу справжня культура поведінки.

(32-38) У чому ж може реалізувати себе чоловік? Більшість відповідей на це питання будуть пов’язані з матеріальним забезпеченням. Однак насправді сутність проблеми значно простіша. Самореалізація (не тільки чоловіка, а й будь-якої людини) найповніше відбувається через можливість зробити щось конкретне для когось конкретного. Сучасна реальність деформувала цю філософсько-психологічну категорію. Фрейдівська теза «все, що робить чоловік, він робить для жінки» тепер перетворилась на «чоловік робить усе, щоб нічого не робити». В кращому випадку — щоб робити щось для себе єдино коханого.

(39-45) Психологія міжлюдських взаємин просякнута індивідуалізмом. Тому й етикет зрештою стає на службу корисливій меті підкорення життєвих вершин. Ввічливе «підтакування» начальству — і підлеглий вже кандидат на підвищення. Кілька компліментів жінці — і чоловік одержує як мінімум симпатію, а як максимум — можливість маніпулювати нею, розвинувши значно глибше почуття. Логіка споживацького підходу до елементарної ввічливості не є новою. Ще з давніх часів поведінка, в якій більше пряника, аніж батога, перебуває на озброєнні багатьох людей, стаючи засобом успішної кар’єри.

(46-49) Проте, зберігаючи і захищаючи власне «я» за допомогою стратегії інтелігентного підлабузництва, чи не втрачає людина це «я» остаточно і без вороття? І якщо, за словами Ларошфуко, «лицемірство — це данина, яку порок платить доброчесності», чи ж варто підвищувати цю данину до абсурду?

У реченні «А тут нічого знати не треба, необхідно лише пройнятися над повагою до власної персони та презирством до інших – і сміливо вирушати будь-куди» автор вдається до стилістичного засобу

варіанти відповідей

гіперболи

антитези

іронії

сарказму

Запитання 32

Прочитайте текст (цифри у дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання.

Культура: між щирістю і лицемірством

(1-4) «Життя прожити — не поле перейти». Дійсно, саме так. Тільки — мінне. І небезпека, що очікує на кожному кроці, є цілком реальною. Будь-який вибух загрожує зруйнувати найцінніше для людини — її власне «я». Чи не потреба самозахисту спричинила і виникнення складної системи норм стосунків між людьми, що у повсякденному спілкуванні звично називають «культурою».

(5-6) При всій своїй заплутаності і неоднозначності, засади людської поведінки чітко диференціюються.

(7-8) Одна їхня частина — мотиви, почуття і вчинки, щодо яких людина керується віковічними заповідями релігії.

(9) Друга частина тих рамок, що обмежують поведінку людини,— етикет.

(10-14) Третя частина нашої системи досить помітно переплетена з другою. Це — сила-силенна різних забобонів, умовностей, маленьких побрехеньок і більшої брехні, що й визначають поведінку особистості. Проте без них неможливе нормальне співіснування людей. Справді, якщо люди почнуть зловживати відвертістю й енергійно обстоювати власну точку зору, з безпосередньою щирістю викриваючи недоліки інших, то світ перетвориться в суцільне пекло.

(15-20) Ось і метушиться сучасний індивідуум, щомиті ризикуючи виявитися брутальним чи видатися фальшивим. Звичайно, можна зробити рішучий крок до ледь прихованої чи й відвертої невихованості, зрідка маскуючи її кількома загальновживаними формулами ввічливості. Такий вибір значно легший, тому що правила ввічливості треба хоча б знати для того, щоб ними керуватися. А тут нічого знати не треба, необхідно лише пройнятися надповагою до власної персони та презирством до інших — і сміливо вирушати будь-куди.

(21-28) Модель нашого життя, де кожен реалізовує себе в міру можливостей — транспорт. Хто причаївся, щоб його випадком не зачепили, хто готовий захищатися від усіх. І тут вже не до церемоній. Ніхто не зважатиме, ким є опонент: жінкою чи літньою людиною, інвалідом чи просто втомленим громадянином, переобтяженим вантажем. Вже ніхто не дивується, коли ініціаторами інциденту стають знервована невиплатами пенсій бабуся чи роздратований студент-безбілетник. А часом надповажний, пристойно вдягнений чоловік таке витинає не зовсім зграбній сусідці, що аж дроти над тролейбусом червоніють. Але не сподівайтеся, що хтось вступиться за жінку, присоромить кривдника: «Будьте стриманіші, ви ж мужчина».

(29-31) Чи ж має силу це визначення тепер, коли повальна фемінізація зачепила найважливіше в чоловіках — мужність, яка полягає в надійності, готовності бути по-справжньому сильним. Тут і повинна прийти на допомогу справжня культура поведінки.

(32-38) У чому ж може реалізувати себе чоловік? Більшість відповідей на це питання будуть пов’язані з матеріальним забезпеченням. Однак насправді сутність проблеми значно простіша. Самореалізація (не тільки чоловіка, а й будь-якої людини) найповніше відбувається через можливість зробити щось конкретне для когось конкретного. Сучасна реальність деформувала цю філософсько-психологічну категорію. Фрейдівська теза «все, що робить чоловік, він робить для жінки» тепер перетворилась на «чоловік робить усе, щоб нічого не робити». В кращому випадку — щоб робити щось для себе єдино коханого.

(39-45) Психологія міжлюдських взаємин просякнута індивідуалізмом. Тому й етикет зрештою стає на службу корисливій меті підкорення життєвих вершин. Ввічливе «підтакування» начальству — і підлеглий вже кандидат на підвищення. Кілька компліментів жінці — і чоловік одержує як мінімум симпатію, а як максимум — можливість маніпулювати нею, розвинувши значно глибше почуття. Логіка споживацького підходу до елементарної ввічливості не є новою. Ще з давніх часів поведінка, в якій більше пряника, аніж батога, перебуває на озброєнні багатьох людей, стаючи засобом успішної кар’єри.

(46-49) Проте, зберігаючи і захищаючи власне «я» за допомогою стратегії інтелігентного підлабузництва, чи не втрачає людина це «я» остаточно і без вороття? І якщо, за словами Ларошфуко, «лицемірство — це данина, яку порок платить доброчесності», чи ж варто підвищувати цю данину до абсурду?

У реченні «Тому й етикет стає на службу корисливій меті підкорення життєвих вершин» ідеться про

варіанти відповідей

необхідність дотримання правил етикету в службових стосунках

знання правил етикету як важливу умову досягнення життєвої мети

поширення споживацького ставлення до правил етикету

користь навичок культури поведінки для досягнення успішної кар’єри

Запитання 33

Прочитайте текст (цифри у дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання.

Культура: між щирістю і лицемірством

(1-4) «Життя прожити — не поле перейти». Дійсно, саме так. Тільки — мінне. І небезпека, що очікує на кожному кроці, є цілком реальною. Будь-який вибух загрожує зруйнувати найцінніше для людини — її власне «я». Чи не потреба самозахисту спричинила і виникнення складної системи норм стосунків між людьми, що у повсякденному спілкуванні звично називають «культурою».

(5-6) При всій своїй заплутаності і неоднозначності, засади людської поведінки чітко диференціюються.

(7-8) Одна їхня частина — мотиви, почуття і вчинки, щодо яких людина керується віковічними заповідями релігії.

(9) Друга частина тих рамок, що обмежують поведінку людини,— етикет.

(10-14) Третя частина нашої системи досить помітно переплетена з другою. Це — сила-силенна різних забобонів, умовностей, маленьких побрехеньок і більшої брехні, що й визначають поведінку особистості. Проте без них неможливе нормальне співіснування людей. Справді, якщо люди почнуть зловживати відвертістю й енергійно обстоювати власну точку зору, з безпосередньою щирістю викриваючи недоліки інших, то світ перетвориться в суцільне пекло.

(15-20) Ось і метушиться сучасний індивідуум, щомиті ризикуючи виявитися брутальним чи видатися фальшивим. Звичайно, можна зробити рішучий крок до ледь прихованої чи й відвертої невихованості, зрідка маскуючи її кількома загальновживаними формулами ввічливості. Такий вибір значно легший, тому що правила ввічливості треба хоча б знати для того, щоб ними керуватися. А тут нічого знати не треба, необхідно лише пройнятися надповагою до власної персони та презирством до інших — і сміливо вирушати будь-куди.

(21-28) Модель нашого життя, де кожен реалізовує себе в міру можливостей — транспорт. Хто причаївся, щоб його випадком не зачепили, хто готовий захищатися від усіх. І тут вже не до церемоній. Ніхто не зважатиме, ким є опонент: жінкою чи літньою людиною, інвалідом чи просто втомленим громадянином, переобтяженим вантажем. Вже ніхто не дивується, коли ініціаторами інциденту стають знервована невиплатами пенсій бабуся чи роздратований студент-безбілетник. А часом надповажний, пристойно вдягнений чоловік таке витинає не зовсім зграбній сусідці, що аж дроти над тролейбусом червоніють. Але не сподівайтеся, що хтось вступиться за жінку, присоромить кривдника: «Будьте стриманіші, ви ж мужчина».

(29-31) Чи ж має силу це визначення тепер, коли повальна фемінізація зачепила найважливіше в чоловіках — мужність, яка полягає в надійності, готовності бути по-справжньому сильним. Тут і повинна прийти на допомогу справжня культура поведінки.

(32-38) У чому ж може реалізувати себе чоловік? Більшість відповідей на це питання будуть пов’язані з матеріальним забезпеченням. Однак насправді сутність проблеми значно простіша. Самореалізація (не тільки чоловіка, а й будь-якої людини) найповніше відбувається через можливість зробити щось конкретне для когось конкретного. Сучасна реальність деформувала цю філософсько-психологічну категорію. Фрейдівська теза «все, що робить чоловік, він робить для жінки» тепер перетворилась на «чоловік робить усе, щоб нічого не робити». В кращому випадку — щоб робити щось для себе єдино коханого.

(39-45) Психологія міжлюдських взаємин просякнута індивідуалізмом. Тому й етикет зрештою стає на службу корисливій меті підкорення життєвих вершин. Ввічливе «підтакування» начальству — і підлеглий вже кандидат на підвищення. Кілька компліментів жінці — і чоловік одержує як мінімум симпатію, а як максимум — можливість маніпулювати нею, розвинувши значно глибше почуття. Логіка споживацького підходу до елементарної ввічливості не є новою. Ще з давніх часів поведінка, в якій більше пряника, аніж батога, перебуває на озброєнні багатьох людей, стаючи засобом успішної кар’єри.

(46-49) Проте, зберігаючи і захищаючи власне «я» за допомогою стратегії інтелігентного підлабузництва, чи не втрачає людина це «я» остаточно і без вороття? І якщо, за словами Ларошфуко, «лицемірство — це данина, яку порок платить доброчесності», чи ж варто підвищувати цю данину до абсурду?

Правильне тлумачення вжитого у тексті слова корисливий

варіанти відповідей

який дає, приносить добрі наслідки

який становить ту частину цілого, що використовується за певним призначенням

який дає, приносить кому-небудь прибуток

який робиться заради власної вигоди

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест