ЗНО. Білки.

Додано: 1 жовтня 2020
Предмет: Біологія, 11 клас
Тест виконано: 155 разів
30 запитань
Запитання 1

  Які із перерахованих тут типів зв’язків визначають глобулярну форму молекули білка:

варіанти відповідей

1. Пептидні та водневі.

2. Дисульфідні та гідрофобні.

3. Водневі та гідрофобні.

4. Дисульфідні та водневі

Запитання 2

 Обов’язковим хімічним елементом у молекулах білків, на відміну від інших органічних речовин є:

варіанти відповідей

1. Н. 

2. О.

3. С.

4. N.

Запитання 3

 Молекули білків складаються із амінокислот, але при цьому вони мають різні властивості. Чим це пояснюється:

варіанти відповідей

1. Різними властивостями амінокислот, які утворюють молекули білків.

2. Різними хімічними елементами, які утворюють ці амінокислоти.

3. Різними типами зв’язків, які виникають між окремими амінокислотами у молекулі білка.

4. Різним способом скручування молекули білка.

Запитання 4

  Відомо, що для кожної групи організмів існують незамінні амінокислоти. Незамінними називаються амінокислоти, які:

варіанти відповідей

1. Не синтезуються в цьому організмі і тому мусять надходити з їжею.

2. Не використовуються цим організмом і тому не є обовязковим компонентом їх їжі.

3. Можуть бути замінені іншими амінокислотами при умові їх нестачі в організмі.

4. Всі відповіді вірні.

Запитання 5

   Первинна структура молекули білка стабілізується ... зв’язками. При цьому виникають взаємодії між ... однієї амінокислоти та ... групою іншої амінокислоти. Цей зв'язок за своєю природою є ... . Він може утворюватися завдяки тому, що аміногрупа проявляє ... властивості, а карбоксильна - ... властивості. Встановіть групу, в якій правильно розташовані слова, що необхідно вставити в текст:

варіанти відповідей

1. Основні, радикалом, кислотні, пептидний, аміногрупа, карбоксильна.

2. Радикалом, кислотні, основні, пептидний, аміногрупа, карбоксильна.

3. Пептидними, аміногрупою, карбоксильною, ковалентним, основні, кислотні.

4. Пептидними, радикалом, карбоксильною, ковалентним, кислотні, основні.

Запитання 6

   Дайте характеристику рівні організації білка, встановивши відповідність: А) первинна структура; Б) вторинна структура; В) третинна структура; Г) четвертинна структура – а) у молекулі присутні гідрофобні та дисульфідні зв’язки, які забезпечують підтримання її глобулярної форми; б) молекула стабілізована пептидними зв’язками і має вигляд ланцюжка; в) у молекулі крім білкового присутній і небілковий компонент, який утворює із білком іонні чи водневі зв’язки; г) молекула стабілізується ковалентними зв’язками, які забезпечують формування складчастої моделі; д) молекула стабілізована водневими зв’язками і має вигляд спіралі.

варіанти відповідей

1. А - б, Б - д, В - а, Г - в.

2. А - в, Б - а, В - г, Г - в.

3. А - д, Б - а, В - г, Г -б.

4. А - в, Б - б, В - д, Г - а.

Запитання 7

1.   Розташуйте ці типи зв’язків у молекулі білка по мірі їх утворення при синтезі молекули білка в клітині: а) йонні; б) гідрофобні; в) пептидні; г) дисульфідні; д) водневі.

варіанти відповідей

1. а, в, д, б, г.

2. г, в, д, а, б.

3. в, д, г, б, а.

4. д, г, а, б, в.

Запитання 8

  Молекули білків, у яких позитивно заряджені амінокислоти переважають над негативно зарядженими на спеціальному гелі і в електричному полі будуть рухатися до:

варіанти відповідей

1. Катода.

2. Анода.

3. Рівномірно в обох напрямках.

4. Вони не будуть переміщуватися в середовищі гелю.

Запитання 9

 Ізоелектрична точка білка, який бере участь у формуванні хромосом у ядрі разом із ДНК, дорівнює 12. З цього можна зробити висновок, що більшість його амінокислот мають:

варіанти відповідей

1. Кислі властивості.

2. Основні (лужні властивості).

3. Нейтральні властивості.

4. Не мають чітко виражених властивостей.

Запитання 10

   На малюнку зображено будову клітинної мембрани та місця приєднання вуглеводів до молекул білків. Як називаються такі білки, що сполучені із молекулами вуглеводів:



 

 

варіанти відповідей

1. Протеїни.

2. Ліпопротеїди.

3. Фосфоліпіди.

4. Глікопротеїди.

Запитання 11

 Більшість білків, які утворюють ферментні системи та транспортують по організму певні речовини, належать до групи:

варіанти відповідей

1. Глобулярних.

2. Фібрилярних.

3. Кислих.

4. Основних (лужних).

Запитання 12

Клітина містить різні групи білків. Яка із цих груп забезпечує рухи тварин у просторі:

варіанти відповідей

1. Регуляторні.

2. Фактори росту.

3. Рецепторні.

4. Скоротливі.

Запитання 13

Білки можуть відкладатися про запас у рослинних та тваринних організмах. В яких органах рослин можна виявити запасні білки:

варіанти відповідей

1. У стеблах.

2. У листках.

3. У насінні.

4. У квітках.

Запитання 14

  Ферменти можуть працювати:

варіанти відповідей

1. Тільки в живій клітині.

2. В клітині та за її межами.

3. Тільки в середовищі за межами клітини.

4. Нема правильної відповіді.

Запитання 15

 Шкільний дослід із дією ферментів слини на крохмаль доводить, що:

варіанти відповідей

1. Ферменти можуть працювати тільки при певній температурі.

2. Ферменти можуть працювати тільки при певному рН середовища.

3. Кожна група ферментів може працювати тільки із певним видом речовин.

4. Всі зазначені тут умови є вірними.

Запитання 16

 Учень вирішив перевірити як змінюється активність ферментів слини при додаванні до них речовини, що знизить показник рН. Виберіть групу, в якій перераховано всі зайві для виконання роботи матеріали: а) розчин харчової соди; б) розчин хлорводневої кислоти; в) розчин слини; г) пробірки; д) штатив; е) склянка із водою з температурою 37 – 40 градусів; є) склянка із кубиками льоду; ж) спиртівка:

варіанти відповідей

1. а, г, д.

2. г, е, є.

3. б, є, ж.

4. а, є, ж.

Запитання 17

  Речовина, на яку діє фермент, називається:

варіанти відповідей

1. Субстрат.

2. Кофермент.

3. Апофермент.

4. Всі відповіді вірні.

Запитання 18

Білковий компонент у складі ферменту має структуру:

варіанти відповідей

1. Первинну або вторинну.

2. Первинну або третинну.

3. Вторинну або третинну.

4. Третинну або четвертинну.

Запитання 19

 При поєднанні коферменту та апоферменту утворюється:

варіанти відповідей

1. Білок.

2. Активний центр.

3. Гормон.

4. Фактор росту.

Запитання 20

Кожен фермент в клітині:

варіанти відповідей

1. Працює з різними речовинами.

2. Працює тільки з певними видами речовин.

3. Працює тільки з певним видом звязку у певному виді речовин.

4. Працює тільки при наявності клітинних мембран.

Запитання 21

 Чому при підвищенні температури у людини погіршується апетити:

варіанти відповідей

1. Це оманливе відчуття.

2. Бо втрачають активність ферменти.

3. Бо активізуються ферменти і швидше окиснюються речовини через що організм не відчуває нестачі енергії.

4. Бо не можуть використовуватися вітаміни для утворення активного центру ферменту.

Запитання 22

1.   Відомо, що ферменти утворюються із двох компонентів: апоферменту та коферменту. При розпаді цього комплексу фермент втрачає свої властивості і не може працювати в середовищі. Також відомо, що апоферментом часто виступають вітаміни, тому активність обміну речовин залежить від їх присутності в організмі. Яка неточність допущена у цьому тексті:

варіанти відповідей

1. Ферменти не завжди є двокомпонентними.

2. Втрата небілкового компоненту не призводить до порушення активності ферменту.

3. Вітаміни не виступають компонентами ферментних систем.

4. Небілковий компонент ферменту називається кофермент.

Запитання 23

 Розгляньте малюнок та вкажіть, які процеси тут зображені у відповідному порядку: а) утворення активного центру ферменту; б) взаємодія ферменту та складної речовини; в) фермент наближається до речовини, на яку він буде діяти; г) розпад складної речовини на окремі частини. 

варіанти відповідей

1. а,г, в.

2. б, а, в.

3. в, б, г.

4. в, г, а.

Запитання 24

 Господині часто при випіканні хліба додають до опари (розчин дріжджів у теплій воді чи молоці) ще трохи сироватки (рідина, яку відціджують при виготовленні кисломолочного сиру). Як це впливає на процеси, що відбуваються в тісті за участю дріжджів:

варіанти відповідей

1. Це не впливає на процеси, що відбувається в тісті.

2. Кисле середовище активізує ферменти, які перетворюють крохмаль борошна на СО2 та С2Н5ОН.

3. Кисле середовище сироватки сповільнює процеси перетворення крохмалю борошна на СО2 та С2Н5ОН.

4. Основне (лужне) середовище активізує ферменти, що перетворюють крохмаль борошна на СО2 та С2Н5ОН.

Запитання 25

Відомо, що процеси розщеплення білків у шлунку людини відбуваються в кислому середовищі. Можливо доцільно для активізації процесу травлення в шлунку запивати їжу кислими напоями:

варіанти відповідей

1. Так, тоді травлення буде проходити активніше.

2. В шлунку утворюється НСl, яка підтримує рН шлункового соку на потрібному рівні.

3. Ні, бо ферменти можуть від кислого середовища денатурувати.

4. Для нормалізації цього процесу краще запивати їжу напоями із лужною реакцією. .

Запитання 26

Фермент каталаза розщеплює в клітинах речовину Н2О2, що є отруйною для неї до Н2О та О. При цьому атомарний Оксиген виконує крім іншого і бактерицидну роль. Як людина використовує цю властивість каталази при наданні першої домедичної допомого:

варіанти відповідей

1. Обробляє рани розчином йоду.

2. Обробляє невеликі рани розчином зеленки.

3. Обробляє невеликі рани розчином пероксиду водню.

4. промиває шкіру на руках пероксидом водню перед тим, як надавати першу допомогу.

Запитання 27

У шкільній програмі є дослід при якому учням пропонують нанести розчин Н2О2 на шматки сирого та вареного м’яса та сирої і вареної картоплі. Спостерігати процеси, які будуть тут відбуватися та пояснити їх. У вигляді трибуквенного коду опишіть результати цього дослідження. І. Що спостерігаємо: а) виділення бульбашок газу тільки на варених продуктах; б) виділення бульбашок газу тільки на сирих продуктах; в) виділення бульбашок газу і на сирих і на варених продуктах. ІІ. Чому відбуваються якісь зміни: а) перекис розщеплюється ферментом каталазою, що входить до складу продуктів; б) перекис розщеплюється ферментом синтетазою, що входить до складу продуктів; в) перекис розщеплюється ферментом амілазою, що входить до складу продуктів. ІІІ. Чому не завжди спостерігається виділення бульбашок газу: а) бо для процесу потрібно, щоб на препарат потрапляло світло; б) бо у варених продуктах відбулася денатурація білка; в) бо фермент міститься тільки в клітинах м’яса, тому на препаратах картоплі реакція не відбувається.


варіанти відповідей

1. а, б, в.

2. б, а, б.

3. в, а, б.

4. а, а, в.

Запитання 28

 Білки в клітині можуть виконувати різні функції. Якщо в клітині рослини виявлені білки, які можуть стимулювати поділ клітин, то швидше за все ці клітини належать до групи клітин, які:

варіанти відповідей

1. Проводити органічні речовини по рослині.

2. Є опорою для рослини.

3. В них відкладаються про запас поживні речовини.

4. Вони забезпечують ріст рослини.

Запитання 29

  Ферменти часто використовують для різних потреб у промислових масштабах. Дайте характеристику особливостей використання ферментів у молочній промисловості для забезпечення процесу сироваріння, якщо відомо, що цей процес передбачає виділення із молока розчинного білка казеїну, який необхідно перевести у нерозчинний стан. І. Вони належать до групи тих, що утворюють: а) кисле середовище; б) основне середовище; в) таке ж середовище, як і в натуральному молоці. ІІ. Ці ферменти змінюють властивості: а) вуглеводів; б) ліпідів; в) білків. ІІІ. Ці ферменти будуть активні при температурі: а) нижче нуля градусів; б) близькій до температури 25 – 30 градусів; в) вище 50 градусів. 

варіанти відповідей

1. а, б, в.

2. в, в, а.

3. б, а, в.

4. а, в, б.

Запитання 30

 У молекулі білка міститься 120 амінокислотних залишків. Визначити довжину первинного ланцюга та масу молекули, якщо вважати, що маса одного амінокислотного залишку складає 100а.о.м., а його довжина 0,35нм. 


варіанти відповідей

1. 12000а.о.м., 420нм.

2. 6000а.о.м., 4, 2нм.

3. 12000а.о.м., 42нм.

4. 60000а.о.м., 42нм.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест