Тести з екології. Підготовка до Всеукраїнських олімпіад

Про матеріал

Цікава добірка олімпіадних завдань з екології, які стануть у пригоді вчителю на уроках , у підготовці до олімпіад, у позакласній роботі вчителя.

Перегляд файлу

ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО ОЛІМПІАДИ З ЕКОЛОГІЇ

 

Тести групи А

У завданнях цієї групи із запропонованих варіантів відповідей вірною може бути тільки одна

 

  1.   Які з наведених елементів належать до групи мікроелементів?
  1.   Кальцій, Натрій;
  2. Оксиген, Карбон;
  3.   Купрум, Цинк.

 

  1.   Яким з перерахованих організмів не потрібне сонячне світло?
  1.   хемосинтезуючі бактерії;
  2. ламінарія;
  3.   червоні водоростії;
  4.    рослини найнижчих ярусів тропічних лісів;
  5. синьо-зелені водорості.

 

  1. Що з переліченого нижче виділяє найбільшу частку CO2 в атмосферу?
  1. бактерії;
  2. транспорт;
  3. індустрія;
  4.   тваринництво;
  5. рибництво.

 

  1.   Джерелом кисню під час фотосинтезу є:
  1.   СО2;
  2. молочна кислота;
  3.   Н2О;
  4.    О3;
  5. крохмаль.

 

  1.   Найбільший коефіцієнт використання сонячного світла при фотосинтезі характерний для:
  1.   капусти;
  2. дуба;
  3.   пшениці;
  4.    хлорели;
  5. сосни.

 

  1.   На основі чого хімічні елементи клітини поділяють на макро-, мікро-, ультрамікроелементи?
  1.   за кількісним умістом у клітині;
  2. за атомною масою;
  3.   за ступенем важливості в життєдіяльності клітини.

 

  1.   Рослини надають азотфіксуючим бактеріям-мутуалістам:
  1.   N2;
  2. O2;
  3.   цукри;
  4.    нітрити;
  5. CO2.

 

  1. Якщо особини одного виду ловлять і з’їдають особин іншого виду, то така взаємодія

називається:

  1. каннібалізм;;               
  2. симбіоз;
  3. паразитизм;
  4.   хижацтво;
  5. мутуалізм.

 

9. Як називають стійкість рослин до сильних морозів, коливань температури, льодяної кірки, холодової посухи, застою води, снігової плісняви під час перезимівлі?

  1.   зимостійкість;   
  2. морозостійкість;        
  3.   холодостійкість;         
  4.    усі названі показники.

 

10. Створення великих птахоферм та тваринних комплексів з нерегульованими стоками буде впливати на:

  1.   хімічний склад ґрунтових та підземних вод;
  2. сівозміну;
  3.   зональність сільського господарства;
  4.    інтенсивність меліорації;
  5. якість ґрунтів.

 

11. Де знаходятьсяосновні запаси прісної води?

  1. у підземних водах;;
  2. у річках;
  3. в озерах;
  4.   у льодовиках, полярних снігах і айсбергах;
  5. в породах зони вічної мерзлоти.

 

12. Продуктивність океану переважнолімітується:

  1. коливанням рівня солоності;
  2. низькою температурою;
  3. нестачею біогенів;
  4.   нестабільною температурою;
  5. надлишком біогенів.

 

13. Щоспільногоміжзеленимирослинамиальпійськихлуків та сіркобактеріями в

глибокихокеанічнихвпадинах?

  1. обидві групи організмів здатні до фотосинтезу;   
  2. обидві групи організмів здатні до хемосинтезу;   
  3. продукування вуглеводів;  
  4.   продукування водню та вуглецевих сполук.
  5. наявність хлоропластів.

 

14. Визначте процес, який є наслідком виникнення фотосинтезу:

  1.   диференціація клітин та утворення тканин;
  2. розвиток багатоклітинних організмів;
  3.   накопичення вуглекислого газу в атмосфері;
  4.    накопичення кисню в атмосфері.

 

15. Що таке екологічна ніша виду?

  1. місцезнаходження виду;   
  2. сукупність усіх популяцій даного виду на земній кулі;
  3. сукупність вимог виду до умов існування;
  4.   сукупність особин одного виду, здатних витримувати антропогенний прес;  
  5. сукупність стадій та фаз розвитку, які проходять особини виду.

 

Бланк відповіді:

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести групи Б

У завданняхцієїгрупиіззапропонованихваріантіввідповідейвірнимиможуть бути декілька

 

1. До сукупності причини глобального потепління не маютьвідношення:

  1. океанічні течії;
  2. торнадо;
  3. лісові пожежі;
  4. тваринництво;
  5. вулканічна активність.

 

2. Вкажіть, для якихтваринхарактернийвисокийрепродуктивнийпотенціал:

  1. дрібних;
  2. дуже великих;
  3. тих, в яких нетривалий період життя;
  4. тих, якізаймаютьвеликітериторії.

 

3. Відшукайте, які з перерахованих пристосувань виникли як адаптація до існування в умовах низьких температур:

  1. низьке стебло, яке стелиться по землі;
  2. розсічені листкові пластинки;
  3. добре розвинута паренхіма в листках;
  4.   густа шерсть чи пір'яний покрив;
  5. накопиченняцукрів у клітинномусокові.

 

4.Вкажітьхарактерніознакитварин, які належать до «денної» групи:

  1. добре розвинутий колірний зір;
  2. колірний зір не розвинутий;
  3. часто мають яскраве забарвлення;
  4.   организорудужевеликі.

 

5.Визначте, наякігрупиподіляютьсяавтотрофи:

  1. фітофаги;   
  2. некрофаги;     
  3. хемотрофи;   
  4.   фототрофи;
  5. поліфаги.

 

6. Вкажіть, прикладом якої взаємодії між особинами в популяціях і між популяціями в угрупованнях є конкуренція, паразитизм, хижацтво:

  1. нейтральної;
  2. взаємовигідної;
  3. сусідської;
  4. антагоністичної;
  5. взаємодоповнюючої.

 

7. Межібіосферивизначають:

  1. товщина атмосфери;
  2. озоновий шар атмосфери;
  3. базальтовий шар літосфери;
  4. абісаль гідросфери;
  5. межа Мохоровічича.

 

8. Лишайники є індикаторамивпливутакихдеструктивнихфакторів:

  1. механічне пошкодження субстрату;
  2. радіоактивне забруднення;
  3. вірусна інфекція;
  4.   кислотний дощ;
  5. глобальне потепління.

 

9. Смог, до складу якоговходятьсполукисірки та азоту, поєднуючись з водою,

призведе до:

  1. появи в атмосферіаміаку;
  2. кислотного дощу;
  3. лужногодощу;
  4. утворення озону;
  5. утворення хлорофторовуглецю.

 

10. Викиди в моря стоків промислових підприємств, міських каналізаційних мереж, тваринницьких комплексів, змитих з полів мінеральних добрив та отрутохімікатів спричиняють:

а) скорочення видового складу органічного світу морів;

б) різницю у величині випаровування та кількості опадів;

в) поширення бактерій, які викликають захворювання у людей;

г) різницю у солоності вод.

 

11. Різнівидирибможутьжити і розмножуватися в однійводоймі, але не можуть

схрещуватисяміж собою. Це приклад::

  1. екологічної ізоляції;
  2. екологічної ізоляції ;
  3. поведінкової ізоляції;
  4. механічної ізоляції;
  5. географічної ізоляції.

 

12. На одному трофічному рівні у межах трофічної сітки знаходяться:

  1. коала і сойка;
  2. колібрі і махаон;
  3. морква і ламінарія;
  4.   вовк і заєць;
  5. пінгвін і морський леопард.

 

13. До біогеоценозів конкретного регіону можна віднести:

  1. біосферу;
  2. Світовий океан;
  3. тайгу;
  4. липово-ясенову діброву;
  5. сосновий ліс. 

 

14. Чим можна пояснити весняне збільшення біомаси фітопланктону?

  1. збільшенням довжини світлового дня та підвищенням температури
  2. збільшенням кількості мінеральних речовин і підвищенням температури
  3. зменшенням довжини світлового дня та зниженням температури
  4. зменшенням кількості мінеральних речовин і збільшенням довжини світлового дня
  5. збільшенням кількості мінеральних речовин

 

15. Низку видів, пов’язаних харчовими зв’язками, які утворюють певну послідовність у передаванні речовини й енергії, називають

а) ланцюгом живлення;

б) екологічною нішею;

в) біогеоценозом;

г) екосистемою;

д)біотопом.

Бланк відповіді:

 

 

а

б

в

г

д

е

  1.  

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

Тести групи В

Завдання на встановленнявідповідностей, послідовностей

1. Встановіть екологічну нішу вказаних організмів і впишіть номер кожного організму у відповідну графу таблиці у бланку відповідей.

Організми:

1. Дельфін.

2. Ламінарія.

3. Щука.

4. Саксаул.

 

5. Рись.

6. Коропоїд.

7. Дуб.

8. Опеньок осінній.

 

Відповідь:

 

Ліс

Море

Річка

Пустеля

Автотроф

 

 

 

 

Гетеротроф,

хижак

 

 

 

 

Гетеротроф,

паразит

 

 

 

 

 

2. Знайдіть відповідність між назвами гірських порід та породоутворюючими організмами:

А. черепашняк;

1.Форамініфери;

Б. діатоміт;

2. Радіолярії;

В. крейда;

3. Молюски;

Г. буре вугілля;

4. Діатомові водорості;

Д. кам'яне вугілля;

Е. яшма. 

5. Плауноподібні, Хвощеподібні та Папоротеподібні;

 

6. Мохоподібні;

 

7. Голонасінні;

 

8. Покритонасінні.

Відповідь:

1

2

3

4

5

6

7

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.  Розподіліть елементи за їх кількісним складом у клітині починаючи з більш численного:

  1. Гідроген;
  2. Оксиген;
  3. Нітроген;
  4. Карбон.

 

Відповідь:

1

2

3

4

 

 

 

 

4. Наведені шляхи терморегуляції розділіть на ті, що належать до:

 

1. Хімічної терморегуляції.

2. Фізичної терморегуляції.

3. Терморегуляції шляхом зміни поведінки.                                                                

 

 

Відповідь:

1

2

3

 

 

 

А) зменшення діаметра капілярів шкіри на холоді;

Б) роз'єднання процесів окиснення та фосфорилювання в мітохондріях;

В) нічний спосіб життя пустельних тварин;

Г) тремтіння   при   низьких   температурах;

Д) підвищене потовиділення в теплу погоду;

Е) линяння    ссавців    перед    зимівлею і утворення зимового хутра.

 

5. Установіть відповідність між терміном та його загальною характеристикою.

 

1. Фототаксис

2. фототропізм

3. фотосинтез                                                             

4. фотоперіодизм

 

 

 

 

 

Відповідь:

1

2

3

4

 

 

 

 

А) утворення клітинами вищих рослин, водоростей та деякими бактеріями органічних речовин за участі енергії світла;

Б)  рухові реакції у відповідь на однобічну дію світла, властиві організмам, які вільно рухаються, деяким клітинам та органелам;

В) реакція організмів на добові ритми освітлення;

Г) направлені ростові рухи (згини) органів рослин, спричинені однобічною дією світла.

Тести групи А (1 бал)

У завданняхцієїгрупиіззапропонованихваріантіввідповідейвірноюможе бути тільки одна

 

Бланк відповіді:

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

в

а

а

в

г

а

в

г

а

а

г

в

в

г

в

 

 

Тести групи Б (3 бали)

У завданняхцієїгрупиіззапропонованихваріантіввідповідейвірнимиможуть бути декілька

 

Бланк відповіді:

 

 

а

б

в

г

д

е

  1.  

 

+

+

 

 

 

  1.  

 

 

+

 

 

 

  1.  

+

 

+

 

+

 

  1.  

+

 

+

 

 

 

  1.  

 

 

+

+

 

 

  1.  

 

 

 

+

 

 

  1.  

 

+

+

 

 

 

  1.  

+

+

 

+

 

 

  1.  

 

+

 

 

 

 

  1.  

+

 

+

 

 

 

  1.  

 

 

+

 

 

 

  1.  

 

+

+

 

+

 

  1.  

 

 

+

+

+

 

  1.  

+

 

 

 

 

 

  1.  

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести групи В

Завдання на встановленнявідповідностей, послідовностей

1. (3 бВідповідь:

 

Ліс

Море

Річка

Пустеля

(1 б) Автотроф

7

2

 

4

(1 б) Гетеротроф,

хижак

5

1

3

 

(1 б) Гетеротроф,

паразит

8

 

6

 

 

2. (4 б.) Відповідь:

1

(0,5 б)

2

(0,5 б

3

(0,5 б

4

(0,5 б

5

(0,5 б

6

(0,5 б

7

(0,5 б

8

(0,5 б

В

Е

А

Б

Д

Г

Г, Д

Г

 

3. (3 б.)

 

Відповідь:

1

2

3

4

б

а

г

в

4. (3 б.)

 

 

 

Відповідь:

1

(1 б)

2

(1 б)

3

(1 б)

Б

АГД

В

 

 

 

 

 

 

 

5.(2 б.)

 

 

 

Відповідь:

1

(0,5 б

2

(0,5 б

3

(0,5 б

 

4

(0,5 б

Б

Г

А

В

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 квітня 2020
Переглядів
2504
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку