Цікава добірка олімпіадних завдань з екології, які стануть у пригоді вчителю на уроках , у підготовці до олімпіад, у позакласній роботі вчителя.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО ОЛІМПІАДИ З ЕКОЛОГІЇ
Тести групи А
У завданнях цієї групи із запропонованих варіантів відповідей вірною може бути тільки одна
називається:
10. Створення великих птахоферм та тваринних комплексів з нерегульованими стоками буде впливати на:
11. Де знаходятьсяосновні запаси прісної води?
12. Продуктивність океану переважнолімітується:
13. Щоспільногоміжзеленимирослинамиальпійськихлуків та сіркобактеріями в
глибокихокеанічнихвпадинах?
14. Визначте процес, який є наслідком виникнення фотосинтезу:
15. Що таке екологічна ніша виду?
Бланк відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тести групи Б
У завданняхцієїгрупиіззапропонованихваріантіввідповідейвірнимиможуть бути декілька
1. До сукупності причини глобального потепління не маютьвідношення:
2. Вкажіть, для якихтваринхарактернийвисокийрепродуктивнийпотенціал:
3. Відшукайте, які з перерахованих пристосувань виникли як адаптація до існування в умовах низьких температур:
4.Вкажітьхарактерніознакитварин, які належать до «денної» групи:
5.Визначте, наякігрупиподіляютьсяавтотрофи:
6. Вкажіть, прикладом якої взаємодії між особинами в популяціях і між популяціями в угрупованнях є конкуренція, паразитизм, хижацтво:
7. Межібіосферивизначають:
8. Лишайники є індикаторамивпливутакихдеструктивнихфакторів:
9. Смог, до складу якоговходятьсполукисірки та азоту, поєднуючись з водою,
призведе до:
10. Викиди в моря стоків промислових підприємств, міських каналізаційних мереж, тваринницьких комплексів, змитих з полів мінеральних добрив та отрутохімікатів спричиняють:
а) скорочення видового складу органічного світу морів;
б) різницю у величині випаровування та кількості опадів;
в) поширення бактерій, які викликають захворювання у людей;
г) різницю у солоності вод.
11. Різнівидирибможутьжити і розмножуватися в однійводоймі, але не можуть
схрещуватисяміж собою. Це приклад::
12. На одному трофічному рівні у межах трофічної сітки знаходяться:
13. До біогеоценозів конкретного регіону можна віднести:
14. Чим можна пояснити весняне збільшення біомаси фітопланктону?
15. Низку видів, пов’язаних харчовими зв’язками, які утворюють певну послідовність у передаванні речовини й енергії, називають
а) ланцюгом живлення;
б) екологічною нішею;
в) біогеоценозом;
г) екосистемою;
д)біотопом.
Бланк відповіді:
|
а |
б |
в |
г |
д |
е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тести групи В
Завдання на встановленнявідповідностей, послідовностей
1. Встановіть екологічну нішу вказаних організмів і впишіть номер кожного організму у відповідну графу таблиці у бланку відповідей.
Організми:
1. Дельфін. 2. Ламінарія. 3. Щука. 4. Саксаул.
|
5. Рись. 6. Коропоїд. 7. Дуб. 8. Опеньок осінній.
|
Відповідь:
|
Ліс |
Море |
Річка |
Пустеля |
Автотроф |
|
|
|
|
Гетеротроф, хижак |
|
|
|
|
Гетеротроф, паразит |
|
|
|
|
2. Знайдіть відповідність між назвами гірських порід та породоутворюючими організмами:
А. черепашняк; |
1.Форамініфери; |
Б. діатоміт; |
2. Радіолярії; |
В. крейда; |
3. Молюски; |
Г. буре вугілля; |
4. Діатомові водорості; |
Д. кам'яне вугілля; Е. яшма. |
5. Плауноподібні, Хвощеподібні та Папоротеподібні; |
|
6. Мохоподібні; |
|
7. Голонасінні; |
|
8. Покритонасінні. |
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Розподіліть елементи за їх кількісним складом у клітині починаючи з більш численного:
|
Відповідь:
|
4. Наведені шляхи терморегуляції розділіть на ті, що належать до:
1. Хімічної терморегуляції. 2. Фізичної терморегуляції. 3. Терморегуляції шляхом зміни поведінки.
Відповідь:
|
А) зменшення діаметра капілярів шкіри на холоді; |
||||||||
Б) роз'єднання процесів окиснення та фосфорилювання в мітохондріях; |
|||||||||
В) нічний спосіб життя пустельних тварин; |
|||||||||
Г) тремтіння при низьких температурах; |
|||||||||
Д) підвищене потовиділення в теплу погоду; |
|||||||||
Е) линяння ссавців перед зимівлею і утворення зимового хутра. |
|||||||||
|
|||||||||
5. Установіть відповідність між терміном та його загальною характеристикою.
1. Фототаксис 2. фототропізм 3. фотосинтез 4. фотоперіодизм
Відповідь:
|
А) утворення клітинами вищих рослин, водоростей та деякими бактеріями органічних речовин за участі енергії світла; |
||||||||
Б) рухові реакції у відповідь на однобічну дію світла, властиві організмам, які вільно рухаються, деяким клітинам та органелам; |
|||||||||
В) реакція організмів на добові ритми освітлення; |
|||||||||
Г) направлені ростові рухи (згини) органів рослин, спричинені однобічною дією світла. |
Тести групи А (1 бал)
У завданняхцієїгрупиіззапропонованихваріантіввідповідейвірноюможе бути тільки одна
Бланк відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
в |
а |
а |
в |
г |
а |
в |
г |
а |
а |
г |
в |
в |
г |
в |
Тести групи Б (3 бали)
У завданняхцієїгрупиіззапропонованихваріантіввідповідейвірнимиможуть бути декілька
Бланк відповіді:
|
а |
б |
в |
г |
д |
е |
|
|
+ |
+ |
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
+ |
|
+ |
|
+ |
|
|
+ |
|
+ |
|
|
|
|
|
|
+ |
+ |
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
+ |
+ |
|
|
|
|
+ |
+ |
|
+ |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
|
+ |
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
+ |
|
+ |
|
|
|
|
+ |
+ |
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
Тести групи В
Завдання на встановленнявідповідностей, послідовностей
1. (3 бВідповідь:
|
Ліс |
Море |
Річка |
Пустеля |
(1 б) Автотроф |
7 |
2 |
|
4 |
(1 б) Гетеротроф, хижак |
5 |
1 |
3 |
|
(1 б) Гетеротроф, паразит |
8 |
|
6 |
|
2. (4 б.) Відповідь:
1 (0,5 б) |
2 (0,5 б |
3 (0,5 б |
4 (0,5 б |
5 (0,5 б |
6 (0,5 б |
7 (0,5 б |
8 (0,5 б |
В |
Е |
А |
Б |
Д |
Г |
Г, Д |
Г |
3. (3 б.)
Відповідь:
|
4. (3 б.)
Відповідь:
|
|
||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
5.(2 б.)
Відповідь:
|
|
||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|