ЕКОЛОГІЧНА ПРОСВІТА УЧНІВ ЗАСОБАМИ ШКІЛЬНОЇ БІБЛІОТЕКИ
Красюк Наталія Миколаївна
Україна, м. Запоріжжя, Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів № 92, завідувач бібліотеки
Кожен з нас відповідальний
за стан навколишнього середовища!
Екологічна криза, в умовах якої ми живемо, являється глобальною проблемою усього людства, і є наслідком впливу багатьох чинників і насамперед споживацького підходу до природи, падіння духовності та моралі, низький рівень екологічної освіти і виховання та загалом екологічної культури більшості мешканців планети.
Сьогодні, як ніколи треба приділяти велику частину бібліотечних заходів саме формуванню екологічної освіти та охоплювати всі вікові, соціальні та професійні групи населення. Існує два основних напрями освіти – формальний і неформальний. Перший напрям – формальна освіта – охоплює всі ланки загальної системи освіти в Україні. Другий напрям – неформальна освіта – має просвітницький характер та передбачає формування екологічної культури через засоби масової інформації, громадські екологічні об’єднання та бібліотеки. Виходячи з цього екологічна освіта і виховання учнів є одним із пріоритетних завдань шкільної бібліотеки. Формування в учнів глибоких переконань у необхідності природоохоронної діяльності зумовлено нагальною потребою української держави в громадянах із високим рівнем екологічної культури. Екологічна культура учнів визначається відповідальним ставленням до природи і передбачає наявність глибоких знань про навколишнє середовище та засоби його захисту, екологічний стиль мислення, уміння й досвід розв’язання екологічних проблем, безпосередню участь у природоохоронній діяльності. Вибір оптимальних і ефективних форм, методів екологічної роботи в бібліотеках закладів загальної середньої освіти повинен здійснюватися з урахуванням вікових, індивідуально-психологічних особливостей юних читачів.
Шкільні бібліотеки повинні постійно шукати нові форми роботи, які допомагатимуть розвитку екологічної культури сучасних учнів а їх творчої особистості. Для ефективної організації цієї роботи, бібліотекарі повинні постійно вивчати інформаційні потреби користувачів у екологічній тематиці, формувати інформаційні ресурси з екології та суміжних наук, організовувати обслуговування потреб користувачів за допомогою сучасних інформаційних технологій. Дуже важливою є екологічна освіта бібліотекарів та професійна підготовка. Саме це дасть можливість бібліотекарям здійснювати роботу з екологічної просвіти в бібліотеці з усвідомленням основних проблем науки, з використанням знань джерел інформації та вміння формувати інформаційні запити читачів у тісному контакті з вчителями.
Якраз у цьому 2020 році Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек проходить під гаслом «Шкільна бібліотека та екологічна просвіта учнів». Головна мета місячника 2020 року – привернення уваги до екологічних проблем і активізація роботи бібліотеки з екологічної просвіти підростаючого покоління спільно з учасниками освітнього процесу. Також у Всеукраїнському місячнику братимуть участь представники обласних державних адміністрацій, органів управління освітою, директори закладів освіти, методисти з бібліотечних фондів, громадські організації. До проведення масових заходів можуть бути залучені працівники районної інспекції державної екології та природних ресурсів, керівники підприємств, фахівці-екологи, санітарні лікарів, викладачі закладів освіти, журналісти радіо, телебачення, газет, громадські діячі, волонтери.
Активна участь шкільних бібліотекарів у Всеукраїнському місячнику сприятиме консолідації зусиль шкільних бібліотек України в актуалізації таких питань:
З метою виховання в учнів людяності, доброти, екологічної свідомості та відповідальності за майбутнє нашої планети, в ЗЗОШ № 92, мною періодично проводяться заходи з популяризації екологічних знань.
Хочу поділитися своїм досвідом проведення масового заходу з екологічної просвіти учнів – інформаційний калейдоскоп «Я з книгою відкриваю світ природи», який я проводила в ЗЗОШ № 92 у 2018 році.
Захід було проведено для 4-х класів, але він підійде для будь-яких класів, для цього треба тільки підібрати відповідні віку учнів питання.
Спочатку діти переглянули відеопрезентацію про екологічні проблеми довкілля «Захисти свій світ». Після перегляду відео діти активно висловлювали свої думки стосовно вирішення глобальних проблем: стану повітря, шкідливого впливу пластику, переробки сміттєвих відходів, надмірного споживання продуктів та речей, вирубки лісів та знищення живої природи загалом. Всі учні дійшли спільного висновку, що починати треба кожному з себе: сортувати сміття та робити компости, відмовитися від поліетиленових пакетів та пластикового посуду, берегти природні ресурси, захищати живу природу, ділитися зайвими продуктами та речами з іншими.
Наступна частина заходу була у вигляді командного змагання. Учні поділилися на дві команди (поділ на команди та назва їх були заздалегідь обговорені, і відповідно оформлені). Для командного змагання можливо застосовувати які завгодно завдання на дану тематику. Мною було підготовлено: тести, сканворди, вікторину та загадки. В ході командної гри діти отримали багато позитивних моментів: активізацію розумових зусиль, нові знання, кмітливість, креативність, виявлення командного духу. Змагання сприяли розвитку особистісних якостей учнів, таких як увага, пам'ять, швидкість і логіка мислення та навичок командної роботи.
Завершальним етапом інформаційного калейдоскопу було знайомство дітей з інтерактивною книжковою виставкою «Земля – наш спільний дім», матеріали якої не залишили нікого байдужими. Всі присутні уважно читали запитання виставки, знаходили відповіді на них та доповнювали своїми змістовними питаннями матеріали виставки.
Малюнок 1
Малюнок 2
Малюнок 3
Звичайно, незмінними помічниками у проведенні даного заходу були книги, періодичні видання та тематичні джерела мережі Інтернет.
На мою думку, завдяки організації та проведенню таких масових заходів бібліотека стає популярним місцем у школі, де на читачів чекають: змістовне дозвілля та затишок, цікава та корисна інформація, і ввічливий, компетентний, готовий до спілкування бібліотекар, який допоможе учням дізнатися про глобальні проблеми людства, і головне – стати свідомими жителями планети Земля! А разом з цим, всі масові заходи неодмінно викликають у дітей бажання: неодноразово відвідати бібліотеку, читати книги, листати сторінки журналів, знаходити корисну інформацію за допомогою Інтернет-ресурсів, які стають доброю звичкою та перетворюються в постійну потребу систематичного читання.
Використані джерела інформації:
1. Рекомендації щодо проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек у 2020 році, [Електронний ресурс] – режим длступу:https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2020/08/Month_of_School_Libraries_Recommendations_2020.pdf
2. Сторінка шкільної бібліотеки на блозі ЗЗОШ № 92, [Електронний ресурс] – режим доступу: https://school92zp.blogspot.com/search/label/%D0%91%D1%96%D0%B1%D0%BB%D1%96%D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BA%D0%B0