Тези. Засоби творчого самовираження через художньо-творчу діяльність (малювання, ліплення, спів, музичні імпровізації)

Про матеріал
Тези на тему: "Засоби творчого самовираження через художньо-творчу діяльність (малювання, ліплення, спів, музичні імпровізації)".
Перегляд файлу

ПИСЬМЕННА Анастасія, здобувачка першого рівня вищої освіти факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв, Бердянський державний педагогічний університет

 

ЗАСОБИ ТВОРЧОГО САМОВИРАЖЕННЯ ЧЕРЕЗ ХУДОЖНЬО-ТВОРЧУ ДІЯЛЬНІСТЬ (МАЛЮВАННЯ, ЛІПЛЕННЯ, СПІВ, МУЗИЧНІ ІМПРОВІЗАЦІЇ)

 

Художньо-творча діяльність відіграє важливу роль у житті людини, адже вона дає можливість виразити свої емоції, почуття, думки та фантазії. Для дітей творчість є особливо актуальною, адже вона сприяє їхньому саморозвитку, самопізнанню та формуванню особистості.

Батьки досить часто не усвідомлюють, що саме предмети музичного та образотворчого мистецтва мають надзвичайний потенціал для розвитку творчої особистості, формування креативного мислення, розвитку почуттєвої сфери, здійснення самокорекції психоемоційного стану.

У багатьох країнах світу вже зрозуміли, що розвинути у дітей вищезгадані якості, які вкрай необхідні в сучасному світі, найліпше можна саме за допомогою мистецьких дисциплін [2].

Високий рівень викладання музичного та образотворчого мистецтва чуттєво відіб’ється і на рівень сприйняття та усвідомлення інших предметів. Так, чим краще буде розвинута емоційна, почуттєва сфера особистості, тим краще буде вплив і літературного твору на особистості учнів.

Наприкінці ХХ ст. у науковому обігу з’явився новий термін – емоційний інтелект (цей термін було вжито вперше в 1990 році Дж. Мейером та П. Саловєєм). Учені під цим терміном розуміють «здатність ретельно осягнути, оцінити та виразити емоції; здатність розуміння емоцій та емоційних знань; а також здатність керування емоціями, що сприяє емоційному й інтелектуальному зростанню» особистості [1, C. 185-194].

Набуття учнями предметних компетентностей з мистецтва сприятиме розвитку емоційного інтелекту – дасть можливість учням розуміти свої та чужі емоції, сформує вміння знаходити засоби для управління емоціями.

Розвиток емоційного інтелекту можна мати лише через системне навчання мистецтву, через поетапне опанування мовою мистецтва, оволодіння засобами творчого самовираження через художньо-творчу діяльність (малювання, ліплення, спів, музичні імпровізації тощо), набуття вмінь інтерпретувати твори мистецтва і таке інше [1, C. 194-195].

Існує безліч засобів творчого самовираження, які можна використовувати в художньо-творчій діяльності, а саме:

  1. Малювання. Різноманіття матеріалів (фарби, олівці, вугілля, фломастери) та технік (малювання пензлем, губкою, пальцями, штампування) дозволяє створювати сюжетні та абстрактні композиції, виражаючи емоції та почуття через кольори та форми.
  2. Ліплення. Використання глини, пластиліну, соленого тіста дає можливість створювати скульптури, фігурки, рельєфи, розвиваючи просторове мислення, уяву та втілюючи задуми та фантазії у пластичному матеріалі.
  3. Аплікація. Використання паперу, картону, тканини, природних матеріалів дозволяє створювати композиції з різноманітних фактур та кольорів, розвиваючи дрібну моторику, координацію рухів та декоруючи предмети побуту.
  4. Декоративно-ужиткове мистецтво. Виготовлення вишивок, ляльок, іграшок, сувенірів з використанням традиційних технік та орнаментів сприяє розвитку естетичного смаку, почуття прекрасного та збереженню культурної спадщини.
  5. Музика. Співи, гра на музичних інструментах, композиція дають можливість виражати емоції через мелодію та ритм, розвиваючи слух, пам'ять, почуття ритму та сприяючи участі у музичних колективах.
  6. Театр. Акторська гра, режисура, декорації, костюми дозволяють виражати емоції та почуття через міміку, жести, рухи, розвиваючи комунікативні навички, творче мислення та сприяючи участі у театральних постановках.
  7. Танець. Виконання хореографічних композицій, імпровізація дають можливість виражати емоції та почуття через рухи тіла, розвиваючи пластику, координацію рухів, музичний слух та сприяючи участі у танцювальних колективах.
  8. Література. Написання віршів, оповідань, казок, п'єс дає можливість виражати думки та почуття через слова, розвиваючи уяву, мову, творче мислення та сприяючи участі у літературних конкурсах.
  9. Фотографія. Фіксування цікавих моментів життя, створення художніх фотокомпозицій сприяє розвитку спостережливості, естетичного смаку, творчого мислення та участі у фотоконкурсах.
  10. Відео. Зйомка коротких фільмів, анімацій, музичних кліпів дає можливість виражати задуми та фантазії через візуальні образи, розвиваючи технічні навички, творче мислення та сприяючи участі у відеоконкурсах.

Важливо зазначити, що вибір засобів творчого самовираження залежить від інтересів, віку, здібностей та можливостей дитини. Необхідно створювати умови для творчого самовираження дітей, заохочувати їх до експериментів та пошуку нових форм самовираження.

Робота у школі вимагає душевних і фізичних зусиль. Це складна, клопітка і виснажлива праця. Однак саме творчий підхід до роботи дає можливість вчителю відновлювати наснагу та натхнення до своєї праці.

Отже, мистецтво є одним із засобів творчого розвитку вчителя й учнів. «Творчість, – писав В. Сухомлинський, – починається там, де інтелектуальні й естетичні багатства, засвоєні, здобуті раніше, стають засобом пізнання, освоєння, перетворення світу. Водночас людська особистість немовби зливається зі своїм духовним надбанням» [3].

Творча діяльність не лише допомагає дітям виразити себе, а й є потужним інструментом їхнього розвитку.  Малювання, ліплення, спів та інші види мистецтва сприяють розвитку дрібної моторики, координації рухів, просторового мислення та  емоційної сфери.  Процес створення чогось нового сам по собі захоплюючий, він дає відчуття радості досягнення та формує впевненість у власних силах.  Крім того, заняття мистецтвом допомагають дітям краще розуміти навколишній світ,  розвивають їхню спостережливість та  здатність критично мислити.

Не варто забувати і про соціальний аспект творчості.  Спільна робота над театральною постановкою, участь у шкільному оркестрі чи  створення колективної композиції з аплікації вчать дітей співпраці,  спілкуванню та  взаємоповазі.  Вони починають розуміти, що спільний результат  може бути значно цікавішим, ніж робота наодинці.

Таким чином, художньо-творча діяльність є неоціненним засобом розвитку особистості дитини.  Вона допомагає їй пізнати себе та світ навколо,  висловити свої емоції та почуття, а також  навчитися взаємодіяти з іншими людьми.  Тому так важливо створювати умови для того, щоб діти могли  вільно  експериментувати та  розкривати свої творчі здібності.


Список використаних джерел

 

  1. Біла І. М. Психологія дитячої творчості. К.: Фенікс, 2014. 200 с.
  2. «Мистецтво» як один із головних предметів у школі. URL: https://osvita.ua/school/reform/53347/ (дата звернення: 09.05.2024).
  3. Павленко І., Курліщук І. Особливості розвитку творчих здібностей учнів засобами мистецтва в сучасній загальноосвітній школі. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.70-3.16
docx
Додано
15 грудня
Переглядів
27
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку