Тема уроку: Особливості будови, різноманітність павукоподібних, їх роль в екосистемах і значення в житті людини.
Мета уроку:
Освітня:
Розвиваюча:
Виховна:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиці за темою «Клас Павукоподібні», опорні схеми, повідомлення учнів.
Форми роботи: фронтальне опитування, творча презентація, робота в групах, робота з текстом підручника, робота за схемами.
Хід уроку
І. Організаційна частина
1. Організація класу до навчальної діяльності
Добрий день! Сьогодні на уроці присутні гості, привітаємо їх.
2. Психологічне налаштування
Давньокитайська мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового».
Так давайте посміхнемось один одному й разом вирушимо до країни знань.
ІІ. Актуалізація опорних знань
На минулому уроці ми з вами почали вивчати павукоподібних тварин. Для того, щоб пригадати основи їх організації і процесів життєдіяльності, пропоную вам подивитися як починається ранок павука, і зайти в ньому невідповідності.
Завдання на встановлення невідповідностей з реальними фактами.
Ранок Павука
Вранці, як тільки сонячне проміння торкнулося неба, павук відкрив очі. Вийшла чудова мозаїка. Озирнувшись, він став приводити себе до ладу. Насамперед він почав чистити вусики, бо він ними дуже пишався. Закінчивши, павучок пригадав, що кожного ранку слід робити зарядку, й почав розминатися. Це було не дуже просто, бо не кожен здатен по десять разів підвести п’ять пар ніжок.
Але раптом павук почув голосний лемент, що лунав збоку павутини. Він миттєво повернув голову, слід за якою ланцюжком потягнулися груди і черевце, й прожогом метнувся до ловильної сітки. Павук так швидко біг спіральною павутиною, що вже за секунду був біля жертви. Нею виявилася дебела муха. Вона звивалася та безпомічно голосила, але незважаючи на це, наш павук взявся до справи. Він відривав хітиновими зубами від мухи величезні шматки й жадібно їх ковтав.
Заморивши черв’ячка, павук повернувся назад. Цього разу він ішов неквапливо, перекочуючись з боку на бік. Потім він ліг а спину й довго дивився в небо, вдихаючи зябрами чисте, насичене ароматом весни повітря.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Творча презентація учнів ( постановка за віршем «Малютка міс Маффет» )
У відомий збірник віршів і пісеньок для дітей "Казки матінки Гуски", опублікований в Англії в 1781 році, входить вірш "Малютка міс Маффет".
(Переклад Олександра Маршака, внука Сергія Маршака)
Мисс Маффет к тетке шла пешком,
Устала и решила
Присесть в тени под бугорком,
Съесть простокваши с творожком,
Салфетку разложила:
Как вдруг взъерошенный паук
По паутинке сполз на сук,
Сверкнул глазами и застыл.
Мисс Маффет тут же след простыл.
Цей твір був написаний про дочку британського ентомолога доктора Томаса Маффета (1553-1604), який вивчав павуків і жив в 16 столітті. Маленька міс Маффет страждала арахнофобією або боязню павуків, так як її батько, доктор Маффет ставив на ній різні досліди.
Доктор Маффет написав кілька книг, у тому числі куховарську книгу, в якій описувалося, як можна використовувати місцеві рослини і комах в їжу і в якості ліків. Доктор Маффет експериментував зі своєю дочкою, збираючи різних павуків, які водяться в Англії, і спостерігав, чи є у неї якась реакція на їх укуси. Він використовував свою дочку, так як вважав, що вона не представляє ніякої цінності. Сини були продовжувачами династії, а дочки ні , тому вона була підходящим об'єктом для його небезпечних експериментів.
Проглянувши творчу презентацію дітей, ми повинні зрозуміти те, що фанатичне віддання людини науці не завжди несе позитивні наслідки.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вступна розповідь вчителя
Клас Павукоподібні налічує кілька рядів. Ми ознайомимося із представниками трьох рядів. Крім павуків, до нього належать тварини, про яких ви могли чути: кліщі, скорпіони, сольпуги,косарики. Ми ознайомимося з різноманітністю класу Павукоподібні та їх значенням у природі і житті людини.
Сторінка1. «Павуки»
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Це найбільший за чисельністю ряд. В природі існує близько 30 тисяч видів павуків, в Україні – майже 1000. Перші павуки з’явились у кам’яновугільному періоді 350 млн. років тому. З тих пір вони, майже, не змінились. Тому їх і називають «живими викопними».
Арахнологія — наука про павуків.
Поведінка павуків здавна привертала увагу людей. У багатьох народів ця тварина вважається уособленням мудрості, старанності, майстерності. Їх будова — типова для павукоподібних.
Значення павуків у природі та житті людини
Сторінка 2. «Кліщі»
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Це друга за кількістю видів група павукоподібних ( понад 20 тис. видів, в Україні — понад 3 тис.)
У кліщів голово груди та черевце повністю злиті між собою й утворюють тулуб. У передній частині тіла розташована так звана голівка, утворена хеліцерами та ногощупальцями.
Кліщі, на відміну від павуків мають непрямий розвиток. Із яйця виходить шестинога личинка, у якої після першого линяння з’являється четверта пара ніг. А через кілька линянь перетворюється на дорослу особину. Кліщі поширені у всіх середовищах існування.
Значення кліщів у природі і житті людини:
Сторінка 3. «Скорпіони»
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Цей ряд налічує понад 600 видів.
Що особливого в їхній будові? (тіло складається з нерозчленованих голово грудей і сильно розчленованого переднього та заднього черевця. Заднє черевце гнучке, витягнуте і закінчується гострим жалом, на кінці якого відкриваються протоки отруйних залоз. Скорпіонам властиві великі педипальпи з клешнями, якими вони схоплюють жертву і вигинаючи черевце вгору, вражають її жалом.)
Де розповсюджені скорпіони? ( У країнах з теплим чи посушливим кліматом, деякі зустрічаються в горах на висоті 3-4 км).
Цікаві факти про представників класу Павукоподібні.
У застиглому бурштині була знайдена стародавня павутина, вік якої — 100 млн. років.
Не раз люди намагалися відтворити павутину в лабораторіях. Всі спроби зазнали фіаско.
Відчувши запах крові павуки втрачають контроль над собою.
Павутина має величезний потенціал міцності. Павутина завтовшки в олівець зможе зупинити Боїнг на повному ходу.
В даний момент розробляються надлегкі і міцні бронежилети з використанням павутини.
Панцир павука настільки міцний , що міг би витримати ядерний вибух.
Самців павуків набагато менше ніж самок і вони менші за розміром.
Найчастіше після спарювання самка павука з’їдає самця. Життя самців павуків в рази або навіть в десятки разів коротше ніж у самок.
Самці павуків протягом життя можуть міняти свою орієнтацію, якщо не можуть знайти собі партнера.
В природі існує більше 35тис. видів павуків і не перестають відкриватися нові види.
У 2001 році на борту шатла Атлантіс в космос підняли групу з 300 павуків. Було встановлено , що в умовах мікрогравітації павуки плели тривимірний комплекс з шовкових тунелів замість звичних плоских павутин .
Павуки-хрестовики щоранку з’їдають свою павутину, а потім будують її заново.
Скорпіони можуть нічого не їсти майже два роки, а кліщі — до 10 років.
Скорпіон не боїться посухи, він може обходитися без води кілька місяців.
Снігові скорпіони здатні пережити температуру -6 градусів за Цельсієм. Це стає можливим, оскільки їх кров містить антифриз. Однак якщо взяти такого скорпіона в руки, він, на жаль, помре.
Якщо налити скорпіону на спину алкоголь, то він може заколоти себе насмерть.
У скорпіона є цікавий спосіб охолодження, він піднімається на витягнутих ногах високо над землею так, що б тіло не стикалося з поверхнею, таким чином, скорпіон створює своєрідний тунель, дозволяючи повітрю вільно циркулювати під ним і охолоджувати тіло в жарку погоду .
Якщо ви вирішили розпалити багаття вночі, в місці проживання скорпіонів, будьте уважні, скорпіони як метелики збираються на світло багаття.
Незвичайні останки доісторичного скорпіона знайдені при розкопках на північному сході Шотландії в містечку під назвою Файф. Особливо вражають розміри древнього скорпіона, більше двох метрів у довжину.Вчені Шеффілдського університету прийшли до думки, що така велика особина жила більше300 млн. років тому в Палеозойську еру. Як відомо скорпіони є найдавнішими наземними членистоногими.
Кліщі практично позбавлені зору, можуть відчути запах наближає живої істоти з відстані в 10 метрів.
Цікавим є й те, що кліщі мають здатність дуже швидко діставатися до місця перебування людини чи тварини. Це пояснюється тим, що в комахи добре розвинені рецептори, які фіксують як найменшу вібрацію ґрунту, локальні підвищення температури повітря, так і підвищення концентрації вуглекислого газу в повітрі.
До нинішнього часу в домашньому пилі знайдені близько 150 видів кліщів.
Сторінка 4.
Виступ представників домедичної допомоги.
Учень 1 Перша допомога при укусі каракурта
Наслідками укусу каракурта є лихоманка, слабкість, болісні м'язові болі, порушення ковтання.
Учень 2 Перша допомога при укусі кліща
1. Накладіть на кліща ватний тампон, змащений маслом, жирної маззю, кремом - жир закриє дихальця комахи, і воно задихнеться.
2. Пінцетом, ниткою акуратно викрутити кліща.
3. Якщо головка залишилася, потрібно тут же вжити заходів з її видалення, тому що в її слинних залозах концентрується вірус.
4. Місце укусу продезенфіціруйте спиртом або йодом і накладіть пов'язку. Вимийте руки з милом. Кліща не розчавлюють - через мікротріщини шкіри вірус може потрапити в організм. Комаху потрібно припекти сірником або викинути в унітаз.
5. Візит до лікаря необхідний.
Сторінка 5.
Виступ « Юних екологів ».
Учень 1 Скорпіон кримський занесений до Червоної Книги України, має статус –рідкісний вид.
На території України зустрічається на південному березі Криму від Севастополя до Керчі, є знахідки біля Євпаторії та Сімферополя.
Загальна чисельність низька. Причини зміни чисельності полягають у знищенні природних біотопів, в т. ч. руйнування давніх будівель.
Забарвлення світло-жовтого кольору, розміром 35-40 мм. Головогруди не розділені, черевце почленоване на сегменти, складається із широкого переднього і вузького заднього черевця. Хеліцери у вигляді гачків, педипальпи - клешень. Пара отруйних залоз знаходиться в останньому членику черевця, що закінчується отруйною голкою.
Живляться дрібними членистоногими. Ведуть нічний спосіб життя.
Отрута скорпіонів має переважно нейротропну і кардіотоксичну дію.
Учень 2 На території Україні існує 1 вид сольпуги, який занесений до Червоної книги – це сольпуга павукоподібна, або звичайна, або фаланга. Має статус – рідкісний вид.
Поширена в Криму, мешкає на сухих степових схилах з виходами скельних порід.
Даних про чисельність немає. Причини зміни чисельності сольпуг полягають у знищенні природних степових ділянок.
Тіло фаланга видовжене, завдовжки до 60 мм поділяється на головогруди, груди і черевце, вкрите довгими волосками і щетинками. Забарвлення жовто-буре або строкате. Довгих кінцівок - 5 пар. Перша пара кінцівок добре розвинені з зазубленими клешнями, що служать для захоплювання і розривання здобичі. Очей - 1 пара.
Живляться різними безхребетними. Сольпуги — неотруйні; запалення, яке може бути в людини після укусу, виникає внаслідок забруднення ранки рештками гниючої їжі, що знаходиться на клешнях.
V. Узагальнення і систематизація отриманих знань.
Перевірка знань « Мозковий штурм ».
(Учні класу поділяються на групи. Кожна група отримує власну назву: Натуралісти, Експериментатори, Дослідники. Яка група отримує більшу кількість балів, відповідаючи на запитання вчителя,та перемагає.)
Перевірка знань « Самооцінка ».
(Окремі учні з кожної групи пропонують виконати тести , які були складені ними самостійно. Після виконання тестових завдань, учні здійснюють самоперевірку. Яка група отримує більшу кількість балів - перемагає.)
VІ. Підбиття підсумків уроку
За результатами двох попередніх завдань визначається група, яка набрала найбільшу кількість балів та отримує « Прапорець переможця ».
VІІ. Домашнє завдання
Підготувати інформацію про представників класу Комахи.