Типи угрупувань тварин за К. Лоренцем

Про матеріал
Дидактичний матеріал для учнів 7 класу на самостійне вивчення матеріалу, або під час дистанційного навчання.
Перегляд файлу

 

Конспект уроку для дистанційного навчання

Біологія 7 клас

Тема.

Соціальна поведінка тварин.

Типи угруповань тварин за К. Лоренцом. Ієрархія у групі

 

Хід заняття

І. Актуалізація опорних знань

«Пригадайте»: дайте  письмово відповіді на запитання у робочий зошит( 8 балів)

1. Яку поведінку називають територіальною?

2. Які способи маркування використовують різні тварини, помічаючи межі своєї території?

3. Яке значення демонстрації погроз?

4. Яку форму поведінки зображено на малюнках?

Поведінка — ВікіпедіяКонтрольна робота з теми: «Поведінка тварин»

 

Як заспокоїти кота або кішку: під час тічки і коли вони бісяться в ...Горлиця садова :: Пернаті друзі, птахи України, орнітологія ::

 

 

 

 

 

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Переглянути відео «Всередині мурашиної колонії» за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=2NfT9bIetSo

«Поміркуйте»

  • Яка поведінка називається соціальною?
  • Чи всі тварини об’єднуються у групи?
  • З якою метою тварини об’єднуються у групи?
  • Чи існують у природі повністю ізольовані види?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Опрацювати опорний конспект до заняття

  • Соціальна поведінкаповедінка, яка включає всі типи взаємодій тварин в угрупованнях.

Повністю ізольоване існування організмів у природі не трапляється, оскільки було б неможливим здійснення основної життєвої функції – розмноження.

Тварини

                               Поодинокі                                                 Соціальні

контакти між особинами підтримуються         утворюють постійні групи,

лише в шлюбний період                                      в яких існує система

                                                                                «підпорядкування – домінування»

Інформацію, яка виділена червоним кольором запишіть у зошит ( 4 бала)

  • Чинники, що формують поведінку у групах:
  1. Соціальний інстинкт
  2. Внутрішньовидова агресивність

 

  • Класифікація тваринних угруповань (за К. Лоренцом)

Угруповання тварин

 

                     Анонімні                                                          Особистісні

- відсутня постійна структура                                       - постійна структура;

- комунікація безадресна                                               - розподіл ролей;

                                                                                         - ієрархія домінування

Відкриті                         Закриті

не проявляють агресії      не відрізняють один одного «персонально»,

     один до одного                        але відчувають «чужинців»

 

Приклади особистісних угруповань

  • Колоніягрупа з кількох або великого кількості організмів, що живуть або проводять велику частину часу близько один до одного, найчастіше для взаємної вигоди, наприклад, для захисту від хижаків або полювання за жертвою (корали, вольвокс, діатомові водорості; на час розмноження формуються колонії чайок, граків, гагар; бабаки, лемінги).

 

  • Зграя це тимчасове об’єднання тварин, які полегшують виконання будь-яких життєвих функцій виду, таких як: міграції, добування їжі, захист від ворогів (риби, ссавці родини Собачих (переглянути відео «Зграя вовків» за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=rO6E1or3lYg).
  • Стадо (табун) – це тривале об’єднання ссавців. Основу групової поведінки тварин в стадах становлять взаємовідносини домінування-підлеглості. Стадо підкоряється лідеру, як найдосвідченішому члену і діє як єдине ціле. Біологічне значення лідерства полягає в тому, що індивідуальний досвід окремих особин може бути використаний усією групою. Діяльність лідера не спрямована безпосередньо на підлеглість інших особин.
  • Ієрархія домінування – це система «підпорядкування-домінування» в угрупованні соціальних тварин:
  • α-особина – лідер угруповання;
  • ω-особина – особина, яка займає останнє місце в ієрархії.

Види ієрархій :

  • лінійна;
  • паралельна;
  • рольова.

IV. Узагальнення, систематизація знань і вмінь

• Практичні завдання

  Виконати онлайн-тестування на освітній платформі LearningApps за посиланнями:

Виконані завдання фотографуємо і надсилає

 

 

V. Домашнє завдання

  • Опрацювати § 45 .
  • Виконати завдання рубрики «Дослідницький практикум» (за бажанням)*.

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Товстолес Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 березня 2022
Переглядів
4233
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку