7 клас
Методична
розробка квесту на тему
«Захопливий світ біології»
Цілі квесту «Захопливий світ біології»:
- сприяти отриманню та удосконаленню школярами знань з біології;
- розвивати увагу, логічне мислення, вміння працювати в групі;
- виховувати пізнавальний інтерес до вивчення навколишнього середовища.
Місце проведення квесту – кабінет біології, рекриації ліцею, кабінет медсестри.
Склад команди – 6 осіб (1 – капітан, 5 – членів команди). Також долучаються учні 10-х класів як помічники для впроведення гри (кількість команд залежить від кількості класів на паралелі 6-х класів).
До початку гри-квесту:
Учнями-помічниками заздалегідь окреслюється «станції», на яких вони будуть зустрічати учасників. Їх задача, оформити свою станцію, тощо.
Завдання для класних керівників - організувати 6 учні, відпрацювати з ними дії на заданій станції, ознайомити з правилами гри.
Учні-квестери готують візитну картку команди та привітання команд-суперників.
Діятимуть 9 станцій, і на кожній станції – проводитимуться невеликі ігри - випробування.
Вчитель біології складає та узгоджує сценарій, здійснює підбір завдань для роботи на станціях, контролює процес підготовки учасників квесту. Забезпечує заохочення для команд.
За кожну пройдену станцію, в залежності від правильної відповіді ставиться 5 балів.
Правила гри
Для успішного руху команди вперед і подолання перешкод на окремих етапах дійте почергово і дотримуйтесь правил.
ПОЧАТОК ГРИ-КВЕСТУ
Команди запрошують в кабінет біології. Кожна команда має свою емблему та краватки різного кольору.
Вчитель біології оголошує тему гри-квесту - «Захопливий світ біології», проводить інструктаж щодо проведення квесту.
Етап І «Візитна картка»
Гра починається з урочистого привітання команд учасників. Команди демонструють свою життєву позицію на зразок виступу агітбригади. Презентують свою назву і гасло.
Після привітання команди отримують маршрутні листи, де за допомогою шифру зашифровані назви станцій, якими будуть подорожувати класи. Діти розшифровують написи і готуються до початку подорожі.
Подається умовний сигнал і команди рушають в путь.
Етап ІІ «Починаймо гру»
І. Станція «Вгадай мешканця лісу» (впізнати тварину за описом).
1. Зовнішність цієї тварини настільки знайома всім і кожному, що немає потреби її описувати. Живе вона у всіх наших лісах і навіть великих гаях. Найдивовижніше те, що все, що розповідають про це звірятко, правда: і гніздо вона будує як птах, високо на дереві, і гриби сушить на зиму. Із задоволенням ласує комахами і навіть розоряє пташині гнізда. (Білка звичайна).
2. Це хижак із сімейства собачих. Бувають вони зовсім чорними, як канадські, сірими, як наші, а ті, що водяться в тундрі, майже білі. Довжина дорослої тварини від кінчика носа до кінчика хвоста дорівнює двом метрам. Важать вони 43-45 кг. Зазвичай північні завжди більше південних. Деякі екземпляри на Алясці важили 79 кілограмів.
У всіх дуже чуйні носи. Вони відчувають запах за 1,5 км. Ці звірі дуже витривалі і здатні пробігти за день 65-80 км. У випадках необхідності він може бігти зі швидкістю 55-60 км / год. (Вовк).
3. Це найбільша тварина сімейства з родини куницевих. Довжина його тіла досягає метра, а форма дуже своєрідна. Його гостра подовжена мордочка переходить в коротку шию, а тіло поступово розширюється до задньої частини. Голова клиноподібна, з загостреним витягнутим носом і маленькими круглими вухами. Лапки короткі і масивні, з голою підошовної поверхнею. Закінчуються вони гострими і дуже сильними кігтями, відмінно пристосованими для риття нір, до того ж здатними сильно і болісно поранити того, хто його розсердить. Але взагалі ця тварина зовсім неагресивна, пересувається повільно, іноді стрибками. Дуже характерне забарвлення: голова світла, дві чорні смуги починаються майже від носа і проходять через очі на шию, поступово гублячись на спині; темні, майже чорні у нього також лапи, живіт і груди. Хутро світло-сіре, жорстке і довге, але з м'яким підшерстям. Хвіст у звірка короткий і досить пухнастий. (Борсук).
ІІ. Станція «Хто зайвий»
З групи запропонованих рослин необхідно вибрати зайве і пояснити, чому. Це можуть бути фотографії, малюнки, гербарії.
Завдання 1: сосна, ялина, ялиця, кипарис, кедр, тис, щитник чоловічий, секвоя, модрина.
(Відповідь: щитник чоловічий – папороть, решта хвойні).
Завдання 2: яблуня, груша, айва, осот жовтий, вишня, черешня, слива, абрикос .
(Відповідь: зайвий осот - це сімейство складноцвіті, інші – Родина Розові).
Завдання 3: мукор, пініцілл, ягель, дріжджі, головня.
(Відповідь: зайвий ягель (оленячий мох) - лишайник, інші - гриби).
ІІІ. Станція «Відгадай загадку»
Учасникам гри читають загадки, виграє та команда, яка найбільше та найшвидше вгадає загадки.
Що ж це за дівчина:
Не швачка, не майстриня,
Нічого сама не шиє,
А в голках круглий рік.
(Ялина)
Завітала в хату пані
У червонім сарафані
Як взялися роздягати –
Стали сльози проливати.
(Цибуля)
Близнюки на тонкій гілці
Всі лози рідні дітки.
Гостю кожен в будинку рад.
Це солодкий ….
(Виноград)
Ця широколиста пані
На землі і на паркані.
У стручки, як у торби
Заховала всі скарби.
(Квасоля)
В пелюстки, як у плащ атласний,
Сховався квітка прекрасний.
Не розкриється ніяк
В городі червоний …
(Мак)
ІV. Станція «Ерудитів» (тестування)
1. Укажіть назву науки про рослини:
а). зоологія;
б). ботаніка;
в). математика;
г). хімія.
2. Оберіть процес отримання живими організмами поживних речовин з довкілля:
а). подразливість;
б). живлення;
в). розмноження;
г). рух;
3. Назвіть прилад, який збільшує зображення об’єкта дослідження в десятки і сотні тисяч разів:
а). лупа;
б). штативна лупа;
в). світловий мікроскоп;
г). електронний мікроскоп.
4. Укажіть найпоширенішу запасаючупоживну речовину рослинних клітин:
а). цукри;
б). крохмаль;
в). целюлоза;
г). вуглекислий газ;
5. Укажіть, як називаються постійні клітинні структури, кожна з яких виконує притаманні їй функції:
а). тканини;
б). органели;
в). органи;
г). включення.
V. Станція «Пазли» (скласти пазли і коротку розповідь про тварину).
Перед початком гри – картинки розрізати на пазли.
СЛОН
ПАНДА
ЛИСИЦЯ
VІ. Станція «Кросворд «Лікарські рослини»»
Впиши букви у клітинки кросворда та дізнайся назву зашифрованої лікарської рослини (кросворд надрукований на окремому аркуші для кожної команди)
VІІ. Станція «В гостях у лісової Царівни»
Дівчинка-старшокласниця одягнута в костюм лісової Царівни. Учасники кожної команди підходять до неї та дають відповіді на поставлені запитання.
1. Її плодами людина харчувалася з доісторичних часів, підтвердженням тому служать знайдені в Центральній Європі, вік яких відноситься до кам'яного віку. Має більш насичений і яскраво виражений аромат, містить більше корисних речовин і мікроелементів, які легше засвоюються організмом і володіють більшою активністю. Список мінералів, що містяться в листі і ягодах , вражає своєю просторістю: кальцій, залізо, марганець, магній, мідь, цинк, йод, молібден, хром, кобальт, стронцій, бром, селен, нікель, ванадій, свинець, алюміній, бор.
З неї варять варення, компоти, використовують в медицині та косметології. (Суниця)
2. Близька родичка малини, морошки. Ягоди кислувато-солодкі, темного з сизим відтінком кольору. Її смак нам нагадує про ліс - справжнє джерело вітамінів і мікроелементів, клітковина навіть незважаючи на те, що садівники давним-давно вирощують ожину на своїх ділянках. Завдяки пектиновим речовинам, якими багата ця ягода , її рекомендують для лікування хвороб печінки і цукрового діабету. Деякі результати досліджень показали, що регулярне вживання ягоди здатне перешкодити розвитку і поширенню ракових клітин. Сік листя і пагонів має загальнозміцнювальну дію, заспокоює, ефективно допомагає при лікуванні: недокрів'я; бронхіту; ангіни; фарингіту; лихоманок; кишкових розладів. (Ожина)
3. Двохсотрічні велетні накопичують всі корисні властивості протягом 30 років, і тільки потім починають плодоносити. Людина їсть ці горіхи як ласощі, а тварини на рівні інстинкту, для здоров’я. Корисні властивості: є профілактикою атеросклерозу; покращує скоротливу здатність серцевого м’яза; збільшує сприйнятливість до фізичних навантажень, покращує засвоєння кальцію; покращує засвоєння амінокислот і відновлює нервову систему; покращує стан шкірних покривів, зору тощо. (Кедрові горіхи)
4. Влітку її великі рожеві або білі квітки з приємним запахом приваблюють до себе бджіл та інших комах. Добре помітна і восени, коли на ній достигають оранжеві або червоні соковиті плоди. Захищається ця лісова красуня від небажаних гостей гострими шипами, якими вкриті не тільки стебла, а й листки. (Шипшина)
VІІІ. Станція «Зоологи» (перевірка знання термінів)
Командам задають питання, виграє та команда, яка найшвидше та вірно надасть відповіді.
1. Який птах, що мешкає в наших лісах, не висиджує яйця? (Зозуля)
2. Яка «домівка» у борсука? (Нора)
3. Що доводиться втрачати лосю що зими, але з приходом весни це знову у них з'являється? (Роги)
4. Що відкладає риба під час нересту? (Ікру)
5. Який птах виводить пташенят взимку? (Клест)
6. Ким у майбутньому стане пуголовок? (Жабою)
7. Цей птах не літає, але швидко бігає? (Страус)
8. Ця крихітна комаха - паразит є чемпіоном зі стрибків серед комах, хто це? (Блоха)
9. Цього птаха називають санітаром лісу? (Дятел)
10. Що робить їжак взимку? (Спить)
11. Хто захищає себе і своє потомство за допомогою дуже неприємного запаху? (Скунс)
12. Найбільшими тваринами у світі є? (Синій кит)
Етап ІІІ «Заключний»
ІХ. Станція «Підсумок»
Після проходження усіма командами квесту, учитель біології підраховує отримані учасниками бали та оголошує переможців. Командам-учасницям видаються грамоти відповідно до зайнятого місця у грі-квесті.
Всім дякують за участь та бажають успіхів!
Джерела
1. Біологія. Довідник для школяра та студента. Т. Л. Заведея.
2. Біологія : підручник 7 клас / Валерій Соболь. - Камянець-Подільський: Абетка, 2015. - 288 с : іл.
3. Біологія : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. 6-й [кл.] / Л. І. Остапченко [та інш.]. – К. : Генеза, 2014. – 224 с : іл.
4. https://dovidka.biz.ua/opis-vovka/
5. https://xreferat.com/10/927-1-rodina-rozov.html