*J 1 ••••••Сучасний урок - основа ефективної та якісної освіти. Урок (традиційно) - форма організації діяльності викладачів та учнів у певний період часу, що систематично використовується для вирішення задач навчання, виховання та розвитку учнів На даний час, на жаль, велика частина педагогів не прагне до зміни стилю викладання: часу і сил самому осягати що-небудь нове, та й немає в цьому сенсу. Традиційний урок рідна людина, в ньому все близько і зрозуміло: нехай не завжди задовольняє сучасним вимогам, але проте на уроці - все знайоме, звично, зрозуміло - традиційно”. немаєяк То може і не варто нічого змінювати?
Сучасний урок - демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Також це урок, на якому створено реальні умови для інтелектуального, соціального, морального становлення особистості учня, що дозволяє досягти високих результатів за визначеними метою та завданнями. На сучасному уроці немає місця нудьзі, страху, і злості від безсилля. Панує атмосфера інтересу, довіри і співробітництва. На ньому є місце кожному учневі, тому що сучасний урок-запорука успіху учнів в майбутньому!
m • • •• •••Три постулати закладені в основі нової технологи уроку: Першині «Урок є відкриття істини, пошук і осмислення 11 у спільній діяльності вчителя і учня». Другий: «Урок є частиною життя учнів». Третій: «Людина на уроці завжди залишається найвищою цінністю, виступаючи в ролі мети і ніколи не виступаючи у вигляді засобу».
Освітні вимоги до сучасного уроку: Цілеспрямованість уроку. Раціоналізація й диференціація інформаційного наповнення уроку: науковість та структурування змісту. Обґрунтований вибір засобів, методів і прийомів, орієнтованих на навчання, що розвиває особистість. Оптимальне сполучення репродуктивних і продуктивних методів навчання (проблемний, частково-пошуковий, дослідницький);Діалогічність методів, орієнтація їх на самостійність і активність учнів у процесі навчання. Розмаїтість форм організації навчальної діяльності учнів.-ру •• • •••• ••Реалізація на уроці в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів і правил
Загальнопедагогічні вимоги до уроку: • Пріоритет особистості учня• Триєдина мета уроку (освітні, виховні і розвиваючі завдання уроку)• Урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів• Орієнтація на процес навчання1—\ • W U 1• Емоційно-актуальний фон навчання• Педагогічний такт• Пізнавальна самостійність учнів
Типи уроків: Уроки формування нових знань: Уроки-експедиції, уроки-дослідження, уроки-інсценування, навчальні конференції, уроки-презентації Комбіновані уроки: Урок-мандрівка, бінарні уроки Уроки перевірки і обліку знань та навичок: Залікові уроки, вікторини, конкурси, захист творчих робіт, проектів, творчі звіти Уроки навчання вмінь та навичок: Практикуми, практичні та лабораторні роботи, твори, уроки-діалоги, уроки ролевої та ділової гри Уроки повторення та узагальнення знань, закріплення вмінь: Диспути, ігрові уроки, інтегровані, театралізовані уроки- змагання, уроки-консультації, уроки - конкурси
Урок комунікативної спрямованості: Діалог. Роздум. Диспут. Дискусія Урок огляду знань: Залік. Консультація. Урок-експромт-екзамен Типи уроків: ГТ1 • •Театралізовані уроки: Урок-вистава. Концерт Уроки-ігри: Урок-суд. Урок-нарада Уроки на інтегрованій основі: Ур ок-комплекс Міжпредметний урок. Уроки змістовної спрямованості: Урок-лекція Урок-семінар Кінопрем’єра. Уроки-змагання: КВКАукціон. Вікторина Ур ок-конф ер енція. Уроки експедицій та досліджень: Лабораторні дослідження. Мандрівки. Пошук. Експедиційні дослідження
Вимоги до техніки проведення уроку: Урок повинен бути емоційно насиченим, стимулювати інтерес до навчання та формувати потребу в знаннях. Темп і ритм заняття мають бути оптимальними, а дії викладача й учнів - логічно завершеними та вирішеними. Важливо забезпечити повноцінний контакт і взаємодію між викладачем і учнями. Необхідно створити атмосферу доброзичливості та заохотити до активної творчої роботи.м •••• •••-« ••За можливості слід урізноманітнювати види діяльності учнів, ефективно поєднуючи різні методи навчання. Управління навчальним процесом на уроці повинно бути організовано так, щоб учні активно працювали протягом більшої частини заняття.
Структура уроку: Урок засвоєння нових знань /~\ • • с/ ч_/• Організаційний момент• Підготовка до сприйняття матеріалу• Актуалізація опорних знань, умінь, уявлень• Мотивація навчальної діяльності• Оголошення теми, мети, завдань уроку• Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння)• Осмислення нових знань, умінь• Закріплення, систематизація та узагальнення.• Контрольно-коригувальний етап• Підбиття підсумків уроку• Інструктаж щодо виконання домашнього завдання Мета: оволодіння учнями новими навичками, матеріалом та новими способами діяльності.
Уроком засвоєння нових знань, найчастіше, є вступний урок курсу (теми, розділу), коли він незначною мірою пов’язаний з темою попереднього уроку. Також доречно обрати цей тип у випадку, коли зміст матеріалу складний, об’ємний, містить значну кількість нових понять і положень. Може використовуватись пояснювально-ілюстративний виклад. Заняття можна провести у формі бесіди, лекції, уявної подорожі чи екскурси, відеоуроку, навчальної конференції з підготовленими доповідями (повідомленнями) учнів. Під час проведення уроку доречні конспектування, складання тез, опорних схем, робота з підручником, картою, довідниками тощо. Головне, щоб вивчення нового матеріалу учнями відбувалося не пасивно, а в ході різноманітної активної пізнавальної діяльності.
Урок формування та вдосконалення вмінь та навичок Мета: закріплення й усвідомлення раніше засвоєного матеріалу (знань, умінь, навичок) і формування нових навичок та вмінь.• Організаційний момент.• Актуалізація опорних знань та їх коригування. Повідомлення теми й мети.• Мотивація навчальної діяльності.• Вступні вправи (можуть поєднуватись із поглибленням або вивченням невеликих порцій нового матеріалу та ознайомленням з правилами, алгоритмами виконання певних дій).• Пробні та тренувальні вправи (Використання вивченого в стандартних умовах).• Творчі вправи Підсумки уроку Домашнє завдання
Основою уроку формування та вдосконалення вмінь та навичок можна назвати тренування в різних варіантах, яке вимагає від учня перенесення знань і вмінь у нові, нестандартні ситуації. Для проведення таких уроків використовується практична робота.педагогічній літературі саме цей тип уроку рекомендується як найбільш доречний для таких предметів, як фізика, хімія, географія, біологія, та інформатика. Зміст уроків цього типу має значні можливості для великої варіативності завдань і тому сприяє диференціації та індивідуалізації навчання. Урок формування та вдосконалення вмінь і навичок можуть проводитись у вигляді ігор, змагань, уявних експедицій тощо та поєднувати й індивідуальні, і фронтальні, і групові методи роботи.
Уроки закріплення знань, умінь, та навичок (уроки повторення) Мета: повторення та закріплення, уточнення та поглиблення попередньо засвоєних знань, умінь і навичок. Особливістю й одночасно складністю цього типу уроків є вміння визначати обсяг навчального матеріалу, виділяти головні ідеї, поняття, правила й добирати відповідні завдання. Структура: • Повідомлення теми, мети уроку.• Мотивація навчальної діяльності.• Повторення основних понять теми.• Повторення основних Закономірностей, правил теми. • Виконання практичних завдань на повторення й закріплення основних умінь і навичок.• Підсумки уроку. Домашнє завдання.
Урок систематизації та узагальнення знань: Мета: встановлення рівня оволодіння учнями основними теоретичними знаннями, повторення, більш глибоке осмислення навчального матеріалу, приведення його до певної системи. Структура:• Повідомлення теми й мети уроку• Мотивація навчальної діяльності• Відтворення та коригування опорних знань• Узагальнення та систематизація понять• Засвоєння провідних ідей і теорій на основі широкої систематизації• Домашнє завдання
■% ~r ••• *J •Уроки систематизації и узагальнення знань спрямовані на виявлення та розкриття закономірностей, причинно-наслідкових зв’язків, а також на розуміння глибинної сутності процесів і явищ у вже вивченому матеріалі. Основною метою є перехід від розгляду окремих фактів до їх більш широких узагальнень.тл г* • • • • с/ •Важливо, щоб систематизація включала організацію знань у певній системі взаємозв язків - у вигляді схеми, узагальнюючої таблиці чи іншого структурного елементу. Просте відтворення фактів або дій наприкінці вивчення теми не може вважатися систематизацією, оскільки це буде лише повторенням матеріалу. Такий урок може проводитися у форматі оглядової лекції, дискусії, опитування чи виконання комплексу завдань для забезпечення інтегрованого розуміння та закріплення знань.