)))))))))ВИМОГИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ МОВЛЕННЄВИХ ЗАНЯТЬ)))))))))1. Ретельна підготовка до заняття, визначення його змісту і прийомів навчання.2. Оптимальна інтенсивність мовленнєвого навантаження.3. Виховний характер заняття.4. Емоційний характер заняття.5. Максимальна мовленнєва активність на занятті. 6. Максимальне використання ігрових прийомів навчання.7. Невимушеність і розкутість дітей на занятті. 8. Взаємозв'язок із заняттями з інших освітніх напрямів.9. Поєднання колективного характеру заняття з індивідуальним підходом та диференційованим навчанням10. Правильний підбір конкретних завдань і змісту заняття11. Поєднання загальноосвітніх форм розвитку мовлення і навчання дітей рідної мови з інклюзивними (в інклюзивних групах).
))))))))))))))))))У наказовій формі пропонує дітям покинути свої справи за інтересами («Діти, збирайте іграшки і сідайте на заняття!»), ставить несподіване завдання дітям, коли вони ще зайняті творчим процесом («Будемо займатися математикою!»)Потрібно уміло і професійно мотивувати/зацікавити дітей темою заняття, надати трохи часу для завершення улюбленої справи, прибрати усе на місця та долучитися до не менш цікавого заняття
))))))))))))))))))Діти сидять на стільчиках, а вихователь стоїть над ними. Потрібно займати позицію «на рівні очей дітей»: діти стоять - вихователь стоїть, діти сідають - вихователь сідає, тим самим демонструє вихованцям, що він їх друг і рівноправний партнер у цікавій бесіді чи спільній грі
))))))))))))))))))Демонструє наочність, не звертаючи увагу на дітей, яким погано її видно. Потрібно правильно розташувати дітей (стрічкою, півколом чи у два ряди на килимку) та поставити мольберт посередині, щоб було усім зручно споглядати картину; якщо потрібно розглянути предмет з усіх сторін, краще розсадити дітей кружка, а предмет поставити на столику посередині; доречно перепитати дітей, чи усім добре видно
))))))))))))))))))Багато зайвого у полі зору дітей, того, що не буде потрібне на занятті і може заважати їм сконцентруватися на головному. Потрібно перед заняттям відсунути зайві столи, прибрати зайві стільці, щоб вивільнити місце для проведення фізкультхвилинки чи веселої руханки, заховати зайву наочність, іграшки та предмети, які відволікають увагу дітей, тощо
))))))))))))))))))Після «сухого» пояснення та подачі нового матеріалу, засипає запитаннями на закріплення тільки-но запропонованого матеріалу та вимагає негайної відповіді дітей. Потрібно подавати новий матеріал у цікавій, доступній, ігровій формі, з використанням яскравої дидактичної наочності, різноманітних педтехнологій, наприклад: сюрпризний момент, відкрите/проблемне запитання, моделювання проблемних ситуацій, дослідницько-пошукова діяльність та творча робота дітей, інтерактивна вправа тощо. Лише тоді доцільно ставити дітям запитання на закріплення матеріалу, проте краще зробити це у цікавій дидактичній грі чи інтерактивній вправі під кінець заняття
))))))))))))))))))Задовольняється хоровою відповіддю дітей. Потрібно виробити правила групи, серед яких: не викрикувати, не перебивати один одного, поважати товариша, почекати своєї черги; вчити дітей відповідати по одному, кого назве вихователь; вчити відповідати повним реченням та з дотриманням правил мовленнєвого етикету
))))))))))))))))))Адресує запитання конкретній дитині і довго чекає від неї відповіді. (Запитання потрібно ставити усім дітям колективно, щоб спонукати їх до міркувань, а лише потім звертатися до конкретної дитини, дати час їй подумати; якщо дитина не може висловити думку самостійно, можна звернутися за допомогою до товаришів. Потрібно виробити правила групи, серед яких: не викрикувати, не перебивати один одного, поважати товариша, почекати своєї черги; вчити дітей відповідати по одному, кого назве вихователь; вчити відповідати повним реченням та з дотриманням правил мовленнєвого етикету
))))))))))))))))))Поспішає самостійно відповісти на своє запитання, не даючи можливості дітям подумати, або, не довіряючи дитячому розумінню, підказує способи розв'язання завдання. Потрібно дати час дітям на роздуми, поставити їм навідні запитання, щоб спрямувати до правильного міркування та відповіді
))))))))))))))))))Занадто багато часу й місця залишає на занятті для себе, своїх багатослівних промов та амбіцій. Потрібно якомога коротше, чіткіше і доступніше дітям викладати свою основну думку та давати більше можливостей для забезпечення високої мовленнєвої активності кожної дитини
))))))))))))))))))Дозволяє довгі паузи на занятті (роздає матеріал, розкладає аркуші паперу та олівці, читає конспект - що говорити далі, відволікається на сторонні розмови)Потрібно заздалегідь готуватися до заняття та продумувати усі його моменти на кожному етапі, аби не втратили діти інтерес
))))))))))))))))))Порівнює відповідь чи виконане завдання дитини з іншими дітьми («У тебе вийшло гірше, ніж у Андрійка»; «Ти не подумала, тому відповіла неправильно, а Оленка молодець, подумала і відповіла правильно»)Потрібно порівнювати дитину саму із собою, з учорашньою та обов'язково заохочувати її: «Ти молодець! Сьогодні зробила краще, як на минулому занятті!»; «Розумниця, ти дуже стараєшся!»; «Я дуже задоволена тобою»; «Ти можеш більше зробити, я впевнена» тощо
))))))))))))))))))Постійно відволікає дітей від розпочатої творчої роботи і намагається ще щось пояснювати чи нагадувати їм. Потрібно нагадати та вияснити усе до того, як діти приступлять до самостійної роботи, і намагатися не втручатися у їх творчий процес без нагальної потреби; більше уваги надати дитині, яка потребує індивідуальної допомоги, підтримати її та підбадьорити; дати трохи часу дитині на завершення роботи чи виправлення недоліків
))))))))))))))))))Запитує дітей по черзі у тому порядку, як вони сидять на стільчиках, таким чином змушує інших дітей довго чекати своєї черги. Потрібно усувати можливості тривалих очікувань дітьми та запитувати їх не по черзі, а урозтіч. Таким чином, діти будуть уважніші і не виникатимуть проблеми дисциплінарного характеру
))))))))))))))))))Вимагає від дітей посидіти за столом і почекати, поки всі решта не завершать роботу. Потрібно запропонувати дитині по завершенні роботи прибрати своє робоче місце і тихенько погратися в ігровому куточку; якщо дитина виявить бажання, можна запропонувати їй виконати ще одне завдання або допомогти товаришеві
))))))))))))))))))Звертається із запитаннями до одних і тих же дітей, на яких «робить ставку» і будує весь хід заняття (начебто досить результативного)Потрібно використовувати усі сучасні технології, методи і прийоми активізації пізнавальної та мовленнєвої діяльності кожної дитини, працювати у діалозі (інтерактиві)
))))))))))))))))))Не залучає дітей до діалогу/полілогу, колетивного вирішення проблеми, а задовольняється бесідою з кількома дітьми, де решта - лише пасивні слухачіПотрібно відводити особливе місце на занятті для інтерактивних технологій (методів і вправ), які б активізували мовленнєву активність, творчу уяву, нестандартне мислення, творчі здібності дошкільнят. Наприклад: «Що було б, якби...?», «Ланцюжок слів», «Асоціації», «Навмисна помилка або Провокація», «Добре-погано», «Коло ідей», «Реклама (Де можна використати цей предмет?)», «Якби я був (була)...», «Що тут зайве?», «Якби на Землі...», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Перевтілення», «Дебати», «Не закінчене речення», «Бесіда-діалог», «Мокрі (солодкі, кислі, жовті, червоні...) слова», «Закінчи думку», «Я щаслива (-ий), коли...», «Звірі узимку говорять про...», «Загадування бажань» та багато інших
))))))))))))))))))Звертається лише із запитаннями репродуктивного характеру - на відтворення засвоєних знань і демонстрування рівня навченості дітей. Потрібно репродуктивні запитання чергувати із продуктивними відкритими (пошуковими, творчими), які спонукають дитину до розмірковувань, обґрунтування думки, нестандартного вирішення, дослідництва, експериментування, розвитку логічного/креативного мислення
))))))))))))))))))Зловживає зауваженнями дисциплінарного порядку, які завжди свідчать про втрату чи зниження інтересу дітей до заняття та недостатній професіоналізм вихователя. Потрібно ретельно готуватися до заняття, завчасно продумувати засоби, методи і прийоми для підсилення інтересу дітей; проводити заняття у темпі, чергуючи різні види діяльності дітей
))))))))))))))))))Не відповідає на запитання дитини, яке «не вписується» до теми заняття, або вдає, що не почула запитання. Потрібно адекватно реагувати на несподіване запитання і, по можливості, дати на нього коротку і доступну відповідь; а можна, за браком часу, домовитися з дитиною повернутися до запитання після заняття
))))))))))))))))))Вживає антипедагогічні вирази («Неправильно», «Не думаєш», «Ловиш гав», «Неуважний», «Розсіяний», «Помовч!» та ін.), висміює невдалу думку дитини. Потрібно уникати подібних виразів на адресу дитини, бо вони суперечать її праву на вільний виклад думки, принижують її гідність, «замикають» дитину на вихователя, знижують подальшу пізнавальну та мовленнєву активність; потрібно допомагати дітям аналізувати помилкові відповіді, а не відкидати їх чи засуджувати за це дитину
))))))))))))))))))Перебиває дитину, якщо її думка здається неправильною; орієнтує дітей на заготовлену «правильну» відповідь і не чує цінної, хоч і не зовсім вдало оформленої відповіді дитини. Потрібно дати можливість дитині висловитися та запитати, чому вона так думає; доречно поставити навідне запитання дитині, щоб вияснити хід її міркування та довести свою думку до кінця; краще ставити дітям запитання, які не передбачають однозначної відповіді, а багатоваріативні і нестандартні
))))))))))))))))))Не реагує на перші ознаки втоми дітей (порушення координації рухів (особливо рук); моторний неспокій (лягає на стіл, штовхається, безцільно бігає); часті помилки; позіхання тощо; безпричинний плач; в'ялість або ж надмірна агресивність; нав'язливі рухи (смикання ґудзиків, смоктання губи, пальця тощо); посмикування в плечах, у пальцях рук; відвисання нижньої щелепи; зігнутість спини; в'яла постава; заплітання ніг тощо)Потрібно чітко дотримуватися граничного навантаження та тривалості заняття згідно встановлених норм, домірного темпу; час від часу змінювати етап спокою на рухові види діяльності дітей; вчасно завершувати заняття
))))))))))))))))))Визначає кращих дітей і засуджує інших у присутності ровесників. Потрібно відмічати кращі відповіді чи творчі роботи дітей, їхні конкретні успіхи, проте обов'язково підтримувати, відзначати і схвалювати решту дітей; завершувати заняття на позитивній ноті, дякуючи усім дітям за роботу та старанність
))))))))))))))))))Дуже поверхнево або ж зовсім не оцінює (не аналізує, не перевіряє) кінцеві результати продуктивних видів діяльності дітей. Потрібно обов'язково, якщо не на занятті за браком часу, то після заняття віднайти можливість позитивно оцінити (краще від імені казкового чи ігрового персонажу) результати роботи дітей: малюнок чи поробку; викладені за допомогою карток задачу, з фішок - слова, з кубиків - будиночок; написаних у зошиті паличок тощо, щоб забезпечити подальший інтерес до виконання дітьми завдань і бажання працювати далі