Урок 55/26. Тиск і сила Архімеда (гра-подорож до «країни Тису і сили Архімеда»).
Мета:
Освітня . Узагальнити та систематизувати знання учнів про тиск твердих тіл, рідин, газів і силу Архімеда, продовжити формувати вміння знаходити тиск і силу при розв’язуванні задач, визначати силу і тиск на практиці, зображувати силу за допомогою вектора.
Розвиваюча. Розвивати логічне мислення, вдосконалювати навички розв’язування експериментальних задач, вміння працювати з додатковою літературою. Продовжити розвивати в учнів базові компетентності:
навчальні, соціальні, інформаційні, загальнокультурні.
Виховна . Виховувати вміння працювати індивідуально, отримувати задоволення від колективної праці, пов’язаної з процесом мислення.
Тип уроку. Інтегрований урок - гра узагальнення та систематизації знань з теми: «Тиск і сила Архімеда».
Прилади та матеріали: дерев’яні бруски, циліндр, куб, лінійки, картки з завданнями – малюнками, портрет Архімеда, картки з назвами команд, мультимедійне забезпечення, учнівські презентації.
Форми і методи роботи: використовуються інтерактивні методи навчання:
рольова гра-подорож, в якій беруть участь 4 команди(«Тиск твердих тіл», «Тиск рідин», «Тиск газів», «Сила Архімеда») по 5 учнів, які обирають ролі «теоретиків», «експериментаторів», «кмітливих», «практиків», «пізнайків», «поетів»; «капітанів»;метод проектів . Презентація Урок 55.26
Людина повинна знати, що незрозуміле можна зрозуміти,
бо тоді вона не буде розмірковувати над цим.
Й.В.Гете
Хід уроку
1.Організація класу.
Учні розділяються на команди, обирають собі ролі , які вони будуть виконувати у грі.
2.Мотивація. Оголошення теми і мети уроку.
Форма роботи: бесіда з учнями.
Вступне слово учителя.
Сьогодні на уроці ми узагальнимо та систематизуємо ваші знання з теми «Тиск і сила Архімеда». Для цього ми з вами відправимось у подорож до країни «Тиску і сили Архімеда». Де на вашу думку знаходиться ця країна? Чи знаєте ви коли людина вперше побувала на Місяці?
Заслуховуються відповіді учнів.
Учень. 20 червня 1969 р. американські астронавти на космічному кораблі «Аполлон-11» досягли Місяця та опустились на його поверхню. Астронавти Амстронг й Олдрін провели 2.5 год. на поверхні Місяця.
Учитель. Ми з вами живемо у ХХІ сторіччі, тому оберемо найсучасніший космічний корабель та відправимось у подорож на Місяць шляхом «равлика», який розробив українець Юрій Кондратюк, а американські вчені використали його винахід.
Ми вже з вами на поверхні Місяця, з якої добре видно нашу блакитну Землю. Подорожувати Місяцем будемо на місяцеході.(Розповідь учителя супроводжується показом слайдів).
Вам, шановні учні , я пропоную стати космічними дослідниками і відправитись в міжнародну експедицію, тому назви команд написані українською та англійською мовами. Кожен з вас покаже свої знання з теорії, при розв’язуванні експериментальних та якісних задач, вміння працювати в команді, на які ви поділились заздалегідь. Наша гра розпочинається! Дослідники ,не забувайте, що в грі діють закони: закон часу та закон чіткості і чесності!
3.Інтерактивна вправа. Проведення гри – подорожі.
Станція «Розминка».
Форма роботи:командна гра учнів.
Гру проводить учитель, який задає по два запитання командам (питання висвітлюються на слайдах).(Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал).
Запитання командам.
-
У гасі чи у воді на повністю занурене тіло діє більша виштовхувальна сила?
-
Чи злетить угору гумова кулька наповнена азотом? киснем?
-
Чому, коли в колбу з тонкими стінками налито рідину, її закривають так, щоб корок не тиснув безпосередньо на рідину?
-
Чому водонапірна башта водогону повинна бути вищою за інші будівлі?
-
Чому жир у гарячому супі збирається на поверхні?
-
В якій воді легше плавати: морській чи річковій?
-
Першокласник і дев’ятикласник пірнули у воду. Кого вода виштовхує
сильніше? Чому?
8. Яйце тоне у прісній воді, але плаває у солоній. Чому?
Станція «Теоретична».
Форма роботи:робота учнів у парах.
«Теоретики» отримують завдання скласти узагальнюючу блок-схему до теми «Тиск твердих тіл, рідин і газів».(Конкурс оцінюється в 10 балів).
На слайді показується блок-схема і учні можуть здійснити перевірку виконання ними завдання.
Станція «Експериментальна».
Форма роботи: індивідуальна робота учнів біля дошки та на місцях.
Від кожної команди змагаються «експериментатори» в розв’язуванні задач, яку самі обирають. Учні працюють самостійно на місцях, а потім презентують розв’язані задачі класу.(Відповідь оцінюється в 10 балів).
Задачі.
1. За допомогою лінійки визначити тиск, який чинить сосновий брусок на стіл (найбільшою граню).
2. За допомогою лінійки визначити тиск, який чинить сосновий брусок на стіл (найменшою граню).
3. За допомогою лінійки визначити тиск, який чинить сосновий циліндр основою на стіл.
4. За допомогою лінійки визначити тиск, який чинить сосновий кубик на стіл.
Станція «Кмітлива».
Форма роботи:робота учнів у парах.
Команди розв’язують ребуси, з якими працюють «кмітливі» учні та «поети» на місцях. Розгадані ребуси перевіряються журі.(Відповідь оцінюється в 10 балів).
Відповіді на запитання ребусів показуються на слайді.
(Динамометр) (Паскаль)
(Сила) (Закон)
Станція «Практична».
Форма роботи:індивідуальна робота учнів.
Змагаються «практики», які розв’язують задачі на карточках .(Правильне розв’язання оцінюється в 10 балів).
На слайді показуються критерії оцінювання задач. Учитель пропонує учням здійснити взаємоперевірку розв’язаних задач.
Задачі записуються учнями у зошити.
Задача 1. Повітряна куля має об’єм . Визначити виштовхувальну силу повітря, що діє на неї?
Задача 2. Чому дорівнює архімедова сила, що діє на тіло, яке при повному зануренні в час витіснило цієї рідини?
Задача 3. На тіло, яке перебуває у воді діє архімедова сила . З якою силою це тіло виштовхувалось би гасом?
Задача 4. Яка виштовхувальна сила діє у нафті на повністю занурену алюмінієву деталь об’ємом 0,05 м3. Густина нафти 800 кг/м3 .
Станція «Якісна».
Форма роботи:індивідуальна робота учнів.
Змагаються «практики», які розв’язують якісні задачі на карточках (Правильне розв’язання оцінюється в 5 балів).
Задача 1. Поясніть, чому маленька бджола чинить значно більший тиск, ніж трактор.
Задача 2. Порівняйте тиск, який чинять ковзаняр і лижник, якщо їхні маси однакові.
Задача 3.Чому в ріжучих інструментів ріжуча поверхня має малу площу?
Задача4. В посудині знаходяться три гумові шарики різного кольору, які міцно зав'язані. Викачуючи з посудини повітря шарики будуть надуватися . Чому?
Станція «Пізнавальна».
Метод навчання: метод проектів.
Учні «пізнайки» презентують міні – проекти, в яких розповідають де використовуються вивчені теми. (Оцінювання проектів здійснюється за розробленими критеріями учнями та журі, максимальна оцінка 12 балів).
Критерії оцінювання усних презентацій показується на слайді.
Теми проектів.
1. Тиск твердих тіл в природі і техніці.
2. Тиск рідин в природі і техніці.
3. Тиск газів в природі і техніці.
4. Сила Архімеда в природі і техніці.
Станція «Поетична».
Форма роботи: індивідуальні виступи учнів.
Учні зачитують вірші присвячені явищам, фізикам про які вони дізнались з даного розділу.(Виступи оцінюються журі).
4.Підведення підсумків уроку.
Станція «Підсумкова».
Форма роботи:бесіда з учнями.
Учитель підводить підсумок уроку. Наша подорож на Місяць закінчується. Ми знаходимось на станції підсумкова, але й тут на нас чекає загадка. На станції стоїть будинок , на фундаменті якого написано слово «Знання», а на покрівлі «Наука». Що це означає? (Заслуховуються думки учнів).
Учитель підводить підсумок бесіди. Будь яка наука будується на знаннях, практиці. Наша подорож – це ще одна цеглинка у міцний фундамент ваших знань.
Проводиться підрахунок балів команд. Журі оголошує результати гри. Нагороджується команда - переможець гри та активні учні. Учитель оголошує оцінки , отримані учнями за урок.
5.Домашнє завдання.
Скласти ребуси, кросворди з теми, фізичні казки, вірші про тиск і силу Архімеда, оформити проекти.