План – конспект
уроку фізики у 8 класі
Тема. Тиск і сила тиску. Одиниці тиску. Тиск рідин і газів.
Мета уроку: навчальна - познайомити учнів з тиском як фізичною величиною; з’ясувати залежність тиску від сили тиску й площі опори.
розвивальна – розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння проявляти знання в нестандартних ситуація, виявлення в учнів творчих здібностей;
виховна – виховувати акуратність, трудолюбивість, акуратність під час виконання робіт
Тип уроку: комбінований урок.
Вид уроку: вивчення нового матеріалу.
Демонстрація: Залежність тиску твердого тіла на опору від сили й площі опори. Розрізування шматка пластиліну тонким дротом.
План уроку
1. Тиск, здійснюваний твердими тілами.
2. Способи збільшення й зменшення тиску
3. Спостерігаємо прояви тиску газу.
4. Досліджуємо тиск рідин
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Заходжу в клас, вітаюся з учнями та перевіряю присутніх і їх готовність до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Тиск, здійснюваний твердими тілами
Яка приємна зимова прогулянка на лижах! Однак варто увійти в сніг без них, як ноги будуть глибоко провалюватися під час кожного кроку, іти буде важко, і задоволення буде зіпсовано.
На цьому рисунку вага лижника приблизно дорівнює вазі «пішохода». Тому сили, з якими хлопчики тиснуть на сніг, будемо вважати рівними. Але помітьте: вони діють не на одну точку, а «розподіляються» по деяких площах. У лижника — по площі торкання снігу й лиж, а в пішохода — снігу й підошов. Зрозуміло, що Sлиж > Sподошов. Тому й результат дії лижника на сніг проявляється меншою мірою. Розподіл сили по площі її прикладання характеризують спеціальною фізичною величиною — дробом . За умови, що сила діє перпендикулярно до поверхні, цей дріб називають тиском.
З визначення тиску випливає, що змінити тиск можна двома способами: змінивши силу тиску або змінивши площу, на яку діє ця сила.
Одиницею тиску є 1 паскаль.
2. Способи збільшення й зменшення тиску
У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні способи, щоб зменшити або збільшити тиск. Наприклад, фундамент висотного будинку чинить тиск у 4·105Па. Тому при зведенні будинку його фундамент роблять більше широким, ніж сам будинок, для зменшення тиску на ґрунт.
Шини вантажних автомобілів роблять набагато ширше, ніж у легкових автомобілів. Широкі гусениці дозволяють зменшити тиск трактора на ґрунт і роблять його більш прохідним на ґрунтовій дорозі.
З іншого боку, тиск можна збільшувати завдяки зменшенню площі поверхні. Це використовується в техніці при виготовленні інструментів (зубило, свердло, різець, ножиці й т. ін.).
Далі з учнями можна обговорити питання: у яких випадках тиск необхідно збільшувати і як це роблять? Коли тиск слід змен шувати і як у цьому випадку треба чинити?
Коли тиск потрібно збільшувати: |
|
1. Щоб ґрунт міг витримати тиск будови, збільшують площу нижньої частини фундаменту |
1. Всі різальні інструменти — ножі, ножиці, різці — обладнані різальною частиною із дуже малою площею для створення значного тиску |
2. Шини й гусениці машин, призначених для руху по м’якому ґрунту, ширше, ніж у тих самих машин, що працюють на твердому ґрунті |
2. Різальні й колючі пристосування в живій природі: зуби, пазурі, дзьоби, жала, ікла, шипи й ін. |
3. Для руху по пухкому снігу використовують лижі, що значно збільшують площу опори людини |
3. Лопати, металообробні інструменти (свердла, зубила, напилки й ін.) |
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
Закріплення вивченого матеріалу
1. Навчаємося розв’язувати задачі
2. Сталевий куб створює тиск на стіл 7,8 кПа. Чому дорівнює масса куба?
Розв’язок. За визначенням, , а площа грані S = a2. Тоді
Звідси довжина ребра куба . Маса куба обчислюєтьсяь за формулою m=ρV =ρa3, де a — довжина ребра куба. Таким чином,
Перевіряємо одиниці величин:
Обчислюємо масу:
1. Чому гострий ніж ріже краще, ніж тупий?
2. Навіщо в лопати верхній край, на який надавлюють ногою, зігнуто?
3. Чому підбори туфель дівчини чинять на землю набагато більший тиск, ніж ноги слона?
3. Спостерігаємо прояви тиску газу
На початку уроку учням необхідно нагадати, що тиск газу на стінки посудини обумовлено ударами молекул і залежить від їх числа (густини газу) і швидкості руху (температури).
Переконатися в цьому можна на такому досліді: будемо сипати на аркуш тонкого картону рівномірним потоком пісок. Ми побачимо, що аркуш картону при цьому деформується — точно так само, як якби на нього діяла постійна сила, хоча насправді деформація картону обумовлена окремими ударами піщин.
Тиск газу в замкнутій посудині всюди однаковий. Пояснюють це хаотичністю руху молекул, що обумовлює однакову густину газу в повному обсязі й однакову в середньому загальну силу їхніх ударів на одиницю площі. Проілюструвати вищесказане можна за допомогою такого досліду: під ковпак повітряного насоса поміщають гумову кульку, частково заповнену повітрям, і відкачують насосом повітря з-під ковпака, у результаті чого кулька збільшується в об’ємі.
Однак змінити тиск газу можна й в інший спосіб — змінюючи температуру. Наллємо в казан трохи води, що при ввімкненні пальника повністю перетворюється на пару. На казані є манометр, за яким можна визначити, що при збільшенні температури тиск пари зростає.
Із наведених міркувань можна зробити такий висновок для тиску газу постійної маси:
4. Досліджуємо тиск рідин
Рідина завжди набуває форми посудини, у якій перебуває, зберігаючи свій об’єм. Візьмемо посудину, у дні й стінках якої є однакові отвори, закриті гумовими плівками, і наллємо в цю посудину воду.
Ми побачимо, що всі плівки вигнулися назовні.
Виходить, налита в посудину рідина тисне не тільки на дно посудини, але й на її стінки.
Таким чином, сили тиску в рідинах — це сили пружності, що виникають у результаті деформації шарів, які розташовані нижче, шарами, що перебувають над ними.
Тиск рідини на дно посудини , де P — вага рідини, S — площа дна посудини.
Вага рідини , де m — маса рідини, що виражається через її густину ρ й об’єм V формулою . Об’єм рідини можна виразити через площу дна S й висоту стовпа рідини h формулою . Звідси випливає, що
.
Таким чином,
.
Формула стосується тільки тиску, створюваного самою рідиною, і не враховує тиски атмосфери на поверхню рідини.
За цією формулою можна розрахувати тиск рідини, налитої в посудину будь-якої форми.
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
Закріплення вивченого матеріалу
1. Навчаємося розв’язувати задачі
Розв’язок. З формули одержуємо
Розв’язок. Скористаємося формулою гідростатичного тиску рідини й визначенням сили тиску . Тиск на бічну стінку акваріума зростає пропорційно збільшенню глибини. Звідси випливає, що середній тиск дорівнює середньому арифметичному між мінімальним () і максимальним (, де a — довжина ребра куба) значеннями.
Середній тиск на бічну стінку дорівнює:
Тиск на дно: .
Обчислюємо значення сили тиску:
, .
З урахуванням того, що , остаточно одержуємо:
.
2. Поміркуй і відповідай
1. Опишіть простий спосіб видалення вм’ятини на кульці для настільного тенісу.
2. Чому не можна допускати нагрівання газових балонів?
3. Занурте палець у склянку з водою, не торкаючись дна. Чи зміниться при цьому сила тиску на дно склянки?
V. Домашнє завдання. § 17-18, ст. 91-96, впр 17(1-3)
1