Луцький район
Берестечківська міська рада
Заклад загальної середньої освіти Лобачівський ліцей
Берестечківської міської ради Волинської області
Тиждень фізики та астрономії в ліцеї
Методична розробка
Харчук Алла Святославівна
2022
Харчук Алла Святославівна, учитель фізики та математики, спеціаліст.
Тиждень фізики та астрономії в ліцеї
Методичні рекомендації містять матеріали, які активізують пізнавальну діяльність учнів, розвивають логіку та кмітливість, поглиблюють знання з фізики та астрономії, стимулюють активну творчу роботу, вчать учнів діяти в нестандартних ситуаціях, розвивають інтерес і цікавість до даних предметів.
Матеріали стануть у пригоді учителям-предметникам, які проводитимуть позакласні заходи з фізики та астрономії.
Рецензент:
Л. І. Мельничук, учитель початкових класів, заступник директора з навчальної роботи, спеціаліст I категорії.
Схвалено методичною радою ЗЗСО Лобачівський ліцей
(протокол № 7 від 14.01.2022)
ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………………….4
Розділ І. Конкурс малюнків «Фізика навколо нас…………………………...6
Розділ ІІ. Конкурси стіннівок, ребусів,кросвордів і рефератів……………..7
Розділ ІІІ. Вікторина з астрономії «Крок до зірок»………………………....9
Розділ ІV. Конкурс «Кращий фізик року»…………………………………15
ВИСНОВКИ…………………………………………………………………..18
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………19
ДОДАТКИ……………………………………………………………………20
ВСТУП
Однією з найдавніших, найважливіших і фундаментальних наук є фізика. Вона займає досить важливе місце у житті кожної людини і має серйозний та вагомий вплив на життя кожного. Вивчення цього предмету сприяє формуванню в учнів наукового світогляду. З початком науково – технічного прогресу, ця наука була однією із перших, яка стала окремим науковим напрямом. Фізика вивчає найзагальніші фундаментальні закони світу в якому ми живемо, тим самим змінюючи життя людства до невпізнанності. Тому її заслуги важко переоцінити.
Перед нами постає питання: «Який саме ж вагомий внесок фізики у суспільство»? Відповідь на це питання досить проста і очевидна. Все, що нас оточує навколо – це і є вона. Мобільні телефони, інтернет, телевізори, літаки, пароплави, парові машини, паровози та інші електричні пристрої і т. п. – це все є результатом фізичних досліджень та відкриттів.
Завдяки розрахункам з фізики та астрономії здійснюються польоти в космос, виведення космічних кораблів на орбіту Землі, запуск ракет і автоматичних міжпланетних станцій до інших планет, навігація в мореплавстві, авіації та багато інших значних подій.
Великий внесок в розвиток цих наук зробили такі науковці: Архімед, Галілео Галілей, Ісаак Ньютон, Георг Ом, Блез Паскаль, Майкл Фарадей, Ернест Резенфорд, Нільс Бор, Альберт Енштейн і наші українські вчені – фізики, а саме: Іван Павлович Пулюй, Юрій Васильович Кондратюк, Шубников Лев Васильович, Корольов Сергій Павлович, Патон Борис Євгенович. Це неймовірні люди, які пізнають щось нове у цьому світі, роблять для себе відкриття цікавого, експерементують і діляться цими знаннями та досвідом з іншими.
У сьогоднішньому світі є багато галузей дослідження фізики, які використовуються у нашому повсякденному житті: біофізика, молекулярна фізика, електроніка, астрофізика, ядерна фізика, термодинаміка, аеродинаміка та багато інших. Також фізика досить поширена в інженерних науках, хімії, біології, медицині. Тобто ми бачимо, що ця наука є невід’ємною частиною нашого суспільства та життя вцілому.
Процес навчання фізики спрямовується на формування в учнів ключових компетентностей: математичної, інформаційно – цифрової, соціальної, громадянської, спілкування державною і іноземною мовами тощо; на їхній розвиток як особистості та науково – світоглядне мислення.
На уроках фізики можна використовувати широкий асортимент методів:демонстрація різних цікавих відеофільмів, обговорення проблемних ситуацій та варіанти їх вирішення, експеременти на межі фокусів, участь у дискусії, складати план виступу, готувати проєкти, реферати та повідомлення.
Знання фізики формує в учнів такі основні уміння, як:
Розділ І. Конкурс малюнків «Фізика навколо нас.
Малюнки – це відображення творчості дитини, її духовного світу, уяви та почуття прекрасного. Коли діти малюють, то також розвивають логічне мислення, абстрактну уяву, оскільки навчаються відображати навколишній світ у двовимірному просторі, на папері. Малювання також розвиває просторову орієнтацію дитини, сприяє оволодінню точними науками, допомагає регулювати емоції під час стресу.
Тому я запропонувала учням взяти участь у конкурсі малюнків під назвою «Фізика навколо нас». За допомогою цього конкурсу вони можуть вивчати особливості реальних предметів, осмислювати їх будову, форму, колір і інші властивості, виконувати різноманітні розумові операції.
Важливе значення у нашому житті мають фізичні та астрономічні дослідження, винаходи, розробки, відкриття, явища та процеси. Всі вони дають нам уявлення та знання про навколишній світ, тому я запропонувала учням втілити їхню фантазію на папері, для того щоб кожен зміг намалювати та показати «свою фізику та астрономію». За допомогою малювання учні показують свій талант, емоції, почуття, вкладають свою душу та зовсім по іншому розкриваються. Відображення свого бачення на папері дає змогу дитині відчувати – радість, щастя, місцями смуток, цілий калейдоскоп емоцій, настроїв і почуттів.
Тобто, без зображення малюнків ми б не змогли уявити фізичних явищ, приладів, предметів і т. д., не розвивалися б науки. Цей вид мистецтва завжди буде актуальним у будь – якому світі та у будь – якій науці.
На світлинах нижче ви можете побачити конкурс малюнків у нашому ліцеї «Фізика навколо нас», у якому брали участь учні 5 – 7 класів (Додаток 1). Кожна дитина самостійно фантазувала, уявляла, аналізувала, порівнювала свою роботу, тим самим розвивала пізнавальні процеси та розширювала загальне сприйняття світу.
Розділ ІІ. Конкурси ребусів, стіннівок, кросвордів і рефератів.
Згідно запланованих заходів на тиждень, тема повідомлень мала назву «Фізика навколо нас». Тому саме згідно даної теми я підготувала учням низку ребусів.
І.1. Ребус – це головоломка, яка створюється за допомогою символів. Іншими словами можна сказати, що це логічні задачі, які розвивають у дітей кмітливість, пам'ять, швидкість мислення, вміння орієнтуватися в ситуації і застосовувати вже здобуті знання. Саме їх я вирішила використати у цій розробці з фізики і зараз розглянемо декілька основних з них, продемонстрованих в наступних прикладах ( Додаток 2).
І.2. Стінгазета.
Учням рекомендується визначитися з темою стінгазети та підібрати потрібний матеріал для написання статей.
Головна умова конкурсу – інформація, яка міститься в цих джерелах має бути цікавою, достовірною та актуальною. У стіннівках, рефератах може бути зібраний такий матеріал: оригінальні малюнки, зображення або ілюстрації, що стосуються фізики, захоплюючі та неймовірні факти про фізичні явища, процеси, маловідомі цікаві історії з життя видатних вчених – фізиків або опис їх дослідів та винаходів.
Далі маємо визначитися у якому положенні потрібно розмістити ватман для написання: горизонтальному чи вертикальному. Зверху посередині великими літерами вказується назва газети: «Фізика навколо нас». Підібрану інформацію рекомендується розділити на кілька пунктів, в кожному з яких буде поданий відповідний текст. По боках можна розмістити малюнки, намальовані власноруч, роздруковані приклади фото, або ж дозволяється вирізати з журналів готові ілюстрації на задану тему і створити колаж.
На завершальному етапі своєї роботи учні оцінюють зовнішній вигляд стінгазети. Тоді враховують всі переваги та можливі недоліки, ліквідувавши їх, розміщують стінгазету для перегляду. Щоб інформація була корисною та цікавою читачам, потрібно щоб вона була достовірною і провіреною. Дозволяється навіть запропонувати ребус, загадки, вирішити якусь задачу, кросворд або ж опублікувати результати анкетування, яке було проведено напередодні заздалегідь (Додаток 3).
І.3. Реферат.
Реферат, на мою думку, є найлегшим видом учнівської роботи. Адже до його виконання ставляться найпростіші вимоги: обсяг може становити від 5 до 15 сторінок, тема дається на власний вибір з фізики або астрономії або пропонується список підготовлених вчителем тем. Учні за власним дизайном оформлюють свою роботу, додаючи власні малюнки, фото або зображення з інтернету та забарвлюючи шрифт у свої відтінки (Додаток 4).
Реферат повинен містити:
Написання рефератів дозволяє розвивати учням навички самостійної роботи з інформаційними джерелами, інтернет – ресурсами, науковою та навчальною літературою, поглиблює їхні знання з різних галузей, розширює теоретичні знання, формує зорову пам'ять.
І.4. Кросворд.
Цікавими для кожного у будь – якому віці є відгадування кросвордів. Суть цієї гри – задачі полягає в тому, що потрібно вписати літери у відповідні рядки завданої фігури так, щоб літери співпадали по вертикалі та по горизонталі.
Кросворди діляться на кілька типів:
Дані головоломки є досить поширеними та інтелектуальними. Вони тренують логічне мислення, пам'ять, цілеспрямованість та увагу.
Я пропоную розглянути варіант класичного кросворду.
Учням дається ряд запитань, на які потрібно розмістити слова – відповіді розташовані за вертикаллю або горизонталлю. Кожному запитанню відповідає номер, який присвоюється відповіді. Розв’язавши цей кросворд, учні не тільки інтелектуально попрацюють, а й збагатять свої знання і кругозір, поміркують над визначенням окремих слів з іншої точки зору, добре розбиратимуться у вивченому матеріалі (Додаток 5).
Розділ IІІ «Крок до зірок»
Вступне слово вчителя
Вчитель. Сьогодні ми перевіримо як ми знаємо астрономію, тому розпочинаємо конкурс «Крок до зірок». Для участі запрошуємо дві команди, сформовані з учнів 10-11 класів. Просимо зайняти місця.
(У кожній команді по 6 учнів).
ІІ. Представлення команд та журі
Вчитель. Кожна команда зараз представить свою візитку.
(Команди представляють свої назву, емблему, девіз)
Вчитель. У нас є журі, яке буде слідкувати за ходом конкурсу і оцінювати команди.(Представлення журі, що складається з 3 учителів).
ПРАВИЛА ВІКТОРИНИ!
Ведучий 1: Вступ людства у космічну еру був підготовлений усією його попередньою історією, жагою пізнавати нове, раніше невідоме та непізнанне. Це питання хвилює і нас, усіх тих, хто живе у сучасному світі.
Ведучий 2: Увага! Відкриємо школу юних космонавтів. Саме сміливі, веселі та розумні зможуть увійти до космічної експедиції.
Ведучий 1: Для вступу до школи потрібно мати не тільки знання про космос та техніку, а і почуття гумору та винахідливість, вміння експерементувати, щоб при зустрічі з представниками інших планет гідно представити власну домівку.
Ведучий 2: У відбірковий тур увійшли команди: 10 і 11 класу ( озвучуємо назви команд). Тож розпочинаємо!
Ведучий 1: Конкурс 1 «Космічна зоологія». Команди повинні скласти список сузір’їв названих на честь тварин, навіть казкових.
Ведучий 2: Конкурс 2 «Створи планету». Кожному учаснику з команди потрібно надути по кулі. Переможе та команда, яка надує не тільки швидше, а ще й більші за розміром кулі.
Ведучий 1: Конкурс 3 «Світ міфів». Стародавні римляни називали планети іменами своїх богів, ці назви збереглися в астрономії і понині. Кожна команда отримує два види карток: на одних зазначені назви планет, на інших – боги. Потрібно розмістити планети відповідно до назв богів.
Правильні відповіді:
Ведучий 2: Конкурс 4 «Космічний портрет». Команди за описом розповіді, яку прослухають повинні відгадати чий портрет приховано.
У «Слові о полку Ігоревім» згадується про це явище 1 травня 1185р., як про часткове. Таким його бачили на березі Дінця. Повна фаза його проходила через Новгород. А в Лаврентіївському літописі подано його повний опис 1185р., де одночасно згадується протуберанець (« якоугольжаров ») – раніше, ніж у західноєвропейських хроніках (1239 р.). Детально описуючи часткові ці явища, спостерігачі порівнювали видиму його частину з фазою Місяця. Вони справляли найбільше враження на людей. Літописці описували його пильно і докладно, сприймаючи їх як знаки, котрі Бог посилає людям для перестороги. Відоме з літописів таке явище, сприймалося як попередження про трагічний результат походу князя Ігоря. Одним із цих двох явищ 12 лютого 1161р. автор літопису пов’язує із смертю князя. Адже у давні часи воно вважалося лихою ознакою, яка віщувала війну, голод, пошесті, смерть. Проте, є здогадки, що деякі літописці знали справжні причини виникнення цих явищ.
Відповідь: затемнення Сонця.
Перед нами портрет красеня. Він то худенький, то сильно гладшає. Коли він повний, то нагадує обличчя. Права сторона якого вся мокра та плаксива. На лобі зморшки – море Холоду, праве око – море Дощу, а під ним – Гниле болото. На підборідді – море Вологості, права щока – океан Бур. Ліва сторона – весела: тут є залив Спраги, море Спокою, озеро Сновидінь та море Нектару. Чий це портрет?
Відповідь: затемнення Місяця.
Ведучий 1: Конкурс 5 «Моя планета» (домашнє завдання).
Кожна команда представляє назву планети, інопланетне створіння і розповідає про життя на цій планеті та її жителів.
Ведучий 2: Конкурс 6 «Пантомімо».
За допомогою міміки і жестів показати астрономічний прилад чи явище
(команди отримують картки з назвою приладів).
Картка 1: Телескоп, градус, зірка падає, дзеркало, місячне затемнення.
Картка 2: Метеорит, планета, фотоплівка, годинник, сонячний диск.
Ведучий 1: Конкурс 7 «Ерудит».
А тепер перевіримо ваші знання з астрономії. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Запитання до команди 10 класу:
1. Оптичний прилад для спостереження космічних тіл?
2. Як називається вікно літального апарата?
3. Супутник Землі.
4. Який радіус Землі?
5. Час одного оберту Землі навколо своєї осі?
6. Небесне тіло, що обертається навколо планети?
7.Навколо якого тіла обертаються планети Сонячної системи?
Відповіді: 1)Телескоп; 2) ілюмінатор; 3) Місяць; 4) 6400 км; 5) 1доба=24 години; 6) супутник; 7) навколо Сонця.
Ведучий 2: Запитання до команди 11 класу:
1. Як називається галактика в якій ми живемо?
2. Найближча до нас зоря?
3. Час одного оберту Землі по своїй орбіті ?
4. Скільки планет входить до складу Сонячної системи?
5. Яка відстань від Землі до Сонця?
6.Місце старту космічних апаратів?
7.Космічне тіло, що не долетівши до Землі згорає в її атмосфері?
Відповіді: 1)Молочний шлях; 2) Сонце; 3) 1 рік; 4) 8 планет;
5) 150 млн. км; 6) космодром; 7) метеорит.
Ведучий 1: Швидко плинне час. Наші змагання добігають до кінця. Слово для оголошення переможців надається журі (оголошення результатів вікторини).
Розділ ІV. Кращий фізик року.
Вступне слово вчителя: сьогодні у нас з вами, дорогі учні, зустріч знавців і любителів фізики. У даному заході можуть приймати участь школярі 7 – 11 класів. Взявши участь у цьому конкурсі ви переконаєтеся, що фізика буває цікавою, пізнавальною та захоплюючою наукою.
Метою заходу є повторення та поглиблення знань учнів з даного предмету, розвиток логічного мислення, виховання інтересу до вивчення фізики, поваги до вчених – фізиків і розширення кругозору та інтересу школярів.
Конкурс «Відомі вчені – фізики»
Вчитель: журі оцінює відповіді учнів.
Конкурс «Знавець фізичних явищ та приладів»
Вчитель: кожен учень повинен записати на аркуші паперу всі явища та прилади, які він знає з фізики. Правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Вчитель: журі оцінює відповіді учнів.
Конкурс «Шерлок Холмс»
Вчитель зачитує учням уривки тексту про Шерлока Холмса, а вони повинні розгадати, яке фізичне явище описується. За кожну правильну відповідь ставиться 2 бали (Додаток 6).
Конкурс «Правда – неправда»
Вчитель: (роздає кожному учневі по дві картки зі словами «так» і «ні»). Суть конкурсу полягає у тому, що вчитель читає фізичне твердження, а школярі мають або підтвердити його чи спростувати.
Вчитель:Наш конкурс добігає до кінця. Слово для підведення підсумків і оголошення переможця надається журі (оголошення результатів конкурсу).
ВИСНОВКИ
Методичний тиждень кожного вчителя – це інноваційна форма роботи, яка породжує нові уявлення, знахідки та ідеї, дає можливість вибрати різні форми творчої, креативної і наукової активності. Проведення таких тижнів забезпечує розвиток творчого потенціалу, інноваційне становлення та зростання інтелектуального, культурного рівня вчителя і його педагогічного досвіду.
Основним завданням цього заходу є сприяння всебічному творчому, естетичному, культурному, інтелектуальному й пізнавальному розвитку учнів. Вчитель визначає мету і цілі роботи з школярами під час проведення методичного тижня; організовує: різноманітну діяльність дітей та створення умов для розвитку їхньої самодіяльності; поєднує індивідуальну та колективну роботу; використовує парний та груповий вид діяльності; планує роботу,враховуючи інтереси,можливості,індивідуальний розвиток дітей; встановлює правильні педагогічні відношення з учнями; аналізує, осмислює свій педагогічний досвід діяльності та робить висновки.
Але вчителеві потрібно пам’ятати, що організовуючи роботу, потрібно стосунки будувати на повазі до особистості учня, ставлення до нього як до свідомого громадянина, враховувати особливості його індивідуального розвитку. Потрібно виховувати особистість, яка поважає інших людей і усвідомлює свою гідність.
Я вважаю, що основне кредо вчителя має бути таким: «Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом!» - Ліна Костенко.
Список використаних джерел
Додатки
Додаток 1
Конкурс малюнків
Додаток 2
Ребуси
Відповідь: бар
(фізичний термін)
Відповідь: рівновага
( фізичний термін )
Відповідь: тиск
( фізичний термін )
Відповідь: протон
( фізичний термін )
Відповідь: гравітація
( фізичний термін )
Відповідь: дисперсія
( фізичний термін )
Відповідь: змінний струм
( фізичний термін )
Відповідь: кристал
( фізичний термін )
Додаток 3
Конкурс стіннівок
Додаток 4
Реферати
Додаток 5
Кросворди
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
11 |
|
|
|
|||||||||
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Відповіді: 1) Фізика; 2) механічні; 3) електризація; 4) оптичне; 5) електричне; 6) магнітне; 7)теплові; 8)ожеледиця; 9)звукові; 10) блискавка; 11) дощ; 12) гіпотеза.
Ключове слово: фізичні явища.
Додаток 6
Конкурс «Шерлок Холмс»
1