Тиждень природознавства у початковій школі
Мета проведення предметного тижня з природознавства: розвиток пізнавальної активності і ціннісного ставлення до природи.
До числа завдань відноситься:
Новизна. Для розвитку пізнавальної активності, підвищення мотивації учнів використовуються електронні посібники. Матеріал для інтелектуально-пізнавальних ігор містить краєзнавчу спрямованість.
Результативність. Всі заходи спрямовані на розвиток інтелектуальних та творчих здібностей кожної дитини і мають практичну спрямованість. Діти можуть проявити себе у конкурсі малюнків, оформленні стінгазет, читанні віршів, виготовленні годівниць та поробок з природного матеріалу.
Ефективність. Тиждень з природознавства охоплює всіх учнів початкової школи. Розробивши одну гру, вчитель має змогу проводити її з декількома класами. Створені презентації звільняють педагога від повторного підбору наочності.
Практична цінність. Наведений матеріал можуть використовувати у своїй роботі вчителі початкових класів, вчителі-предметники, класні керівники, вихователі груп продовженого дня, батьки.
Опис системи роботи. Всі класи на початку тижня отримують пакети із завданнями для підготовки до конкурсів та виставок. Кожен день учнів чекає цікаве творче справу.
Інтелектуальні ігри проводяться у вигляді подорожі по станціях. Перед грою видаються маршрутні листи, в яких зазначається результат роботи класу (в балах) на кожному етапі шляху. Переможці класних олімпіад третіх і четвертих класів запрошуються на шкільний тур. В кінці предметного тижня на загальній лінійці підбиваються підсумки, нагороджуються переможці.
Висновок. Вивчивши рефлексію учнів і вчителів, можна зробити наступні висновки, що даний вид діяльності:
Тиждень природознавства у початковій школі
Мета проведення предметного тижня з природознавства: розвиток пізнавальної активності і ціннісного ставлення до природи.
До числа завдань відноситься:
Новизна. Для розвитку пізнавальної активності, підвищення мотивації учнів використовуються електронні посібники. Матеріал для інтелектуально-пізнавальних ігор містить краєзнавчу спрямованість.
Результативність. Всі заходи спрямовані на розвиток інтелектуальних та творчих здібностей кожної дитини і мають практичну спрямованість. Діти можуть проявити себе у конкурсі малюнків, оформленні стінгазет, читанні віршів, виготовленні годівниць та поробок з природного матеріалу.
Ефективність. Тиждень з природознавства охоплює всіх учнів початкової школи. Розробивши одну гру, вчитель має змогу проводити її з декількома класами. Створені презентації звільняють педагога від повторного підбору наочності.
Практична цінність. Наведений матеріал можуть використовувати у своїй роботі вчителі початкових класів, вчителі-предметники, класні керівники, вихователі груп продовженого дня, батьки.
Опис системи роботи. Всі класи на початку тижня отримують пакети із завданнями для підготовки до конкурсів та виставок. Кожен день учнів чекає цікаве творче справу.
Інтелектуальні ігри проводяться у вигляді подорожі по станціях. Перед грою видаються маршрутні листи, в яких зазначається результат роботи класу (в балах) на кожному етапі шляху. Переможці класних олімпіад третіх і четвертих класів запрошуються на шкільний тур. В кінці предметного тижня на загальній лінійці підбиваються підсумки, нагороджуються переможці.
Висновок. Вивчивши рефлексію учнів і вчителів, можна зробити наступні висновки, що даний вид діяльності:
Гра-подорож для 1 класу. Станція "Щасливий кошик"
Мета: Розвиток пізнавального інтересу та дбайливого ставлення до природи.
Хід гри
Ведучий: - Відгадайте загадки. Розгадавши слова, ви дізнаєтесь місце, куди збирають те про що йде мова.
Довкола пеньочків
вмостились грибочки.
Більші та маленькі,
а звуться … (опеньки).
Ці грибочки невеличкі,
Із близнючок в них сестрички.
По лісах мандрують пішки,
Носять рижі босоніжки. (Лисички)
Виросли гриби прекрасні —
Капелюшки в них, мов в маслі.
І збирають грибники
Маслянисті …(Маслюки).
Із найперших своїх днів
Найбіліший із грибів.
По властивостях він цінний,
Лікар від хвороб відмінний. Білий гриб
Ведучий:
- Де знаходяться гриби? А чому ці гриби так назвали?
1) підберезник 5) маслюк
2) підосичник 6) опеньки
3) рижик
4) сироїжка
- Які отруйні гриби ви знаєте? Може гриб з'їсти будинок? (гриб–цвіль руйнує деревину)
- Які птахи і звірі їдять гриби? (глухарі, білки)
- У цього гриба багато назв: дідусів тютюнець, галкина лазня, чортів тютюнець. Яке справжнє ім'я? (гриб-дощовик) .
Знаєте ви?
- Білка заготовляє до 600 г сухих грибів.
- Найшвидше росте гриб-підберезник. Він у добу зростає на 5 см.
- Під час війни, коли не вистачало бинтів і вати, вату замінювали грибом-дощовиком.
Інтелектуально-пізнавальна гра "О, щасливчик!" для 2 класів.
Коли щука на берег «виходить»?
А) ніколи не виходить
Б) у спекотний літній день
В) навесні, по холодку
Відповідь: Навесні, як тільки прогріється вода вздовж берегів річок і озер, вилазять на мілину величезні щуки метати ікру.
Яка риба грає в баскетбол?
А) немає таких
Б) акваріумна рибка
В) морська риба
Відповідь: В акваріумі живе риба - клюворил. Якщо кинути в акваріум суху горошину або поролонову кульку, то рибка одразу ж починає грати нею. Вона штовхає м'ячик «дзьобом», підкидає його вгору.
Як риби розмовляють?
А) мовчать
Б) таємно
В) пошепки
Відповідь: Пошепки – це коли голосові зв'язки не причому. У риб вони і не причому. Скриплять бульбашками, зябровими кришками, труть зубами один об одне.. А чують як? Піскарі звук свистка за 30 метрів вловлюють. А вуха які цікаві! В черепі, позаду очей, є пухирець з густою рідиною, а в неї камінчики плавають. Вони сприймають коливання хвиль і передають сигнал у мозок.
Яка з річкових риб найменша?
А) піскар
Б) бичок
В) карась
Відповідь: найпоширеніші карлики серед риб – це бички. Найдовший бичок має довжину 7 см, а загалом вони всього 1 см.
Яка з річкових риб найбільша?
А) щука
Б) осетер
В) сом
Відповідь: Прісноводними акулами називають старих щук, досягають 1 м 50 см і 50 кг ваги. У Ладозькому озері виловлювали осетрів довжиною 2 м 60 см і вагою 128 кг. В Дніпрі ловили сомів до 5 м та 300 кг.
6. Яка риба є довгожителем?
А) карась
Б) акула
В) тріска
Відповідь: Китова акула живе 70 років і є довгожителем.
7. Яка найшвидша риба?
А) риба-пила
Б) риба-вітрильник
В) риба-молот
Відповідь: Риба-вітрильник пливе швидше (109 км/год) , ніж біжить гепард (96 – 101 км/год) .
Інтелектуально-пізнавальна гра "Зелена аптека" для 3 класів.
Ліс, як казкове царство,
Там кругом ростуть ліки.
У кожній травичці, в кожній гілці
І мікстура і таблетки.
Чарівна квіточка дасть вам 7 добрих порад.
Робота по групах – 7 груп. Діти беруть по одній пелюстці і вгадують, про яку рослину йде мова.
1 пелюстка
- Відваром миють волосся.
- Це хороший кровоспинний засіб.
- Сон посилає хворим.
- Припиняє противну блювоту.
- Про мене кажуть, що я одна заміняю сім лікарів. (КРОПИВА)
2 пелюстка
- Лікує рани, порізи.
- Застосовується від болю в шлунку.
(ПОДОРОЖНИК)
3 пелюстка
- Білі горошини на зеленій ніжці.
- Краплі приймаються від сердечного болю.
- Заспокійливий засіб. (КОНВАЛІЯ)
4 пелюстка
- Жовті очі, білі вії.
- Застосовується для полоскання горла при ангіні.
- Відваром миють волосся. (РОМАШКА)
5 пелюстка
Якщо кашель вас замучив,
І запалення розпочалось,
Подружись зі мною швидше,
Я обіцяю, все пройде. (МАТИ-Й-МАЧУХА)
6 пелюстка
- Мій настій п'ють для профілактики, він дуже смачний і корисний.
- У ньому міститься вітамін С. (ШИПШИНА)
7 пелюстка
Жар, головний біль, поганий апетит.
Випий відвар з мого листя,
Враз забудешся про них. (БРУСНИЦЯ)
2. Розгадування кросворду "Дізнайся мене в обличчя" по картинках.
3. Як потрібно збирати лікарські рослини?
Які правила друзів природи ти згадав на цій галявині?
Інтелектуально-пізнавальна програма "Своя гра" для 4 класів.
Підготовка до гри:
1. Дошка
Тварини 10 20 30
Вода 10 20 30
Здоров'я 10 20 30
тематика питань, картки з питаннями, 10, 20, 30 – кількість балів (ціна питання)
2. Розділитися на три команди.
Хід гри
Команди називають тему і питання (за бажанням) і готуються до відповіді. (Наприклад: "Вода, 30") Хто більше набере балів.
Питання на картках:
Тема "Тварини"
10. У маленької тваринки 100 срібних монет на спинці. (Риба)
20. Який птах літає найшвидше? (Стриж)
30. Для чого кішкам вуса? (Ними вони розпізнають предмети "на дотик", приблизно так само, як ми, люди, пальцями...)
Тема "Вода"
10. Які ви знаєте кольорові моря? (Чорне, Біле, Червоне)
20. Який материк омивається чотирма океанами? (Євразія)
30. В якому морі не можуть жити рослини і тварини? Чому? (В Мертвому. Дуже багато солі у воді цього моря)
Тема "Здоров'я"
10. Як вберегти себе від простудних захворювань?
20. Чим шкідливе куріння? (Впливає на ріст; впливає на шкіру: змінюється колір, вона стає в'ялою, рано з'являються зморшки, тобто куріння швидко старить і робить людей менш привабливим; завдає шкоди органів дихання; і т. д.)
30. Як ти допоможеш собі сам, коли ти або хтось порізався? (Невеликий поріз міцно притиснути ваткою або серветкою, чистою носовою хусткою, поки не зупиниться кровотеча; Обережно промити місце навколо порізу теплою водою, висуши чистим рушником або марлею; Змасти краї рани йодом або зеленкою; Закрити поріз шматочком бактерицидного пластиру. Міняй його кожен день.)
Літературна вітальня "З любов'ю про природу..."
Аудиторія: Учні 1-4 класів.
(Вітальню можна провести, як в окремо взятому класі, так і на паралелі) .
Хід заняття
1. Привітання. Раді бачити вас у літературній вітальні. "З любов'ю до природи..." - так звучить тема нашої зустрічі. (Запалюємо свічку – чарівний вогонь, який допоможе побачити і почути багато цікавого)
2. Перегляд слайдів про природу. Що таке природа? . . . Це ліси, поля, річки, озера. Це тварини і птахи, риби і комахи. Це сама людина. Як багато цікавого можна побачити навколо, якщо вміти дивитися, спостерігати, слухати, відчувати, дивуватися, розуміти, любити... Заглянемо в цей дивовижний світ звуків, барв, світ незвичайного і загадкового...
Здрастуй ліс дрімучий ліс!
Повний казок і чудес!
Всі відкрий нам, не таї:
Ти ж бачиш – ми свої!
3. Читання віршів про красу природи.
- Якою постала перед вами природа? (відповіді учнів)
- А ось як розповіли про дивну красу нашої природи поети.
(Діти читають вірші про природу. Ведучий дякує дітям, підводить підсумок даного етапу) .
4. Перегляд слайдів на тему "Дивовижне - поруч..."
(цікаві кадри про тварин, комах, птахів і т. д. )
Тут у хащах лісових,
Де все так з дитинства мило,
Де чистим повітрям
Приємно так дихати,
Є в травах і квітах
Цілюща сила
Для всіх можемо їх
Таємницю розгадати.
- Ось такі чудеса може помітити людина, яка любить, розуміє, відчуває всім серцем і піклується про нашу матінку-природу.
5. Бесіда про дбайливе ставлення до природи.
Як це страшно – вимирання роду,
Всіх поголовно, усіх до одного,
Коли спустошена природа
Вже не в силах нічого зробити.
І поповзе проказа занедбання.
І пересохнуть ниточки води.
І птахи вимруть, і впадуть рослинки,
І звір не обійде своєї біди.
І скільки тут користі не шукай ти,
Якою ти відмовкою не володій,
Земля вимагає захисту. ЗАХИСТУ!
Вона рятунку просить у людей!
6. Підбиття підсумків зустрічі.
- Яку допомогу ви можете надати нашій планеті?
- Як врятувати Землю від катастрофи? (Відповіді дітей) .
Любіть природу!
Бережіть природу!
Не паліть траву!
Не ламайте кущі!
Не сипте на землю всяку гидоту.
І дасть вам природа здоров'я та радість!
Все є у нас на потім і на зараз:
Річки, гори і ліси, блакитні небеса,
Океани, пальми, сніг і Земля одна – на всіх!
Все вона віддати нам рада,
Тільки скупитися не треба!
І тоді залишиться все для всіх і назавжди!
Рефлексія. "Чарівний стілець"
(Хто сідає стілець, отримує право розповісти про почуття, відчуття, поділитися своїми враженнями, розповісти однокласникам що сподобалося, запам'яталося, здивувало, засмутило) .
Олімпіада з природознавства.
1. Живі істоти, на відміну від предметів неживої природи
2. Форми охоронюваних територій
3. Як називається незалежна міжнародна організація з охорони навколишнього природи?
4. Що можна виміряти термометром?
5. До складу повітря входить:
6. Яка з речовин розчиняється у воді?
7. Корисна копалина
8. Що можна використовувати в лісі замість чайного листа?
9. Рослини, що містять фітонциди (речовини, від яких гинуть хвороботворні мікроби)
10. Для проростання насіння необхідно
11. В холодну зиму птахів часто підгодовують. Який корм їм не можна давати?
12. Хто впадає в зимову сплячку?
13. Ланцюг живлення: жито --- миші --- ?