Дане ток-шоу проведене серед учнів 9-х класів, які є фрілансерами та експертами в галузі Інтернет-технологій: контент-менеджер, тренер з медіакультури, блогер, SMM-спеціаліст в соціальних мережах, інтернет-коуч та експерт з користування Інтернетом. Дев'ятикласники розповіли про найпоширеніші інтернет-загрози, технології та способи захисту, основні психологічні та моральні засади безпечного перебування в Інтернеті, пояснити учням поняття «кібербулінг», довели важливість і значимість даної теми. Також на заході за допомогою сучасних онлайнових інтернет-сервісів було проведено:
Ток-шоу «Стосується кожного»
Тема: Медіабезпека та інтернет-грамотність
Мета:
Очікувані результати:
Форма проведення: ток-шоу
Обладнання: мультимедійна презентація, мультимедійний проектор, відеокамера або смартфон в кожної групи, комп’ютери з програмним забезпеченням, яке дозволяє робити монтаж відеоматеріалів.
Хід заняття
Звучить музика телепередачі, поза кадром говорить учень (записаний голос).
«Створюй, спілкуйся та поважай: кращий Інтернет починається з тобою»
Ведучий: Доброго дня. Ми розпочинаємо ток-шоу «Стосується кожного» і я його ведучий _________. 6 лютого 2018 року у всьому світі відзначається День безпечного Інтернету під гаслом, яке було щойно озвучене. Дана подія проводиться з метою залучити до дій кожного, хто відіграє свою роль у створенні кращого Інтернету для всіх, зокрема, наймолодших користувачів. З кожним роком до відзначення цього дня в Україні, як і у всьому світі, приєднується все більше організацій. Наше ток-шоу також не залишилось осторонь даної події. Сьогодні ми поговоримо про медіабезпеку та інтернет-грамотність користувачів у мережі Інтернет. І для доведення важливості і значимості даної теми ми запросили в нашу студію гостей, які є фрілансерами та експертами в галузі Інтернет-технологій:
Ведучий: Інтернет — це скарбниця знань та інформації, незамінний інструмент для спілкування та соціалізації. Із кожним роком зростає кількість інтернет-користувачів, особливо дітей і підлітків, а також збільшується час, який вони проводять в мережі.
Ведучий: Дійсно, Інтернет – це безмежний простір, що відкриває для нас безліч можливостей, але водночас містить масу пасток, що можуть бути небезпечні для непідготовленої, малодосвідченої людини. Надаю слово нашому гостю -
блогеру ____________________, яка ознайомить нас зі статистикою ставлення українців до питання безпеки дітей в Інтернеті.
Блогер. Доброго дня, шановні глядачі та гості. Звісно, всі ми знаємо, що діти, як найбільш активна й допитлива аудиторія, часто першими знайомляться з новими технологіями, випереджаючи в технічній освіченості батьків. Відсутність життєвого досвіду у дітей підвищує ризик зіткнення з онлайн-загрозами.
Звернімо увагу на дані всеукраїнського соціологічного дослідження, проведеного Інститутом соціології НАН України. Була виявлена наступна статистика:
В цьому є і вина батьків. Так, дослідження показали, що 76 % батьків не знають, які сайти відвідують їхні діти. Це загальні дані, які, безперечно, спонукають до роздумів.
Сьогодні «грамотність» — це не лише академічні навички читання, рахування і письма, а й уміння використовувати Інтернет безпечно та усвідомлено. Це і є цифрова грамотність, або цифрова компетентність.
Ведучий: Дякую, ________. Журналісти нашого ток-шоу вирішили провести власне дослідження серед активних користувачів Інтернету з метою виявлення їх ставлення до глобальної мережі та мети її використання. Для цього ми обрали в якості аудиторії учнів 8-11 класів Миколаївської ЗОШ№ 28. З результатами опитування нас ознайомить трохи пізніше ______________, яка є журналістом нашого ток-шоу, а зараз я пропоную перевірити нашу аудиторію та провести невеличке онлайн-тестування.
Для цього вам необхідні будуть ваші гаджети, тобто смартфони. На екрані ви бачите GR-код (адреса сайту). Вам потрібно відсканувати його, ввести код 889500 та пройти тестування, яке складається з 3-х питань.
Учні проходять онлайн-тестування
Ведучий: Всі ви пройшли тестування. А зараз поглянемо на екран. Які висновки ви можете зробити з отриманих результатів.(учні висловлюють власну думку)
Ведучий: А зараз наш ____________ оголосить свої висновки з проведеного дослідження.
(журналіст оголошує результати онлайн-опитування, подані у вигляді діаграм)
Ведучий: Дякую тобі, _______, за проведене онлайн-опитування та надану статистику. Дуже добре, що за результати дослідження більшість учнів 28-ї школи все-таки в корисних цілях використовують мережу Інтернет. Але, нажаль, більшість дітей через відсутність життєвого досвіду потрапляють в онлайн-пастки, стикаються з онлайн-загрозами. Про це більш детальніше розповість нам експерт з користування Інтернетом ______________.
Експерт: Дякую. Дійсно, в моєму житті часто траплялися ситуації, коли я стикався з різними інтернет-загрозами. Пояснення і причини цього різні: я не знав, які ресурси можуть бути небезпечними, яких правил слід дотримуватися при спілкуванні в Інтернеті, не був обізнаний в області інтернет-грамотності. Але стикаючись з загрозами в Інтернеті, я намагався вирішити ситуацію в позитивному напрямку, став більш обізнаним в Інтернет-просторі. Тому я пропоную вам, наші глядачі, розглянути та обговорити подібні ситуації, які часто трапляються з підлітками в Інтернеті, з метою їх подальшого запобігання.
Ведучий: Отже, ми можемо зробити висновок про те, що небезпека чекає нас в Інтернеті навіть у звичайних, на наш погляд, життєвих ситуаціях. Прогрес – явище різнобічне, яке разом з користю і розвитком несе нові ризики та проблеми. Один із прикладів такої проблеми – кібербулінг. Це досить нове поняття для нашої країни, воно прийшло до нас із Заходу разом із чатами і соціальними мережами.
Я надаю слово нашому гостю, тренеру з медіакультури, яка розповість нам більш докладно про даний термін.
Тренер з медіакультури: Доброго дня всім. Рада завітати до вас в студію і поділитися своїм досвідом з даного питання. Кібербулінг –– це найчастіше, підлітковий віртуальний терор. Дістав він свою назву від англійського слова bull – бик, зі схожими значеннями: агресивно нападати, задирати, чіплятися, провокувати, ятрити, дошкуляти, тероризувати. Кібербулінг іще перекладають як кіберзалякування.
Найпоширеніші методи кібербулінгу:
• Використання особистої інформації.
• Анонімні погрози.
• Переслідування.
• Тролінг і флеймінг.
• Гепіслепінг.
Розглянемо методи кібербулінгу докладніше:
Використання особистої інформації. «Зламування» поштових скриньок, серверів, сторінок у соціальних мережах з метою отримання особистої інформації про людину та переслідування її.
Анонімні погрози. Кіберхулігани анонімно посилають листи на адресу електронної пошти своєї жертви з повідомленнями загрозливого змісту. Іноді ці загрози мають образливий характер з вульгарними висловами і ненормативною лексикою.
Переслідування. Кіберпереслідування відбуваються за допомогою мобільного зв’язку або електронною поштою. Хулігани можуть довгий час переслідувати свою жертву, завдаючи брудних образ принизливого характеру або шантажуючи будь-якими таємними фактами.
Тролінг – розміщення в Інтернеті (на форумах, у блогах) провокаційних повідомлень з метою викликати флейм, тобто конфлікти між учасниками, взаємні образи
Флеймінг. Улюблений метод «тролів» у мережі. Обмін короткими емоційними репліками між двома і більше людьми, звичайно в коментарях у публічних місцях мережі. Іноді перетворюється у затяжний конфлікт.
Гепіслепінг – назва походить від випадків в англійському метро, де підлітки били перехожих, тоді як інші записували це на камеру мобільного телефону. Тепер ця назва закріпилася за будь-якими відеороликами з записами реальних сцен насильства. Ці ролики розміщують в Інтернеті, де їх можуть переглядати тисячі людей, без згоди жертви.
Давайте з вами проаналізуємо дані методи кібербулінгу:
Розглянемо стандартну структуру кібербулінгу на прикладі його учасників та їхніх психологічних портретів:
1. Агресор – людина імпульсивна, яка прагне головувати над усіма, щоб її всі слухалися і боялися, агресивно налаштована не лише до ровесників, але й до дорослих (батьків, учителів); не вміє співчувати, фізично сильніша за «потенційну жертву».
2. Потенційна жертва – людина замкнена, вразлива і сором’язлива, яку легко налякати, невпевнена у собі, дуже за все переживає, має занижену самооцінку, депресивна, часто думає про суїцид, не має близьких друзів, більше спілкується з дорослими, ніж з ровесниками, фізично слабша за «агресора».
3. Спостерігач – людина, якій дуже цікаво переглянути (в деяких випадках і зафіксувати) процес цькування та знущання однієї людини над іншою.
Якщо дитина стала «потенційною жертвою» в процесі кібербулінгу, то їй дуже страшно про це розповісти дорослим. Це може відбуватися з різних причин: діти можуть вважати, що дорослі не зуміють розв’язати подібну проблему або не будуть сприймати її як серйозну; або думають, що коли розповісти про цю проблему комусь із дорослих, то їм буде тільки гірше, тому що це спрацює як своєрідний «донос на агресора».
Я надіюсь, що наші глядачі дотримуються мережевого етикету і їх спілкування в Інтернеті не призводить до проявів кібербулінгу. Дякую за увагу!
Ведучий: Як же можна уберегтися від небажаних наслідків кібербулінгу? Висловіть свої думки (варіанти учнів).
А зараз я надаю слово Інтернет-коучу ___________________, спеціалісту в області реклами і маркетингу, яка розповість нам про безпеку в Інтернеті.
Інтернет-коуч
Перегляд ролика «Розваги та безпека в Інтернеті»
(http://www.youtube.com/watch?v=3Ap1rKr0RCE).
Учениця озвучує слова з відео
Інтернет багато в чому схожий на реальне життя. Знаходити щось нове, спілкуватися з друзями, обмінюватися відеороликами та фотографіями і можливо, заводити нові знайомства чудово та цікаво. Але як і в звичайному житті, в Інтернеті потрібно дотримуватися простих правил безпеки:
Частина І.
Частина ІІ.
Частина ІІІ.
Я думаю, ви всі знаєте правила, яких слід дотримуватися для безпечного користування Інтернетом і зараз ми це з вами перевіримо. Я пропоную вам тестування в досить цікавій формі. Вам зараз роздадуть QR-картки. Сама картка квадратна і має чотири сторони. Кожній стороні відповідає свій варіант відповіді (A, B, C, D), який вказаний на самій картці. Питання і варіанти відповіді ви бачитиме на дошці. Ваше завдання: обрати правильний варіант відповіді і підняти картку відповідної стороною догори.
Інтернет-коуч проводить тестування за допомогою програми Plickers
Ведучий: Дякую тобі, _________. Ми ще раз пересвідчилися в тому, що ви є медіакомпетентними та інтернетграмотними користувачами. Але також сьогодні слід пам’ятати, що існує спеціальне програмне забезпечення, що має на меті блокування небажаної інформації на сайтах, а також спеціальні сайти, присвячені питанням безпеки дітей в Інтернеті, з якими нас ознайомить контент-менеджер, розробник сайтів _______.
Контент-менеджер: Доброго дня, шановні гості та глядачі. Дійсно, кібербулінг, про який ми сьогодні говорили в студії, небезпечний не менше, ніж знущання у звичному розумінні. І зачіпає ця проблема не лише дітей та підлітків, а й дорослих, які повинні підтримувати і допомагати своїм дітям у такій ситуації та запобігати можливості залякування. Тому сьогодні батькам та безпосереднім користувачам Інтернету на допомогу розроблено багато сайтах, де вони знайдуть корисну та цікаву інформацію не лише для себе, а й для своїх дітей.
Ознайомлю вас з деякими із них:
Також пропоную вам ознайомитися з програмним забезпеченням, яке можна використовувати для блокування небажаної інформації на сайтах. Дані програми ви бачите на екрані:
Отже, слід попереджати дитину про те, що проблемами, які виникають у віртуальному просторі, теж потрібно ділитися з батьками і разом їх розв’язувати.
Ведучий: Дякую тобі, Ніка, за корисну для наших глядачів інформацію. А зараз я надаю слово SMM-спеціалісту в соціальних мережах, який знається на спілкуванні в Інтернет-просторі та на кібербулінгу.
SMM-спеціаліст в соціальних мережах: Дякую. Доброго дня, глядачі та гості. Сьогодні з постійним доступом до Інтернету спілкування через мережу стало частиною життя багатьох людей. Окрім спілкування, соціальні мережі стали потужним інструментом для швидкого обміну інформацією різного виду. Але крім величезного, безумовно позитивного, ефекту спілкування в Інтернеті, спеціалісти виділяють і такі тривожні тенденції:
Внаслідок цього формується новий тип особистості з техногенним мисленням, який спілкування з людьми замінює спілкуванням з комп’ютером.
Саме тому Інтернет іноді порівнюють з морем, в якому можна втопитися, тобто захопитися тим, що тобі запропонували. Тільки сильна особистість, спілкуючись у Всесвітній павутині, користуючись потрібною інформацією, зростає в особистісному плані.
Я запропонував користувачам соціальної мережі Фейсбук, які навчаються в Миколаївській ЗОШ № 28, створити власне відеозвернення щодо уникнення кібербулінгу, розмістити його на платформі Padlet та розповсюдити між своїми друзями і знайомими. Ось що ми отримали:
1. Не поспішай викидати свій негатив у кіберпростір. Перш ніж писати і відправляти повідомлення, слід заспокоїтися, вгамувати злість, образу, гнів.
2. Створюй власну онлайнрепутацію, не купуйся на ілюзію анонімності. Хоча кіберпростір і надає додаткові можливості відчути свободу і розкутість завдяки анонімності, існують способи дізнатися, хто стоїть за певним нікнеймом. І якщо некоректні дії у віртуальному просторі призводять до реального шкоди, все таємне стає явним. Інтернет фіксує історію, яка складається з публічних дій учасників і визначає онлайнрепутацію кожного – накопичений образ особистості в очах інших учасників. Заплямувати цю репутацію легко, виправити – важко.
3. Бережи підтвердження фактів нападів. Якщо тебе дуже засмутило повідомлення, картинка, відео тощо, слід негайно звернутися до батьків по пораду, зберегти або роздрукувати сторінку самостійно, щоб порадитися з дорослими в зручний час.
4. Ігноруй одиничний негатив. Одноразові образливі повідомлення краще ігнорувати – часто кібербулінг внаслідок такої поведінки зупиняється на початковій стадії. Досвідчені учасники інтернет-дискусій дотримуються правила: «Найкращий спосіб боротьби з неадекватними – ігнор».
5. Якщо ти став очевидцем кібербулінгу, правильною поведінкою буде: а) виступити проти агресора, дати йому зрозуміти, що його дії оцінюються негативно, б) підтримати жертву – особисто або в публічному віртуальному просторі надати їй емоційну підтримку, в) повідомити дорослим про факт некоректної поведінки в кіберпросторі.
6. Блокуй агресорів. У програмах обміну миттєвими повідомленнями є можливість блокувати повідомлення з певних адрес. Пауза в спілкуванні часто відбиває в агресора бажання продовжувати цькування.
Ведучий. Дякую тобі, _______, за проект, який ти підготував з підлітками. Дійсно, сьогодні діти відкривають для себе світ за допомогою Інтернету. Із іншого боку, самі технології значною мірою впливають на формування їх особистості. Дуже важливо, щоб цей вплив був позитивним та творчим. Тож ми повинні розуміти, що в Інтернеті, як і в реальному житті, треба бути обережним.
Рефлексія «Створення хмари слів». Вправа «Незакінчені речення» (діти продовжують речення від імені школяра-користувача Інтернету, а потім називають ключові слова, з яких буде складатися хмара).
Підводячи підсумки нашого ток-шоу, пропоную всім присутнім в студії разом створити хмару слів «Інтернет-грамотність». А допоможе нам в цьому спеціаліст з ІТ-технологій _________________, яка буде її створювати в онлайн-режимі.
Вам потрібно продовжити речення, а потім обрати серед ваших відповідей слова, які є ключовими та розкривають зміст поняття «інтернет-грамотність». Отже:
Слова: інтернет-безпека, онлайн-загрози, шахрайство, насильство
Слова: правила безпеки, мережевий етикет, медіабезпека, захист інформації, сайти з безпеки в Інтернеті
Слова: особисті дані, ілюзія анонімності, негатив, прояв агресора, непристойний контент
Слова: кібербулінг, анонімні погрози, переслідування, тролінг, флеймінг, гепіслепінг.
Поки наш спеціаліст оформляє хмару слів, хочу сказати, що редактори нашого ток-шоу також не залишилися осторонь даного питання і підготували для глядачів подарунок. Ми розробили пам’ятку «Запобігання небезпекам в Інтернеті» для вчителів, учнів, батьків з використанням QR-кодів. Якщо ви маєте бажання стати більш грамотним в області інтернет-простору, просто відскануйте код та отримуйте корисну та цікаву інформацію зі свого смартфону, планшету або ПК.
(роздає всім пам’ятки)
Ведучий. Давайте поглянемо на нашу роботу. Перед вами створена спільними зусиллями хмара слів «Інтернет-грамотність», яка демонструю вашу обізнаність стосовно питань, які ми сьогодні розглядали в студії. Я вдячний гостям за те, що ви прийшли до нас в студію та поділилися своїм досвідом з питань, які сьогодні цікавлять кожного. «Створюй, спілкуйся та поважай: кращий Інтернет починається з тобою». Дякую всім за увагу. Наше ток-шоу «Стосується кожного» добігло кінця. До нових зустрічей!
Використані джерела
1