Толерантність-це мова порозуміння та спілкування

Про матеріал
Конспект уроку для учнів 9-11 класів. Розкритий зміст поняття "толерентність", показані різні рівні толерантної поведінки людини та толерантного спілкування.
Перегляд файлу

Тема:   Толерантність – це мова порозуміння та спілкування.

Мета:

  •                  Навчальна: розкрити зміст поняття «толерантність», показати рівні толерантної поведінки людини; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та  толерантних взаємин;
  •                  Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати, давати адекватну оцінку, приймати рішення, вибирати правильну позицію;
  •                  Виховна: виховувати в собі спостережливість, уважність до інших людей, терпіння.

Тип уроку: година спілкування.

Додаткові матеріали: роздатковий діагностичний інструментарій, афоризми про толерантність, матеріали для роботи в групах.

 

 

 

«Я не згоден з тим, що ви говорите,

 але пожертвую своїм життям,

захищаючи ваше право

 висловлювати власну думку».

             Франсуа-Марі Вольтер

(французький філософ-просвітитель)

 

 

 

Хід уроку:

 

  1.                Мотивація навчальної діяльності.

 

Викладач:  

«Шановні студенти, тема нашого уроку для нас трохи незвична — «Толерантність».  Що таке толерантність? Щоб дати відповідь на це запитання, я пропоную вам взяти участь у невеличкому експерименті.

Вправа-демонстрація «Психологічний стан людини».

Усе на світі змінюється, але найбільшою цінністю залишається людська душа. Візьмемо склянку з водою. Уявімо, що це людська душа - чиста, прозора, здатна вбирати в себе і хороше, і погане. Сіль - грубі, солоні слова; перець - гіркі, пекучі; грудка землі - неуважність, байдужість; цукор - теплі та добрі слова. Коли ми все це перемішаємо (перемішує паличкою до утворення мутного розчину), то умовно отримаємо емоційний стан людини. Скільки мине часу доки все це осяде, забудеться?  А варто потім лише легенько збовтати і все це  знову підніметься на поверхню. Все це - наші переживання, стреси, неврози. Коли ми кажемо людині щось неприємне, образливе, ми залишаємо у її душі такі сліди. І не важливо скільки разів потім попросимо вибачення – негативні наслідки все одно залишаться. Тому свою терпимість ми повинні  виявляти по різному: спокійно, без критики, без образ, доброзичливо тобто ТОЛЕРАНТНО.

Що ж таке ТОЛЕРАНТНІСТЬ?

Це слово походить від латинського «терплячий», це — терпимість до ін­ших думок і вірувань.  В медицині це слово  позначає здатність організму переносити вплив тих чи інших чинників. На індивідуальному рівні – це здатність сприймати без агресії думки, які відрізняються від власних, а також – особливості поведінки та способу життя інших. Терпимість до чужого способу життя, поведінки, звичаїв, почуттів, ідей, вірувань.

Ще у ХVІІІ столітті французький філософ-просвітитель Франсуа-Марі Вольтер сказав свою знамениту фразу: «Ваша думка для мене глибоко ворожа, але за Ваше право висловити її я готовий віддати своє життя».

Отже, ще у 18 ст. суспільство хвилювало толерантне ставлення одне до одного.

II.  Актуалізація опорних знань.

Як ви гадаєте, чи актуальна ця тема сьогодні?

Студент:  «Так, ми живемо в складний і неспокій­ний час, а причини занепаду нашої моралі ми пояс­нюємо, виправдовуємо економічною та екологічною кризами, недоліками ринкових стосунків, зубожін­ням тощо. Глобальні проблеми, що їх має

розв'язу­вати людство, дедалі загострюються, а конфлікти стають усе небезпечні-шими, і тому зростає усві­домлення необхідності співпраці людей і приваб­ливість ідей толерантності. Ми дуже довго жили в тоталітарному суспільстві, й тому нам дуже нелегко, але й дуже важливо стати толерантними.

 

Студент. 

 

  1. ІДЕЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ  стали актуальними не сього­дні.

Стаття 1 Загальної декларації прав людини (1948р.) проголошує:   

«Всі люди   народжуються віль­ними і рівними у своїх гідності та правах».

   

Із «Декларації принципів толерантності»:

Стаття 1 - Поняття толерантності

1.1 Толерантність означає поважання, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті і переконань. Толерантність - це єдність у різноманітті. Це не тільки моральний обов’язок, а й політична та правова потреба. Толерантність - це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру.

 

1.2 Толерантність - це не поступка, поблажливість чи потурання. Толерантність - це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини. Толерантність у жодному разі не може бути виправданням посяганню на ці основні цінності. Толерантність повинні виявляти кожна людина, групи людей та держави.

1.3 Толерантність - це обов’язок сприяти утвердженню прав людини, плюралізму         (у тому числі культурного плюралізму), демократії та правопорядку. Толерантність - це поняття, що означає відмову від догматизму і абсолютизму, утвердження норм, закріплених у міжнародно-правових актах у галузі прав людини.

1.4 Стосовно поважання прав людини виявлення толерантності не означає терпимого ставлення до соціальної несправедливості, відмови від своїх або прийняття чужих переконань. Це означає, що кожен може дотримуватись своїх переконань і визнає таке саме право за іншими. Це означає визнання того, що люди з природи своєї відрізняються зовнішнім виглядом, становищем, мовою, поведінкою і мають право жити в мирі та зберігати свою індивідуальність. Це також означає, що погляди однієї людини не можуть бути нав’язані іншим.

Стаття 2. Державний рівень

2.1 На державному рівні реалізація прин­ципу толерантності передбачає існування справед­ливого та неупередженого законодавства, дотриман­ня правопорядку, адміністративних та інших норм. Потрібно також, щоб економічні та соціальні мож­ливості були доступними для кожної людини без будь-якої дискримінації.                                 Без толерантності не може бути миру, а без миру неможливі розвиток і демо­кратія.

Стаття 4. Виховання

4.1 Виховання є найефективнішим засобом запобігання проявам нетерпимості. Виховання в дусі толерантності починається з прищеплення людям знань про їхні права та свободи з метою забезпечи­ти їхню реалізацію та зміцнити прагнення кожного до захисту прав інших.

Стаття 6.  Міжнародний день толерантності

Для того, щоб піднести громадську свідомість, звернути увагу на небезпеку,

приховану в нетерпимості, протидіяти її проявам, сприяти формуванню психології

толерантності та вихованню в її дусі, ми урочисто проголошуємо 16 листопада

щорічним Міжнародним днем толерантності.

 

Викладач.

 

  1.               МІЖНАРОДНИЙ ДЕНЬ ТОЛЕРАНТНОСТІ  проголошений 16 листопада 1995 року на 28 сесії Генеральної кон­ференції ЮНЕСКО, набуває особливого значення з початком третього тисячоліття, перше десятиріччя якого ООН проголосила Міжнародним десятиріччям культури миру та ненасильства (2000-2010). Події, що відбуваються в світі останнім часом, потребують мобілізації зусиль для боротьби з тероризмом, ра­сизмом, нетерпимістю. Останнім часом поняття толерантності стало між­народним терміном і важливим поняттям у пробле­матиці миру 

 

 

 

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Викладач.

Складність розуміння толерантності полягає в його різному значенні в різних культурах.

Студент. Значення слова «ТОЛЕРАНТНІСТЬ» в різних мовах світу.

В Англії толерантність - готовність і здатність без протесту сприймати особистість або річ;

у Франції - повага до свободи іншого, його способу мислення, пове­дінки, політичних і релігійних поглядів;

у Китаї бути толерантним — означає виявляти великодушність щодо інших, а в арабських країнах толерантність — це прощення, прихильність, терпіння до інших.
      Отже, на підставі перелічених значень ми роз­глядатимемо толерантність як повагу й визнання рівності, відмову від домінування й насильства, ви­знання розмаїття людських культур, норм і вірувань (Демонстрація слайду №6).

Викладач.

  1. УКРАЇНЦІ – ТОЛЕРАНТНІ?

В Україні як багатонаціональній державі з розма­їттям культур і релігій терпимість до сприйняття ін­шого, часом несхожого, є головним чинником вну­трішньої стабільності й мирного розвитку (Демонстрація відеоролика).

Викладач.

  1.  ДІАГНОСТИКА ТОЛЕРАНТНОЇ ОСОБИСТОСТІ

Яку людину можна вважати толерантною? Які риси зазвичай має така людина?                         Основні риси характеру толерантної особистості за  Г.Олпортом (Слайд № 7).

Студент.

  1.  ПРИТЧА ПРО ТЕРПИМІСТЬ

 

Два вовки. Або який вовк живе в тобі?

Колись давно, старий індіанець повідав своєму онуку життєву істину.

 

– Розумієш, в кожній людині йде боротьба. Ця боротьба дуже схожа на бій двох вовків. Один вовк представляє зло: заздрість, ревнощі, жаль, егоїзм, жадібність, брехню… Інший вовк представляє добро: мир, дружбу, любов, надію, турботу, доброту, вірність, правду…

 

Маленький індіанець, зворушений до глибини душі словами діда, надовго задумався. А потім спитав:

 

–Діду! А який вовк в кінці перемагає? Злий чи добрий?

 

Старий індіанець, ледь помітно посміхнувся, і відповів:

 

–Запам’ятай: завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.

 

Викладач.

В українській мові існує два слова з подібним значенням: «толерантність» і «терпимість» .

Отже, свою терпимість, розуміння ми можемо проявляти по-різному, можна сказати, на різних рівнях:

  • відсторонено, без зайвої критики;
  • витримано, спокійно, вичікуючи компромісно­го для усіх варіанту;
  • доброзичливо, активно розуміючи мотиви та­кої поведінки людини, намагаючись допомогти в разі необхідності.

(Відеоролик про терпимість).

 

 

Студент.

Для того щоб досягти успіху в житті, не витрача­ти сил на конфлікти, «побутові війни», доцільно сформувати в собі толерантність як рису характеру.

Для цього потрібно:

  • бути готовим до того, що всі люди різні – не кращі й гірші, а просто різні;
  • навчитися сприймати людей такими, як вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається;
  • цінувати в кожній людині особистість і поважати її думки, почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з нашими;
  • зберігати «власне обличчя», знайти себе і за будь-яких обставин залишатися собою.

Студент.

Толерантність - це не поступка, поблажливість чи потурання. Толерантність - це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини. Толерантність у жодному разі не може бути виправданням посяганню на ці основні цінності. Толерантність повинні виявляти кожна людина, групи людей та держави. Толерантність – це обов’язок сприяти утвердженню прав людини, плюралізму (у тому числі культурного плюралізму), демократії та правопорядку. Прояв толерантності не означає терпимого ставлення до соціальної несправедливості, відмови від своїх або прийняття чужих переконань. Це означає, що кожен може дотримуватись своїх переконань і визнає таке саме право за іншими. Це означає визнання того, що люди з природи своєї відрізняються зовнішнім виглядом, становищем, мовою, поведінкою і мають право жити в мирі та зберігати свою індивідуальність. Це також означає, що погляди однієї людини не можуть бути нав’язані іншим.

 

  1. ЗМІСТОВНІ ВИДИ ТОЛЕРАНТНОСТІ
  • Політична
  • Міжнаціональна
  • Расова
  • Релігійна
  • Гендерна
  • Вікова
  • Фізіологічна
  • Освітня
  • Географічна
  • Міжкласова
  • Сексуально-орієнтаційна
  • Маргінальна

Викладач. Анкета «Ваш рівень толерантності»

1. Дмитро має нетипову для хлопця зачіску за­надто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

а) постійно демонструвати своє невдоволення, негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати змінити зачіску;

б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски;
в) виходити з того, що людина має право на са­мовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям.

 

2. Оксана часто пропускає заняття без поважних при­чин. Як ставитись до цього?
а) засуджувати ці вчинки студентки;

б) вважати, що це — особиста справа Оксани і не втручатися;

в) з розумінням поставитися до проблем Оксани і поступово заохочувати її до навчання.

3. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, бру­тальність до своїх одногрупників. Що робити?

 

а) відповідати брутальністю на брутальність;

б) прагнути уникати спілкування з Вадимом;

в) з'ясувати мотиви такої поведінки, намагатися знайти спільну мову з хлопцем.

4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на даному заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховись­ком?

 

а) запропоную ультиматум: або вона переодяга­ється, або йде відпочивати одна;

б) натякну, що вона має кумедний вигляд;

в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання.

 

5. Ви — прихильник (ця) здорового способу життя. Ваш молодший брат (сестра) не робить зарядки, палить, нераціона­льно харчується. Що ви робитимете?

 

а) розповім батькам: нехай вони вирішують, що робити;

б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю;

в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.


Оцінюємо отримані результати: а) — 1 бал, б) — 2 бали, в) — 3 бали.

Підраховуємо загальну кількість балів.

  • Якщо у вас 5 балів — ви досить категорична, негнучка, нетерпима до інших (їхньої зовнішності, поглядів, думок). Маючи таку позицію, ризикуєте за­
    лишитися самотнім! Розпочніть з обдумування та­кого вислову: «Всі люди різні — не кращі й не гір­ші, а просто різні».
  • Якщо ви набрали від 6 до 10 балів, то характе­ризуєтесь як дещо відсторонена особистість із жит­тєвим принципом: «Моя хата — скраю, я нічого не
    знаю» або маєте велику витримку щодо поведін­ки, думок, традицій інших людей. По-перше нама­гайтеся визначити «межу» вашої терпимості! По-друге, зважте, аби вас не називали надто байду­жою людиною!
  •  Сума балів становить 11 — 15 балів?

Прийміть вітання! Ви - толерантна особистість, цінуєте лю­дей, поважаєте їхні почуття, переконання, незалеж­но від того, чи збігаються вони з вашими. Зберігай­те «своє обличчя»!

Викладач. Вправа «Павутинка толерантності» (з використанням клубку ниток)

Кожний учасник, обвязавши палець своєї руки ниткою, передає клубок іншим, називаючи рису толерантної людини. Таким чином отримується нитяний «килим».

РЕЗЮМЕ: Спробуйте натягнути нитки. Що відчуваєте? Чи зручно вам? Так і в колективі нетерпимих, нетолерантних людей. Якщо відносини між людьми стають натягнутими – це не приносить нікому радості. І навпаки – якщо послабити нитки – все йде, як іде. Погодьтеся, у всіх людських взаємовідносинах потрібна доброзичливість, витримка, повага. Ми повинні відчувати, чути один одного. Адже успіхи людини в житті, її взаємини з іншими членами суспільства залежать від уміння спілкуватися.

 

Викладач.

 

  1. ТОЛЕРАНТНІ НАВИЧКИ У ПРОФЕСІЙНОМУ СПІЛКУВАННІ
  • Рівні толерантності у професійному спілкуванні:
    1. Доброзичливість
    2. Відсторонення
    3. Витримка
  • Основні вислови толерантного спілкування:

«Вибачте, але мушу з Вами не погодиться» …

«На мій погляд…»

«Мені здається..»

«Певна річ..»

«Мені ближча думка про те, що…»

Правила толерантного спілкування

Успіхи людини в житті, її взаємини з іншими членами суспільства залежать від уміння спілкуватися.                                                    

Спілкування  це складний процес встановлення та розвитку контактів між людьми, взаємодії особистостей, в основі якого лежить обмін думками, почуттями, волевиявленнями з метою інформування.

Важливо, щоб спілкування базувалося на принципах поваги, довіри, взаєморозуміння. У спілкуванні важливо:

  • дбати про створення доброзичливої атмосфери спілкування (доцільно поговорити про спільні інтереси, сказати щось приємне співрозмовникові);
  • не протиставляти себе співрозмовникові;
  • демонструвати повагу й увагу до співрозмовника (доброзичливий погляд і усмішка допоможуть установити контакт);
  • уникати критики, зверхності та негативних оцінювань.
  • лаконічно й дохідливо викладати свою інформацію;
  • уважно вислуховувати співрозмовника і намагатися адекватно сприймати те, про що він говорить;
  • аргументувати свою позицію: наводити переконливі докази.

Викладач.

  1. ІНТОЛЕРАНТНІСТЬ

Причини - незнання та стереотипи.

Наслідки - дискримінація, злочини на ґрунті ненависті, релігійні переслі-дування, голокост, геноцид, рабство, расові війни, етнічні чистки.

IV. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

  1.  РОБОТА В ГРУПАХ

Мабуть, кожному з вас час від часу доводилося ставати жертвами нетолерантної поведінки. Кожен по-своєму виходив з такої ситуації: хтось ображав­ся, хтось «давав здачі», хтось шукав конструктивне вирішення.

Викладач. «Як вирішувати конфліктні ситуації  з позиції  толерантної особи?»

Ситуація 1

Студенти третього курсу після занять вирішили пограти у м'яч на спортивному майданчику, але виявилось, що його вже зайняли студенти першого курсу. Незважаючи на прохання студентів третього курсу, першокурсники не залишали поле.  Тоді старшокурсники, грубо глузую­чи, стали їм заважати. Зчинилася бійка.

Запропонуйте розумне вирішення цього конфлікту.

 

Ситуація 2

Одного разу взимку одногрупники грали у сніжки на перерві. Раптом хтось поцілив одному з хлопців сніжком в обличчя. Не з'ясувавши, хто саме зробив йому боляче, студент підійшов до першого-ліпшого і став вимагати вибачення. Той обурився, і почалася суперечка.

За допомогою правил  толерантного спілкування продемонструйте вихід з цієї ситуації в діалозі.

 

 

Ситуація 3

Урок фізкультури. Завдання для хлопців – підтягування на перекладині. Один з них не може піднятися і на декілька сантиметрів. Лунає сміх з усіх сторін, чути дошкульні й образливі слова. Хлопець червоніє і це ще більше заводить одногрупників.

Як у цій ситуації мали б вчинити студент, викладач і одногрупники ?

 

Пісня «Не смійся з мене», М.Бурмака.

 

Посланці толерантності ПРООН в Україні протягом 2017–2018 років

 

Любко Дереш - письменник Наталія Сумська  - народна             

                                                                                     артистка України

 

Катя Chilly - співачка      Лариса Денисенко - правозахисниця,

                                                                                    письменниця

 

 

 

Алевтина Кахідзе -             

                   художниця                                                Михайло Мінаков — філософ

 

Андрій Куликов  -             Євген Захаров - правозахисник

                  журналіст,  медіа-експерт

 

 

 

V. Підведення підсумків. ДЗ.

 

Викладчач. Підібрати афоризми про толерантність.

 

  1. АФОРИЗМИ 

ЦІКАВІ ДУМКИ ВИЗНАЧНИХ ЛЮДЕЙ ПРО ТОЛЕРАНТНІСТЬ


Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей.

(Дені Дідро - французький філософ-просвітник, 1713-1784 рр.)

Байдужість - це параліч душі, передчасна смерть.

 (А. Чехов - російський письменник.)

Той, хто хоче обвинувачувати, не повинен поспішати.

(Мольєр - французький драматург XVII ст.)

Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе.

(Леонардо да Вінчі - великий італійський живописець, скульптор, архітектор, учений, 1452—1519 рр.)

Людина, яка робить інших щасливими, не може сама бути нещасною.

(Гельвецій - французький філософ XVIII ст.)

Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини.

(Сзаді - перський поет XIII ст.)

Жодна зла людина не буває щасливою.

(Ювемал - римський поет-сатирик, 60 р. до н. є.)

Підняти слабкого - цього замало: треба ще потім його п підтримати.

(В. Шекспір - англійський драматург і поет, 1564-1616 рр.)

Легше вирішує й засуджує той, хто менше замислюється, (Джордано Бруно -італійський мислитель XVI ст.)

Поведінка - це дзеркало, у якому кожен показує свою подобу

(Гете - німецький поет, 1749-1832 рр)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
6229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку