Виховна година "Толерантність в сучасному світі" вчить учнів виявляти толерантність до думок, поглядів, поведінки інших людей; визначати значення толерантності в житті людей та в суспільстві; розвивати вміння висловлювати власну думку; засвоювати навички толерантної поведінки; виховувати терпиме ставлення до інших.
Перед вчителем стоїть завдання дати поняття толерантності і нетерпимості; на основі конкретних прикладів із життя сформулювати основні правила толерантної поведінки; визначити причини нетолерантної поведінки серед підлітків.
Виховна година
Бесіда-тренінг
Тема. Толерантність в сучасному світі
Мета: вчити учнів виявляти толерантність до думок, поглядів, поведінки інших людей; визначати значення толерантності в житті людей та в суспільстві; розвивати вміння висловлювати власну думку; засвоювати навички толерантної поведінки; виховувати терпиме ставлення до інших.
Завдання:
Хід заняття
- На що схожий цей знак? (Вислуховуються думки учнів, заповнюється схема)
- Чому у нас різні відповіді?
Бо ми різні
Те що ми різні це гарно, чи погано?( Вислуховуються думки учнів).
А зараз ми подивимось мультфільм і підберемо до нього заголовок.
Наприкінці заходу ми проаналізуємо чи з’явилась в нас інша версія щодо назви мультфільму. (Демонстрація мультфільму)
- Чи доводилось вам бути предметом насміхань чи агресії ?
- Де ви частіше зустрічалися з цим в школі чи вдома?
Сьогодні ми будемо говорити про поняття, яке не є для вас новим. Ми з ним знайомилися на уроках етики в 6 класі.
Зверніть увагу на ребус. Розгадайте поняття.
Так, це слово – ТОЛЕРАНТНІСТЬ.
У перекладі з латинської означає «терпіння». Це слово в медицині знають як здатність організму переносити вплив тих чи інших чинників.
У суспільстві цей термін означає що…
Отже, «толерантний» - здатний витримувати іншого, не такого, як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть за відсутності приязні, поваги, любові.
Толерантність – це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.
Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги, не перекладають відповідальність на інших.
Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та світі. Протягом останніх 5 тисяч років на планеті відбулося 14 тисяч воєн, у яких загинуло майже 5 млрд. чоловік. Після Другої світової війни у 70 країнах сталося 130 збройних конфліктів і «малих» війн, у яких загинуло 20 млн. чол. За всю історію свого існування людство жило в мирі лише 30 років. Невміння домовитися, знайти компроміс, вислухати з повагою іншого привели до таких жахливих наслідків.Адже все в руках самої людини.
Колись давно на півдні Африки жив розумний, але дуже пихатий вождь. Увесь день його складався з примірянь вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками... Аж ось прокотилася країною чутка, що в пустелі з'явився мудрець. Дуже розлютився вождь: як можна називати якогось там старця найрозумнішою людиною в світі!? Але нікому свого обурення не показав, а запросив мудреця до себе...
І ось настав день зустрічі. Зібралось усе плем'я, щоб послухати найрозумніших людей у світі. Вождь сидів на високому троні й тримав у руках за спиною метелика. До нього підійшов невеличкий худорлявий чоловік, привітався й сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. І тоді, недобре посміхаючись, вождь сказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках, живе чи мертве?»
Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: «Усе в твоїх руках».
Все що не відбувається залежить від самої людини.
Принципи толерантності закріплені у «Декларації принципів толерантності» , проголошеній та підписаній на Генеральної конференції ЮНЕСКО16 листопада 1995р. Саме з нагоди святкування 50 річниці існування цієї організації. Тому 16 листопада оголошено міжнародним Днем толерантності.
У ст..1 говориться, що:
1.1. Толерантність означає поважання, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті й переконань. Толерантність – це єдність у різноманітті. Це не тільки моральний обов’язок, а й політична та правова потреба. Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру.
1.2. Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Толерантність – це передусім активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
Звичайно, іноді нам дуже важко існувати в колективі, бо всі ми різні.
Свою терпимість, розуміння ми можемо проявляти по-різному:
- витримано поводити себе, спокійно, шукаючи компромісного для усіх варіанту;
На своє день народження ти запросив друзів, але двоє з них категорично відмовили тобі, пояснюючи, що вони серйозно посварилися між собою.
- доброзичливо ставитися, розуміючи мотиви такої поведінки людини, намагаючись допомогти в разі необхідності.
Ти домовився з другом про зустріч, чекав його, почав нервувати, а він з'явився через півгодини.
- відсторонено говорити, без зайвої критики, вживаючи слова
Ви не праві... |
На мій погляд... |
Мені здається... |
Певна річ... |
Мені ближче думка про те, що... Я поважаю твою думку, але…. |
А як можна змінити фрази:
«Тобі не іде червоний колір»
«Не перебивай мене»
«Коли ти повернеш зошит, який позичив у мене?»
З давніх-давен український народ склав прислів’я для порозуміння між собою: «Не міряй всіх на свій аршин», «Пильнуй свого носа, а не чужого проса», «У чужий монастир зі своїм уставом не ходять».
Поняття толерантності не нове. Воно зустрічається ще у ХVІІІ ст. в епоху Просвітництва. Французький філософ і просвітитель Вольтер писав: «Ваша думка для мене глибоко ворожа, але за ваше право її висловити я ладен віддати своє життя».
Ці слова є епіграфом нашого заняття.
Тобто, чи можемо ми слухати думки, які нам не подобаються?
В наш час толерантність розуміють як пошану і визнання рівності, відмову від домінування і насильства, визнання думки інших відповідно до своїх думок і поглядів. Отже, толерантність перш за все ставить за мету сприймання людей такими, якими вони є, і взаємодіяти з ними на основі згоди, відмовитись від примусового й гнітючого домінування.
Толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей
З наведених проблем визначте ту, що, на вашу думку, є найголовнішою і спричиняє породження зла та насильства в сучасному світі:
соціальні відмінності;
вік;
різні погляди;
релігія;
зовнішність;
національність,
расова належність;
батьки та діти.
Звичайно, тут не може бути однозначної відповіді, бо кожне покоління бачить свою проблему найголовнішою.
Толерантна людина завжди є гарним співрозмовником. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним і доброзичливим ставленням до інших, бо дотримується дуже простих принципів. Давайте спробуємо їх відгадати.
(Заслуховуються думки учнів)
Ми напередодні проводили анкетування. Ви не знали ні теми ні результатів його, а тільки підрахували бали, які записали на окремому аркуші.
Зараз ви маєте можливість ознайомитись з результатами анкетування
Анкетування «Ваш рівень толерантності»
На якому рівні така риса як толерантність розвинена у вас, допоможе з'ясувати дана анкета.
Виберіть свій варіант відповіді, проаналізувавши 5 ситуацій.
Анкета
1. Дмитро має нетипову для хлопця зачіску — занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
а) правдиво позповісти друзям, що вам не подобається зачіска Дмитра;
б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски;
в) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям.
2. Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?
а) робити зауваження учениці;
б) вважати, що це — особиста справа Оксани;
в) з розумінням поставитися до проблем Оксани і поступово заохочувати її до навчання.
3. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однокласників. Що робити?
а) відповідати брутальністю на брутальність;
б) прагнути уникати спілкування з Вадимом;
в) з'ясувати мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз'яснювальну роботу.
4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на даному заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?
а) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати одна;
б) натякну, що вона має кумедний вигляд;
в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання.
5. Ви — прихильниця здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?
а) розповім батькам: нехай вони вирішують, що робити;
б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю;
в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.
Оцінюємо отримані результати: а) — 1 бал, б) — 2 бали, в) — 3 бали.
Підраховуємо загальну кількість балів.
Чи чули ви що вжитті існує закон бумерангу? Але ми про це згадуємо не завжди. Послухайте історії. Чим вони схожі?
Сліпоглухонімі люди
Елен Адомс-Келлер (1880—1968). Народилася в США. В півторарічному віці захворіла на менінгіт, втратила зір І слух. Стала свавільною, некерованою. Мати Елен не могла дати їй ради. Дізнавшись, що в школі Перкенсона навчають таких дітей, вона написала туди. Анна Сулівен, викладач цієї школи, погодилася приїхати в сім'ю Келлер і виховувати дівчинку. Вона не розлучалася з Елен до ЇЇ смерті. Дитина навчилася розуміти світ, писати І навіть говорити. За 50 років Елен Келлер написала 15 книжок, які було перекладено всіма мовами світу. Ось назви деяких:
Вона знала 4 мови, цікавилася психологією.
Ольга Скороходова
(1911 — 1982). Народилася в Херсонській області. Сирота. У 8 років захворіла на менінгіт, втратила зір, потім слух. Харківський професор Соколянський забрав ЇЇ з інтернату для сліпих. Він відтворив її мову; вона змогла закінчити середню школу в Харкові, згодом отримала вищу освіту. 1961 року стала кандидатом педагогічних наук. Написала 3 книжки — «Як я сприймаю навколишній світ», «Як я уявляю навколишній світ», «Як я розумію навколишній світ».
Що вас найбільше вразило?
А ми часто насміхаємося з людей, які мають перні фізичні вади.3 грудня — Міжнародний день інвалідів.
Ми живемо серед людей і повинні доброзичливіше ставитися одне до одного. Треба навчитися зважати на думки та вчинки інших, уміти зрозуміти людину й вибачити їй; бути дружелюбними; не робити іншим того, чого б ти не хотів для себе. А для цього необхідно викорінити зі своїх сердець зверхність, байдужість,
Якщо об’єднати ці дві схеми, то ми могли б сформулювати правило існування людей, вставивши потрібні слова. Так, які слова потрібно вставити для того, щоб логічно об’єднати дві схеми в одне ціле?
Для того, щоб досягти успіху у власному житті, не витрачати сил на конфлікти, «побутові війни», кожному доцільно сформувати у собі толерантність як рису характеру.
Як ви думаєте: почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами притаманні толерантній людині?
А допоможе в цьому наш ролик з корисними меседжами:
Цей урок я хочу закінчити словами німецького поета Гете: «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна».
Дякую за співробітництво. Зичу вам взаєморозуміння і взаємоповаги, миру і злагоди.