Кожна людина мусить взаємодіяти із представниками інших культур. На жаль, дух нетерпимості, ворожості до іншої культури, способу життя, інакших вірувань, переконань, звичок завжди існував та існує надалі. Життя в полікультурному соціумі — проблема кожної особистості, групи людей і певних інститутів влади. Основою такого існування є толерантність як універсальний принцип людської життєдіяльності.
Тому основна мета виховної години – ознайомити учнів з поняттям « толерантність», виявити основні риси толерантності, формувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки. Виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій, культури різних народів, виховувати комунікативну культуру спілкування та взаєморозуміння. Продовжити формування толерантного ставлення однокласників між собою. Розвивати у вихованців терпимість до відмінностей між людьми.
Виховна година
«Толерантність врятує світ»
«Толерантність врятує світ»
Мета: Ознайомити учнів з поняттям « толерантність», виявити основні риси толерантності, формувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки. Виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій, культури різних народів, виховувати комунікативну культуру спілкування та взаєморозуміння. Продовжити формування толерантного ставлення однокласників між собою. Розвивати у вихованців терпимість до відмінностей між людьми.
Оформлення кабінету: глобус, географічна карта світу, плакат « Квітка толерантності», відео.
Плакати з висловлюваннями:
Хід заходу
Сьогодні ми почнемо нашу виховну годину із старовинної легенди, яка допоможе нам сформулювати мету нашої зустрічі.
Зустрілися раз білий і чорношкірий чоловіки. Стали розмовляти:
Потім мудрець звернувся до чорношкірого:
Негр і білий присоромилися своєї суперечки і помирилися.
А мудрець подумав « Як добре, що всі ми різні. А то жити було б так нудно!»
Класний керівник - «Про що ця легенда, чого вчить?»
Відповіді учнів.
На нашій планеті існує дуже велика кількість різних людей. Всі ми несхожі один на одного і щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям.
Проведемо дослід, який показує, що ми дуже різні.
1. Складіть аркуш навпіл.
2. Відірвіть верхній правий кут.
3. Знову складіть навпіл.
4. Відірвіть правий верхній кут.
5. Знову складіть.
6. Знову відірвіть верхній правий кут.
7. складіть аркуш надвоє.
8. Якщо можна, відірвіть правий кут.
9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.
- Чи можна сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані по різному?
- Чи можемо ми сказати, що всі ви хто відірвав аркуші інакше, є гіршими за вас?
- Чого навчає ця вправа? (Люди всі різні і сприймають інформацію по різному, виконують завдання по різному)
Вчитель: Хочу сказати, що ваш клас – це маленька родина. І хоч ми всі дуже різні, мені хотілося б, щоб серед вас панували добро, повага, взаєморозуміння, не було сварок. Що для цього потрібно? Хочете дізнатися? Послухайте притчу
Жила колись на світі родина. Вона була не проста. Більше 100 людей було в ній. І займала вона ціле село. Так і жили всією родиною й усім селом. Ви скажете: «Ну то й що, є чимало й більших сімей на світі. Але річ у тім, що родина була особлива — мир і спокій панували в ній, а отже, і в селі. Ні сварок, ні лайки, ні, крий Боже, бійок і розбрату.
Чутка про цю родину дійшла до самого володаря країни. І він вирішив перевірити, чи правду кажуть люди. Прибув він у село, і душа його зраділа: навкруги чистота, краса, статок і мир. Добре дітям, спокійно старим. Зачудувався володар. Вирішив довідатися, як жителі села досягли такого ладу, прийшов до глави родини: «Розкажи, чому така згода і лад у твоїй родині?». Той взяв аркуш паперу й став щось писати. Писав довго — видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав аркуш володарю. Три слова були на папері: «Любов, прощення, терпіння». І наприкінці аркуша: «Сто разів любов, сто разів прощення, сто разів терпіння». Прочитав володар, почухав потилицю і запитав:
— І все?
— Так, — відповів старий, — це і є основа життя всякої гарної родини. — І подумавши, додав: — І світу теж.
- А як же нам, таким різним, жити, навчатися й працювати разом, та й не сперечатись одне з одним?
Класний керівник Що ж таке толерантність і яку людину можна назвати толерантною.
Вчитель.
Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки. Я познайомлю вас лише з деякими.
Отже, « толерантний» - здатний витримувати іншого, не такого, як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть за відсутності приязні, поваги, любові.
Толерантність (від лат. tolerance) – терпіння, прийняття іншої людини такою, якою вона є, зі всіма її достоїнствами і недоліками.
Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім'ї, колективі та суспільстві.
Толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей.
Толерантність – це терпимість до думок, поведінки та поглядів інших.
Визначення слова толерантність різними мовами земної кулі звучить по-різному) (ДІТИ!!! )
- В англійській мові – це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.
- У французькій – повага свободи іншого, його способи думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.
- У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.
- В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.
- У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.
Яке з визначень вам імпонує найбільше? (Відповіді).
-А що ж об'єднує ці визначення? (Відповіді).
-Чому так актуальна толерантність в даний час? (Відповіді)
Да, визначення слова толерантність різними мовами земної кулі звучить по-різному, але суть одна – це повага, терпимість, прощення, витривалість і готовність до примирення.
Класний керівник Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати риси характеру, притаманну толерантній людині.
«Мозковий штурм»
А соціальний ряд ( на дошці у стовпчик записане слово толерантність, учні по черзі називають риси характеру і виходять записувати їх )
Т – товариський, тактовний.
О – об’єктивний, особливий, оригінальний
Л – лояльний, лагідний
Е – енергійний, елегантний
Р – розсудливий, рівний, рівноправний
А – активний, акуратний, авторитетний.
Н - надійний, найдорожчий
Т – терплячий
Н – незалежний, найдорожчий
І – інтелігентний, ідейний
С – співчутливий
Т – тактовний
Ь - риси характеру, які починаються з інших літер: доброзичливий, чуйний, милосердний, готовий до примирення.
Обговорення: Чи подобаються вам риси характеру, які ми записали біля кожної.букви?
- Мені теж дуже - дуже вони подобаються і я бажаю, щоб ви про них не забували та шукали їх у собі.
16 листопада жителі багатьох країн світу відзначають Міжнародний день толерантності або День терпимості. Це свято було засновано в 1995 році за рішенням Генеральної Асамблеї ООН.
Класний керівник Отже, бути толерантною людиною значить поважати людей.
А чи можна вас вважати володарем цієї якості? Відповісти на це питання нам допоможе тест.
Виконання тесту « Чи проявляєте ви толерантність?»
Проявляти толерантність – це означає розуміти один одного, ставитися один до одного терпимо, щоб будувати мирне майбутнє.
Ключ від тесту
Якщо у тебе одні букви «б»:
Прекрасно! Ти прояляєш велику толерантність. Ти в майбутньому будеш громадянином мира, відповідальним, активним провідником миру у всьому світі. Розкажи друзям, як тобі це вдається. Поясни своїм друзям, як тобі вдається.
Якщо у тебе від 3 до 7 «б»:
Так! Ти не дуже толерантний. Ти занадто прагнеш нав’язати свої ідеї, але проявляєш допитливість, і в тебе гарна уява. Використовуй ці якості для боротьби з інтолерантністю.
Якщо у тебе менше 3 «б»:
Ай – ай –ай! Ти зовсім не толерантний! Однак якби ти був налаштований більш оптимістично, і тобі подобалося дискутувати, ти міг би стати більш щасливим! Давай, доклади ще трохи зусиль.
Якщо ви будете — щирі, добрі, сердечні — вас будуть усі любити і поважати, і світ стане кращим!
А зараз я пропоную вам подивтися відео.
Відео «Толерантність»
Висновок. Зробивши добро, людина сама стає кращою, чистішою, світлішою. Якщо ми будемо уважні до будь-якої людини, з якою вступаємо у взаємодію, чи то випадковий перехожий або друг, - це і буде прояв доброти.
Сьогодні ми з вами замислилися, що таке толерантність, як нам зробити наше життя кращим. Ми живемо серед людей і повинні доброзичливіше ставитися одне до одного. Треба навчитися рахуватися з думками і вчинками інших, уміти зрозуміти людину і вибачити її, бути дружелюбними, не робити іншим такого, чого б ти не хотів для себе. А для цього необхідно викоренити зі своїх сердець зверхність, байдужість, упередженість.
У нас є сонце «толерантність», але воно без промінчиків. Завдання для вас: зробити так, щоб сонце засяяло проміннями з вашими висловлюваннями, синонімами та рисами толерантності. (Мудрість, чуйність, доброзичливість, відповідальність, терпимість, взаємоповага, об’єктивність, небайдужість, людяність, взаєморозуміння).
Перебивання, звинувачення, докір, прагнення розібратися, відсторонення, обзивання, ігнорування, невміння слухати, погрози, засудження, критика.
Це риси не притаманні толерантній людині! Давайте їх причепимо до хмарки. Ці негативні риси вітер підхопить і віднесе в забуття, викоренить із нашої поведінки
Ми хочемо , щоб в нашому класі панувала дружба, добробут, терпимість, взаємоповага, людяність. І ми придумали «Рецепт толерантності»
Наш рецепт толерантності допоможе:
Зберегти планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.
Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.
Будь завжди нестримним вільнодумцем,
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантний всесвіт побудуй!
Смачного!!!
Пісня «100 відсотків щастя»
Вислови звучать під час приспіву.
Класний керівник Тепер попрошу всіх стати в рівне коло обличчям в середину, дуже тісно один до одного. Покладіть руки один одному на плечі, підніміть праву ногу і витягуючи її до центру кола. Складемо по моїй команді. Посміхніться друг другу!
Ми не зможемо відразу зробити толерантними ні свою поведінку, ні поведінку інших людей. Однак важливий навіть один маленький крок у цьому напрямку. Давайте піднімемо праву ногу і зробимо один крок назустріч толерантності!! Нехай кожен з вас, нехай наш клас,наша школа, наша Укаїна завжди будуть островами толерантності для всіх жителів великої планети Земля!!
Класний керівник Дякую всім за активну участь. Я сподіваюсь, що наша година спілкуавння залишить глибокий слід в душі кожного.
Виховна година допомогла нам усім зрозуміти, що тільки повага один до одного, взаєморозуміння, терпимість, дотримання рівноправності врятують світ.
Я бажаю вам чуйністі, доброзичливісті, відповідальністі, терпимісті, взаємоповаги, об’єктивністі, небайдужісті, людяність, взаєморозуміння
Може вас виховна година надихнула на якісь роздуми!
Візьміть сердечка і напишіть побаження товаришу
IV. Підсумок заняття
- Сформулюйте, що таке толерантність?
- Яке значення має така риса характеру в житті людини? Чому необхідно бути толерантним?
- Чи допоможуть вам отримані сьогодні знання вийти з неординарних, критичних ситуацій?
- Для цього намагайтеся дотримуватись рекомендацій, побажань
«Мішечок порад»:
- будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні;
- навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається;
- цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;
- зберігайте „ своє обличчя ”, знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.
А у подарунок для вас в мене є відеоролик «Друг» , який вам буде нагадувати про тему нашої сьогоднішньої виховної
1