Томас Манн. Новела «Маріо і чарівник»

Про матеріал
Тема: Томас Манн. Новела «Маріо і чарівник» Вид заняття: лекція. Мета заняття Дидактична: розкрити напруженість передвоєнної ситуації в Європі, антигуманну сутність влади, яка маніпулює людьми; поглибити знання про художні особливості жанру новели. Виховна: виховувати повагу до людської гідності. Розвиваюча: розвивати навички самостійного опрацювання навчального матеріалу. Методи: лекція, бесіда,диспут,робота з епіграфом, метод «незакінчених речень». Дидактичні засоби навчання: портрет письменника, текст твору, ілюстрації до новели «Маріо і чарівник».
Перегляд файлу

1

 

ПЛАН ЗАНЯТТЯ №

Тема: Томас Манн. Новела «Маріо і чарівник»

Вид заняття: лекція.

Мета заняття

Дидактична: розкрити напруженість передвоєнної ситуації в Європі,  антигуманну сутність влади, яка маніпулює людьми; поглибити знання про художні особливості жанру новели.  

Виховна: виховувати повагу до людської гідності.

Розвиваюча: розвивати навички самостійного опрацювання навчального матеріалу.

Методи: лекція, бесіда,диспут,робота з епіграфом, метод «незакінчених речень».

Дидактичні засоби навчання: портрет письменника, текст твору, ілюстрації до новели «Маріо і чарівник».

Література:

Апт С. Томас Манн. – М., 1972.

Волощук Є. В. На перетині гуманістичної та модерністської традиції: духовні джерела творчості Томаса Манна //ВЛ – 2002. – №12. - С.52-54.

Дітькова С.Ю. Томас Манн і його новела “Маріо і чарівник” // ЗЛ – 2003. - № 9. - С. 30-32.

Дымерская Л. Томас Манн и Николай Бердяев о духовно-исторических истоках большевизма и национал-социализма // Вопросы философии. – 2001. - № 5. – С. 62-77.

Затонский Д. Волшебные горы Томаса Манна. – К. – 1985.

Манн Т. Очерк моей жизни // Манн Т.Собр. соч. В 10 т. – Т.9. – М., 1975.

Мацевко Л.В. Особливості реалізму в літературі початку ХХ століття (Компаративний огляд оповідань В.Винниченка, І.Буніна, Т.Манна) // ВЛ – 1999. - № 8. – С. 40-45.

Мележик В. Психологія свободи. За новелою Т.Манна “Маріо і чарівник” // ЗЛ – 2005. - № 45.

 

СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ

                                                                                                     Моральність і життя – єдине ціле.

Мораль – опора життя, моральна людина 

є справжнім громадянином життя.

Томас Манн

 

Відведений час

 

І.Організаційна частина.      5 хв

Вітання. Перевірка присутніх на занятті.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.                                                              10 хв

1.Бесіда за запитаннями.

• Які ваші враження після прочитання новели?

• Який герой вас найбільше вразив? Чому?

• Доведіть, що твір Манна - новела?

• Поясніть смисл назви.

ІІІ. Повідомлення теми, мети та основних завдань                               5 хв

Тема: Томас Манн. Новела «Маріо і чарівник»

Мета заняття Дидактична: розкрити напруженість передвоєнної ситуації в Європі,  антигуманну сутність влади, яка маніпулює людьми; поглибити знання про художні особливості жанру новели.  Виховна: виховувати повагу до людської гідності.

Розвиваюча: розвивати навички самостійного опрацювання навчального матеріалу.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності                                                    10 хв

1.Робота з епіграфом.

Людина – це центр Всесвіту, це найбільша цінність, найдорожчий скарб, найскладніша загадка. Ось як сказав про загадковість людської душі Т.Манн: «Ми побачили все, що може дати ця природа, але загадкова царина людської душі».

- Виразно зачитайте епіграф і спробуйте пояснити його значення.

V. Усвідомлення нових знань . План заняття                45 хв

План

1. Життя і творчість Томаса Манна.

2. Історія задуму та написання новели «Маріо і чарівник».

3.Робота над текстом та образами.

 

1. Життя і творчість Томаса Манна.

Пауль Томас Манн народився 6 червня 1875 в Любеку, Німеччина. Після смерті батька в 1891 році та продажу сімейної фірми сім’я переїхала до Мюнхена, де Томас прожив до 1933 року. Закінчивши школу, Томас влаштовується в страхову компанію і займається журналістикою, маючи намір наслідувати приклад брата Генріха, в ту пору початківця письменника. Протягом 1898-1899 рр. Т. Манн редагує сатиричний журнал «Сімпліціссімус». До цього часу відноситься перша публікація — збірка оповідань «Маленький пан Фрідеман». Перший роман — «Будденброки» (1901), що оповідає про долю купецької династії і носив автобіографічний характер, — зробив Манна знаменитим письменником. У 1905 р Манн одружується на Каті Прінгсхайм, знатній єврейці, дочці професора математики, яка стала матір’ю його шістьох дітей. Т. Манн підтримував Першу світову війну, засуджував суспільні реформи і пацифізм, переживаючи тим часом серйозну духовну кризу. Величезна різниця в переконаннях стала причиною розриву з братом Генріхом, і тільки перехід Томаса на позиції демократії уможливив примирення. dovidka.biz.ua У 1924 р побачив світ роман «Чарівна гора», що приніс Т. Манну світову славу. У 1929 р він завдяки «Будденброки» стає лауреатом Нобелівської премії з літератури. У 1933 році письменник разом із сім’єю емігрує з нацистської Німеччини і оселяється в Цюріху. У тому ж році виходить перший том його роману-тетралогії «Йосип і його брати». Влада Німеччини робила спроби повернути іменитого письменника в країну, а у відповідь на його категоричну відмову він був позбавлений німецького громадянства, почесного докторського ступіня Боннського університету. Ставши спочатку підданим Чехословаччини, в 1938 році Манн їде до США, де заробляє на життя викладанням в Прінстонському університеті. У 1939 році виходить роман «Лотта у Веймарі». У 1942 році він переїжджає в місто Пасифік-Палісейдз і веде антифашистські передачі для німецьких радіослухачів. А в 1947 році з’являється на світ його роман «Доктор Фаустус» У 1949 р від Німеччини йому була вручена премія Гете (крім того, Манна нагородили почесними ступенями Кембріджський і Оксфордський університети). Після Другої світової війни ситуація в США приймає все менш сприятливий для Манна характер: письменника починають звинувачувати в пособництві СРСР. У червні 1952 сім’я Томаса Манна повертається до Швейцарії. Томас Манн помер 12 серпня 1955 року в лікарні кантону Цюріха від розшарування черевної аорти в результаті атеросклерозу.

2. Історія задуму та написання новели «Маріо і чарівник».

Перебуваючи у вимушеній еміграції й спостерігаючи за тими драматичними процесами, що відбувалися у країнах, де переміг фашизм, Томас Манн звертається до європейських інтелектуалів: «Час загострив нам совість, показавши, що у думки є обов’язки перед життям і дійсністю... Дух явно вступає сьогодні у моральну епоху, епоху нового морального і релігійного розрізнення добра і зла». За часів, коли людству загрожувала «коричнева чума», вже неможливо було залишатися аполітичним.

У всіх творах Томаса Манна, написаних у вигнанні, у роки диктатури Гітлера, присутні антифашистські мотиви. Але ще до того, як ця диктатура була встановлена, у автора «Чарівної гори» починає звучати антифашистська тема. І веде вона свій початок з новели «Маріо і чарівник».

Роботу над новелою «Маріо і чарівник» Т. Манн розпочав 1929 р. У серпні того року він поїхав із сім'єю відпочивати на Балтійське море. Брати з собою додатковий багаж з матеріалами для продовження роботи над романом «Йосиф та його брати» здавалося письменнику справою надто клопіткою. Водночас зовсім не писати він не міг. Тому й вирішив тимчасову «паузу» у роботі над біблійною епопеєю заповнити написанням невеликого за обсягом і нескладного за художніми завданнями твору. В основу цього твору були покладені особисті враження від «канікул» 1926 p., проведених письменником в Італії. Повернутися до них за три роки Т. Манна змусили тенденції у суспільних настроях, які неприємно вразили його в Італії, а тепер грізно набирали силу на батьківщині. То були ідеї, що формували підвалини тоталітарного режиму націоналістичного ґатунку. Пізніше, вже після Другої світової війни, письменник відверто визнав, що у цій новелі він дослідив «психологію фашизму й психологію "свободи"». Не дивно, що постать гіпнотизера-штукаря, виступ якого Манн спостерігав під час своєї італійської відпустки, врізалася у його пам'ять. Адже цей сеанс був своєрідним індикатором нездорового зацікавлення німецького суспільства та нацистських ідеологів окультизмом, «темною містикою», надзвичайними психологічними можливостями, гіпнозом тощо. Ці тенденції Т. Манн оцінював різко негативно. Вони виявляли небезпечний потяг суспільної свідомості до сфери ірраціонального, її готовність нехтувати етичними та раціональними засадами життя. На такому ґрунті ідеологам тоталітаризму було легко вдаватися до політичних спекуляцій.

Відомо, що у найближчому оточенні Гітлера захоплення окультизмом було дуже популярним. Прагнучи відродити «дух германізму», молода нацистська ідеологія паразитувала на язичницьких культах та містиці. Велика увага приділялася ясновидінню та гіпнозу, який відкривав великі можливості для тотального впливу на свідомість натовпу, його зомбування певними ідеологічними гаслами. За свідченнями очевидців, сам Гітлер мав ірраціональний, майже гіпнотичний вплив на натовп.

Письменник досліджує тип «сильної особистості», з яким чимало обивателів у Німеччині 20-30-х років пов'язували надії на встановлення «порядку» в країні. На очах Т. Манна культ «сильної особистості» стрімко формувався й поширювався у ряді країн: в Італії це був культ дуче Муссоліні, у Німеччині - фюрера Гітлера, у СРСР - вождя «усіх часів і народів» Сталіна.

В новелі у сатиричному світлі зображена Італія часів Беніто Муссоліні, який захопив владу в 1922 році й встановив фашистську диктатуру. І у творі Томаса Манна присутнє конкретно-історичне тло - Італія 1920-х років. Саме це тло і є ключем до історії простого італійського парубка Маріо, котрий двома револьверними пострілами вбиває «чарівника» - гіпнотизера-фашиста Чіполлу.

3.Робота над текстом та образами.

  1.     Чи відповідає назва новели сюжетній основі твору?

Ні, не відповідає. Маріо, попри свій вчинок у фіналі твору, є героєм епізодичним і у нього немає жодних підстав  претендувати на роль головного героя. Він і не претендує на цю роль.

  1.     Чому Т. Манн саме так назвав свою новелу – «Маріо і чарівник»?

Новела називається так лише тому, що саме завдяки цим героям ми дізнаємося про головного героя, а найголовніше – про ту проблему, від якої потерпає цей головний герой і яка становить ідейний зміст новели.

  1.     У чому полягає ідейний зміст новели Т. Манна?

Є речі, від яких можна позбавитися, лише знищивши їх. Є випадки, коли людина опиняється у ситуації, в якій не вона вирішує, що треба робити, а хтось вирішує це за неї. У цьому справжня трагедія.

  1.     Хто є головним героєм новели Т. Манна?

Оповідач є головним героєм новели. Його очима ми спостерігаємо за розвитком подій, про нього ми дізнаємося з новели найбільше, завдяки його коментарям у нас складається враження про характер зображуваних подій та про постаті, які він змальовує.

  1.     Визначити сенс бунту Маріо.

Жодна людина не любить, коли її не лише дурять, а ще й виставляють перед усіма на посміховисько. Важко знайти більше приниження. Тому Маріо знаходить лише одну можливість відновити почуття власної гідності - вбити гіпнотизера. До події на виставі ми дізнаємось про цю людину небагато, відомо практично лише те, що він служить у Гранд-готелі, звідки викинули ні за що родину відпочивальників, але на відміну від інших службовців, що визнають лише владу грошей і сили, поводить себе як нормальна людина і навіть потоваришував з восьмирічною дівчинкою, яка мимоволі стала причиною великого скандалу. Інакше - ми знаємо лише те, що він не піддався іншій формі масового гіпнозу, що причарувала більшість мешканців Торре. Гідність і розум Маріо виявляються сильнішими за гіпноз.

Він стає вбивцею - але й переможцем. Вбивство було для нього єдиним виходом. І не лише для нього - бувають злочини, які припинити можна лише застосуванням сили. Для того, щоб припинити інший, масовий гіпноз, теж потрібне знищення устрою, що його здійснював.

1.Метод «Диспут».

  1. Чи можна навести факти масового гіпнозу в історії людства?

Наполеон, Гітлер, Мао-Цзедун.

  1.  Яку історичну постать можна вважати надлюдиною? До чого призвела людей тотальна жага до влади?

Тоталітарні режими Адольфа Гітлера та Йосифа Сталіна, чия жага влади призвела до загибелі та поневірянь мільйонів людей.

  1. Хто або що має уберегти людину від культу "вседозволеності"? Як би на це питання відповіли філософ Ф. Ніцше, письменник Томас Манн? Яка ваша точка зору відносно цього питання?

Філософ Ф. Ніцше вважав, що людство втратило опору, спираючись на яку, певний вчинок людини може бути засуджено. Томас Манн, навпаки, вважає, що мораль є  опорою чи суддею життя людини.

  1. Чому цілі нації сліпо підкорялися владі сильної особистості?

Хотіли бути обманутими.

  1. Чому своєчасно вожді – ідеологи ніким не були зупинені?

Сила ідеї перетворює особистість в натовп, який безвольно іде за лідером, втрачаючи при цьому здатність збереження власного «я».

  1. Враховуючи вплив філософа Ф. Ніцше на становлення світогляду Т. Манна, чи можна вважати головного героя новели "Маріо і чарівник" Чіполлу уособленням надлюдини? Доведіть свою точку зору цитатами з тексту.

Чарівника Чіполлу можна вважати героєм, який прагне мати безмежну владу над усіма людьми. Застосовуючи гіпноз, він робить із людьми страшні речі, при цьому не страждаючи на докори сумління. Таким чином, його можна вважати уособленням надлюдини.

  1. Чи збігаються погляди на життя Чіполли  з філософією Ф. Ніцше?

Основні положення життєвої філософії гіпнотизера Чіполли збігаються з філософією Ф. Ніцше. Йому підкоряється воля людей, він вважає, що його сила дозволяє безкарно маніпулювати людьми.

  1.  Якими вчинками чарівник Чіполла доводить, що він є праобразом надлюдини?

Студенти аргументують свої відповіді цитатами з тексту.

  1.  Як ставиться Томас Манн до Чіполли? Чи засуджує він його життєву філософію?

Томас Манн не сумнівається в хибності такого життя. Його зовнішній вигляд викликає у читачів відразу.

  1.                    Ф. Ніцше вважав, що тільки та людина є вільною, яка відкинула будь-які моральні принципи. Чи погоджується з ним письменник Томас Манн? Розкажіть, як ви розумієте свободу людини.

Письменник не погоджується з цим твердженням Ф. Ніцше. Це він доводить, змальовуючи огидну постать Чіполли, позбавленого усіх моральних принципів.

  1.                    Чи можна назвати Маріо особистістю, здатною протистояти надлюдині і масовій хворобі?

Вбивство Чіполла доказує здатність Маріо протистояти масовому психозу.

12. Який смисл має трагічний фінал новели?

Вбивство гіпнотизера не сприймається як трагедія, навпаки, ця катастрофа здається схожою на звільнення від усього неприродного, від прихованого насильства над волею та душами людей, що далеко не один цей балаганний чарівник насаджував у цьому колись райському місці.

13.Чи можна дурити людей безкарно? Що буде, коли гіпноз закінчиться?

Ці питання мимоволі виникають ще до розв'язки, передчуттям катастрофи просякнута уся розповідь. Те, що робить гіпнотизер на сцені, лише відвертіша форма задурення людей, що відбувається скрізь. Здається, немає межі влади однієї людини над іншою: навіть таке почуття, як кохання стає частиною вистави. Силою гіпнозу чарівник змушує Маріо повірити, що перед ним знаходиться його дівчина, й на розвагу глядачам поцілувати хлопця замість неї. Чи не за такою схемою почуття любові до власного народу спотворювали за допомогою пропаганди до необхідності служіння найжорстокішим режимам? Загіпнотизований Маріо вірить, що перед ним - його кохана, а ошукані люди вірять, що роблять щось заради щастя свого народу...

Але коли вплив гіпнозу закінчується, настає прозріння.

14. Як Т. Манну вдалося показати в новелі перспективу неминучого покарання будь-яких володарів натовпу?

В особі юнака проти гіпнотизера постає сама людська природа, якій органічно притаманні гуманістичні почуття, що вбирають у себе і моральну інтуїцію, і усвідомлення власної гідності, і силу опору антилюдяній владі. Цю природу можна, як воно й сталося спершу з Маріо, приголомшити гіпнозом, але раніше чи пізніше, коли настає мить протверезіння, вона бере реванш і дає відсіч наймогутнішим злим чарам. У ствердженні в новелі віри в перемогу здорових начал людської вдачі й виявилася та позиція людяності, яку Т. Манн послідовно обстоював у своїй творчості за доби випробувань гуманістичних ідеалів людства.

Хоча філософія Ф. Ніцше і вплинула на становлення світогляду Томаса Манна, проте у своєму подальшому творчому шляху він не погоджується з тим, що сильній особистості дозволено все, і вважає, що людина має боротися проти диктаторів, які тримають людей у покорі, гіпнотизуючи їх страхом, як це робив чарівник Чіполла. Письменник переконаний, що моральність та життя – це єдине ціле. Мораль є суддею, який виносить вирок життю людини.

Отже, новела Т,Манна «Маріо і чарівник» це філософська притча, в якій автор намагається спростувати гіпнотичну, оманливу, людиноненависницьку суть фашизму. “Маріо і чарівник” як перший безпосередньо антифашистький твір Т.Манна відзначається тим, що безпосередній, “прямий” зміст новели є спаяним з історичним, соціально-політичним тлом. У раннього Томаса Манна дивовижний випадок з Чіполлою скоріш за все сприймався б у таких загальних, метафізичних категоріях, як “життя” і “смерть”, “дух” і “воля”. У новелі ж “Маріо і чарівник” подія розкривається у своїй політичній і соціальній значущості. Недаремно у 1937 році, перебуваючи у вигнанні, Т.Манн писав, що питання про людину ставиться сьогодні у політичному аспекті, і відзначав, що письменник, “який відмовляється від політично поставлених питань про людину” і “зраджує інтереси справи духу”, - це духовна втрачена людина.

VI .Підведення підсумків. Узагальнення матеріалу.               5хв

1. Метод «Незакінчених речень».

1.Т. Манн - німецький письменник - гуманіст…

2.У невеликому творі «Маріо і чарівник» він зумів відтворити тривожну атмосферу передвоєнної епохи…

3.Перед початком Другої світової війни в повітрі витали ідеї фашизму…

 

Підготувати на вибір:

1.Твір-враження  « Загальнолюдські цінності у новелі Т. Манна».

2.Роздум-есе «Новела «Маріо і чарівник» - «вкрай насичена політикою історія».

3.Роздум-есе  «Чи здатна особистість зберегти своє Я? (за романом

   Т. Манна «Маріо і чарівник».

 

Викладач: Шевчук Г. А.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лісутіна Валентина Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Голованюк Валентина Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 жовтня 2019
Переглядів
5665
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку