Завдання уроку: сформувати уявлення про суть торгівлі, як складової економічних відносин;ознайомитися з поняттями «експорт», «імпорт», «міжнародні організації»; розвивати вміння аналізувати, характеризувати міжнародні організації та їх роль у світовому виробництві та ринку товарів і послуг, працювати зі статистичними даними, а також орієнтуватися в світових економічних відносинах та чинниках, що цьому сприяють; виховувати практичність, патріотизм, економічну культуру.
Лото. Автомобільний Залізничний Провідний вид транспорту;Швидкий та маневровий;Не залежить від кліматичних умов;Висока собівартість;Дорогі будівництво та експлуатація;Одночасно є можливість масового транспортування вантажів та пасажирів;1 місце за паса жирообігом;Особливе значення для обслуговування сільського господарства.
У ринковій економіці торгівля виконує низку важливих функцій:1) доставляє товари до споживачів; 2) продовжує процес ви- робництва(сортування, комплектування, пакування товарів); 3) змінює форму вартості з товарної на грошову і навпаки; 4) надає торгові послуги населенню в процесі реалізації товарів
ТОРГІВЛЯ В УКРАЇНІЧИННИКИ РОЗВИТКУ ЗОВНІШНЬОЇ ТОРГІВЛІ:1) набуття Україною членства у Світовій організації торгівлі (2008 р.)2) підписання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом (2014 р.)3) криза в українсько-російських економічних і політичних відносинах та пряма військова агресія Росії щодо України,
МІЖНАРОДНА ТОРГІВЛЯ І СВІТОВИЙ РИНОКМіжнародна торгівля — це обмін товарами і послугами між продавцями та покупцями різних країнвідбувається переміщення товарів через митні кордони різних держав. Результатом міжнародної торгівлі є виникнення світового ринку товарів і послуг. Світовий ринок є сукупністю прямих договорів (між партнерами з різних країн), спрямованих на задоволення потреб у товарах та послугах, забезпечення необхідними ресурсами та отримання доходу.
Учасники світового ринкудержавні органи різних рівнів (центральні, регіональні, муніципальні), підприємства й організації окремі особи, які мають право на зовнішньоекономічну діяльність. Впливові гравці на світовому ринку: ТНК, міжнародні організації регіональні міждержавні об’єднання.
ПОКАЗНИКИ ЗОВНІШНЬОЇ ТОРГІВЛІ1) обсяг експорту 2) обсяг імпорту3) зовнішньоторговельний обіг — сума вартісних обсягів експорту та імпорту; 4) сальдо зовнішньої торгівлі — різниця між обсягами експорту та імпорту; 5) товарна структура експорту, імпорту — співвідношення у них різних товарних груп: сільськогосподарських і продовольчих продуктів, товарів видобувної ….6) географічна структура експорту, імпорту
СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ МІЖНАРОДНОЇ ТОРГІВЛІОбсяги світової торгівлі вражаючі: четвертина світового ВВПпочинаючи з 2012 року зниження темпів росту ВВП і світової торгівлі1) збільшення питомої ваги готових виробів і зниження частки сировинних товарів 2) зростання частки машин, обладнання і транспортних засобів у світовому товарообігу; 3) інтенсифікація обміну продукцією інтелектуальної праці 4) стрімке зростання експорту/імпорту послуг
Зміни відбулися і в географічній структурі міжнародної торгівліУ 50–60-х роках ХХ ст. світовими лідерами у зовнішній торгівлі була група економічно розвинених країн, країни «Великої сімки», Нідерланди, Бельгія, Швеція, Швейцарія. У 70–80-х роках додалися нові індустріальні країни Східної Азії (Республіка Корея, Гонконг, Сінгапур, Тайвань) та Латинської Америки (Мексика), а на початку ХХІ ст. — Китай. Найбільшим споживачем імпортної продукції залишаються СШАекспорт послуг - США, Велика Британія, Ні- меччина, Франція, Китай, Нідерланди, Японія, Індія (майже половина світового експорту послуг)
ГОЛОВНІ РЕГІОНИ СВІТОВОЇ ТОРГІВЛІ Світова організація торгівлі (СОТ) - це провідна міжнародна економічна організація, заснована 1995 р. (мал. 106). Членами СОТ є 163 країни, на які припадає понад 96 % обсягу світової торгівлі. Саме СОТ встановлює правила міжнародної торгівлі та вирішення спірних питань. Її головне завдання - забезпечувати, щоб торговельні обміни відбувалися настільки легко, передбачувано і вільно, наскільки можливо.
ГОЛОВНІ РЕГІОНИ СВІТОВОЇ ТОРГІВЛІЄвропейський Союз (ЄС). Цей економічний і політичний союз 28 держав створено у 1993 р. Більшість членів ЄС розташовані в Європі. Тому співробітництво із цією організацією є надзвичайно важливим для України, оскільки саме члени ЄС визначають напрямок економічного прогресу і політичну стабільність в Європейському регіоні. Європейський Союз є повноправним членом Світової організації торгівлі.
ГОЛОВНІ РЕГІОНИ СВІТОВОЇ ТОРГІВЛІПівнічноамериканська зона вільної торгівлі (НАФТА - від англ. North American Free Trade Agreement, NAFTA). Діє з 1994 p. Основна мета цієї організації - створення сприятливих умов торгівлі та розширення товарообігу між США, Канадою та Мексикою. Нині НАФТА, що діє подібно до ЄС, є найбільшою у світі регіональною зоною вільної торгівлі, проте, на відміну від ЄС, не має спеціально створених міждержавних керівних органів.
ГОЛОВНІ РЕГІОНИ СВІТОВОЇ ТОРГІВЛІАсоціація держав Південно-Східної Азії (АСЕАН - від англ. Association of South. East Asian Nations, ASEAN). Це політична та економічна міжнародна організація, що об’єднує 10 країн Південно-Східної Азії, створена в 1967 р. Метою асоціації було проголошено прискорення економічного розвитку та розширення взаємовигідної торгівлі між країнами-членами, а також надання їм змоги мирного вирішення спірних питань.
ПЕРЕВІРИМО СВОЇ ЗНАННІ І ВМІННЯ1. Які існують види торгівлі?2. Визначте основні показники зовнішньої торгівлі.3. Схарактеризуйте основні особливості сучасної світової торгівлі.4. Поясніть, де і коли виникли головні регіони світової торгівлі.5. Доведіть необхідність зовнішньої торгівлі.
Робимо висновки. Світова торгівля - це зовнішня торгівля всіх країн у сукупності. В основі зовнішньої торгівлі - міжнародний поділ праці - спеціалізація держав на виробництві певних товарів і послуг та обмін ними. Особливістю сучасної світової торгівлі є зміни її основних показників: зовнішньоторговельного обігу, товарної і географічної структури. Роль країн, що розвиваються, у торгівлі зростає. Сучасна міжнародна торгівля найактивніше відбувається в певних регіонах.