Урок 2
Тема. Трагічний, величний і вічний Василь Стус.
Мета. Ознайомити учнів з життєвим подвигом В. Стуса, розкрити непересічний талант митця, зрозуміти його трагічну долю, силу волі й стійкість духу, готовність до ризику у відстоюванні принципів, на прикладі його творів розкрити естетичні уподобання митця, поетичне вираження автором глибокої любові до України, до рідного народу; удосконалювати вміння самостійно опрацьовувати, осмислювати й систематизувати навчальний матеріал, розвивати творчу уяву, образне мовлення, мислення учнів; виховувати почуття національної гордості та самосвідомості, активну життєву позицію.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Портрет В. Стуса, аудіо та відеозаписи віршів у виконанні Василя Стуса, пісень на слова поета, виставка творів автора, онлайн-тест «Шістдесятництво в літературі», мультимедійне обладнання.
Я є ВІЛЬНИЙ — і тому Україна є вільною, бо вона в мені...
І тому правила гри я призначаю свої, а не ті, що існують...
Оточуючий світ не варт того, аби я зрадив себе,
зрікся своєї Віри, своєї гідності.
В. Стус
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
Учитель. «Покоління молодої української інтелігенції, що його зробили поколінням політв’язнів, було виховане на ідеях гуманізму, справедливості, свободи. У цьому вся його провина, весь його злий намір, але тільки такими синами славен народ і нині, й у віки вічні», – писав поет Василь Стус про своє покоління. Повною мірою це стосується і його самого. Трагічній долі письменника-патріота, що віддав свій талант найріднішій Україні, присвятимо ми сьогоднішній урок. Вольовий, цілеспрямований характер його формувався за несприятливих умов. За яких же?
3. Робота з портретом письменника.
Учитель. Перед вами портрет письменника. Вдивіться в нього, будь ласка. Давайте з ним познайомимося. Опишіть його образ словесно.
4. «Ґронування».
Учитель. Що б ви запитали в письменника, якби вам довелося з ними зустрітися? Запишіть питання в таблицю.
(На дошці таблиця «Ґронування» з незаповненими комірками. Учні записують на аркушах паперу А4 питання та вставляють в порожні клітинки)
Що найбільше його приваблювало у житті? |
Скільки років він прожив? Де народився і помер? |
На який історичний період припадає творчість письменника? |
Чим захоплювався? Де і ким працював? |
Ким були його батьки і як вплинули на виховання сина? |
Хто або що вплинуло на розвиток його світогляду? Яким чином? |
Чи були в нього друзі? Хто |
ВАСИЛЬ СТУС |
Чиї традиції продовжив? До якої стильової течії належав В. Стус? |
Коли написаний перший твір? Видана перш збірка? Скільки збірок вийшло вього? |
Які теми й проблеми порушує письменник у свої творах? Чи актуальні вони сьогодні? |
|
Про що писав В. Стус у своїх творах? |
Де отримав освіту? Яку? |
Чому творчість В. Стуса привертала увагу багатьох визначних осіб? |
В яких жанрах працював письменника? |
Коли вперше почав писати твори? |
|
Учитель. На всі ці запитання ми спробуємо відповісти, наполегливо працюючи на уроці.
ІV. Побудова знань.
1. Віртуальна екскурсія.
Перегляд медіа презентації про життєвий та творчий шлях В. Стуса із записом живого голосу поета. https://www.youtube.com/watch?v=g_xWw_-0cQU
2. Робота в групах.
1 група. Скласти хронологічну таблицю за переглянутим матеріалом.
Дата |
Події |
|
|
2 група. Заповнити таблицю «Світоглядні уподобання Василя Стуса»
Письменник, сфера діяльності, риси характеру |
Кредо |
Світ захоплень |
||
Улюблені письменники, твори |
Улюблені види мистецтва, митці |
Улюблені заняття й природні обдарування |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 група. Сформулювати тези на тему «Загальна характеристика творчості Василя Стуса»
3. Робота з підручником. «Читання з маркуванням».
Учитель. Опрацюйте матеріал підручника та запишіть до таблиць відомості, які не відображено у відеоматеріалі.
4. Робота з документом «З виступу Є Сверстюка на вечорі пам’яті В. Стуса 4 вересня 2000 року» (додаток 1).
Ознайомтесь, будь ласка з офіційним документом.
5. Бесіда. Метод «Займи позицію».
Учитель. Як ви розумієте слова Дмитра Стуса: «Його життя – це приклад людини, яка показала, як можна робити себе, жити, а не виживати, творити і бути собою». Свою думку обґрунтуйте.
- Чому Радянська влада переслідувала В. Стуса?
- Чим пояснити те, що поет свідомо наражався на небезпеку, відкрито йшов проти влади, знаючи, яке жорстоке покарання на нього чекає?
- Які стоїчні рити характеру виявилися у Василя Стуса? Як вони відбилися в поезії?
6. Формування психологічного портрета Василя Стуса. (додаток 2).
V. Консолідація.
1. Сенкан.
Учитель. Підсумувати наше знайомство з Василем Стусом мені хотілося б за допомогою написання сенкану.
Учні складають сенкан. Презентація сенканів.
2. Робота над епіграфом.
Учитель. Чи залишився Василь Стус вільним, навіть перебуваючи у таборах?
Чи варт оточуючий світ, щоб людина зрадила себе, зреклася своєї віри, своєї гідності?
Учитель. Василь Стус був сильною і мужньою людиною. Він ніколи не хилив голови перед життєвими обставинами, перед сильними світу цього, був справжнім патріотом, який понад усе любив свій народ, і боровся проти сваволі влади. Радянська влада не вибачала йому духовної незалежності. Поету випало перейти пекельні кола у Мордовських та Пермських концентраційних таборах, відомих своєю жорстокістю. Але ніщо не змогло зломити загартованого духу В. Стуса. Його життєвий подвиг є прикладом для наслідування.
Коментоване оцінювання учнів
VІ. Домашнє завдання.
1. Вивчити напам’ять: «Мені зоря сіяла нині вранці» або «Як добре те, що смерті не боюсь я…» (на вибір).
2. В середовищі Microsoft PowerPoint підготувати комп’ютерну презентацію на тему «Вшанування Василя Стуса в сучасній Україні» (за бажанням).
Додаток 2
Психологічний портрет Василя Стуса