Урок з біології для 7 класу - в рамках загальної теми «Процеси життєдіяльності тварин»
Урок Травні системи тварин
Мета:
Поглибити знання про біологічне значення перетравлення їжі, види травлення і травних систем; розкрити роль ферментів і травних залоз у процесах травлення; розглянути риси ускладнення, особливості травних систем різних груп безхребетних і хребетних тварин.
Сформувати вміння визначати і характеризувати види травлення і травних систем різних організмів, пов’язувати особливості будови травних систем різних тварин з їх пристосуванням до певної їжі та способу живлення.
Розвивати навички дослідницького характеру, вміння працювати з підручником і німими малюнками, складати опорний конспект, логічне мислення.
Виховувати доброзичливість, тактовність.
Методичні прийоми: словесні (пояснення і розповідь вчителя), наочні (використання презентації), пошукові (евристична бесіда, робота з німими малюнками), робота з підручником.
Обладнання: комп’ютерна презентація, підручники Біологія 7 клас/ Л.І. Остапченко
Тип уроку: урок засвоєння і первинного закріплення нових знань
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Сповіщення теми і мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
Як ми вивчили на попередньому уроці, різні тварини харчуються зовсім різною їжею: є рослиноїдні і м’ясоїдні, є гемотрофи і паразити, є сапротрофи і фільтратори. Які відмінності способів травлення у різних тварин? Що таке травні соки: як вони діють і звідки беруться? Чому у тварин з’явилася травна система? Які особливості будови травних систем допомагають їм перетравлювати таку різноманітну їжу? На ці та багато інших питань ми спробуємо знайти відповіді на цьому уроці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (пояснення і розповідь вчителя з елементами евристичної бесіди і роботи з підручником, називання учнями елементів німих малюнків, складання опорного конспекту)
1. Травна система – сукупність послідовно анатомічно повязаних органів, що забезпечує процес травлення.
Основна причина появи травної системи – потреба обмежити місце дії травних ферментів (від внутрішнього середовища організму) і розмежувати місця дії різних ферментів (потребують різних умов рН).
Ферменти – біологічні прискорювачі хімічних реакцій, мають білкову природу.
Травні залозі - дрібні ( у стінках шлунку і кишечнику) і великі: слинні (у роті), печінка (виділяє жовч) і підшлункова (протоки відкриваються у кишечник).
Функції травних залоз - виділяють травні соки, що містять ферменти.
2. ВИДИ ТРАВЛЕННЯ:
1). Порожнинне – в органах травної системи, завдяки ферментам залозистих клітин: у всіх, хто має травну систему.
2). Внутрішньоклітинне – у клітинах внутрішнього шару, що фагоцитують часточки їжі, завдяки ферментам лізосом: губки і кишковопорожнинні (мал. 173)
3). Позакишкове – ззовні, в організмі жертви, завдяки виділеним ферментам : павуки (з отрутою), мухи (зі слиною)
3. ВИДИ ТРАВНИХ СИСТЕМ:
1). Ненаскрізна – є тільки ротовий отвір, через який і надходить їжа, і виділяються неперетравлені рештки: кишковопорожнинні, плоскі черви – вільноживучі та сисуни.
2). Наскрізна – є ротовий і анальний отвори: круглі та кільчасті черви, членистоногі, молюски, хребетні.
3). Відсутня – поглинання через поверхню: плоскі стьожкові черви, губки.
4. ТРАВНІ СИСТЕМИ БЕЗХРЕБЕТНИХ ТВАРИН
1). Кільчасті черви (дощовий черв): рот (слинні залози) → глотка → стравохід → воло → шлунок → кишечник → анальний отвір (мал. 174)
2). Членистоногі : а) Ракоподібні (рак річковий): ротовий апарат (зовні): з пари щелеп, 3 пари ногощелеп; 2 відділи шлунку: жувальний і цідильний; печінка (мал 175)
б) Комахи: складний спеціалізований ротовий апарат: гризучий, лижучий, сисний, колюче-сисний
в) Павукоподібні (павук): хеліцери з отрутою, смоктальний шлунок, кишечник з виростами
3). Молюски: а) Черевоногі (рапана): ротова порожнина з твердою щелепою, глотка містить язик з терткою-радулою, слина з кислотою (мал. 176)
б) Двостулкові – фільтратори (перлівниця):
ввідний сифон (нижній) → рот … → анальний отвір → → вивідний сифон (верхній)
в) Головоногі: рот між щупальцями - у ньому щелепи-дзьоб; у кишечник відкривається чорнильна залоза; анальний отвір відкривається у лійку
5. ТРАВНІ СИСТЕМИ ХРЕБЕТНИХ ТВАРИН:
1). Риби: ротоглоткова порожнина зі щелепами і недиференційованими зубами, язиком → стінку глотки пронизують зяброві щілини → … → з'являється тонкий і товстий кишечник → анальний отвір (у хрящових далі клоака)
2). Амфібії: у ротоглотковій порожнині язик (у безхвостих – довгий, липкий, мал. 178), зуби відсутні або однакові; з'являються слинні та підшлункова залози (слина без ферментів); анальний отвір → клоака
3). Рептилії: рот містить зуби (зокрема отруйні), язик (роздвоєний у змій, варанів); з'являється слина з ферментами і сліпа кишказ симбіотичними організмами; анальний отвір → клоака
4). Птахи : дзьоб (замість щелеп, форма залежить від виду їжі – мал. 179), воло, залозистий і м'язовий шлунок (з камінцями, які проковтує птах), клоака (мал. 180)
5). Ссавці: передротову порожнину обмежують губи і щоки, ротову - щелепи з різними зубами; шлунок у жуйних копитних 4-камерний (рубець, сітка, книжка, сичуг – мал. 182); довга сліпа кишка у рослиноїдних, клоака тільки у першозвірів (мал. 181)
ІV. Рефлексія: вправа «Мікрофон».
V. Домашнє завдання: опрацювати §29.