Підвищення компетентності батьків;
Подання батькам інформації про вікові особливості дитини передшкільногої віку;
Знайомство, згуртування групи, налаштування на спільну роботу;
Навчання ефективним способам спілкування;
Розвиток навичок рефлексії у батьків.
Мета: Підготовка батьків до майбутнього навчання дітей у школі.
Завдання:
Обладнання:
Хід заняття
І. Вступна частина
1. Привітання
Доброго дня, шановні батьки!
Ми з вами зібрались на перші консультативні батьківські збори, які пройдуть у вигляді тренінгу. Я хочу, щоб ви зрозуміли як саме будуть навчатися ваші діти, чим відрізнятиметься навчання в новій українській школі.
Для початку напишіть на бейджиках своє ім’я, як би ви хотіли, щоб до вас звертались, і прикріпіть.
Так як ми з вами будемо працювати достатньо довгий час , нам слід познайомитись .
2. Вправа «Автопортрет» ( малюнок на голові)
- Візьміть аркуш, покладіть на голову, намалюйте овал, потім очі, брови, ніс, рот. Не забудьте про вушка. Тепер зачіска.
- А тепер подивіться на свій шедевр. Напишіть своє ім’я і розкажіть трішечки про себе .
3. Вправа «Інтерв’ю» ( в парах)
- А тепер ми ще ближче познайомимось
- Об’єднатися в пари за допомогою карток «Смішарики»( по 2 однакові картки)
- Знайдіть свою пару. За дві хвилини дізнайтеся щось цікаве про цю людину
( захоплення, професія, характер) .
- Повідомте по черзі , що ви дізналися.
- Отже, таким чином за короткий час ми з вами змогли ближче познайомитися і утворити новий колектив – колектив батьків майбутніх першокласників.
-Я вдячна вам, що ви відгукнулись на моє запрошення .
4. Вироблення правил
- Давайте створимо правила нашого колективу , яких ми і будемо дотримуватись ( пропозиції батьків)
1) Взаємоповага
2) Чесність
3) Говорити тут і зараз
4) Мобільна тиша
5) Правило «вільної ноги»
6) Активність
7) Без критики
8) Слухати і чути
5. Вправа «Це моя дитина»
На дошці плакат з намальованим сонцем.
Сонце – символ тепла, доброти, світла. Ваші діти – це також сонечка, смисл вашого життя.
І ці сонечка будуть тепер навчатися за вимогами Нової української школи.
ІІ. Основна частина
1. Вступна бесіда
2. Очікування «Пісочний годинник»
- Напишіть на піщинці і прикріпіть у верхню частину годинника
3. Перегляд відеоролика «Довіряю школі»
- Розпочати нашу роботу я хочу з перегляду невеличкого відео.
- Які думки у вас виникли, дивлячись на екран?
- Вступ до школи - переломний момент не тільки в житті кожної дитини, але і в цілому для всієї родини. У кожній родині, де підростає шестирічка, останній рік перед школою заповнений не тільки приємними очікуваннями і хвилюваннями, але і масою незвичних проблем і тривог. Кожен з батьків замислюється про те, як складеться шкільне життя дитини, чи буде вона радісною і успішною. Батьків майбутніх першокласників хвилюють десятки питань, пов'язаних з підготовкою дитини до шкільного навчання. У них спостерігається підвищений рівень тривожності, невпевненість у правильності своїх виховних методів, дефіцит конкретних знань по даному питанню.
- Усі батьки повинні знати про те, що для успішної адаптації до шкільного життя набагато важливіше, ніж уміння читати і рахувати, дитині потрібні психологічна стабільність, висока самооцінка, віра в свої сили і соціальні здібності. У цій ситуації дуже важливі встановлення теплих відносин дитини з учителем та підтримка батьків.
- Один із принципів НУШ є педагогіка партнерства , без нього навчання дитини не буде ефективним , тому на це питання слід звернути особливу увагу.
4. Відео «Педагогіка партнерства»
- Пропоную послухати міністра освіти Лілію Гриневич.
5. Презентація « Нова українська школа»
6. Вправа із резинкою
- Зараз кожен із вас візьме в руки резинку і одягне її на руку так, як я покажу ( на одну руку, на зап’ястя). Ваше завдання – без допомоги інших частин свого тіла та предметів зняти резинку з руки якомога швидше. ( Це неможливо)
- Я пропоную такий спосіб: підходжу до когось і прошу : «Допоможіть мені будь ласка». Спробуйте і ви так зробити. ( підходять до інших)
Отже, у житті не варто завжди розраховувати тільки на себе. Інколи допомога близьких людей просто необхідна. Це може бути і вчитель для батьків і батьки для вчителя. Це і є педагогіка партнерства.
- Тому я, хочу, щоб ми з вами стали партнерами у вихованні наших дітей, і йшли в одному напрямку, а не в різні боки, як Лебідь, Щука і Рак з відомої байки. І тільки так навчання наших дітей буде ефективним і результативним.
7. Робота в групі . Вправа «Ідеальний батько».
Далі батькам показують мішень, що складається з 5 кіл, у центрі знаходяться ідеальні батьки, чим далі від центру, тим далі від ідеалу.
- Ми склали портрет ідеального батька, а тепер я прошу кожного подумати і відзначити на мішені те місце, де, на вашу думку, кожен з вас, знаходиться зараз по відношенню до ідеалу. Позначте свої ініціали.
Відзначають ініціалами. Вправа проходить без коментарів. Мішень зберігають до останнього заняття, на якому зазначають свою позицію на цій же мішені іншим кольором. (Чи змінилася думка батьків.)
7. Вправа «кошик для сміття».
Мета: розвиток навичок рефлексії, здатності усвідомлювати свої дії та слова по відношенню до дитини.
- На одному аркуші напишіть якості, які заважають вам спілкуватися з дитиною, гальмують розвиток ініціативи, самостійності, провокують конфлікти. На іншому аркуші напишіть ті якості, які б ви хотіли придбати замість тих, які заважають, які б наблизили вас до позиції ідеального батька, допомогли б у спілкуванні з дитиною (незалежно від того, чи можу я це зробити чи ні), напишіть, що має статися, щоб ці якості з'явилися.
Потім батькам пропонується зім'яти (або порвати) листок з тими якостями, які заважають, і викинути його в сміттєвий кошик, а листок з позитивними якостями залишити.
- Не завжди є час звернути увагу на себе, проаналізувати. Зараз ви подумали, написали, провели певну роботу над собою. Перший крок у досягненні позиції ідеального батька вами зроблено, так як ви прийшли на наше заняття. Всі зміни залежать тільки від нас. Мати ідеального батька - мрія кожної дитини.
8. Вправа - візуалізація «Занурення в дитинство»
- Сядьте зручніше, ноги поставте на підлогу так, щоб вони добре відчували опору, зіпріться спиною на спинку стільця. Якщо ви хочете відкашлятися, зробіть це зараз. Закрийте очі, прислухайтеся до свого дихання . Воно рівне, спокійне. Відчуйте важкість у руках, в ногах. Потік часу забирає вас у дитинство, в той час, коли ви були маленькими. Уявіть, що на вас одягнуте?, яке взуття?, який одяг?.
Вам весело, що ви йдете по вулиці, і поряд з вами йде близька людина. Подивіться, хто це? Як він виглядає, у що одягнений? Ви берете його за руку і відчуваєте його теплу надійну руку. Вам добре. Ви відчуваєте надійний захист і опору, разом вам нічого не страшно. Ви впевнено і сміливо крокуєте по весняній вулиці. Потім ви відпускаєте руку і весело біжите вперед, але не далеко. Зупиняєтеся, чекаєте на свою близьку людину і знову берете за руку. Раптом ви чуєте незнайомий сміх, піднімаєте голову і бачите, що тримаєтесь за руку зовсім іншої людини. Що ви відчуваєте? Ви обертаєтеся і бачите, що ваша близька людина стоїть ззаду і посміхається. Ви біжите до неї і знову міцно берете за руку. Ви йдете далі разом і весело смієтеся над тим, що сталося. А зараз настав час повернутися назад в цю кімнату, і коли ви будете готові, ви відкрийте очі.
У цьому сюжеті актуалізується почуття прихильності і переживання втрати, хоча і миттєвої, близької людини. Ситуація може пробудити в учасників тренінгу як теплі так і тривожні почуття, вона дозволяє побути дитиною і усвідомити, що означає присутність надійного дорослого в цьому віці, роль батьків у формуванні впевненості у подальшому житті.
- Що ви відчували, які емоції викликала ця вправа? ( поділіться враженнями)
- Дозвольте вам дати одну пораду. Буває, батькам часто ніколи займатися своїми дітьми, АЛЕ візьміть за правило, перед сном посидьте біля ліжечка 15 хвилин і поговоріть з дитиною. Як пройшов день, що було доброго в цей день. І потім обійміть дитину і скажіть, що ви його дуже любите і ніколи в образу не дасте. Повірте - це важливо.
ІІІ. Підсумкова частина. Рефлексія
1. Вправа «Рука допомоги»
- Обведіть та виріжте з кольорового паперу свою долоню. Напишіть на кожному пальчику долоні, яку допомогу Ви могли б надати вчителеві в роботі з дітьми.
2. Анкета для батьків + сайт + телефони
- Прошу заповнити анкету, яка допоможе мені краще і швидше познайомитися з вашими дітьми, для більш результативної роботи, бо ніхто не знає свою дитину краще, ніж батьки. Та вкажіть свій телефон.
- На сайті ви можете знайти корисну інформацію ( буклет)
- Візьміть пам’ятку для себе.
3. Вправа «Скринька запитань»
- Які у вас є запитання
4.Зворотній зв'язок.
- Учасникам пропонується обмінятися враженнями про заняття.
- Якщо ваші очікування справдилися, перенесіть піщинку вниз, якщо ні , то нам ще потрібен час для цього.
Пам'ятка батькам майбутніх першокласників