Тренінг розроблено для учнів 9 класу до Дня Безпеки в Інтернеті.
Мета тренінгу: ознайомити дітей з правилами спілкування в Інтернеті, з небезпечними кібертехнологіями, з якими можуть зустрітися діти, працюючи в Інтернеті. Розвивати вміння спілкуватись в соціальних мережах та чатах. Провести психологічні вправи з метою виховання культури спілкування. Визначити правила безпечного використання Інтернету. Перевірити якість засвоєння отриманих знань.
Безпечний Інтернет
Мета: ознайомити дітей з правилами спілкування в Інтернеті, з небезпечними кібертехнологіями, з якими можуть зустрітися діти, працюючи в Інтернеті. Розвивати вміння спілкуватись в соціальних мережах та чатах. Провести психологічні вправи з метою виховання культури спілкування. Визначити правила безпечного використання Інтернету. Перевірити якість засвоєння отриманих знань.
Хід тренінгу
Вступне слово вчителя:
Доброго дня, дорогі діти! Сьогодні ми з вами поговоримо про Інтернет. Чи можете ви сказати, що таке Інтернет?
100 років тому, коли не було Інтернету, лист від родичів з України в Америку плив пароплавом та доставлявся сушею місяць. Потім стільки ж люди чекали відповідь. З появою літаків ми на відправку листа і відповідь стали чекати вже не 2 місяці, а 2 тижні. З появою Інтернету лист відправляється і отримується відповідь через кілька секунд.
Чим ще корисний Інтернет і навіщо люди його використовують?
Що ви розумієте під словами безпечне користування Інтернетом?
Сьогодні ми звами проведемо тренінг на тему, що пов’язана з безпекою в інтернеті і має назву: «Безпечний Інтернет».
Вправа 1: Правила
Мета: забезпечити конструктивну атмосферу для роботи групи
Метод: обговорення в групі
Опис вправи:
Перший крок в організації роботи тренінгової групи у відповідності з принципами проведення тренінгів – прийняття та засвоєння правил роботи. На початку тренінгу рекомендується разом з учасниками самостійно визначити та обґрунтувати правила і протягом усієї роботи їх дотримуватися.
Існує багато можливостей для розробки правил або визначення рамок роботи для групи. Це гарна можливість знайти шляхи до продуктивної співпраці та пізнати одне одного. Під час роботи над правилами створюються умови для кращого визнання власних потреб та особистих відмінностей.
Правила можуть бути такими:
Скажіть діти: - хто з вас вміє користуватись Інтернетом?
- хто має мобільні телефони?
Звичайно ж, майже всі!
- Що таке «НІК»?
Нік – це ім’я, яке використовують користувачі Інтернету, не називаючи своє справжнє ім’я.
Спробуйте придумати собі «нік», запишіть на стікері і приклейте на квітку так, щоб утворити пелюстки.
Вправа 2: Гра «Квітка»
Мета: знайомство учасників для створення комфортної атмосфери для роботи
Метод: індивідуальна робота
Опис вправи: Перед початком вправи вчитель прикріплює квітку, зроблену із кольорового паперу без пелюстків на дошці (малюнок 1).
Вчитель роздає кожному учню стікери та дає завдання учасникам вигадати собі прозвисько («нікнейми»), якими вони користуються при спілкуванні в Інтернет просторі або хотіли б використовувати, та написати їх на стікерах. Кожнен учень виходить із стікером, називає нікнейм, своє реальнее ім'я та хобі та наклеює стікер з нікнеймом на квітку, так щоб стікер став пелюстком квітки. Після виконання вправи квітка залишається для наступної вправи (Дивіться малюнок 2).
Вправа 3: Інтерактивна гра «Казка про Скріпочку»
Мета: в ігровій формі розповісти про один із можливих випадків шантажу та проговорити основні правила знайомства в Інтернеті.
Метод: метод гри, індивідуальна робота.
Опис вправи:
На початку гри кожному з учасників видається канцелярська скріпка (бажано, кольорова).
Слова ведучого-тренера:
- Ми пропонуємо до Вашої уваги казку про дівчинку Скріпочку, таку ж, як і у Вас в руках. Скріпочка дуже товариська і весела.
На день народження батьки подарували їй комп’ютер та підключили до мережі Інтернет, тепер у неї з’явилося більше можливостей для спілкування.
(Учасникам пропонується розігнути скріпочку і зробити з неї посмішку).
- Спілкуючись «в контакті» з друзями, одного разу вона отримала цікаве повідомлення від незнайомого хлопця, який незабаром запропонував їй дружбу. З кожним днем спілкування Скріпочка розуміла, що в них багато спільного, та й за віком хлопець був лише на один рік старше за неї.
На фото, яке вона отримала, він був дивовижно гарним і добрим хлопцем, тому у Скріпочки не виникло сумнівів щодо зустрічі з ним. Але говорите про це батькам дівчинка не стала, адже думала, що повернеться додому раніше, ніж вони прийдуть з роботи.
Скріпочка уявляла, що її новий друг прийде на зустріч з гарними квітами.
(Учасникам пропонується зробити зі скріпочки квітку)
- Коли ж дівчинка прийшла на призначене місце зустрічі, там було темно і безлюдно, проте це її зовсім не турбувало, адже її новий знайомий хотів, щоб їм ніхто не заважав. Пройшов деякий час і, раптом перед Скріпочкою з’явився неохайно вдягнений дорослий чоловік. Як з’ясувалося - це був той, хто видавав себе в Інтернеті за чемного і доброго хлопця.
Чоловік відібрав сумку і мобільний телефон та почав погрожувати, якщо вона розповість про нього. Дівчинка дуже злякалась, вирвалась з ціпких рук чоловіка та втекла додому. Ця історія дуже вразила Скріпочку. Вона хотіла забути про те, що сталося і повернути все на свої місця. (Учасникам пропонується повернути скріпочку в первину форму)
- У вас вийшло? Ось і у Сріпочки не вийшло.
Як ви гадаєте, де допустила помилку Скріпочка?
Що було необхідно зробити інакше?
Примітка:
Для кращого ефекту, можна використати відео «Казка про скріпочку»: https://www.youtube.com/watch?v=bkh0w6_ViRg&t=23s
ПАМ’ЯТАЙТЕ:
Якщо хтось незнайомий запропонує Вам дружбу в Інтернеті, згадайте казку про маленьку Скріпочку та дотримайтесь цих правил:
Перегляд блоку відео, пов’язаних з безпекою в інтернеті.
Вправа 4: Правила розумного користувача Інтернету
Мета: визначити правила безпечного використання Інтернету
Метод: обговорення в групі
Опис вправи:
Пропонуємо учасникам тренінгу відповісти на питання:
- Чи вивчаєте ви правила поведінки на дорогах?
- Так. Інтернет – це теж автострада, тільки інформаційна. Давайте розробимо свої правила безпечного користування Інтернетом, які починатимуться зі слова «Я».
Шість правил розумного користувача Інтернету:
Вправа 5: Робота з журналами, газетами – «Колаж»
Мета: виявити, наскільки актуальна тема безпека в Інтернеті та довести корисність розповсюдження інформації.
Метод: робота в групі
Опис вправи:
Учасникам пропонують зробити колаж за темою: «Правила розумного користувача Інтернету».
Вправа 6: Гра «Хто надіслав тобі листа?»
Мета: показати учням на прикладі що в Інтернет просторі не існує почерків, тому ти ніколи не знаєш хто знаходиться по той бік комп'ютера або мобільного телефону.
Метод: метод гри, індивідуальна робота
Опис вправи:
Для цієї вправи вчитель використовує «Квітку» з попередньої вправи. Вчитель видає учням стікери і просить кожного написати позитивне побажання або просто хороші слова на стікері. А потім наклеїти їх поряд з будь-яким зі стікерів з нікнеймами на аркуші з квіткою. Кожен учень має наклеїти побажання до чужого нікнейму так щоб власники нікнеймів не бачили хто надає їм побажання. Учасники отримають побажання до свого нікнейму і намагаються вгадати, хто надіслав їм це «повідомлення» (дивіться Малюнок 3). У 99% учасники не можуть вгадати відправника повідомлення.
Вчитель робить висновок, що так само відбувається і зі спілкуванням в Інтернет просторі. Дуже складно перевірити, хто саме пише тобі листи, спілкується з тобою.
Якщо учасники групи добре знайомі між собою, вони можуть вгадувати відправника за почерком. У такому випадку вчитель робить висновок, що в Інтернет просторі не існує почерків, тому ти ніколи не знаєш хто знаходиться по той бік комп'ютера або мобільного телефону.
Вправа 7: Підсумки (вправа «Валіза»)
Мета: підвести підсумки особистої участі у тренінгу
Метод: обговорення в групі, виконання індивідуальних творчих завдань
Опис вправи:
було нецікаво – стікер « відправляють» до корзини для сміття;
якщо отримані знання нові та корисні – до валізи, щоб забрати з собою та
втілювати в життя.