Тренінг-дует «Перетворимо мрію на мету, а мету на реальність» доцільно використовувати для учнів 7-9 класів для підвищення якості допрофільної підготовки учнів: актуалізації знання підлітків про професії; створення умови для прояву творчого й інтелектуального потенціалу учнів; розширення знаннь учнів про світ професій; дослідження свої нахили та здібності.
Соціальний педагог Авраменко Н.О.
Криворізький науково-технічний металургійний ліцей №16
ТРЕНІНГ-ДУЕТ ІЗ ПРОФОРІЄНТАЦІЇ
(соціальний педагог, практичний психолог)
«Перетворимо мрію на мету, а мету на реальність»
Мета: підвищити якість допрофільної підготовки учнів; актуалізувати знання підлітків про професії; створити умови для прояву творчого й інтелектуального потенціалу учнів; розширити знання учнів про світ професій; дослідити свої нахили та здібності.
Хід роботи
Психолог: Доброго дня діти! Ви вже навчаєтесь в 7 класі, а тому пройде зовсім небагато часу і вам доведеться обирати свій життєвий шлях. І шлях цей розпочнеться з перехрестя, від якого розходиться не 3 дороги, як в казці, а 50 тис. доріг. Саме стільки зараз існує професій.
Соціальний педагог: Вибір майбутньої професії – тема актуальної розмови для кожного підлітка бо це одна з найважливіших питань у житті, від якого багато в чому залежить подальша доля. Ця проблема – задача з багатьма невідомими: що я добре вмію? Чого хочу? А що потрібно суспільству? На нашій зустрічі ми спробуємо обговорити ці питання і, можливо, знайти шляхи вирішення цієї задачі.
2. Прийняття правил роботи в групі.
Психолог. Щоб наше спілкування було ефективним, воно повинно підкорятися деяким правилам і ці правила ви всі добре знаєте. Тож давайте пригадаємо їх разом.
- «Тут і зараз». Головне, не те, що відбувалося «там і тоді», а те, що відбувається «тут і тепер». Головне для нас, що людина бачить, відчуває «тут і зараз» по відношенню до себе, до інших.
- Принцип емоційної відкритості. Ми повинні бути один з одним відверті і відкриті. Це не означає, що кожен зобов'язаний викладати всі свої таємниці. Важливо тільки одне: якщо учасник відчуває, думає, переживає «тут і зараз», то йому треба про це сказати, висловити свої почуття так, щоб вони стали надбанням групи.
- Правило «Я – висловлювань». Це означає, що потрібно говорити від свого імені і приблизно в такій формі: «Я відчуваю… Мені здається… Я думаю ... », а не від авторитетної особи або з точки зору якихось норм і законів. Потрібно уникати висловлювань типу: «Ми всі відчуваємо ...» або «Існує думка ...».
- Правило поваги до мовця. Коли висловлюється хтось із членів групи, всі його повинні уважно слухати, даючи людині можливість висловити те, що він хоче. Ми не перебиваємо і мовчимо до тих пір, поки він не закінчить говорити.
3. Вправа «Знайомство»
Соц. педагог: Ви всі навчаєтесь в одному класі, знаєте один одного, добре знаєте нас. Проте є речі яких про вас ніхто не знає. Тож розкажіть нам про свої особливі здібності і вподобання.
Зараз ви по-черзі продовжите речення «Ви не знаєте про мене…».
Психолог: От ми й познайомились ближче. А тепер давайте пограємось з вами в цікаву гру. Ви бачите на столі загадкові мішечки. Будь, ласка встаньте по черзі і оберіть собі мішечок не зазираючи в середину.
Діти, вам важко було обирати? А чому?
Добре, а тепер відкрийте свої мішечки. І підніміть руки, кому дійсно потрібно те, що ви отримали в мішечку?
Як ви вже побачили, дуже важко робити вибір на осліп, коли ти не знаещ, що саме ти обираєш. Так само і з вибором професії: щоб обрати правильну професію, треба якомога більше про неї дізнатися.
Тож запрошую вас у захоплюючу подорож у світ професій.
Існує величезна кількість професій і спеціальностей, а скільки професій знаєте ви? Що більше професій вам знайомі, то ширша можливість вибору, а отже, — і більше шансів знайти і вивчити ту професію, у якій саме ви будете віртуозом, досягнете успіху, зможете виявити свою особистість. Наше заняття допоможе зрозуміти, наскільки точно ви уявляєте світ професій, а також дасть нагоду перевірити себе у розв'язанні задач, застосувати свої знання на практиці. Бажаємо вам творчих успіхів і задоволення від інтелектуальної роботи. Будьте зібраними, цілеспрямованими, наполегливими й упевненими в собі. Щасти вам!
Соц. Педагог. Для того щоб уникнути помилок під час вибору майбутньої професії, слід глибоко дослідити свої нахили, здібності. Ще відомий давньогрецький філософ Платон сказав: «Пізнай себе і виконуй свою справу»
Цей тест допоможе визначити вам ваші здібності.
Використовуючи три геометричні фігури - трикутник, коло, квадрат, намалюйте чоловічка , що складається з 10 елементів. Повинні бути використані всі три види фігур. Якість малюнка не має значення . Якщо намальовані зайві елементи - їх треба закреслити, якщо їх не вистачає - домалювати відсутні.
Час виконання - 1 хв.
Перевіримо ваші результати.
6-8 трикутників – тип керівника, гарні викладачі. Яскраво виражене стремління до лідерства, гарно розбираються в людях, працюють з інформацією.
5 трикутників – відповідальний виконавець, гарні організаторські здібності. Професіонал, до дрібниць продумавши свою діяльність.
4 трикутники – різноманіття інтересів та талантів. Здібності до індивідуальної роботи.
3 трикутники – тип вченого. Раціональний, об’єктивний, легко переключається з одного виду діяльності на інший.
2 трикутника – інтерес до мистецтва і до людини. Тонко відчуває все нове і незвичайне.
1 трикутник – винахідник, конструктор, художник. Володіє багатою уявою.
Психолог. Звичайно, цей тест не відображає все різноманіття ваших талантів. Але, можливо, він допоможе вам задуматися про себе, про свої можливості і здібності і почати розвивати ці здібності.
А давайте перевіримо до якої професії ви схильні за допомогою анкети.
а) виспатись; б) подивитись телевізор разом з родиною; в) опинитись у колі друзів.
2. З трьох подарунків ти обрав би:
а) вудочку, набір для вишивання; б) ковзани та лижі; в) турпутівку чи квиток на цікаву виставу;
3. Відправитись в подорож краще всього:
а) на одинці; б) з родиною чи друзями; в) з незнайомою групою, щоб мати можливість знайти нових друзів.
4. Якщо ти опинився сам на острові чи в лісі, то:
а) то відчув би повну свободу; б) зайнявся б пошуком виходу чи якоюсь справою; в) відчув смуток, безвихідь, страх.
5. В свій вільний час ти любиш:
а) читати, відвідувати бібліотеку, шахову секцію, зоопарк, ліс, ловити рибу , мріяти; б) малювати, читати, займатись спортом, музикою, шиттям чи в’язанням, ходити в походи, розмовляти по телефону, дивитись телевізор; в) займатись спортом, танцями, грати в ансамблі, співати в хорі, приймати участь у спектаклях, подорожувати з друзями, ходити с компанією в кіно.
Підрахуйте кількість набраних балів:
Інтерпретація результатів:
5 – 8 балів: рекомендовано професії де не потрібно спілкуватися з великою кількістю людей. Це професії виробничої сфери - токар, слюсар, оператор ЕОМ, штукатур, сталевар.
9 - 12 балів: у вас найбільш широкий спектр професії. Ваші схильності дозволяють обрати будь-яку професію, як у виробничій так і в невиробничій сферах.
13 – 15 балів: у вас великий потенціал енергії і сил, яких вистачить до роботи з великою аудиторією чи колективом колег. Вам буде тісно в маленькій лабораторії чи біля конвеєра, в майстерні. Вам підходять професії невиробничої сфери: менеджер, рекламний агент, комерційний директор, продавець, дилер, учитель.
Соц. педагог: Тепер, коли ви знаєте свої схильності, давайте разом пригадаємо добре відомі вам професії. Пограємо у гру?
Зараз уважно дивіться на екран і відгадайте яка професія там зображена.
Психолог: Ми з вами виявили ваші здібності, схильності, пригадали професії та сфери до яких вони відносяться. А тепер, на завершення, попрошу вас визначитись чи зробили ви свій попередній вибір.
Зверніть увагу на дошку. Там зображене дерево. На столі знаходяться вирізані зелені листочки, квітки, плоди. Вам потрібно взяти листок — якщо ви з професією ще не визначились; квітку — у виборі сумніваєтесь; плід — визначилися з вибором.
За допомогою цієї вправи можна побачити, скільки дітей вже визначилися з вибором професії і кому ще потрібна допомога.
Соц. педагог: Діти, вам сподобався тренінг? Що нового для себе ви сьогодні дізналися?
Учениця:
УЧИТЕЛЬ, ЛІКАР ЧИ ГЕОЛОГ,
ПИСЬМЕННИК, СЛЮСАР ЧИ КРЕСЛЯР –
ВСІ НАЗИВАЮТЬ ГОЛОВНОЮ
ОДНУ ПРОФЕСІЮ – ШКОЛЯР!
БО ВСІМ ВІДОМО, ЩО БЕЗ ШКОЛИ,
БЕЗ ЗНАНЬ, ЩО МУСИШ ТАМ НАБУТЬ,
НЕ СТАНЕШ У ЖИТТІ НІКОЛИ
ТИМ, КИМ В ДИТИНСТВІ МРІЄШ БУТЬ!
Психолог: І дійсно ви всі зробили свій вибір, проте попереду у вас ще шкільне навчання, яке є фундаментом для вашого майбутнього професійного росту.
Соц. педагог:Дякую за увагу! До побачення!