Тема тренінгу:
Медіаграмотність в епоху штучного інтелекту: інтеграція інструментів і методів ШІ в сучасні педагогічні підходи
Мета тренінгу:
Програма тренінгу:
1. Вступ до медіаграмотності та ШІ (10 хвилин)
Знайомство з учасниками: коротке введення, питання до учасників про те, як вони уявляють використання ШІ в освіті.
Що таке медіаграмотність?
Медіаграмотність — це здатність критично аналізувати та оцінювати інформацію з різних джерел, зокрема інформацію, створену за допомогою ШІ.
Важливість медіаграмотності в епоху цифрових технологій та розвитку штучного інтелекту.
Приклад: Опис того, як штучний інтелект може генерувати новини або статті, що потребують перевірки, оскільки можуть бути викривлені або частково неістинні.
Штучний інтелект в освіті:
ШІ в освіті — це не тільки технології для автоматизації, а й можливість покращити навчальний процес.
Знайомство з різними типами ШІ: машинне навчання, обробка природної мови, нейронні мережі.
2. Як використати ШІ в освітньому процесі (30 хвилин)
Персоналізація навчання:
ШІ дозволяє створювати персоналізовані шляхи навчання для кожного учня. Це можна досягти через адаптивні системи, які змінюють рівень складності завдань відповідно до здобутих знань учня.
Приклад: Платформи на кшталт Khan Academy або Duolingo використовують ШІ для підлаштування тем під індивідуальні потреби учнів, що дає змогу кожному працювати у своєму темпі.
Аналіз навчальних досягнень:
Використання ШІ для збору та аналізу даних щодо успішності учнів. Це допомагає вчителям визначити проблемні місця і зробити коригування в навчальному процесі.
Приклад: Системи для автоматичного аналізу результатів тестів (наприклад, Google Forms з автоматичними підсумками) дають змогу швидко отримувати зворотний зв'язок та адаптувати навчальний план.
Підтримка вчителів через автоматизацію:
Інструменти ШІ, такі як автоматичні генератори завдань, допомагають вчителям швидко створювати навчальні матеріали без потреби витрачати багато часу на їх розробку.
Приклад: Використання генераторів тестів (наприклад, Quizlet) для створення завдань, що відповідають конкретним цілям уроку.
3. Приклади практичного застосування ШІ в освіті (40 хвилин)
Віртуальні помічники та чат-боти:
Віртуальні помічники, такі як чат-боти, можуть автоматизувати відповідь на типові запитання учнів (наприклад, допомогти з домашнім завданням, пояснити певні теми, нагадати про дедлайни).
Приклад: Чат-боти, які використовуються на платформі Edmodo або Google Classroom, де учні можуть отримати відповіді на поширені питання щодо домашніх завдань, або бот, який допомагає з пошуком інформації.
Генерація текстів та навчальних матеріалів:
Застосування ШІ для допомоги у створенні навчальних матеріалів: від коротких текстів до складних есе або завдань.
Приклад: Використання ChatGPT для генерації навчальних матеріалів або допомоги у написанні есе з різних предметів.
Автоматичне оцінювання та зворотний зв'язок:
Використання систем, що можуть автоматично оцінювати письмові роботи або тести, звільняючи вчителя від рутинної перевірки, а також надаючи миттєвий зворотний зв'язок учням.
Приклад: Платформи, що оцінюють виконані учнями роботи на основі заздалегідь заданих критеріїв.
Завдання для учасників: спробувати використати платформу для створення автоматичного тесту та оцінювання результатів.
4. Програмне забезпечення з елементами ШІ для вчителів (20 хвилин)
Grammarly:
Демонстрація роботи з інструментом Grammarly для перевірки правопису, стилю та граматики. Це допомагає учням у створенні якісних письмових робіт.
Приклад: Використання Grammarly для редагування есе учнів або перевірки текстів на помилки.
Google Classroom та інші платформи:
Огляд функцій платформи Google Classroom, яка дозволяє організувати навчальний процес, створювати завдання та надавати зворотний зв'язок.
Приклад: Використання інструментів Google для автоматизації класу та інтерактивних завдань.
Kahoot! та Quizlet:
Використання цих платформ для створення інтерактивних опитувань і тестів, що мотивують учнів до навчання через гру.
Приклад: Створення інтерактивних тестів на платформах Kahoot! або Quizlet для перевірки знань учнів.
5. Етика та медіаграмотність у використанні ШІ (15 хвилин)
Приватність та безпека даних:
Важливість захисту особистих даних учнів і вчителів при використанні ШІ. Обговорення політик конфіденційності і умов використання.
Приклад: Як працюють дані, зібрані різними освітніми платформами, і які заходи захисту вони забезпечують.
Ризики та маніпуляції з інформацією:
Як ШІ може бути використано для створення фейкових новин чи маніпулювання інформацією. Як вчителі можуть навчати учнів критичному мисленню.
Приклад: Виявлення маніпуляцій у новинах, створених ШІ, і навчання учнів перевіряти інформацію через кілька джерел.
Навчання медіаграмотності:
Стратегії для вчителів, як вчити учнів критично ставитися до інформації в інтернеті та розпізнавати контент, створений ШІ.
Приклад: Обговорення прикладів неправдивих або маніпулятивних новин, створених за допомогою ШІ.
6. Підсумки та обговорення (10 хвилин)
Загальний огляд: підсумування ключових моментів тренінгу. Яким чином ШІ може допомогти вчителям підвищити ефективність навчання.
Обговорення викликів та можливостей: відкритий формат для учасників для обміну ідеями, запитань та досвіду застосування ШІ.
Зворотний зв'язок: учасники діляться своїми думками щодо отриманого матеріалу та запитують додаткові питання.
Висновки:
1. Інтеграція ШІ в освітній процес є необхідною: Штучний інтелект має величезний потенціал для трансформації освіти, дозволяючи підвищити персоналізацію навчання, автоматизувати рутинні завдання вчителів і надати учням нові можливості для навчання та саморозвитку.
2. Використання ШІ допомагає вчителям бути ефективнішими: Автоматизація процесів оцінювання, створення тестів, зворотного зв'язку, а також персоналізація навчальних траєкторій дають вчителям можливість зосередитися на творчих і важливих аспектах викладання, таких як розвиток критичного мислення, мотивація учнів і підтримка їхнього емоційного розвитку.
3. Медіаграмотність — це ключовий навик у епоху ШІ: Вчителі повинні навчати учнів розпізнавати і критично оцінювати інформацію, створену за допомогою ШІ, щоб вони могли зберігати об'єктивність і робити усвідомлені рішення в умовах цифрових технологій.
4. Програми з елементами ШІ стають важливим інструментом у класі: Інтерактивні платформи та інструменти, такі як Kahoot!, Quizlet, Grammarly та Google Classroom, забезпечують зручні можливості для вчителів для покращення навчального процесу, створення тестів, перевірки робіт і взаємодії з учнями.
5. Проблеми етики та безпеки даних потребують особливої уваги: У застосуванні ШІ в освіті важливо дбати про конфіденційність даних учнів і вчителів, а також навчати учнів етичним аспектам використання технологій, особливо у питаннях приватності та маніпулювання інформацією.
6. ШІ і медіаграмотність мають бути частиною сучасного навчального процесу: Вчителі, які використовують інструменти ШІ, повинні також вчити своїх учнів бути обачними щодо того, як вони взаємодіють з медіа та інформацією в цифровому просторі, навчаючи їх ставити під сумнів та перевіряти джерела інформації.
7. Необхідність постійного навчання і адаптації: Технології швидко змінюються, і вчителі повинні бути готові до постійного навчання та адаптації своїх підходів. Тренінги та підвищення кваліфікації допомагають підтримувати професіоналізм вчителів у цифровому світі.
Рекомендації:
Вчителі повинні активно впроваджувати інструменти ШІ у своїй практиці, починаючи з простих платформ і поступово вивчаючи нові можливості.
Важливо використовувати ШІ для покращення взаємодії з учнями, а не для заміни вчителів, забезпечуючи при цьому особистісний підхід.
Вчителі повинні дбати про медіаграмотність, навчаючи учнів розпізнавати достовірну інформацію та використовуючи ШІ для розвитку критичного мислення.
Підсумок: Використання ШІ в освіті відкриває нові горизонти для вчителів та учнів, але важливо залишати місце для критичного аналізу та етичного підходу до нових технологій. Медіаграмотність стане ключем до успішної інтеграції цих інструментів у навчальний процес.