Тренінг "Назустріч толерантності"

Про матеріал

Тренінг проводився до Дня толерантності з метою формулювання в учнів чіткого уявлення про дане поняття, вміння спілкуватися з іншими людьми, взаємодії з ними на основі співчуття, співрозуміння, доброзичливості.

Перегляд файлу

 

 Тренінгове заняття

«Назустріч толерантності»

 

Мета: сформувати в учнів чітке уявлення про толерантність; стимулювати уяву учнів у пошуках власного розуміння толерантності; розвивати навички спілкування з іншими людьми, взаємодії з ними на основі співчуття, співрозуміння, доброзичливості.

Обладнання: аркуші формату А4, фломастери, маркери, ватман малюнок кошика,стікери…

Епіграф до тренінгу: «Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші.                                                        Ось чому  і  дружба, і допомога, і спілкування  були б неможливими, якби не існувало між нами  взаємної терпимості». 

Г.Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст

Вік учасників: 14 років

 

СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ:

  1.                      І етап – організаційний: створення  психологічного  комфорту  в  групі, знайомство  учасників  один  з  одним.
  2.                      ІІ  етап – формулювання  теми  заняття, основних завдань;
  3.                      ІІІ етап - ігровий:  система вправ.
  4.                      Заключна  частина : рефлексія заняття.

ХІД   ЗАНЯТТЯ:

І  етап - організаційний

    Учні  заходять  в  клас. Займають  місця  (стільці  розставлені  по  кругу). Вчитель  вітається.

- Добрий  день, шановні  учасники  тренінгу. Я  рада  вас  бачити  за  цим  круглим  столом  і  хочу  вам  запропонувати  згадати  основні  правила  тренінгу  (учасники  називають  правила). Мені  дуже  приємно, що  ви  пам’ятаєте  ці  правила. Учні  називають  свої  імена  (вони написані  на  бейджиках).  Ведучий-вчитель  розповідає  про  правила  поведінки  на  занятті.

Правила  поведінки:

  1.         Щирість і відвертість.
  2.         Правило піднятої руки.
  3.          Конфіденційність. Не обговорювати те, що відбувалося вгрупі, а також її учасників за межами групи.
  4.          Повага до іншого. Не перебивати, не ображати, не заподіювати фізичного збитку. Не оцінювати інших. Не говорити про присутніх у третій особі, а звертатися прямо до них.
  5.         «Тут-і-зараз». В групі обговорюються лише події, що відбулися в цей час і саме зараз. Це дуже важливо.
  6.         Активно брати участь в роботі групи. Виражати свою думку. Повідомляти про труднощі участі в групі.
  7.         Повага до того, хто говорить. Коли висловлюється хтось із учасників, ми його уважно слухаємо, даючи можливість сказати те, що він бажає. Не критикуємоі визнаємо право на висловлення своєї власної думки. Правило передбачає неможливість переривати того, хто говорить.
  8.         Слухати один одного.
  9.         Кожна думка має право на існування і висловлення. (Кожна думка – внесок в загальну справу).
  10.     Цінування часу.За будь-якої програми тренінгу завжди існує ліміт часу. Всім учасникам потрібно бути уважними, не відволікатися від теми обговорення, прагнути дотримуватися регламенту, говорити згідно з темою та висловлювати свою думку коротко й чітко.

ІІ  етап – формулювання  теми  заняття, основних  завдань.

Читання і аналіз притчі «Гарна сім'я» та історія походження поняття «Толерантність».
- А почнемо ми наше заняття з китайської притчі. Назва притчі «Гарна сім'я».

«Гарна сім'я»

Жила - була на світі сім'я. Вона була не проста. Більше 100 чоловік налічувалося у цій родині. І вона займала ціле село. Так і жили всією родиною і всім селом. Ви скажете: ну і що, хіба мало великих сімейств на світі. Але справа в тому, що сім'я була особлива - мир і злагода панували в тій родині. Ні сварок, ні лайки, ні, Боже збав, бійок і чвар. Дійшов слух про цю сім'ю до самого владики країни. І він вирішив перевірити, чи правду кажуть люди. Прибув він у село, і душа його відродилася: кругом чистота, краса, достаток і мир. Добре дітям, спокійно старим. Здивувався владика. Вирішив дізнатися, як жителі села добилися такого лада, прийшов до глави сім'ї; розкажи, мовляв, як ти досягаєш такої згоди і миру в твоїй родині. Той узяв аркуш паперу і почав щось писати, писав довго - видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав лист владики. Той узяв папір і став розбирати каракулі старого. Розібрав насилу і здивувався. Три слова були написані на папері:
Любов;
Прощення;
Терпіння. 
І в кінці листа: сто раз любов, сто разів прощення, сто раз терпіння. Прочитав владика, почухав, як водиться, за вухом і запитав: - І все? - Так, - відповів старий, - це і є основа життя будь-якої хорошої сім'ї. І, подумавши, додав: - І світу теж.
Тренер: Чи згодні ви з тим, що написав на аркуші паперу глава сім'ї? (Любов, прощення, терпіння...) Наша група - це маленька сім'я. І хотілося б, щоб у нашій групі завжди панувала доброта, повага, взаєморозуміння. Не було ні сварок, ні лайки.
-У цього визначення є своє поняття ТОЛЕРАНТНІСТЬ.

Вчитель. Тема  нашого  сьогоднішнього  заняття – « Назустріч толерантності ». Що  це  значить? Це  якість  людини, яка  включає: повагу  інших  людей, їх  права  бути  не  такими, як  ми; визнання  рівності  всіх  людей  на  землі; визнання  того, що  можуть  існувати  різні  точки  зору.

  Отже, ми  визначили, що  толерантність  включає  визнання  права  людей  бути  іншими. А  чим  люди  можуть  відрізнятися  один  від  одного? (відповіді: мовою, релігією, традиціями, віком, статтю, інтересами, думками, кольором  шкіри, зовнішнім  виглядом).

- Толерантність (від лат. tolerantia – терпіння) – у загальному значенні ослаблення чи відсутність можливості реакції на який-небудь несприятливий фактор в результаті зниження чутливості до його впливу. На  індивідуальному рівні – це здатність сприймати без агресії думки, які відрізняються від власних, а також – особливості поведінки та способу життя інших. Терпимість до чужого способу життя, поведінки, звичаїв, почуттів,ідей, вірувань є умовою стабільності та єдності суспільств, особливо тих, які не є гомогенними ні у релігійному, ні в  етнічному, ні в інших соціальних вимірах.

Після  цього  увазі  підлітків  надаються   варіанти  використання  визначення  толерантності:

В  політиці  толерантність   трактується  як  повага  до  інших  політичних  ідей, партій, державний  устроїв.

В  культурі  використовується  як   сприйняття  творів  різних  за  релігійними, історичними  властивостями, а  також  як  повага  до  культури  інших  народів.

В  соціумі  означає  взаємодоповнюючу  своєрідність  різноманітних  народів  та  інших  соціальних  груп. ПОВАГУ  ДО  ЧУЖИХ  ЗВИЧАЇВ  ТА  ТРАДИЦІЙ.

ІІІ  етап – ігрове  моделювання

Вправа  «Очікування»

На  плакаті  намальований  кошик  для  врожаю. Учасникам  пропонується  на  стікерах  у  формі  листочків, які  символізують  паростки  рослин, написати  свої  очікування  від  тренінгу  та  «посадити»  їх  навкруги  кошика.

Гра «Асоціативний ряд»

Тренер. Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.

(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру і виходять записувати її)

Т – терплячий, товариський, тактовний.

 О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

 Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

 Е – енергійний, елегантний, ефективний.

 Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

 А – активний, акуратний, авторитетний.

 Н – надійний, найдорожчий.

 Т – терплячий.

 Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.

 І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.

 С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

Т – тактовність, талановитість

Обговорення

  •              Чи подобаються вам риси характеру, які ми записали біля кожної букви?
  •              Мені теж дуже - дуже вони подобаються і я бажаю, щоб ви про них не забували та шукали їх у собі.

 

Вправа «Зашифровані слова»

Тренер. Отже, бути толерантною людиною — значить поважати людей. Наскільки ми поважаємо ту чи іншу людину, свідчить наше вміння ввічливо спілкуватися.

- Які слова потрібно використовувати, щоб із нами було приємно спілкуватися? (Ввічливі слова.) Зараз перевіримо, чи знаєте ви їх.

( На дошці заздалегідь записані слова ввічливої людини, але букви в них переставлені місцями: )

добрий день — йдбрионьед;

добрий ранок —бодийрокран;

добрий вечір —борийдірчев;

дякую — куюдя;

будь ласка — дубьсакал;

пробачте — ропчебат;

до побачення — няопчебан од.

здрастуйте - сартдезуйт

- Не забувайте їх і обов’язково використовуйте у спілкуванні.

 

Гра «Цікаве слово»

Тренер. Зараз, ви поділитеся на дві команди. (Чесний, уважний). Оберіть собі конверт з літерами. По моїй команді, ви відкриваєте конверти, дивитеся літери, які в ньому, і якнайшвидше повинні вишикуватися так, щоб утворилося слово (дружба, товариш).

- Як ви вважаєте, чому саме ці слова були у конвертах? ( Тому, що толерантні люди повинні бути дружніми і гарними товаришами). Цього і я вам бажаю!!!

 

Вправа «Як проявляти толерантність?» (Робота в групах)

Тренер. Зараз, ви поділитеся в групи. Оберете наосліп колір кружечка і автоматично станете учасником групи.

Ваше завдання, проаналізувати ситуації, обрати свій варіант відповіді і пояснити його.

Ситуація 1

 Дмитро має не типову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

Варіанти:

  • Постійно демонструвати своє негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати змінити зачіску.
  • Виходити з того, що людина має право на самовираження і може робити будь-що зі своїм власним волоссям.
  • Вимагати слідувати загальному стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.

Ситуація 2

 Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?

 Варіанти:

  • Засуджувати вчинки учениці.
  • Вважати, що це – особиста справа Оксани і не втручатися.
  • Із розумінням ставитись до проблеми Оксани, поступово заохочувати її до навчання.

Ситуація 3

 Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до своїх товаришів. Як бути?

 Варіанти:

  • Прагнути уникати спілкування з Вадимом.
  • Відповісти грубістю на грубість.
  • «Ковтати» образи і проводити з учнем роз'яснювальну роботу.

 

Читання вірша: «Толерантність врятує світ»

Толерантність врятує світ

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод,

Розрубає мотлох павутини,

Переріже нитку перешкод.

 

Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледіть перемогу,

Допоможе витримати все.

 

Будь завжди нестримним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй.

Освіти життя яскравим сонцем,

Толерантний всесвіт побудуй!

 

IV. Заключна частина

1.  Вправа «Очікування».

Мета: визначити, наскільки реалізувались очікування кожного учасника.

Тренер. Які ваші враження від виконаних завдань?

- Чи справдились ваші очікування?

- Зараз, я пропоную приклеїти ці квіточки тим учням, у яких  реалізувались очікування, від сьогоднішнього заняття. І ми побачимо у кого  проросла квітка, а у кого ще ні. (Приклеюютьу кошик).

2. Ритуал прощання

Тренер. Наше заняття завершується, і ми прощаємося. Але чи все ви встигли сказати одне одному? Зараз у вас є шанс сказати все, що хочете. Висловити свої думки можна так, щоб почули всі або лише той, кому ці слова адресовані.

(Висловлювання учнів).

Подякуймо оплесками собі, своїм однокласникам, гостям за те, що вони були тут разом із нами і продемонстрували неабияку толерантність у спілкуванні між собою.

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
554
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку