Тренінг «Прокачаємо Soft skills на 100%»

Про матеріал
Тренінг створений з метою підвищення кваліфікації вчителів 5-6 класів НУШ за темою «Прокачаємо Soft skills на 100%». Педагоги ознайомлені із поняттям «Soft skills», також вони навчилися: • системно планувати та організовувати свій час; • правильно визначати пріоритети; • керувати своїми емоціями; • розвивати критичне мислення; • володіти навичками командної роботи, спілкуванням, вмінням слухати, толерантно ставитися до думки іншого.
Перегляд файлу

Фон для презентации вертикальный строгий (116 фото) - фото - картинки и  рисунки: скачать бесплатно

Тренінг «Прокачаємо Soft skills на 100%»

 Мета тренінгу: акцентувати увагу учасників тренінгу на ключових навичках XXI ст.,   дати практичні поради щодо методів та прийомів, необхідних для розвитку soft skills, навчитись правильно визначати важливість та терміновість завдань, стати більш активним комунікатором, формувати лідерські навички, розвивати креативні здібності, сприяти розвитку, творчої уяви, допитливості, сміливості, гнучкості та оригінальності мислення.

Учитись важко, а учить ще важче,

                                                                             Але не мусиш зупинятись ти.

                                                                                Як дітям віддаси усе найкраще,

                                                                                     То й сам сягнеш нової висоти.

Завдання:

     розглянути теоретичні основи використання м’яких навичок в професійній діяльності педагогів;

     ознайомити вчителів із поняттям «Soft skills»;

     навчити:

  • системно планувати та організовувати свій час;
  • правильно визначати пріоритети;
  • керувати своїми емоціями;
  • розвивати критичне мислення;
  • володіти навичками командної роботи, спілкуванням, вмінням слухати, толерантно ставитися до думки іншого.

Портфель тренера: презентація

Час тренінгу: 3 години

Тренінгова група: 16-18 осіб

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Структура тренінгу:

Вид діяльності

Час (хв.)

Необхідні матеріали

1

Привітання учасників, вступ

1

презентація

2

Вправа «Знайомство»

2

медальйони на кожного учасника

3

Оголошення правил роботи на тренінгу

2

презентація

4

Теоретичний матеріал про Soft skills

3

презентація

5

Блок. Лідерство в команді. Опитувальник

5

презентація, аркуш паперу (1/ 2 А4) на кожного учасника

6

Блок. Комунікаційні навички

2

презентація

7

Вправа «Пантоміма»

7

чемоданчик, картки зі словами для показу пантоміми

8

Вправа «Вплив на завуча»

15

презентація

9

Блок. Управління емоціями

2

стакан, сіль, перець, цукор, земля, паличка

10

Вправа «Привіт»

4

картки з написами назв емоцій

11

Гра-розминка «Ми полюємо на лева»

3

текст

12

Вправа «Фантом»

5

малюнки тіла людини на кожного учасника, кольорові олівці

13

Блок «Тайм-менеджмент»

2

презентація

14

Вправа «Включіть внутрішній будильник»

3

піщаний годинник, аудіо

15

Вправа «Поглиначі часу»

5

пусті картки на кожного учасника

16

Блок «Креативність і творчість»

4

презентація

17

Вправа «Самотній смайл»

5

стікери

18

Вправа «Віршотвірці»

7

2 конверти, картки з написом двовіршів

19

Вправа «Архітектор»

10

фліпчарт, аркуші А4 на кожну групу

20

Рефлексія

3

стікери «лапки» на кожного учасника, фліпчарт з намальованою дорогою

21

Заключне слово тренера

1

 

Вступне слово тренера.

 Добрий день, шановні колеги! Нашу педагогічну роботу можна уявити схожою на мальовничий ліс, де ми набуваємо досвіду, то йдучи широкими дорогами, то, блукаючи стежками особистих пошуків, то усамітнюючись, то виходячи на яскраві, освітлені нашим покликанням галявини, щоб розпалити із колегами вогнище надії, взаємодопомоги та розуміння. Ось і сьогодні давайте уявимо себе на яскравій галявині і спробуємо розпалити разом оте вогнище, що допоможе нам самовдосконалитися.

 Тож прокачаймо soft skills на всі 100%. В цій фразі і тема нашого тренінгу і основне завдання, якого ми повинні досягти. Але спершу давайте познайомимося.

Знайомство

Вправа “Творчий псевдонім”

Тренер. Якщо вже сьогодні говоритимемо про soft skills, то і знайомитись почнемо креативно. А у розвитку креативності велике значення має уява та почуття гумору.

Тренер. Сьогодні у нас творча зустріч, то я пропоную вам придумати вигадане ім'я (творчий псевдонім), під яким ви сьогодні будете працювати. Ось вам медальйони (картонні кружечки на ниточці) і фломастери. Вам треба написати свій псевдонім на медальйоні і надіти його. Приступайте!

Правила роботи:

 

1. Поважати права власні й інші.

2. Бути щирим та чесним, відповідальним за свої слова та вчинки.

3. Ніколи не сміятися з чужих помилок.

4. Завжди допомагати один одному.

5. Слухати, що нам хочуть сказати інші та, якщо потрібно, запитуємо.

6. Свою частину роботи намагаємось виконати якнайкраще.

7. Цінуємо толерантність, точність, ввічливість.

8. Світ навколо нас вирує, а ми - «ТУТ і ЗАРАЗ» - вчимося.

9. Найдорогоцінніше, що у нас є – це Ч А С, використаймо його для себе

найефективніше.

Тренер. І ще запам'ятайте, що на тренінгу категорично забороняється відволікатися від змісту, сумувати, думати про проблеми, не пов'язані з темою. А дозволяється щиро висловлювати свою думку, доброзичливо посміхатися колегам, бути активним в обговоренні різнопланових питань, вносити раціональні пропозиції та творчі ідеї.

Тренер.

Soft skills - це вимога часу. Розрізняють Hard skills і Soft skills.

Термінологія, як це не дивно, не нова. Вперше її застосували в армії Сполучених Штатів Америки в середині 60-х років 20 століття. Завдяки такому розмежуванню вмінь та знань командуючі намагалися підвищити рівень підготовки військовослужбовців.

Досвід виявився гідним уваги, і поступово практика оцінювання скілів розповсюдилася на інші галузі. До нас в Україну практика оцінювання професійних навичок у сучасному сенсі прийшла не так давно.

Hard skills (англ. "Жорсткі" навички) – це суто професійні навички, те, що можна вивчити і що можна протестувати. Прикладами є вміння швидко друкувати, володіння іноземними мовами, знання мов програмування, математичні обчислення. Тобто будь-яку навичку можна оцінити об’єктивно.

Soft skills - в перекладі “м'які навички”. Ними називають вміння, які виробляються протягом життя людини. Це так звані особистісні якості, які не підлягають вимірюванню. Гарна новина полягає в тому, що soft skills не видаються людині в якості подарунка до дня народження. Вони розвиваються, але для їх формування не існує підручників. Головною складовою цих навичок ( а саме про них ми сьогодні говоритимемо на тренінгу), є здатність до подальшого життя.

 Єдиної класифікації м'яких навичок немає. Найчастіше до них відносять: комунікабельність, управління емоціями, розв'язання конфліктів, лідерські якості, тайм-менеджмент, креативність, гнучкість, оригінальність, здатність працювати в команді, вміння вирішувати проблеми, вміння приймати рішення, вміння мотивувати себе та інших і т. д. Звичайно, всіх їх ми протягом тренінгу “прокачати” не зможемо, але над тим, що робити, щоб навчитися швидко та системно придумувати креативні ідеї, долати бар'єри стереотипного мислення, як управляти часом, як краще комунікувати, як вміти управляти емоціями попрацюємо. Згода? Тоді розпочинаємо.

Блок. Лідерство в команді.

Тренер. Вміти бути лідером в команді - це одна з найголовніших soft skills для кожного з нас. У найпростішому форматі лідерство представлено в тваринному світі: в кожній зграї є вожак, який забезпечує їй безпеку і веде за собою. У людському світі все набагато складніше.

 Лідер у команді - той, хто веде, член команди, всі учасники якої покладаються на нього в прийнятті серйозних рішень і у вирішенні важливих проблем. Лідер вносить порядок і послідовність в роботу, що виконується командою. Лідер надихає людей, додає ентузіазму в роботу. Ви хочете бути лідером?  Тоді виробіть в собі здатність вести за собою людей, оволодійте вмінням визнавати помилки і бажання брати відповідальність за поразки на себе, заслужіть авторитет. Лідерам необхідно щодня спілкуватися із десятками людей і надзвичайно важливо залишатися справедливим у розв'язанні всіх питань.  Лідерство - це ваша здатність спонукати інших діяти, “запалювати”, надихати їх на певну активність і діяльність. Якщо ви володієте такими якостями як впевненість в собі, витривалість, завзятість, відповідальність, допитливість, товариськість, то вам час пробувати себе в якості лідера. А чи насправді настав той час, ми дізнаємось завдяки участі в невеликому опитувальнику, який я зараз вам запропоную. Чим більше відповідей “так”, тим вагоміша відповідь -  ви лідер!

Опитувальник:

Ви людина:

       активна, ініціативна, енергійна;

       працьовита і завжди готова вирішувати важкі ситуації;

       добре обізнана в ситуації, поставлених цілях;

       вмієте комунікувати;

       володієте авторитетом і повагою серед інших;

       вмієте креативно виходити за рамки різних норм і правил;

       завжди визнаєте свої помилки;

       володієте харизмою;

       шаноблива і ввічлива по відношенню до людей;

       смілива і чуйна;

       бачите те, що більшість не помічає;

       самовпевнена в деякій мірі;

       боретесь за ідею до кінця;

       вмієте домовитися з кожним;

       дієте активно, завжди зберігаючи позитивний настрій і віру в успіх;

       маєте бажання брати відповідальність за поразки на себе, шукати в цьому особисті прорахунки.

Тренер. Прошу підняти руки тих, хто вже за підсумками опитувальника лідер і сміло зайде вже завтра в клас, щоб почати активно формувати учня-лідера, адже командній роботі за вимогою НУШ надається на уроках пріоритет.

Блок. Комунікаційні навички.

Тренер. Комунікація є ключовим елементом успіху в будь-якій сфері життя. Багато людей стикається з труднощами у комунікації, що може призвести до конфліктів, непорозумінь і незадоволеності. Комунікація - це процес обміну інформацією між двома або більше особами за допомогою вербальних і невербальних засобів із метою передавання та одержання інформації.

Функції комунікації

  1. Задоволення потреби у спілкуванні.
  2. Уточнення уявлень про себе.
  3. Демонстрація поваги до іншого.
  4. Розбудова стосунків.
  5. Обмін інформацією.
  6. Вплив на інших.

Комунікація як вид спілкування включає, крім мовної діяльності людини візуальний і тактильні способи сприйняття нею інформації у вигляді жестів, міміки, пози, інтонації, паузи, манери тощо.

Вправа “Пантоміма” (міміка, жести, пластика тіла)

Тренер ділить учасників на групи. Одному із членів команди треба жестами, мімікою, пластикою тіла показати слово так, щоб його група це слово відгадала (назву предмета учасник виймає з чемоданчика). Команда, яка найшвидше відгадала слово, аплодує  іншій команді.

Слова для показу пантоміми: будильник, алфавіт, павутина.

Обговорення:

Чи легко було передати інформацію лише за допомогою міміки, жестів, пластики?

Вправа “Вплив на завуча”.

Робота в парах: “завуч” - “учитель”

Вибрати, хто грає роль завуча і вчителя.

Завдання: скласти діалог-переконання: “вчитель” переконує “завуча” скласти зручний для нього розклад уроків.

Розігрування діалогів. Переможці отримують солодкий приз (по одному “Джеку”).

Блок. Управління емоціями.

Тренер. Управління емоціями є досить важливою м'якою навичкою, адже не володіння нею впливає на стан нашого здоров'я. Емоції - це безпосередня форма вираження почуттів, переживання, хвилювання.

 Давайте візьмемо склянку з водою. Уявімо, що це людська душа - чиста, прозора, здатна вбирати в себе і хороше, і погане. Ось сіль - грубі солоні слова; додамо перцю - гіркі пекучі слова, ось грудочка землі - байдужі слова, і ось нарешті цукор - теплі та добрі слова. Коли ми все це перемішаємо (перемішую паличкою до утворення мутного розчину), то умовно отримаємо емоційний стан людини. Скільки мене часу, доки все це осяде, забудеться? А варто потім лише легенько збовтати - і все це знову підніметься на поверхню. Все це наші переживання, стреси, неврози. Коли ми кажемо людині щось образливе, ми залишаємо у її душі такі сліди. І не важливо, скільки разів потім попросимо вибачення - негативні наслідки все одно залишаться. Тому так важливо керувати своїми емоціями.

Вправа “Привіт”

Тренер. Я роздам вам картки, на яких написані назви емоцій, а ви, не показуючи їх іншим учасникам, скажете слово “Привіт” з відповідною емоцією, яка написана на вашій картці. Решта відгадують, яку емоцію намагався зобразити учасник.

Список емоцій:

  1. Радість.
  2. Здивування.
  3. Жаль.
  4. Розчарування.
  5. Хвилювання.
  6. Смуток.
  7. Веселощі.
  8. Агресія.
  9. Спокій.
  10. Зацікавленість.
  11. Впевненість.
  12. Втома.
  13. Роздратованість.

Обговорення:

-         Наскільки легко вдалося вгадати емоцію за інтонацією?

Гра-розминка “Ми полюємо на лева”

Учасники стають в коло один за одним тренер промовляє слова і супроводжує їх певними рухами а всі повторюють за ним:

- Ми йдемо полювати на лева (впевнена ходьба по колу)

- Не боїмося нікого! (заперечувальні рухи руками)

- Ой, а це що? Це болото! Чав-чав-чав (ходьба, піднімаючи коліна)

- Ой, ой, ой! А далі море! Буль! Буль! Буль! (імітація плавання)

- О, а це вже поле! ТУП! ТУП! ТУП! (гучне тупотіння)

- Ой, а тут хтось великий, пухнастий, злий! Тікаймо! Побігли через поле: Туп! Туп! Туп! Через море: Буль! Буль! Буль! Через болото: Чав! Чав! Чав! Прибігли додому. Сіли на місця. Які ж ми молодці! Які ж ми хоробрі!

Вправа “Фантом” (привид, примара)

Всім учасникам роздаються малюнки тіла людини.

Тренер. Уявіть, що ви зараз сильно роздратовані на когось чи щось. Спробуйте відчути злість усім тілом. Відчуйте, де у вашому тілі знаходиться ваша злість. Як ви її відчуваєте? Може вона схожа на вогонь у вашому організмі? Можливо це свербіння в кулаках? Заштрихуйте ділянки концентрації роздратування червоним олівцем на своєму малюнку.

Тренер. Уявіть, що ви перелякалися чогось. Де тепер ваш страх? На що він схожий? Замалюйте чорним олівцем місце на своєму малюнку. Аналогічно позначте синім олівцем сум.

Висновок: Подивіться на власний “фантом”. Можливо, хтось зрозумів, чому певні хвороби турбують вас?! Тоді завжди намагайтеся піддаватись лише радісним емоціям.

Тренер. Підсумовуємо: не всі вміють керувати емоціями. Не всіма емоціями можна керувати в принципі. Але всі свої здібності до управління емоціями можна розвивати якщо поставити собі таке завдання. Спробуйте! Хай щастить!

Блок. Тайм-менеджмент.

 Тайм-менеджмент як ефективна стратегія управління часом дозволяє збалансувати такі важливі аспекти нашого життя, як робота, відпочинок і сімейні стосунки. Це важливо насамперед тому, що постійне відчуття нестачі часу може привести до накопичення стресу, що неодмінно позначиться і на вас самих, і на ваших стосунках з оточенням.

 Ви відзначаєтеся пунктуальністю чи любите спізнюватися? Чи часто ви встигаєте закінчити роботу в обумовлений час? Якщо ваша відповідь “ні” хоча б на одне із цих запитань, це означає, що ви не управляєте своїм часом на скільки ефективно, як  могли б.

 Ефективний тайм-менеджмент - це здатність організувати часовий простір навколо себе таким чином, щоб встигнути зробити якомога більше справ за менший проміжок часу або зробити найважливіші справи своєчасно. Мова йде про те, щоб більше встигати, менше забувати, щоб все було комфортно.

 Я пропоную вам рекомендації з управління своїм часом коротко і чітко:

  1. Обов'язково складайте список справ на день, тиждень, місяць.
  2. Коректуйте список щовечора, викреслюючи виконане та добавляючи нове.
  3. Навчіться розрізняти важливе і термінове.
  4. Носіть список справ завжди з собою.
  5. Розпочинайте з найтяжчих справ.
  6. Цінуйте власний час і позбавляйтесь тих, хто його не цінує.
  7. Не перевантажуйте себе.
  8. Заохочуйте себе до виконання завдань в конкретні терміни.
  9. Організовуйте робоче місце, щоб не витрачати часу на пошуки.
  10.  Усуньте фактори, що вас відволікають.
  11.  Навчіться говорити “ні”.
  12.  Уникайте перфекціонізму - надмірної уваги до деталей та прагнення зробити все ідеально, важливо це чи ні, насправді.
  13.  Навчиться фокусуватися - зосередження на одному ключовому завданні в один момент часу.
  14.  Визначте продуктивний час.
  15.  Здоровий сон важливий: сон по 5 годин буде повільно вбивати ваш організм.

І наостанок. Навички тайм-менеджменту дозволяють вам отримати більше вільного часу і зосередитися на найбільш важливих завданнях. Час - найцінніший ресурс, і вибір за вами - змиритися чи навчитися ним керувати.

Вправа “Включіть внутрішній будильник”.

Тренер. Прошу всіх встати. Зараз я дам команду стояти з закритими очима на протязі однієї хвилини. Рахувати про себе не можна. Коли, на ваш погляд, хвилина закінчиться, ви відкриваєте очі і тихенько сідаєте на своє місце. Три- чотири, встали, заплющили очі - почали!

(Коли одна хвилина пройде, тренер інформує присутніх проте, у скількох внутрішній годинник іде точно, у скількох - поспішає, у скількох відстає).

-         Що це означає?

Вправа “Поглиначі часу”.

Поділ на команди.

Завдання: на протязі трьох хвилин подумати і записати основні джерела поглинання часу.

Озвучення

-         Що можна зробити, щоб поглинання часу не відбувалося?

(для прикладу: “Поглиначі часу”

       Нечітке визначення мети.

       Спроби зробити дуже багато за один раз.

       Відсутність уявлення про шляхи реалізації завдання.

       Погане планування.

       Особиста неорганізованість.

       Відсутність самодисципліни.

       Невміння довести справу до кінця.

       Незаплановані справи.

       Тривалі телефонні розмови.

       Зайва комунікабельність.

       Теревені на особисті теми.

       Синдром “на потім”).

Блок. Креативність і творчість.

Тренер. Креативність і творчість ці soft skills, і я на 100% впевнена в цьому, є найважливішими і найголовнішими. Чому? Та тому, що той, хто володіє даними навичками уже є або стане майстром.

 Креативність - це здатність людини створювати принципово нові ідеї, знаходити оригінальні рішення, відхилятися від традиційних схем мислення. Також креативність - це:

       створення нового з того, що вже є;

       вирішення проблем абсолютно новим неординарним способом;

       відмова від шаблонного мислення;

       гнучкість і оригінальність;

       вміння генерувати велику кількість ідей;

       здатність до нового незвичного бачення проблеми або ситуації.

При цьому креативність:

       дозволяє виходити з кризових ситуацій;

       робить життя нескінченно різноманітним;

       допомагає знайти шляхи для самореалізації;

       допомагає бути щасливими та успішними.

 Всі ці особливості креативності роблять її головною навичкою в XXI столітті. Креативність робить наше життя цікавішим, вишуканішим і комфортнішим. Завдяки креативності у нас є всі блага цивілізації від телефону до космічних станцій.

  Щоб не відкладати “на потім” спробуємо зараз проявити креативність, згадавши назви казок. Отже я буду креативною, а ви говоритимете справжні назви.

Тренер.

Справжні назви

Учасники

“Чорна кепочка”

“Червона шапочка”

“Собача будка”

“Кицькин дім”

“Гулліверочка”

“Дюймовочка”

“Мишка в босоніжках”

“Кіт в чоботях”

 

Тренер. Молодці! Таким чином, креативність - це питання вибору і звички. Чим більше ви будете справлятися і шукати незвичне у стандартному, тим більш гнучким буде ваше мислення.

Вправа “Самотній смайл”.

Тренер.  А зараз об’єднаємося в команди дещо незвичним способом. Вийдіть і станьте до мене спинами. Кожному з вас я почеплю на спину аркуш певного кольору. Ви маєте об'єднатися за кольором: зелені - з одного боку, сині - з іншого. Отже, хто швидше створить команду: зелені чи сині? Приготуйтеся: раз, два, три! Перемогла команда… (учасники об'єднуються в дві групи, лише один учасник не ввійшов до жодної групи - у нього сумний смайл.

Тренер. Ви залишилась одна. Що відчули, коли зрозуміли, що не потрапляєте до жодної команди? Чи потрапляли ви подібну ситуацію?

Прошу не сумувати. Я пропоную вам,“Смайлику”, в наступній вправі стати суддею.

Вправа “Віршотворці”.

Тренер. Обидві команди отримують конверти, в яких на папірцях записані двовірші. Ваше завдання: дописати ще два, щоб вийшов чотиривірш. При цьому проявіть не тільки творчість, а й креативність. Наш суддя «Смайл» оцінюватиме саме за критерієм “креативність”.

Початі вірші:

  1. Сумно хом'яку самому

Ягідки збирати

  1. Є у лісі ведмедик

Дуже ласий до меду

  1. Чом, Галинко, ти невмита

Нерозчесана, сердита

  1. Мене за довгий язичок

Батьки поставили в куток

  1. Намалюю хатку я,

          Де живе моя сім'я

  1. Вечір вже пізній і сонце сідає,

Для відпочинку час наступає

  1. Я по сходинках скакав -

По порядку рахував:

  1. “Кап-кап-кап!” - співає дощик

На деревах і площинах

(Озвучення віршів кожною командою; визначення переможця “білим”учасником)

Вправа “Архітектор” (об’єднання в команди)

Тренер. Назвіть мені 10 іменників, які я запишу на дошці. Тепер уявімо, що вам, архітекторам, дане завдання: створити проєкт школи. Ті слова, що записані на дошці - побажання замовника, кожне з яких має знайти відображення в проєкті (форма предмета, якість, атрибути, матеріал і так далі)

(Показ проєктів і відповідь на запитання: Чи була б спроєктована вами школа школою вашої мрії?)

Тренер. Думаю, що ви помітили ще одну особливість креативності - це не тільки новаторство і творчість, а це ще і конструктивний спосіб мислення, який приносить практичну користь учителю в різних видах діяльності на уроках.

Рефлексія

Сьогодні ви плідно попрацювали. Надіюся, що ви зрозуміли, що розвивати Soft skills обов’язково потрібно. І не лише у себе, а й у своїх учнів, щоб виховати успішну особистість. Зараз попрошу вас на стікерах-лапках написати та озвучити свій настрій, знання або ж емоції, з якими ви залишите цю аудиторію (на фліпчарті, на якому намальована дорога, наклеюють стікери).    

Знаєте, сьогоднішній тренінг показав, що у кожного з вас в душі величезний захоплюючий креативний світ. І сюди, в цей зал, вас привели знання, досвід, вміння, які ви вже отримали раніше, а ще цінніше, що сюди вас привело бажання продовжити свій шлях розвитку та зростання. Ви - путівники, які шукаєте щось нове, інше, відмінне. Ви прагнете і розвиваєте свої творчі здібності. Тож успіхів вам і підкорення нових творчих вершин! Пам'ятайте: дорогу подолає той, хто йде!

 

 

docx
Додано
24 січня
Переглядів
441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку