Мета тренінгу:
Міністерство освіти і науки України
Мета:
Завдання:
Прогнозований результат майстер-класу:
Використовувані засоби та обладнання:
Форма проведення:
Хід заняття
Зібратися разом – це початок.
Триматися разом – це прогрес.
Працювати разом – це успіх.
Генрі Форд
Шановні колеги! Я рада вітати Вас у дружньому педагогічному колі.
Сьогодні ми маємо змогу поглибити наші знань про застосування інноваційних методик навчання для розвитку творчої активності учнів на уроках української літератури, а також практично перевірити алгоритм їх впровадження у навчальний процес.
Вправа «Ім’я + якості»
Мета: розвиток відчуття приналежності до групи; зближення один з одним.
Умова: учасникам тренінгу пропонується написати своє ім’я і на кожні літеру імені придумати слова, що характеризують ваші найкращі якості.
Час: 5 хв.
Прийом «Афірмації»
Я – вчитель.
Я – особистість творча.
Я – думаю, замислююсь.
Я – аналізую, висловлюю свої судження.
Я – хочу більше знати.
Саме ці «афірмації» пропоную взяти за основу роботи нашої творчої лабораторії сьогодні.
Вправа «Зоряне небо»
Мета: виявлення сподівань учасників, актуалізація концепції тренінгу. Пропонується учасникам висловити свої очікування щодо заняття. На плакаті із зображенням зоряного неба для кожного учасника є зірочки різних кольорів, які означатимуть ваш настрій: оранжева – гарний настрій, жовта – добрий настрій, блакитна – поганий настрій. Ручкою потрібно написати свої очікування, бажання щодо заняття та розмістіть їх на небі. Наприкінці ми перевіримо, чи справдились вони!
Життя доводить, що в складних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нового (свіжих ідей, задумів, підходів та рішень). Це людина, яка володіє сміливістю мислення, умінням бачити за межі того, що бачать сучасники і бачили попередники.
Кожна людина є унікальною, неповторною особистістю, здатною до розвитку власних творчих здібностей. Вона наділена надзвичайно багатим потенціалом, який часто буває реалізованим не повністю через об’єктивні та суб’єктивні причини. Тому тема розвитку творчих здібностей школярів на уроках української літератури засобами інноваційних методик є дуже актуальною.
Головним завданням вчителя є створення умов для розвитку творчої обдарованості, найважливішими якостями якої є творча діяльність, вправне спілкування, креативний пошук, життєва активність, продуктивне мислення учнів. Потреби життя та шкільна практика дають нове розуміння процесу навчання, зокрема запровадження інноваційних технологій, які зумовлюють пізнавальні інтереси школярів та поетапне формування творчої особистості, ознаками якої є сміливість у розв’язанні життєвих проблем, імпульсивність, оригінальність та незалежність суджень, багата уява, без якої неможливе генерування оригінальної ідеї та важливого рішення.
Педагогічна та учнівська креативність, яка досліджується закордонними вченими, реалізовується в розвинених країнах світу (США, Франції, Німеччині, Англії) саме крізь призму творчих здібностей учнів.
«Піраміда обдарованості»
Ефективними методами і формами роботи з розвитку творчих компетентностей учнів на уроках української літератури є проектне, інтерактивне, особистісно-орієнтоване, інтегроване навчання, які я використовую у власній творчій лабораторії, адже сучасна методика нагромадила багатий арсенал методів та прийомів продуктивного навчання від найпростіших («Робота в парах», «Ротаційні трійки», «Карусель») до складних («Ментальні карти», «Мозаїка», «Піраміда твору», «Блайднес»), а також імітаційні ігри, дискусії, розминки.
Втім, використання інтерактивних технологій і педагогічній практиці – не самоціль, а засіб створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, зняття з душі дитини почуття страху, спосіб зробити її розкутою, навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх, виявити здібність до творчості.
Вправа «Моє бачення творчої особистості» + Техніка «Колаж»
Мета: розвивати оригінальність і гнучкість мислення, стимулювати творчу уяву та фантазію.
Завдання: протягом 5-7 хвилин до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчу особистість, а також відповідний візуальний образ-супровід (після виконання завдання один представник групи зачитує версію слова «творчість»).
Наприклад,
Т – толерантний, терплячий.
В – винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий.
О – обдарований.
Р – рішучий, різний.
Ч – чуйний, чарівний, чесний.
І – ініціативний, інтелігентний, інтелектуальний.
С – самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий.
ТЬ – товариський, турботливий, тактовний.
Прийом «Карта персонажів» (практичне застосування)
Характеристика: метод порівняння героїв; імена записують у колах, їх характеристику в трикутниках, а в прямокутниках – докази за текстом твору, що підтверджують характеристики.
Завдання: за допомогою методу порівняти Яву і Павлушу (В. Нестайко «Тореадори з Васюківки»).
Час: 4 хв.
Прийом «Кластер» (практичне застосування)
Характеристика: стратегія навчання, яка спонукає учнів вільно думати й відкрито висловлюватися на певну тему, спрямована на стимулювання мислення про зв’язки між окремими поняттями; може застосовуватися на будь-якому етапі уроку; це графічна форма організації інформації, коли виділяються основні смислові одиниці, які фіксуються у вигляді схеми з позначеннями зв’язків між ними.
Завдання: за допомогою стратегії охарактеризувати образи Івана та Марічки (М. Коцюбинський «Тіні забутих предків»).
Час: 6-7 хв.
Прийом «Діамант» (практичне застосування)
Характеристика: віршована форма із семи рядків, перший та останній з яких – поняття з протилежним значенням.
1 рядок – тема (іменник).
2 рядок – означення (2 прикметники).
3 рядок – дія (3 дієслова).
4 рядок – асоціації (4 іменники).
5 рядок – дія (3 дієслова).
6 рядок – означення (2 прикметники).
7 рядок – тема (іменник).
Завдання: скласти діамант за образами Михайла та Сави (О. Кобилянська «Земля»).
Час: 6-7 хв.
Метод символічного бачення (або Спіч у малюнках) (практичне застосування)
Характеристика: символ як глибинний образ реальності, що містить у собі її зміст, може виступати засобом спостереження та пізнання цієї реальності. Метод символічного бачення полягає у пошуку або побудові учнем зв’язків між об’єктом та його символом. Після з’ясування характеру відносин символу та його об’єкта (наприклад, світло — символ добра, спіраль — символ нескінченності, голуб — символ миру тощо) учитель пропонує учням спостерігати за якимось об’єктом, щоб побачити та зобразити його символ у графічній, знаковій, словесній або іншій формі.
Завдання: намалюйте предмет який символізував би твір чи був би символом літературного героя (динозавр – символ твору Я. Стельмаха «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера»).
Час: 5 хв.
Важливе значення має пояснення та тлумачення створених символів.
Прийом «Рефреймінг» (практичне застосування)
Характеристика: прийом, який дозволяє поглянути на ситуацію з іншого боку, під іншим кутом зору. Можна побачити позитивне навіть у несприятливій ситуації.
Завдання: на прикладі образу Мавки (Леся Українка «Лісова пісня») застосувати прийом.
Час: 3-4 хв.
«Плейкаст» (демонстрація)
Характеристика: інтерактивна листівка, оригінальний спосіб виразити себе, поділитися своїми думками і настроєм; може слугувати предметом для створення проблемних ситуацій.
«Скрапбук» (демонстрація)
Характеристика: дидактичний прийом, який є ефективним засобом зацікавлення учнів читанням художнього твору, підвищення пізнавального інтересу, читацької активності; розвиває та активізує образне та асоціативне мислення, сприяє творчому самовираженню учня та співпраці з вчителем.
Демонстрація: скрапбук для учнів 5 класу «Пригоди Хухи-Моховинки».
Гра «Смс-вікторина» (практичне застосування)
Характеристика: використовуючи цифрову клавіатуру телефону та буквенні значення на ній, прочитати назви понять і записати їх поруч з відповідними визначеннями.
Завдання: 224232 – ліро-епічний твір, розповідь, передана у поетичній формі, історичного, міфічного чи героїчного змісту (балада); 65536 – поетична форма; буває англійський, італійський, шекспірівський та ін. (сонет).
Час: 2 хв.
Прийом «Ментальна карта» (демонстрація)
Характеристика: творче упорядкування великого обсягу інформації графічно, через створення графічних образів, малюнків, схем; дидактично ефективна візуалізація
Демонстрація: диференціація видів літератури.
Час: 2 хв.
«Вузлики напам’ять»
Джордана Айана, американський науковець-педагог, пропонує 8 стратегій, спрямованих на творче вирішення завдань, пов’язаних із сім’єю, навчанням, роботою, захопленням:
Дякую вам, дорогі колеги, за співпрацю. Бажаю, аби дороговказом для кожного з нас стали слова:
Не закопуйте Божі таланти,
А плекайте їх, наче дитя.
І шліфуйте їх, мов діаманти,
Щоб сіяли вам ціле життя!
Прощання «Аплодисменти»На завершення нашої роботи я пропоную уявити на одній долоні посмішку, на іншій – радість. А щоб вони не втекли від нас, їх треба міцно-преміцно поєднати в аплодисменти.