Поданий матеріал - конспекти уроків української літератури для учнів 6 класу за творчістю Лесі Українки з теми "Я і світ". Запропоновані розробки містять елементи нестандартних підходів, інтерактивних методик.
Конспекти уроків з теми «Я і світ»
(творчість Лесі Українки)
Леся Українка. Розповідь про поетесу. «Як дитиною бувало».
Мета. Ознайомити учнів з життєвим шляхом Лесі Українки, з поезіями про дитинство; розкрити образ ліричної героїні – сильної духом дівчинки; розвивати вміння і навички виразного читання, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження; виховувати почуття любові , пошани до родини; розвивати цілеспрямованість, наполегливість, креативне мислення.
Обладнання: портрет Лесі Українки, ілюстрації
Хід урок
І. Організація класу
ІІ. Підсумок вивченої теми «Загадково прекрасна і славна давнина України», оголошення нового розділу – «Я і світ».
ІІІ. Етап орієнтації.
1. Декламування вчителем вірша Василя Гея «Тарасової долі ти сльозинка?»
- Тарасової долі ти сльозинка?
Оцвітина волинського барвінку?
Чи просто квола, терпелива жінка?
- О ні, моя судьбо, я – Українка!
Дочка народу, що в своїй державі
Себе панам запродує за гріш
І на козацькій витоптаній славі
Йому вже риють яму грабарі.
Я Українка. Сміло чи зухвало
Себе святим іменням нарекла,
Аби його навік не поховала
Покори та безпам’ятства імла.
На цю імлу готова я упасти
Сльозиною, мов списом гіркоти,
І лиш тоді, як тьма сконає, рястом
А чи барвінком рясно зацвісти.
Я Українка, і мого сумління
Не стопче, мов травицю, татарва,
Оце ім’я з глибокого коріння
Важке й високе, наче корогва.
Його нестиму, поки стачить сили,
Втираючи з обличчя сивий пил.
Сама себе на це благословила
Під образами предківських могил.
І хай на цім шляху тернистім, доле,
Мої думки зарано відболять,
В одвіт Шевченку: «Ні, ми не моголи!»
Колись як правду будемо промовлять.
- Про яку письменницю прочитано вірш?
2. Слово вчителя.
Серед чудової волинської природи в родині Олени Петрівни та Петра Антоновича Косачів народилася майбутня зірка українського письменства – Леся Українка.
У родині, у якій народилася майбутня письменниця, панувала любов до української мови, яка прищеплювалася дітям з раннього дитинства, повага до звичаїв до української культури.
Ще з дитинства Леся полюбила український одяг, невід’ємним елементом якого є вінок. І це ми можемо побачити на фото.
Тут ви можете побачити Лесю Українку в українському одязі – це вишита сорочка і віночок зі стрічками.
- Діти, чи знаєте ви, що символізує віночок зі стрічками? (Він є оберегом для кожної молодої дівчини.)
- Коли і у яких випадках плетуть вінок? (Вінки на Україні виплітають від ранньої весни до пізньої осені: на свято Івана Купала, на Спаса, у знак любові і шани, на ювілеї.)
У знак щирої любові і шани до великої дочки українського народу – Лесі Українки, цей символічний віночок,ми на уроці прикрасимо кольоровими стрічками, кожна з яких має свій символ. Щоб пов’язати стрічку, треба виконати певне завдання
Запис в зошити числа, класної роботи, теми уроку
3. Бесіда за випереджальними завданнями.
- Що ви знаєте про Лесю Українку з початкової школи?
- Яким було дитинство поетеси?
- А чи відома вам ось ця жінка? Що пов’язує цих людей?
4. Розповідь вчителя про дитинство Лесі Українки (доповнення повідомлень учнів)
5. Складання асоціативного куща «Художні обдарування Лесі Українки»
Уява поезія
Музика художні обдарування музика
Драматургія вишивка малювання
І ось ми можете пов’язати першу стрічку. Якого кольору вона буде? Коричневого, що означає землю нашу.
6. Складання сенкана
1. Леся Українка
2. Сильна, вольова
3. Живе, творить, надихає.
4. Долає всі життєві перешкоди
5. Незламна дочка Прометея
Зараз ми уплітаємо у вінок наступні стрічки – дві жовті – їх вважають символом сонця і в’яжуть з обох боків справа і зліва.
7. Слово вчителя.
- Прочитайте вислови видатних людей
Найбільше багатство людини — міцність духу(Гете)
Мужній той, хто зумів в нещасті добрим бути. (Марціал)
Кожен коваль своєї долі (Аппій)
Тільки герой знаходить мужність додержуватися своєї долі. (Гессе Герман)
Найбільше багатство людини — така міцність духу, при якій не бажаєш жодних багатств. (Гете)
- Про яку рису характеру йде мова в поданих прислів’ях?
- Чи знаєте ви людей, які характеризуються великою мужністю?
Колись у далекому минулому грецький мудрець-філософ Зенон проводив свої заняття в Афінах. Він говорив, що людина має надавати перевагу розумові, а не почуттям серця, повинна мужньо і стійко переносити життєві труднощі, негаразди.
Так виник філософський напрям — стоїцизм, а його прибічники стали називатися стоїками.
Тепер про людину, яка виявляє стійкість і мужність, незламність волі під час життєвих випробувань, говорять, що вона має стоїчні риси характеру.
Словничок:
стоїцизм — риса характеру, що характеризується стійкістю, мужністю, вмінням долати труднощі за допомогою розуму.
Саме таким стоїчним характером і володіла видатна українська поетеса Леся Українка.
Наступні дві стрічки ми в’яжемо зелену темну і зелену ясну. Вони символізують живу природу, красу, юність, молодість.
8. Аналіз поезії Лесі Українки «Як дитиною, бувало…».
1) Виразне читання поезії вчителем.
2) Словникова робота.
Епіграма – злобний вірш, що висміює якусь особу.
3) Читання поезії ланцюжком учнями.
Ви добре попрацювали і можете прикрасити вінок ще двома стрічками. Це будуть синя і голуба стрічки, що символізують небо і воду, вони дають силу і здоров’я.
4) Бесіда за питаннями для обговорення змісту поезії:
- На скільки частин можна поділити вірш?
- Унаслідок чого героїня твору страждає?
- Чому на запитання «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?
- А ви вмієте терпіти тоді, коли це важко?
- Які риси вдачі ліричної героїні виявляються у першій частині вірша? (Сила волі, мужність, терпимість, витримка, гордовитість, вміння долати будь-які перешкоди)
- Які зміни відбуваються з ліричною героїнею у другій частині? (Життя дорослої людини, її проблеми відрізняються від дитячих. Тому треба вміти стримувати емоції, застерігати себе від необережного слова. Лірична героїня, стримуючи гордість, плаче, щоб не сміятися).
- Як ви вважаєте, яка тема цієї поезії? (болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я; намагання героїні боротися через силу з хворобою.)
- Як називається твір письменника, який, по суті, розкриває біографію самого автора?(автобіографічний)
- Яка основна думка поезії? (Тільки сильна духом людина здатна подолати будь – які труднощі.)
Прикрашаємо наш вінок ще двома стрічками: з одного боку оранжевою, що є символом хліба, а з другого – фіолетовою, що є символом розуму.
5) Слово вчителя.
Для виразності поезії важливе значення мають художні засоби.
- Які ви знаєте художні засоби?
- Що таке епітет?
- Що таке метафора?
Звірте свої відповіді з визначенням, які подано у словнику.
6) Аналіз художніх засобів твору.
І група - виписує епітети
ІІ група – виписує метафори
Завдання: визначте, до яких художніх засобів належать подані слова і впишіть до відповідної колонки.
Злий жарт; «біль доходив», епіграма гостра, злобна; «зірватись має…епіграма».
Епітети |
Метафори |
Злий жарт |
«біль доходив» |
Епіграма гостра, злобна |
«зірватись має…епіграма» |
Діти, ви отримали право пов’язати ще дві стрічки: малинову – символ щирості та рожеву – символ багатства і достатку.
Ось ми і проаналізували поезію Лесі Українки «Як дитиною, бувало…».
(Тільки сильна духом людина здатна подолати будь – які труднощі.)
Літературна ігротека
"3 — зайвий"
лихо, бувало, тихо
признавалась, сміялась, топталась
драма, епіграма, телеграма
давня гордість, зброя сміху, зірватись має епіграма
Знайди рядок за приголосними
ЩБЛТЬМНПТЛ
І з цим завданням ви впоралися і ми вплетемо у вінок шани останню білу стрічку – символ чистоти.
А всі разом стрічки символізують ваші знання, здобуті наполегливою працею. Нехай цей вінок стане оберегом для нас з вами, щоб ми жили в мирі, добрі, злагоді та любові.
Домашнє завдання: розповідати про Лесі Українки, вивчити вірша
Наш урок підходить до завершення. В Україні немає, напевно, людини, яка б не знала і не любила твори великої дочки української народу.
Адже Леся Українка – це гордість і слава нашого народу. Її твори – неперевершені.
Тема: «Мрії», «Тиша морська» Лесі Українки
Мета: продовжити знайомити учнів з поетичною творчістю Лесі Українки, пов’язуючи її з біографією письменниці; проаналізувати, з’ясовуючи ідейно-тематичне спрямування, художні особливості поезій «Мрії», «Тиша морська»; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори; узагальнювати, систематизувати висновки; активізувати словник учнів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Лесі Українки; стоїчні риси характеру (мужність, цілеспрямованість, наполегливість); прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Опитування «Дай правильну відповідь»
а) період навчання в гімназії б) дитинство в) перебування на лікуванні
г)період, коли жила в Луцьку
А. боялася, що з неї будуть сміятися
б) боялася лікарів
в) була гордою
г) не хотіла завдавати клопоту своїм батькам
12. Вірш «Як дитиною бувало» є:
А) ліричний б) вірш-послання в) автобіографічний г)вірш-присвята
Слово вчителя.
З дитинства Леся Українка любила історію. У 19 років вона написала підручник «Стародавня історія східних народів». Її приваблювала доба мужніх воїнів, лицарських турнірів. Але більш за все вона поважала силу духу, справедливість. Тому її цікавили не таємничі принци й королівни, не пихаті переможці, а ті, хто
навіть під загрозою смерті не хотів здаватися. Можливо, саме в них вона вчилася великої мужності, яка потім так потрібна була їй у житті, щоб боротися з власною недугою та різними негараздами.
Одну із поетичних збірок Леся Українка назвала «Думи і мрії». І є в ній вірш «Мрії», який вона написала в Ялті 18 листопада 1897 року.
Бесіда за питаннями
- Чи любите ви мріяти? Яка ваша мрія?
- Мрія – це реалії чи фантазії нашого мислення? Обґрунтуйте свою думку.
- Від чого залежить, щоб мрія здійснилася?
Значення слова «мрія»
Виразне читання поезії учнями.
Бесіда:
- Як ви гадаєте, чому Леся Українка назвала цей вірш «Мрія»
- Як описує письменниця дитячі роки?
- Хто такі лицарі?
- Чому увагу автор зосереджує не на переможцеві, а на переможеному?
- Хто, на вашу думку, сильніший переможець чи переможений?
- Визначте тему та ідею поезії (Тема: зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися до останньої краплі крові і обов’язково вірити в жадану перемогу.
Ідея: уславлення мужності, героїзму, впевненості віри в перемогу лицаря, його критика тих, хто пролив «кров не за рідний край»)
Усний малюнок. Стратегія «Мікрофон».
- Під час читання поезії я уявляю…
«Асоціативне гроно»
дивне
принци, королівни
Мрії казка (неповторність дитинства)
завжди перемагати
Слово вчителя.
- Хто бував у Криму?
- Чим приваблює Крим людей?
Минулого уроку ми говорили про подорожі. Леся Українка багато подорожувала у зв’язку з хворобою. Лікарі радили їй частіше перебувати в місцевостях із теплим сухим кліматом.
Влітку 1888 року Леся їде до Одеси на лікування. Цілющі грязі щойно відкриті були рекомендовані для лікування. Тим більше, що в Одесі жила сім’я Михайла Федоровича Комарова, з якою сім’я Косачів була у дружніх стосунках уже давно.
Отже, Леся Українка приїхала в Одесу на вулицю Поштову 25 (нині Жуковського), де мешкала родина Комарових. Зараз на цьому будинку висить меморіальна дошка.
Леся подружилася із старшими дочками Михайла Комарова Маргаритою і Любою.
А ще Леся просто закохалася в море і дуже хотіла здійснити морську подорож. Її мрія здійснилася, вона відправилася у подорож до Акермана.
Леся поселилася в центральному будинкові курорту. Цей будинок містився в середині парку, що вважався в Одесі та її передмістях найкращим, а палкі одесити запевняли, що другого такого немає в світі.
Леся приймала ванни, купалася в Хаджибейському лимані. Плавати Леся вміла й любила. Здоров’я її того літа значно покращилося.
А ще вона побувала в Криму і написала цикл віршів «Кримські спогади», який присвяти ла своєму братові Михайлу.
Вірш, над яким ми будемо працювати, належить до цього циклу.
Аналіз поезії « Тиша морська».
1) Виразне читання поезії вчителем.
2) Виразне читання поезії учнями.
- Яку картину побачила лірична героїня через віконце?
- Чи завжди на морі буває тиша?
- Як у поезії описано чарівність руху човника по морю, осяяному сонцем?
- Які риси характеру притаманні героїні твору? (Чуйна, душевна, багата, цілеспрямована, волелюбна, вміє протистояти труднощам і долати їх, любить природу і захоплюється нею);
- Про що свідчить бажання героїні вирушати в морську подорож?
- Чи любите ви подорожувати? Чому?
- А що про Крим ви знаєте?
Художній паспорт поезії
Назва поезії |
"Тиша морська" |
Історія написання |
Перебування у Криму, цикл віршів "Кримські спогади" |
Тема |
опис краси моря в період затишшя; прагнення протистояти морським життєвим бурям зображення казкової краси морської тиші, коли в морі ледве хлюпочуть хвилі і сяє сонечко. |
Головна думка (ідея) |
треба долати всілякі життєві труднощі, бути оптимістом |
Художні образи |
лірична героїня - вразлива, має поетичну душу, романтична чутлива до краси світу рішуча, смілива, волелюбна |
Робота в групах: виписати епітети, метафори
І група «Мрії»
ІІ група - «Тиша морська»
художні засоби «Мрії»
епітети |
любі роки, надзвичайний, дивний вік, горді переможці |
метафори |
душа бажала, укриті таємницею, розум очаровали, погляд спускався |
Художні засоби «Тиша морська»
епітети |
— час полудневий, ясне небо, ясне сонце, злотиста блакить, світла країна (яскраво характеризують явища та предмети) |
метафори |
не колишуться вітрила, колихає море, золото спадає (малюють романтичну картину морського пейзажу) |
Літературна ігротека"
1.Римування
- Добери риму з поезій
сонце — віконце хвилі — білі перлиста — золотиста каміння - проміння
2.З якої поезії рядки.
1. Як би я тепер хотіла ...
У мале човенце сісти..
2.Не страшні для мене ... вітри,
Ні підводнії каміння
3."Що, болить?" - мене питали...
Але я не признавалась
4.Я дивилась на малюнках...
Не на гордих переможців
Підсумок уроку. Кроссенс
Домашнє завдання: Виразно читати поезії, прочитати твір ст.. 57-63
КРОССЕНС «ЛЕСЯ УКРАЇНКА»
1. 2. 3.
5 6
7 8 9
7 8 9
По периметру:
1 – 2 – у м. Новограді-Волинському народилася в родині Петра Косача та Олени Пчілки
народилася донька Лариса
2 – 3 – батьки любили доньку, дбали про її освіту, перший надрукований вірш Лариси (мама відправила у журнал) був підписаний «Леся з України»)
3 – 6 – на Україні здавна на Водохреща святять воду.
6 – 9 – через хворобу (змерзла на Водохрещі) Лариса змушена була самотужки здобувати освіту;
9 – 8 – згодом починає писати, стає відомою письменницею;
8 – 7 – через хворобу письменниця багато подорожує;
7 – 4 – завдяки творчості й силі характеру Лесю Українку стали називати Дочкою Прометея;
4 – 1 – Дочка Прометея народилася в м. Новограді-Волинському.
По хресту:
2 – 5 – Батьки, самоосвіта, подорожі – фактори,
6 – 5 - що впливали на особистість Лесі Українки,
8 – 5 – яку згодом стали називати Дочкою Прометея.
4 – 5 –