Виховна година до Міжнародного дня толерантності
«Стежкою толерантності»
Виховна година з елементами тренінгу.
Мета: Познайомити вихованців з поняттям «толерантність», виявити основні риси толерантності, сформувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки. розвивати почуття колективізму, вміння аналізувати та приймати рішення; виховувати чуйність, людяність, терпимість і небайдужість, почуття взаємодопомоги та дружнього прийняття іншої людини. Продовжити формування толерантного ставлення однокласників один до одного.
Сприяти розвитку в учнів самосвідомості, яке допомагає дітям побачити себе та інших такими, які вони є насправді. Розвивати у учнів терпимість до відмінностей між людьми.
Обладнання: картки з завданнями, мішечок з порадами, долоньки, фото класу, презентація
Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.
Епіграф: “Перед великим розумом я схиляю голову,
перед великим серцем я стаю на коліна”. Гете
Хід заняття
І. Організація класу до уроку.
Вправа «Бартер»
Вчитель: Я на свої долоні (показує їх) кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть знання, уважність, повагу. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що лежить на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили бартер, а наскільки він успішний, побачимо в кінці виховної години.
– Сьогоднішнє наше заняття ми присвятимо такому поняттю як толерантність. Ви зустрічалися з ним на заняттях етики, основ здоров’я. Наше завдання сьогодні є навчитися розрізняти толерантні та не толерантні вчинки, виявляти толерантне ставлення один до одного, а також визначати рівень власної толерантності кожного за допомогою тесту.
– На нашій планеті існує дуже велика кількість різних людей. Всі ми несхожі один на одного і щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям.
– Проведемо дослід, який показує, що ми дуже різні.
– Візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні дії:
– Чи можна сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані по різному?
– Чи можемо ми сказати, що всі ви хто відірвав аркуші інакше, є гіршими за вас?
– Чого навчає ця вправа?
– А як же нам, таким різним, жити, навчатися й працювати разом, та й не сперечатись одне з одним?
ІІ. Основна частина.
Слово «толерантність» походить від латинського прикметника «терплячий».
Отже, «толерантний» – здатний витримувати іншого, не такого, як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть за відсутності приязні, поваги, любові.
Толерантність – це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.
Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги, не перекладають відповідальність на інших.
Толерантність – це повага, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів прояву людської індивідуальності.
Вправа «Асоціативний ряд»
Давайте спробуємо на кожну літеру до слова толерантність назвати рису характеру притаманну толерантній людині
Т – терплячий, товариський, тактовний
О – обережний, об активний, оригінальний, особливий
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні
Е – енергійний, елегантний, ефективний
Р – розумний, рівний
А – авторитетний
Н – надійний, найдорожчий
Т – терплячий
Н – необхідний людям, ніжний, незалежний
І – інтелігентний, ідеальний, ідейний
С – співпереживаю чий, співчуваючий, сприймаючий, страждаючий
Т – турботливий
Ь – МИ ВСІ РІЗНІ
Анкетування « Чи вважаєш ти себе толерантним»
Потрібно відповісти на питання _ДА або НІ
1. Чи можете ви терпляче пояснити щось не зовсім тямущій людині, аж доки вона не зрозуміє?
2. Чи вмієте ви протистояти невпевненості в собі та сумнівам, які вас чекають на цьому шляху?
3. Чи можете ви терпляче долати труднощі?
4. Чи вмієте залишатися спокійними в складній ситуації?
5. Чи можете спокійно реагувати на критику на вашу адресу?
6. Чи може урватися терпіння, коли ви довго чогось чекаєте?
7. Чи завжди ви готові вислухати іншу людину?
8. Чи готові ви прийти на допомогу людині, якщо є така можливість?
Інтерпретація
Якщо у ваших відповідях більше чотирьох «ні», то вам варто попрацювати над формуванням толерантного ставлення до інших людей.
Колективний проект «Толерантна людина – частина суспільства»
(учні називають та прикріплюють вибрані слова навколо людини на дошці)
Вчитель: Я пропоную вам дати характеристику людині, яка на вашу думку має якості толерантної особистості.
У кожного на столах є конверти з різними якостями людини. Виберіть не менше п’яти прикладів, які відповідають людині з толерантним відношенням.
Конверт 1: злорадство, егоїзм, конфлікт, доброта, повага, розуміння, співчуття, лояльність, тактовність, гнів.
Конверт 2: доброта, грубість, милосердя, співчуття, благосклоність, повага, скупість, надійність, заздрість, миролюбство.
Конверт 3: миролюбство, безпечність, заздрість, прощення, повага, милосердя, оригінальність, діалог, безпечність, конфлікт
Конверт 4: підтримка, співробітництво, ефектність, співчуття, скупість, брехня, згода, заздрість, доброта, безвідповідальність.
Питання до учнів:
Чи всі ми маємо якості, що зображені на «сонечку»?
Чи всі ми спокійно можемо вислухати один одного?
Підтримати в важку хвилину, зрозуміти не схожих на нас людей, вирішити конфлікти мирним шляхом?
Можливо ми можемо змінити себе? Зможемо виховати в себе ті якості, про які сьогодні йде мова? Як ми можемо це зробити?
Висновок: Толерантна людина вміє дослухатися до інших, вміє уживатися в колективі, розуміє і визнає, що у кожної людини є право на свою думку.
Гра «Секрети спілкування»
(Кожній групі дається конверт, в якому розірвані фрази. Потрібно їх скласти і пояснити сенс)
Вчитель: Зараз ми разом згадаємо деякі секрети спілкування, які допомагають людині в її житті.
«Називай друга по імені, і він буде звертатися до тебе так само»
«Будь уважний до тих, хто тебе оточує, і люди будуть поважати тебе»
«Умій слухати і чути, і ти будеш почутий»
«Будь чемний, і в тебе буде багато друзів»
Висновок: Важливо в колективі дотримуватись правил толерантного спілкування:
Бути завжди уважним;
Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку;
Бути гуманним і милосердним;
Не ображати співрозмовника.
Вправа «Мішечок порад»:
ІІІ. Заключна частина
Рефлексія “Клас толерантності”
Візьміть кожен долоньку і напишіть на них, що, по-вашому, треба зробити, щоб наш клас став простором толерантності, тобто, щоб відносини в класі стали якомога більш толерантними. (Учні на долоньках з паперу у формі листочка якогось дерева пишуть, що треба зробити, щоб клас став “Простором толерантності”, листочки наклеюються навколо фото класу.
Наприкінці мені хочеться сказати, що клас – це маленька родина. І хочеться, щоб в цій родині завжди панували доброта, повага, взаєморозуміння, не було б ні лайки, ні сварок.
Висновок: Толерантності потрібно вчитися і можна навчитися. Толерантність не є вродженою рисою характеру, її потрібно виховувати в себе з дитинства. Ми вчимося толерантності, щоб врятувати світ.
Хоча, на жаль, в Україні, як і у багатьох інших країнах світу, бракує пошани до сповідників іншої віри, до неповноправних і недужих, до політичних опонентів, до сусіда, який не те сказав. І саме Міжнародний день толерантності спонукає нас задуматись про необхідність сприймати думки без агресії, погляди та ідеї, які не збігаються із власними, про терпимість до чужого способу життя, релігійної, національної й культурної належності, мови, звичаїв, цінностей, почуттів, фізичного і психічного стану, зовнішнього вигляду. Щороку 16 листопада світ святкує Міжнародний день толерантності (International Dayfor Tolerance). Саме цього дня 1995 року на 28-й Генеральній конференції ЮНЕСКО було одностайно прийнято Декларацію принципів толерантності, в якій зазначено: «Толерантність – означає повагу, сприйняття та розуміння різних культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті і переконань. Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру».
Інформаційні джерела
Тема вправи: Колективний проект «Толерантна людина – частина суспільства».
Кооперативний метод : робота в малих групах ( діти об’єднались в групи за допомогою вправи « зима- осінь- весна-літо). При виконанні цієї вправи кожен учасник мікро групи має можливість виразити свою думку , дати відповідь на питання. Робота в малих групах об’єднує дітей і дає можливість для самовираження та роботі на досягнення спільного результату мікро групи .
Тривалість на виконання цієї вправи : 5 хв.
Мета вправи: Сформувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки. розвивати почуття колективізму, вміння аналізувати та приймати рішення; виховувати чуйність, людяність, терпимість і небайдужість, почуття взаємодопомоги та дружнього прийняття іншої людини. Продовжити формування толерантного ставлення однокласників один до одного. Сприяти розвитку в учнів самосвідомості, яке допомагає дітям побачити себе та інших такими, які вони є насправді. Розвивати у учнів терпимість до відмінностей між людьми.
Очікуванні результати: свідоме ставлення учнів один до одного, повага до оточуючих, взаємодопомога в класному колективі.
Матеріали та ресурси : картки з завданнями, мішечок з порадами, долоньки, фото класу, презентація.
Алгоритм проведення вправи:
(учні називають та прикріплюють вибрані слова навколо людини на дошці)
Вчитель: Я пропоную вам дати характеристику людині, яка на вашу думку має якості толерантної особистості.
У кожного на столах є конверти з різними якостями людини. Виберіть не менше п’яти прикладів, які відповідають людині з толерантним відношенням.
Конверт 1: злорадство, егоїзм, конфлікт, доброта, повага, розуміння, співчуття, лояльність, тактовність, гнів.
Конверт 2: доброта, грубість, милосердя, співчуття, благосклоність, повага, скупість, надійність, заздрість, миролюбство.
Конверт 3: миролюбство, безпечність, заздрість, прощення, повага, милосердя, оригінальність, діалог, безпечність, конфлікт
Конверт 4: підтримка, співробітництво, ефектність, співчуття, скупість, брехня, згода, заздрість, доброта, безвідповідальність.
Рефлексія
Питання до учнів:
Чи всі ми маємо якості, що зображені на «сонечку»?
Чи всі ми спокійно можемо вислухати один одного?
Підтримати в важку хвилину, зрозуміти не схожих на нас людей, вирішити конфлікти мирним шляхом?
Можливо ми можемо змінити себе? Зможемо виховати в себе ті якості, про які сьогодні йде мова? Як ми можемо це зробити?