Тренінг «Толерантність починається з мене», як позакласний захід, доречно проводити в 10-му та 11-му класах, зміст якого відповідає саме цій віковій категорії учнів.В учнів формуються поняття «стигма» , «дискримінація», «толерантність», знання про наслідки стигматизації людей, які живуть з ВІЛ. Важливим є виховання толерантного ставлення до людей, що живуть з ВІЛ, цілеспрямованої, зорієнтованої на успіх особистості, яка здатна на співпереживання та співчуття, на творення добра.
Тренінг: « Толерантність починається з мене».
Мета: - актуалізувати знання учнів відносно понять «стигма» та «дискримінація», про
наслідки стигматизації людей, які живуть з ВІЛ;
- сформувати в учнів знання понять «толерантність», ознак толерантної
людини;
- формувати толерантне ставлення до людей, що живуть з ВІЛ, дати можливість
отримати досвід емоційних переживань, з якими стикаються ВІЛ-позитивні люди;
- виховувати цілеспрямовану, зорієнтовану на успіх особистість, яка здатна на спів-
переживання та співчуття, на творення добра.
Методи навчання: розповідь, мозковий штурм, робота в малих та великих групах, демон-
страція відеоматеріалів, презентації, експрес-спілкування «Приємна
розмова».
Хід тренінгу.
І. Психологічний настрій.
Тепло, сонце, усмішка більш за все лічать людині й природі. Частіше усміхайтесь, будьте
Життєрадісними і тоді у вас все буде добре. Важливо, щоб гарний настрій був у тих, з ким
ви спілкуєтесь. Тоді люди краще розуміють один одного: батьки – дітей, діти – батьків, вчителі – учнів, учні – вчителів.
Гарний настрій знадобиться кожному з нас і на нашій сьогоднішній зустрічі.
Що у мене в долоні?
- Це є в кожного.
- Це те, без чого вихована людина обійтись не може.
- Це нічого не коштує, але дає нам так багато.
- Вона збагачує тих, кому ми її даруємо, не збіднюючи нас.
- Вона відбирає у нас лише одну мить, породжує людську дружбу, її не можна купити,або
взяти в борг.
Про що йдеться мова? (Усмішка).
Душа мерзне і кам’яніє без неї. Тож посміхніться!
Вправа «Цукерки» («Наліпки різного кольору»).
Привітайте один одного ті, у кого цукерки…
Привітайте один одного ті, у кого цукерки…
Аутсайдерами (не отримали подарунок) стали… Вони допомогли нам зрозуміти складні процеси переживання, викликані стигмою. Дякуємо вам.
- Що ви відчували, коли опинились в такій ситуації?
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація.
Слово «стигма» не є новим для вас. Воно виникло у Давній Греції, де ізгоям ставили
клеймо (тавро) розпаленим залізом або мітили іншим способом. Зараз цей термін озна-
чає не знак на тілі, а вказує на принизливий (ганебний) статус людини.
Стигматизація – це негативне ставлення до людини з певною небажаною ознакою, наслід-
ком чого є дискримінація, яка проявляється у певних негативних діях, певному ставленні
до цих людей.
Світоглядна позиція, яка протистоїть цим явищам – толерантність.
Отже тема нашого тренінгу: «Толерантність починається з мене».
Лейтмотивом нашої подальшої роботи я обрала такі слова:
«Толерантність – це якість людського характеру, яка допомагає без скарг
ладити з усім тим, що нам не подобається».
Толерантність – це готовність визнавати і розуміти поведінку, переконання та погляди
інших людей, які відрізняються від власних, навіть у тих випадках, коли не поділяються ці переконання та погляди.
- Оцініть рівень своєї толерантності (На плакаті розмістити стікери із своїми іменами).
Сподіваюсь, що наприкінці нашого тренінгу вони перемістяться.
- Які асоціації виникають у вас, пов’язані з поняттям «толерантність»? (Відповіді учнів)
Толерантність – це: - повага та визначення прав інших;
- сприйняття людей такими, які вони є (безоціночне сприйняття);
- співпраця з іншими на рівних;
- відмова від домінування та насильства;
- доброзичливе ставлення до інших;
- здатність поставити себе на місце іншого;
- терпимість до чужих думок, переконань, поглядів, поведінки;
- правильна самооцінка. «Ніхто не може судити про інших, поки не
навчиться судити про себе самого» (Й.Гете);
- усвідомлення, що власна думка та погляди не є абсолютом;
- позитивна лексика.
Притча: «Все залишає свій слід».
У повсякденному житті ми використовуємо особливі терміни для позначення стигми у
якості образного вислову, не замислюючись над їх початковим значенням, виявляя лінг-
вістичну нетолерантність – інтолерантність. Такими образливими є відомі вам слова:
- Хворий.
-Хворі на СНІД.
- СНІДозні.
- Повія.
- Даун.
- Наркоман.
-Голубий.
- Зек.
Підберіть толерантні звернення до кожного з них. (Аутсайдери – подарункиии).
Тож, толерантність по відношенню до таких людей передбачає вміння контролювати свою
мову.
Тривалий час споживачі ін’єкційних наркотиків та працівники секс-бізнесу становили
найбільшу групу ризику щодо поширення ВІЛ-інфекції, що негативно вплинуло на ставлен-
ня до цієї категорії людей. З поширенням епідемії більшість ВІЛ- позитивних людей від-
чули на собі наслідки уникання чи ізоляції з боку соціального оточення через побоювання
передачі інфекції побутовим шляхом.
Отже зараз ми зупинимось на питанні формування толерантного ставлення до
людей, що живуть з ВІЛ.
ІІІ.Основна частина тренінгу.
1. Подивіться, будь ласка, відеофрагмент, послухайте розмову двох друзів.
- Хто, на вашу думку, з них правий?
- Що відповіли б ви на поставленні питання, якби інтерв’ю брали у вас?
Питання для інтерв’ю: 1. ВІЛ –інфекція – це хвороба. Може цих людей треба тримати подалі від оточуючих?
2. Чи спілкувались би ви з ВІЛ-позитивною людиною?
3. Змінюється життя людини після того, як вона дізнається про свій
статус?
2. Страх перед небезпечною хворобою впливає на намір людини пройти тестування на ВІЛ.
- Чи варто робити тест на ВІЛ? Вправа «ЗА», «ПРОТИ» (Вітер дує на тих, хто…)
Подивіться, що відчував герой наступного відео
Давайте залишимо його на самоті, а вам я пропоную подумати про подальший розвиток
подій. (Відповіді учнів).
Минав час. І знов якийсь час не будемо турбувати нашого героя, можна
тільки поспівчувати йому.
3. Зазвичай дуже високий рівень страху у дітей щодо розктиття свого статусу в школі, серед друзів чи навіть у родинному колі. Але ж світ не знає жодного випадку інфікування
ВІЛ дитини від дитини. А інколи батьки змушені навіть залишати місце проживання через випадки дискримінації, порушення прав збоку соціального оточення.
У 2012році в Києві зібралися 28 ВІЛ-позитивних дітей з семи країн СНД. Вони разом уза-
гальнили ті труднощі, з якими стикаються у повсякденному житті.
Хто ж така ВІЛ-позитивна дитина? Я впевнена, що перш за все вона потребує любові.
Любов, милосердя, добро – слова синоніми. Зараз я об’єднаю вас в три групи за цими по-
няттями.
Завдання групам: записати ті труднощі, з якими стикаються діти, підлітки, молоді люди з
ВІЛ у випадках: - лікування,
- друзі та стосунки (стосунків з друзями),
- майбутнє (їхнього майбутнього).
Отже, ВІЛ-інфіковані діти – це діти з такими ж потребами, як і всі діти. Важлива відмінність –наявність ще одного вірусу в організмі та прийом АРТ, а також пов’язані з цим труднощі.
Уявлення, пов’язані зі страхом по відношенню до ЛЖВ, відрізняються від реальності.
4. Габрієль Гарсіа Маркес казав: «Людина має право подивитися на іншого зверху вниз
лише для того, аби допомогти йому встати на ноги».
- Як же повів себе далі наш герой, який здавав тест?
Дуже влучні зараз слова Й.Гете: «Перед великим розумом я схиляю голову. Перед великим
серцем я стаю навколішки».
З усіх наук, які повинна знати людина, найголовнішою є наука про те, як жити і робити
як змога більше добра.
Вірш: «Толерантність». Як легко буває комусь нагрубити, як тяжко сказати: «Пробач».
Як легко буває нечесному жити, як тяжко до храму прийти.
Частенько далеко гріхи чужі бачим, під носом не бачим своїх.
Найменшу провину чужу не пробачим, на кпини піднімем і сміх.
Хай друзі отримають справжнього Друга, в любові знайди свою ціль.
Підставити вмій де плече, а де руку, прости всі образи і біль.
Вмій стримати прояв нещадного гніву, терпимим до інших ти будь.
Добрим, порядним, чутливим і ніжним, та посмішку не забудь!
Притча про терпіння.
ІV. Підведення підсумків.
Закінчується наша зустріч. Чи виправдалося моє очікування? (Стікери з іменами).
Домашнього завдання звісно немає , але я хочу дати вам завдання на подальше життя:
«…Незалежно від того, чекають від тебе добро чи не чекають його –
ТВОРИ ДОБРО.
Незалежно від того, помітять твоє добро чи не помітять його –
ТВОРИ ДОБРО.
Незалежно від того, приймають твоє добро чи відкидають його –
ТВОРИ ДОБРО.
Незалежно від того, чим платитимуть тобі за добро: добром чи злом –
ТВОРИ ДОБРО.
Твори ДОБРО й ні у кого не питай дозволу, адже ніхто не має влади над твоїм
ДОБРОМ…»
« Доброта – це мова, яку можуть почути глухі і побачити сліпі»
(Марк Твен)
Експрес спілкування «Приємна розмова» (Сказати один одному комплімент, починаючи
словами: «Мені в тобі подобається..»).