Тренінг «У пошуках скарбу»

Про матеріал

Тренінг для старшокласників, який направлений на утвердження позитивної самооцінки й усвідомлення унікальності особистості кожної людини, розвивати позитивне мислення. Формування уміння працювати в команді та будувати взаємовідносини на основі поваги і довіри.

Перегляд файлу

                              Тренінг «У пошуках скарбу»

 

 

Мета:– сприяти утвердженню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини, розвивати позитивне мислення;

  •  формувати уміння працювати в команді та будувати взаємовідносини на основі поваги і довіри;
  •  актуалізувати особистісний потенціал учасників для самовдосконалення і саморозвитку;
  •  формувати навички саморегуляції в стресових ситуаціях, зняття психоемоційного напруження.

Обладнання: плакат «Серце скарбів», олівці, роздатковий матеріал, проектор.

                                                   Які ваші думки – таке й ваше життя.     

М. Аврелій

 

   Притча О.Петрик «Схованка скарбів»

Розповідають мудрі люди, що колись, за прадавніх часів, люди й боги жили поруч, мов сусіди (то вже потім боги обрали собі для життя Олімп). То, як водиться подеколи й нині поміж недружніми сусідами, посварилися вони якось не на жарт – і ну одне одному капості різні влаштовувати, та щораз гірші!А поступитись – ніхто не хоче! Дійшла ворожнеча, подейкують, уже до того, що вирішили боги покарати смертних якнайгірше, аби не були такими зухвалими. Подумали – і вирішили викрасти в людей найдорожче, найцінніше, найважливіше, що в них було, та заховати так, щоб усе життя ті поклали на пошуки (тоді ніколи буде богам нерви гризти!). Та й гайда: в того любов поцуплять, у того розум, а в того – мрію, в інших – щастя – і так у всьому світі.

Наносили людських скарбів купу. Стали знову радитися: «Що з ними роботи? Куди це тепер сховати?». Складно було їм дійти згоди у виборі надійної схованки для зібраних скарбів. Та ось хтось мовив: «А що, як їхні скарби ми сховаємо у них підсамісіньким носом?! Ніколи не знайдуть!» І запропонував за схованку…людське серце. «Так, так!– загомоніли схвально всі навколо. – Люди ніколи не здогадаються там шукати – вони лиш зрідка і здебільшого недбало туди зазирають. О, серце – це справді найпотаємніше місце для них!..».

Тож відтоді так і повелося серед людей: усе життя ми ладні покласти заради здобуття втраченого колись скарбу. А все набагато простіше: він у кожного з нас є – свій, власний,рідний. Його лише треба зуміти відшукати у своєму серці, а найшовши – поділитися з тим, хто поруч. І якщо цей скарб справжній – він обов’язково помножиться. У кожному Серці повинні бути краса і велич Любові, натхнення Віри, відродження Доброти, гордість і суворість Обов’язку, торжество Справедливості, квіти Вдячності, сльози Співпереживання, посмішка Радості.

  1.     Вправа «Правила роботи в групі»

Для чого в нашому житті необхідні різноманітні правила? Правила вкрай необхідні для створення такої обстановки, щоб кожен учасник:

- міг відверто висловлюватися і виражати свої почуття й погляди;

- одержував інформацію сам і не заважав отримувати її іншим учасникам.

Правила тренінгу (затверджуються після загального обговорення):

 бути толерантними (кожна думка має право на існування), активними, доброзичливими до себе та інших;

 мати позитивний настрій на роботу;

 говорити від свого імені;

 добровільно брати участь в обговореннях.

дотримуватися регламенту;

  1. Вправа «П’ять добрих слів» (робота в групах – 3 хв.)

Мета: отримати зворотній зв’язок від груп, підвищити самооцінку та бажання самопізнання у присутніх.

Інструкція.Учасники діляться на групи по 6 осіб. Кожен обводить олівцем свою руку на аркуші і на паперовій долоні пише своє ім’я. Аркуші передаються сусідові за годинниковою стрілкою. В одному з «пальчиків» отриманого чужого малюнка кожен пише якусь привабливу рису власника поданої руки. Процес триває, аж поки аркуші не повертаються до своїх власників.

Рефлексія: Які почуття у вас виникли, коли ви читали написи на своїй «руці»? Чи всі ваші переваги, про які написали інші, вам відомі? (членами груп за бажанням озвучуються враження від вправи).

  1.     Вправа «Виміри власного «Я» (робота в групах під звуки музики 3 хв.)

Учасникам пропонується закінчити речення:

Я – ніби птах, коли…

Я – можу бути вітерцем для…

Я – та мураха, яка…

Я – немов небесна зірка…

Я – стежина, що…

Я – блискавка і грім, якщо…

Я – завжди Людина, попри…

Я – цікава книжка про…

Я – квітка серед…

Я – пісня не тільки…

Я – промінь Сонця у…

Я – учень, бо…

Рефлексія: Які речення ви відразу продовжили, а над якими роздумували? Які не було бажання продовжувати? (членами груп за бажанням озвучуються враження від вправи).

  1.     Вправа «Рецепт щастя» (індивідуальна робота)

То що таке щастя? Впевнена, що кожен з нас хоча б раз у житті ставив собі це питання, намагався визначити для себе поняття щастя. І для кожного щастя – це щось своє. Щось таке, що ти відчуваєш постійно, а нестачу цього відчуваєш особливо різко й боляче.

(Складання та обмін рецептами щастя за бажанням)

 

СМАК

ЗАПАХ

КОЛІР

ЗВУК

 

 

 

 

 

Запам’ятайте свій рецепт щастя та використовуйте його в хвилину смутку та переживань!

  1.     Повідомлення «Наше Я. Яке воно?»

Наше «Я» – це одна з найскладніших загадок. Іноді «Я» має здоровий глузд, іноді – це голос творчої фантазії. Деякі дії ми виконуємо взагалі всупереч своїй волі. Гармонійна людина завжди повинна уникати будь-яких крайнощів, її золота середина: «Я люблю себе, я люблю весь світ. За законами природи, якщо людина любить світ, то і світ любить її, тобто добре співвідносяться інтереси особистості, суспільства, природи». Люди, які почуваються щасливими, вважають, що їх люблять, що вони потрібні, до них добре ставляться інші, що вони здібні та їх цінують. Вони мислять позитивно. Ви зможете почуватися щасливішими, налагоджувати добрі взаємини з іншими людьми, якщо навчитеся поважати себе. Ті, хто навчився поважати себе, як правило, приймають і інших. Тобто, якщо ви позитивної думки про себе, то добре думатимете й про інших, і навпаки.

Поради з підвищення самоповаги

1. Пам’ятайте про свої позитивні риси, замість того, щоб пам’ятати погані.

2. В усьому, що робите, намагайтеся знайти позитив. Привітайте себе з цим успіхом.

3. Постійно згадуйте свої успіхи.

4. Пробачте собі помилки. Визнайте свою помилку й адекватно компенсуйте збитки. Не перекладайте провину на інших – це ознаки безсилля. Так само не перегинайте палицю, обвинувачуючи в усьому тільки себе.

5. Ставтеся до себе добре. Пам’ятайте: той хто любить себе, виглядає краще, має міцне здоров’я.

6. Визнайте себе таким, яким ви є, – унікальним, оригінальним, людяним.

7. Живіть сьогоднішнім днем, і ви отримаєте більше задоволення від життя.

6. Вправа «Знайди себе на дереві»

C:\Users\Вход\Desktop\загрузки 2\41761341.jpgУ кожного з цих чоловічків на дереві різний настрій, і вони займають різне положення. Для початку визначте, який з них найбільше схожий на вас. Після цього виберіть чоловічка, на якого ви хотіли б бути схожі.

Якщо ви вибрали позицію № 1, 3, 6 або 7, то це характеризує вас як цілеспрямовану людину, яка не боїться ніяких труднощів і перешкод. Якщо ваш вибір припав на один з наступних номерів: 2, 11, 12, 18 або 19, то ви товариська людина, яка завжди надасть будь-яку підтримку друзям. Вибір чоловічка під номером 4 визначає вас як людину зі стійкою життєвою позицією, яка бажає домогтися всіляких успіхів без подолання труднощів. Номер 5 – ви часто буваєте стомлені, слабкі, у вас невеликий запас життєвих сил. Вибір припав на чоловічка під номером 9 – ви весела людина, любляча розваги. Номер 13 або 21 – ви замкнуті, часто схильні до внутрішніх тривог і уникаєте частого спілкування з людьми. Номер 8 – ви любите думати про щось своє і занурюватися у власний світ. Якщо ви вибрали номери 10 або 15 – у вас нормальна адаптація до життя, ви перебуваєте в комфортному стані.
Номер 14 – ви падаєте в емоційну прірву, швидше за все, схильні до внутрішньої кризи. Позицію номер 20 зазвичай вибирають люди із завищеною самооцінкою. Ви природжений лідер і хочете, щоб люди прислухалися саме до вас і ні до кого іншого. Вибір припав на чоловічка № 16? Ви відчуваєте себе втомленим від необхідності підтримувати когось, але, можливо, ви побачили на цій картинці, що № 17 вас обіймає – в такому випадку ви схильні розцінювати себе як людини, оточеного увагою. А яку позицію вибрали ви?

  1. Вправа «Моя цілеспрямованість» (індивідуальна робота)

Оцініть себе з позиції цілеспрямованості та наполегливості. Для цього якомога відвертіше дайте відповіді на запитання:

а) Чи намагаєтеся ви відкладати свої справи на завтра?

Ніколи (1 бал); іноді (3 бали); часто (5 балів); завжди (7 балів).

б) Якщо можна нічого не робити, чи прагнете ви цього?

Ніколи (1 бал); іноді (3 бали); часто (5 балів); завжди (7 балів).

в) Чи намагаєтеся ви придумати другорядну справу, аби тільки не робити основну?

Ніколи (1 бал); іноді (3 бали); часто (5 балів); завжди (7 балів).

г) Скільки часу в середньому ви проводите біля телевізора?

до 1 години (1 бал); від 1 до 2,5 години (3 бали); від 2,5 до 4-х годин (5 балів); понад 4 години (7 балів).

д) Чи є ваш найкращий друг (подруга) хронофагом (людиною, що краде чужий час)?

Ні (1 бал); певною мірою (3 бали); швидше так (5 балів); так (7 балів).

Підрахунок балів:

Якщо ви набрали до 15 балів, вам є чим пишатися. Ви цілеспрямована людина, а отже, вас очікує цікаве життя.

Якщо сума становить від 16 до 25 балів, вам є над чим працювати. Потрібні термінові заходи для того, щоб дати лад вашому життю. Постарайтеся витрачати ваш час на справу, інакше в майбутньому ви матимете проблеми із навчанням, професією, роботою, зарплатою.

Якщо сума перевищила 25 балів, варто серйозно замислитися над своїм майбутнім. Ви, найімовірніше, уже зараз маєте великі складності і проблеми. Якщо не зміните ставлення до часу, до справи, то головні проблеми у вас ще попереду.

  1. Вправа «Від щирого серця»

А зараз заглянемо до своїх сердець і віднайдемо там найдорожче для нас цієї миті. Давайте від щирого серця обміняємося своїми скарбами один з одним. І хай ці скарби примножаться у кожного!

Учасники отримують паперові серця і пишуть на них побажання іншим. Сердечка кладуться у скриньку,перемішуються і розбираються учасниками тренінг.

Заключне слово. Одна старовинна легенда розповідає, що якось чоловік вирішив змінити світ. Але світ такий великий, а він такий маленький. Тоді він вирішив змінити своє місто. Але місто таке велике, а він такий маленький. Тоді він вирішив змінити свою родину. Але родина в нього така велика, одних діточок десяток. Тоді ця людина добралася до того єдиного, кого вона в силах змінити, будучи таким маленьким: самого себе. Тож не бійтеся змінювати себе!

(Відеоролик «Радуйся чудесам жизни!» https://www.youtube.com/watch?v=4RM-I1kukHE)

Я дякую всім учасникам заняття за активну та результативну роботу. Бажаю, вам натхнення,  радості та позитивних емоцій.

Література

  1. Белей М.Д. Методи психодіагностики: інструментарій та процедурні особливості / М. Д. Белай, І.М. Гоян. – Івано-Франківськ: Плай, 2001. – 204 с.
  2. Бутківська Т.В. Ціннісний вимір соціалізації учнів / Педагогіка і психологія. – 1997. – № 1. – С. 130-137.
  3. Дідух М.П. Ціннісні орієнтації особистості та процес їх формування: ретроспективний аналіз наукового пошуку / Вісник ХНУ. Серія «Психологія». 2002. – № 550. – С. 60-63.
  4. Кірейчева Є.В. Психологічний тренінг розвитку Я-концепції/ Є. В. Кірейчева, А. В. Кірейчев – Ялта, 2006. – 80 с.
  5. Мельник И.М. Использование игровых методов в психологической практике / И. М. Мельник, А. О. Топоров. – Харьков: Изд-во ХГУ, 1992. – 67 с.
  6. Баранова Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності: практ. посіб. / Наталія Петрівна Баранова. – Х.: Вид.група «Основа», 2011. – С.159.
  7. Профілактика синдрому емоційного вигорання педагогів / уклад.                   А. Г. Дербеньова, А. В. Кунцевська. – Х.: Вид.група «Основа», 2009. – С. 223.