Тренінг «Як залагодити конфлікт»
Мета: Виробити навички мирної поведінки при виникненні конфліктних ситуацій, висловлювати свої думки.
Обладнання: демонстраційний - презентація «Як залагодити конфлікт», дошка або фліпчарт, проектор, комп’ютер, кошик та скринька, зображення сонечка; роздатковий – аркуші із завданнями, різнокольорові олівці, фломастери, долоні різнокольорові.
Стартові завдання
1. Зворотній зв’язок (слайд 1):
- Пригадайте, про що ми вели мову на попередньому тренінгу? (правила класу)
- Чи готові доповнити ще правила?
2. Актуалізація теми: (слайд 2)
- Висловіть свої думки, а як дотримання правил допомагає уникати суперечок і конфліктів?
Вчитель підводить до висновку, що правила допомагають краще розуміти один одного.
- Отже, сьогодні ми опануємо секрети, як запобігати конфліктам та мирно вирішувати їх.
3. Вправа «Асоціативний кущ»: (слайд 3)
-Діти, об’єднайтеся у групи ті, хто народився взимку, навесні, влітку та восени.
- Народжується дитина будь-якої пори року, народжується новий день із сходу сонця. А як народжується конфлікт? Що стає причиною? Позначте на аркушах асоціації, які у вас виникли від слова «конфлікт»?
(Діти представляють свою роботу )
Вчитель підсумовує, що виникаючі суперечності між людьми (рідними, близькими, друзями, знайомими та незнайомими) називають конфліктом.
4. Вправа на зняття емоційної напруженості «Знищуємо конфлікт» (слайд 4)
- На аркуші зобразіть, як ви уявляєте конфлікт, якого він кольору.
(Діти висловлюють за бажанням свої думки)
- А тепер будь – яким чином знищіть свій конфлікт: розірвати, зім’яти, скласти, тощо.
- Погляньте, ось саме так виглядає, мабуть душа та настрій людей, між якими виник конфлікт. Конфлікт зник? Правильно, ні. Він трансформувався, став мати інший вигляд, але не зник. Зберіть у кошик конфлікти.
- Друзі, які пропозиції щодо знищення наших конфліктів?
Аналіз ситуацій: (слайд 5)
1. Складання та аналіз твору «Кмітливі віслюки»
- Розгляньте малюнки на екрані та складемо розповідь. Учні дають відповіді на питання. Приходять до висновку: треба шукати рішення, прийнятне для всіх.
2. Перегляд та аналіз мультфільму «Мудрі казки» (слайд 6)
https://www.youtube.com/watch?v=Herxrktu4hk
- Поділіться своїми думками, чому виник конфлікт між білочкою і зайчиком?
(непоступливість, образи)
3. Вправа «Мозковий штурм». (слайд 7)
Причини виникнення конфлікту:
- Чому, на вашу думку, між дітьми виникають конфлікти?
(Учитель фіксує відповіді на дошці або фліпчарті)
4. Інсценізація казки К. Ушинського «Два козлики» (слайд 8)
- Чому виник конфлікт між козликами?
5. Перегляд мультфільму «Міст» (слайд 9) http://autta.org.ua/ua/materials/material/M-st/
Запитання для обговорення : (слайд 10)
Підсумок: Щоб мирно розв’язувати конфлікти, треба вміти поступатися.
Руханка «Від Кота Леопольда» (слайд 11)
- Кіт Леопольд дарує нам секрет уникнення конфліктів.
Діти виконують пісню та супроводжують танцювальними рухами.
https://www.youtube.com/watch?v=GH4NVRPHnkw
Запитання для обговорення: (слайд 12)
Гра «Доповни словом»:
- Леопольд завжди дотримується правил, які допомагають уладнати конфлікт. Я почну, а ви продовжіть:
Вправа «Правила Кота Леопольда»: (слайд 13)
- Обговоріть у групах правила розв’язання конфліктів. Додайте свої правила, які допоможуть уладнати конфлікт. (групи презентують свої ідеї)
Зробимо висновки. (слайд 14)
Учитель пропонує правила уникнення конфліктів дівчаткам і хлопчикам. (слайд 15)
Підсумкова вправа «Долоньки дружби»: (слайд 16)
- У скриньці лежать різнокольорові долоньки. Оберіть долоньку.
Подайте сигнал нею, якщо ви згодні із висловами:
- Потріть долоньку об свої долоні, а тепер передайте її своєму товаришеві, супроводжуючи подякою або компліментом.
- А тепер створимо нашими долоньками- промінцями найгарячіше сонечко.
Тренінг завершують у колі словами: «Ми – промінці, що тягнуться до світла знань і доброти».