Тренінг “ЗАБРУДНЕННЯ АТМОСФЕРИ”
Вік дітей – 12-13 років.
Тривалість тренінгу – 90 хв.
Мета. Підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства, глибоко усвідомити екологічні проблеми сьогодення. Розширювати кругозір учнів, розвивати пізнавальний інтерес, екологічне мислення, уміння працювати колективно і самостійно. Акцентувати увагу учнів на створення проектів по даній проблемі, вміння працювати, приймати рішення, одержувати результати.
СТРУКТУРА ТРЕНІНГУ
№ |
Види роботи |
Орієнтовна тривалість |
Ресурсне забезпечення |
1.1. |
Вправа “Що відбудеться сьогодні?” |
2 хв. |
- |
1.2. |
Вправа на знайомство “Це чудово!” |
5 хв. |
- |
1.3 |
Вправа “Правила” |
5 хв. |
Ватман, фломастери |
1.4 |
Очікування “Соняшник” |
5 хв. |
Папір жовтого кольору (пелюстки), ватман із соняшником, атлас з екології |
2.1. |
Інформаційне повідомлення “Забруднення атмосфери” |
10хв. |
Схеми, малюнки забруднення атмосфери |
2.2 |
Вправа “Бінго” |
15хв. |
Аркуші зеленого і жовтого кольору, ручки |
2.3. |
Гра-розминка “Ми йдемо полювати на лева” |
5 хв. |
- |
2.4 |
Вправа “Проект” |
23хв. |
Ватман, фломастери |
3.1. |
Прикінцеве слово “Все залежить від тебе” |
5 хв. |
- |
3.2 |
Підведення підсумків “Повітряна куля” |
10хв. |
Стікери у формі насіння соняшника, бежеві і зелені повітряні кульки, плакат |
3.3. |
Вправа “Побажання” |
5 хв. |
- |
ЗМІСТ ТРЕНІНГУ
1.1.Вправа “Що відбудеться сьогодні” (2 хв.)
- Любі діти! Сьогодні ми проведемо тренінг, який має назву “Забруднення атмосфери”.
З дитинства вам знайоме слово тренування, а слово тренінг те саме тренування навичок. Чого слід навчитися, щоб захистити нашу атмосферу від забруднень? Для початку треба знати будову атмосфери та шляхи її забруднення. Лише тоді відшукати, відпрацювати певні рішення, а згодом і дії для подолання проблеми сьогодення – забруднення атмосфери. Тож докладніше ознайомимося із нашою атмосферою.
1.2. Вправа на знайомство “Це чудово!” (5 хв.).
Учасники сідають колом. Вчитель-тренер пропонує учасникові, що сидить праворуч, назвати своє ім’я й захоплення (приміром, Я – Роман, люблю грати у футбол). У відповідь на кожну фразу учасники вигукують: “Це чудово!”.
Вчитель підводить до висновку: “Усі ми різні, у нас різні уподобання, захоплення, але всі ми навчаємося в одній школі, в одному класі, живемо в одній місцевості, любимо свою Землю, є громадянами України, - це нас об’єднує. І це – чудово!
1.3. Вправа “Правила” Метод мозкового штурму (5 хв.) Тренер звертається до групи з питанням: “Для чого в нашому житті існують різні правила?” І після відповідей учасників пропонує припинити правила роботи групи, які записуються на плакаті “Правила тренінгу ”.
- Слухати і чути (один говорить – усі слухають).
- Не спізнюватися на заняття.
- Проявляти доброзичливість.
- Бути активним.
- Говорити тільки за темою.
- Не критикувати: кожний має право на свою думку. Адже правила допомагають створити атмосферу довіри і підтримки, в якій кожен із учасників може виражати свої почуття, висловлювати власні думки без побоювання, формувати навички обговорення, вирішення проблемами, спілкування, участь у спільному прийнятті рішень, здатність дивитися на ситуацію з погляду іншої людини.
1.4. Очікування “Соняшник”. Модуль “Спілкуємось і діємо” (5 хв.)
Учасникам роздаються аркуші жовтого кольору, які вирізані у формі пелюсток. Тепер просить написати на них, чого саме учасники очікують від сьогоднішнього заняття. Після цього аркуші вивішуються на ватмані, де намальований соняшник (без пелюсток). Наприкінці заняття ми з’ясуємо, чи збулися ваші очікування.
2.1. Інформаційне повідомлення “Забруднення атмосфери” (10 хв.)
Слово атмосфера похідне від грецьких “атмос” – дихання і “сфера” – куля. Атмосфера має шарувату будову. Найнижчий шар атмосфери – тропосфера. На висоті 55 км знаходиться стратосфера, де знаходиться шар озону, який поглинає ультрафіолетове проміння Сонця. Шар озону знаходиться на висоті 25 км від поверхні Землі. Над стратосферою лежить шар – мезосфера – до висоти 80 км. Вище над мезосферою до висоти 800-1000 км лежить термосфера. І вище 1000 км від поверхні Землі знаходиться верхній шар атмосфери – екзосфера.
Основну масу атмосфери становлять: азот (18%), кисень (21%) та інертні гази. (аргон, кселон, гелій та ін.).
Забруднювачі атмосфери:
- аерозолі – рідкі і тверді частинки у завислому стані;
- окис вуглецю (СО) – з вихлопних газів автомобілів, при спалюванні вугілля, металургійні процеси;
- сірчистий газ (SО2) (атлас з екології);
- смог – гази, змішані з димом та інші.
А в результаті сьогодні ми маємо глобальні проблеми:
- парниковий ефект (малюнок-схема вплив на атмосферу),
- кислотні дощі (малюнок вплив на атмосферу),
- “озонова діра” в атмосфері (утворення, вплив на живі організми).
Забруднення атмосфери – явище глобального масштабу. Атмосфера не має кордонів і тому для її охорони від забруднення вимагає мобілізації зусиль людей усього світу. Відносно важливості охорони атмосфери американський письменник Л.Д.Баттан пише: “Одне з двох: або люди зроблять так, що повітря стане менше, або його забруднення зробить так, що на Землі стане менше людей”.
2.2. Вправа “Бінго” (15 хв.)
Кожний учасник одержує аркуш кольорового паперу (зелений і жовтий). Необхідно скласти аркуш вертикально навпіл, а потім без ножиць або будь-яких інших ріжучих предметів, тільки руками “вирізати” фігурку “Бінго” – силует людини. Після цього кожен учасник пише на “Бінго” свою мрію, улюблену квітку, домашню тварину, місце відпочинку, твої рішення “З екологією дружи, повітря чистим збережи”; розставляючи таким чином, як зображено на малюнку (5хв.)
На наступному етапі учасники встають зі своїх місць і визначають кількість позицій, що співпали, повертаються у коло. Обговорення питань:
Учасники за кольором силуетів об’єднуються у дві групи.
2.3. Гра-розминка “Ми йдемо полювати на лева”
Учасники стають у коло один за одним. Тренер промовляє слова, які супроводжуються певними рухами, а всі учасники повторюють за ним: “Ми йдемо полювати на лева” (впевнений хід по колу).
2.4. Вправа “Проект” (23 хв.)
Учасники тренінгу, об’єднавшись у дві групи, отримують завдання розробити проекти еколого-просвітницької роботи з проблеми: “Ви мер міста. Ваші дії щодо екологічно чистої атмосфери”. На аркуші ватману учасники фломастерами малюють атмосферу і шляхи покращення її стану. Після виконання вправи групи презентують учасникам свої проекти. Плакати розвішують на стіні. Можливо це стане стартом для учасників тренінгу для складання проектів.
3.1. Прикінцеве слово “Все залежить від тебе” (5 хв.)
Колись давно у Стародавньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин. Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про власний розум і спогадів про минулу зустріч з імператором. Так проходили дні за днями, роки за роками… Аж ось пройшов усією країною розголос, що неподалік кордону з’явився чернець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той розголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: “Хто може називати якогось там чернеця найрозумнішою людиною на світі?! Але вигляд нікому про своє обурення не подав, а запросив чернеця до себе в палац. Сам же задумав обдурити його: “Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що у мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – випущу його”. І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися на двобій найрозумніших людей на світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу чернеця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав: “Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве”. Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: “ВСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!” Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Отже, все залежить від нашої взаємодії з природою та екологічно-мисленнєвої діяльності.
3.2. Підведення підсумків “Повітряна куля” (10 хв.)
Учасникам роздаються стікери у формі насінин соняшника (бежевого та зеленого кольорів). На “бежевих насінинах” вони записують те, що найбільш сподобалось і що вони пізнали нового, ідеї. А на “зелених насінинах” те, що не сподобалось, які проблеми лишилися без рішень.
Бежеві стікери приклеюються до повітряних кульок, для того, щоб “вітер” розніс ці насінини по всіх куточках області, щоб вони дали хороший “врожай”.
А зелені стікери кріпляться внизу плакату на “траву”, щоб дочекатися свого асу і знову ж таки прорости новими “соняшниками”. Таким чином, процес пошуку і пізнання є практично нескінченним. Життя триває – і тільки від нас залежить майбутнє.
3.3. Вправа “Побажання” (5 хв.)
Чи збулися ваші очікування від тренінгу? Учасники висловлюють побажання один одному.